handdator

Visa fullständig version : Knutar i ryggen och stela smärtande muskler.


MUCC
2013-05-18, 01:55
Hej.

Kille, 25 år. Väger 78kg och är 192cm lång.

Jag slutade träna för två år sedan och har nu tappat nästan alla muskler.

Jag tänker återuppta styrketräningen. Men innan dess vill jag bygga upp min kondition och få bort överflödigt fett.

För ungefär två veckor sedan började jag jogga 3-4 gånger i veckan.
Det gick bra till en början, men sen började jag tänka på min hållning som är kass. Ryggen, svanken, axlarna och huvudet försökte jag hålla i en naturlig rak position medans jag motionerade.

Och dagen senare kunde jag inte stå eller sitta upp. Extremt stel övre rygg/traps. Smärta och knutar runt skulderbladen och en punkt i nedre ryggen. Smärtan och ömmande muskler ligger runt omkring knutarna.

Nu har det gått en vecka av bara sängliggande. Masserat och stretchat nästan hela överkroppen 2 gånger om dagen en halvtimme per gång.
Just nu känns det okej när jag ligger ner eller står i duschen, att stå upp eller sitta går inte längre än i 5-10 minuter, då får jag extremt ont och får svårt att andas och blir svimfärdig.

Min fråga är, ska jag fortsätta ligga ner och vila hela tiden? Är det inte bättre att försöka lite lätt träna ryggen även fast det gör ont? Så musklerna blir starkare. Jag menar, jag fick problem på grund av att musklerna var svaga att jag inte ens kunde räta ut min hållning medans jag joggade.

Låt säga att jag fortsätter vila i två-tre veckor till och sedan börjar styrketräna. Så kommer väl sannolikt ryggen återigen bli överbelastad och sen tillbaka till ruta ett igen..

Jag har testat inflammations nedsättande som diklofenak men hjälper inte. Muskelavslappnande tabletter som Stesolid är det enda som får mig att kunna sova.

Hoppas det inte blev för mycket text.:smash:
Har någon nån synpunkt om detta? Hjälp uppskattas enormt :)

Exception
2013-05-18, 07:36
Bästa är om du kontaktar en sjukgymnast som visar dig olika övningar som du kan göra i gymmet som stärker din hållning.
I början kan de vara svårt att känna när man står helt rakt så de kan va bra att någon kollar ordentligt på dig. Tänk på att spänna magen samt att sträcka på dig och hålla en rak hållning i ALLA vardagliga sysslor.
Knutar vid skulderbladen släpper för mig när jag kört tung rodd ett tag. 3* Max 10. (Fick tips från sjukgymnast) samt enarms rodd och rodd med raka armar.
Det kan vara en inflammation du har i ryggen så var försiktig.
Men kontakta en sjukgymnast eller en PT som kan kolla dig i början. // J

MUCC
2013-05-19, 19:47
Tack för svaret :)
Ska testa med rod. Körde du det varje dag? Kanske även lätt marklyft vore bra?
Antiinflammatorisk läkemedel har ingen verkan så ryggen borde väl inte vara inflammerad, antar jag.

Exception
2013-05-20, 06:14
Nej inte varje dag, jag kör ett ryggpass 3 ggr i veckan. Marklyft är skitbra för hållningen men om du fortfarande är sängliggande så bör du ta de lugnt. Musklerna blev antagligen helt chockade, därför dom strejkar. När musklerna lugnat sig så kan du ju börja med att promenera med rak hållning. //J

MUCC
2013-05-21, 16:02
Låter bra. Nu vet jag hur jag ska göra. Tackar så mycket :)