handdator

Visa fullständig version : Godisfrossa vs. lite varje dag


BTA51
2013-05-18, 12:29
Vad är rent teoretiskt bäst om man deffar; att småäta lite godis varje dag i en vecka men hålla sig inom sin kaloribudget, eller att trycka i sig en hel godispåse en av dagarna och hamna över sin budget den dagen?

Förstår såklart att det spelar roll hur mycket man äter varje dag, vilken typ av godis, hur mycket man ligger över den enskilda dagen, osv. så ni får själva avgöra hur mycket en hel påse är och hur mycket som småäts.

strango
2013-05-18, 12:30
Bäst för vaddå?

BTA51
2013-05-18, 12:31
Bäst för vaddå?

Om man deffar, alltså vad sabbar deffen minst?

strango
2013-05-18, 12:36
Om man deffar, alltså vad sabbar deffen minst?

"Sabbar" väl minst om du kan hålla dig inom din kaloribudget. Dock kan det vara skönt för psyket och gott med en ätardag

BTA51
2013-05-18, 12:40
"Sabbar" väl minst om du kan hålla dig inom din kaloribudget. Dock kan det vara skönt för psyket och gott med en ätardag

Ja alltså jag är ju inte fanatisk med min deff utan vill jag ha godis nån gång äter jag det, undrade mest på ett teoretiskt plan. :)

Beemel
2013-05-18, 12:44
Så länge kaloribudgeten håller borde det väl vara mer eller mindre skitsamma.

cancion
2013-05-18, 12:57
Bäst för vaddå?

Jaa, bäst för att deffa kanske? Inte nog med att tråden ligger i det forumet, han skrev det också.

Aldrig förstått poängen med att ligga på kaloriunderskott en hel vecka, och sen svulla en dag och hamna över det underskottet man skapat sig under 7 dagar. Känns bara som man torterar sig själv i 6 dagar.

Nu är ju allt individuellt huruvida vad som passar en bäst, men jag menar på att det är bättre att räkna in lite godis varje dag och behålla sitt underskott kontinuerligt.

"trycka i sig en hel godispåse"
100g godis är 400kcal minst, och en godispåse för mig, kortvuxt man, är 0,5 kilio minimum. Det är alltså 2000+ kalorier jag trycker i mig bara där, och då har jag inte ens räknat in övrig mat den aktuella dagen.

Rabiat
2013-05-18, 13:00
Jag skulle nog vilja säga lite varje dag, fast om du istället överäter en dag direkt efter träning borde väl det också funka.

Kroppen känner inte till begreppet vecka, och jag vet inte hur lång tid det tar från ätande av godis till lipogenes. Överäter du en gång i veckan finns ju risken att de kolisarna lagras in som fett, och då blir något svårare att göra sig av med.

strango
2013-05-18, 13:21
Jaa, bäst för att deffa kanske? Inte nog med att tråden ligger i det forumet, han skrev det också.

Aldrig förstått poängen med att ligga på kaloriunderskott en hel vecka, och sen svulla en dag och hamna över det underskottet man skapat sig under 7 dagar. Känns bara som man torterar sig själv i 6 dagar.

Nu är ju allt individuellt huruvida vad som passar en bäst, men jag menar på att det är bättre att räkna in lite godis varje dag och behålla sitt underskott kontinuerligt.

"trycka i sig en hel godispåse"
100g godis är 400kcal minst, och en godispåse för mig, kortvuxt man, är 0,5 kilio minimum. Det är alltså 2000+ kalorier jag trycker i mig bara där, och då har jag inte ens räknat in övrig mat den aktuella dagen.
Tur att alla inte är som dig då. Det är högs individuellt hur man väljer att lägga upp det. Personliga erfarenheter säger t.o.m att vikten kan droppa efter en ätardag, glykogendepåerna fylls på osv. Det är inte så tokigt att överäta kolhydrater ibland.

cancion
2013-05-18, 13:24
Tur att alla inte är som dig då. Det är högs individuellt hur man väljer att lägga upp det. Personliga erfarenheter säger t.o.m att vikten kan droppa efter en ätardag, glykogendepåerna fylls på osv. Det är inte så tokigt att överäta kolhydrater ibland.

Jag skrev ju att det var individuellt? Det verkar inte som att du läser inläggen du svarar på. *screwy*

strango
2013-05-18, 13:30
Aldrig förstått poängen med att ligga på kaloriunderskott en hel vecka, och sen svulla en dag och hamna över det underskottet man skapat sig under 7 dagar. Känns bara som man torterar sig själv i 6 dagar.

"trycka i sig en hel godispåse"
100g godis är 400kcal minst, och en godispåse för mig, kortvuxt man, är 0,5 kilio minimum. Det är alltså 2000+ kalorier jag trycker i mig bara där, och då har jag inte ens räknat in övrig mat den aktuella dagen.

Det var ovanstående jag fastnade på

tjing
2013-05-18, 15:19
Godisfrossa efter träning på en ätardag. En re-feed.

Bluzze
2013-05-18, 17:18
Dock kan det nämnvärt att kroppa kan bara ta till sig en viss mängd KCAL varje dag, så ätardag då du frossar, istället för att ligga 6 dagar utanför din budget eller hur du nu planerat. Om du frossar 1 dag då blir hungern större de närmaste 2 dagarna då kroppen småvänjer sig vid mängden du åt. Så fall inte dit bara :o

Rabiat
2013-05-18, 17:21
Dock kan det nämnvärt att kroppa kan bara ta till sig en viss mängd KCAL varje dag, så ätardag då du frossar, istället för att ligga 6 dagar utanför din budget eller hur du nu planerat. Om du frossar 1 dag då blir hungern större de närmaste 2 dagarna då kroppen småvänjer sig vid mängden du åt. Så fall inte dit bara :o

Kroppen kan i princip ta upp och lagra in obegränsad mängd kalorier som fett, vilket är irriterande då den bara kan göra av med en liten mängd.

vicarious
2013-05-18, 17:37
Dock kan det nämnvärt att kroppa kan bara ta till sig en viss mängd KCAL varje dag, så ätardag då du frossar, istället för att ligga 6 dagar utanför din budget eller hur du nu planerat. Om du frossar 1 dag då blir hungern större de närmaste 2 dagarna då kroppen småvänjer sig vid mängden du åt. Så fall inte dit bara :o

Stämmer ej.

Äta lite varje dag känns hälsosammare än att frossa. Ätardagar och frosserier i allmänt tycker jag pekar på en viss typ av ätstörningsbeteende.

Rabiat
2013-05-18, 18:32
Mer än du kan äta utan att kräkas antagligen. Bara från socker kan du nog ta upp över 40000 kcal.

Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

:)

vicarious
2013-05-18, 18:52
:)

Ange gärna källa när du citerar något/någon.

Rabiat
2013-05-18, 18:53
Ange gärna källa när du citerar något/någon.

Klickar man på pilen i citatet kommer man till inlägget, och Grubs källa i sin tur finns med i citatet. Så båda finns med :)

vicarious
2013-05-18, 19:02
Klickar man på pilen i citatet kommer man till inlägget, och Grubs källa i sin tur finns med i citatet. Så båda finns med :)

Aha, den pilen kände jag inte till. Man lär sig nåt nytt varje dag :D De flesta brukar ju länka till inlägget om man citerar något. Sättet du gjort på nu så ser det ju ut som att KG har skrivit i den här tråden och att man citererat det. Precis som när jag citerar dig nu.

Rabiat
2013-05-18, 19:17
Aha, den pilen kände jag inte till. Man lär sig nåt nytt varje dag :D De flesta brukar ju länka till inlägget om man citerar något. Sättet du gjort på nu så ser det ju ut som att KG har skrivit i den här tråden och att man citererat det. Precis som när jag citerar dig nu.

Du har en poäng. Jag ska tänka på det i fortsättningen :-)

Emptiness
2013-05-19, 16:27
Jag anser att allt beror på omständigheterna, man kan inte alltid bara säga att en kcal är en kcal och oavsett vad det är för kcal så händer samma sak i kroppen.
Om vi förutsätter att TS kör en disciplinerad och välplanerad diet där han mot slutet av veckan har ganska tömda glykogenlager och kör ett hårt pass innan han påbörjar sin refeed/ätardag så kan man äta mer än sitt kcalbehov utan att lägga på sig nytt fett.
Detta förutsatt att det är en genomtänkt ätardag med hög andel kolhydrater (vara en liten del kan komma från socker/godis) samtidigt som mängden fett hålls så lågt som möjligt.

Jag har själv refeeds som ligger på ca 4000-5000 kcal varav ca 3000-4000 kcal kommer från kolhydrater och ca 800 kcal från protein utan att det påverka dieten negativt på något vis. Tvärtom så får jag mer tryck i några pass.
Min förbrukning av kcal en sådan här dag ligger på knappt 3000 kcal så "överskottet" är ju ca 1000-2000 kcal.