handdator

Visa fullständig version : Vad är OPTIMALA flyes?


Romeo
2013-05-17, 19:24
Tja! :)
Kort sagt så skulle jag vilja veta hur man utför optimala flyes för volym? Hur pass böjda armar? ROM? Vad är värt att tänka på?

I alla fall... då jag började min makalösa och grandiosa karriär på gymmet för några år sedan så hängde jag mycket på Axons blogg.
Och sedan dess har jag tagit efter hans olika utförande på ''flyesen'' utan att ha ifrågasatt det tills idag.
Som jag har förstått det så är det bäst ifall man har väldigt kort ROM och inte går mer än sisådär 75% grader för då kopplar man in axlarna istället och får bättre TuT, korrekt?

Inte så stort fokus på TuT men mycket böjda armar:
http://youtu.be/G0zsbNdk-V8?t=1m47s

Väldigt kort ROM:
http://www.youtube.com/watch?v=fv95uoJpPvM

Idéer? *rolleyes*

Rawsteel
2013-05-17, 19:57
För böjda armar och det blir snarare en press än en fly.
Kör likt detta, går dock inte hela vägen, vänder när jag når den fasen i den koncentriska fasen där det längre inte är tungt.

wJJpSkg8Isk

Thornblom
2013-05-17, 20:47
Brutal stretch i bottenläget, vinkeln mellan bröst och arm skall vara över 90 grader i toppläget, dvs du ska inte gå upp till vinkelräta armar. Thats some flyes!

whuddafuks
2013-05-17, 21:36
Nu blir det här lite OT, men har Axon gjort något som fått folk att bli upprörda eller något? För varje video han lägger upp har 50-80 % dislikes, väldigt ovanligt att folk som lägger upp utförande av övningar får så mycket. :confused:

Ladugårdsdörr
2013-05-17, 22:11
Nu blir det här lite OT, men har Axon gjort något som fått folk att bli upprörda eller något? För varje video han lägger upp har 50-80 % dislikes, väldigt ovanligt att folk som lägger upp utförande av övningar får så mycket. :confused:

Näe, jag tycker mest han har bjudit på sig själv. Men ta en googling och läs på lite vettja!

Romeo
2013-05-17, 22:20
Tack för tipsen! Testade nyss det där med att försöka få en massiv stretch. Fan, vilken kontakt asså. Stort tack grabbar!






Nu blir det här lite OT, men har Axon gjort något som fått folk att bli upprörda eller något? För varje video han lägger upp har 50-80 % dislikes, väldigt ovanligt att folk som lägger upp utförande av övningar får så mycket. :confused:

Finns flera anledningar. Främst är det väl haters som inte har mkt till liv och har problem med sin egen självkänsla.
Det ska dock sägas att Axon har en förmåga att låta extremt självgod på sin blogg, jag tror dock inte det stämmer med hur han är i verkligheten utan han förstår nog helt enkelt inte att han uttrycker sig lite klumpigt för sitt eget bästa. Och för nåt år sen var det folk som blev helgalna över att han kopierat texter och inte hade satt ut källor på en drös artiklar och sen gick häcklarna i extas, i samma veva så lämnade han fb.

Carnes
2013-05-18, 10:58
Från Arnes YT.
yLopBjcS_Fw
3_zoS5K4sNI

Sheogorath
2013-05-18, 11:21
3_zoS5K4sNI

Dom här är bra. Med hantlar är det INTE optimalt att låsa vinkeln i armbågen i nästan-rakt läge eftersom belastningskurvan blir heltokig. Jättelång hävarm (och därmed belastning) i bottenläget och knappt någon alls i toppen. Genom att göra ett mellanting mellan en traditionell flye och en hantelpress så som i klippet ovan får man en riktigt bra bröstövning.

Med kablar eller i maskin kan man låsa armbågen i nästan-rakt läge eftersom belastningen på bröstmuskeln blir den samma oavsett var i rörelsebanan man befinner sig.

Anders The Peak
2013-05-18, 11:30
Dom här är bra. Med hantlar är det INTE optimalt att låsa vinkeln i armbågen i nästan-rakt läge eftersom belastningskurvan blir heltokig. Jättelång hävarm (och därmed belastning) i bottenläget och knappt någon alls i toppen. Genom att göra ett mellanting mellan en traditionell flye och en hantelpress så som i klippet ovan får man en riktigt bra bröstövning.

Med kablar eller i maskin kan man låsa armbågen i nästan-rakt läge eftersom belastningen på bröstmuskeln blir den samma oavsett var i rörelsebanan man befinner sig.


Jag tror mer att den här passar de flesta som tränar:

För böjda armar och det blir snarare en press än en fly.
Kör likt detta, går dock inte hela vägen, vänder när jag når den fasen i den koncentriska fasen där det längre inte är tungt.

wJJpSkg8Isk

:) Bra kommentar "Med kablar eller i maskin kan man låsa armbågen i nästan-rakt läge eftersom belastningen på bröstmuskeln blir den samma oavsett var i rörelsebanan man befinner sig"

Sheogorath
2013-05-18, 11:35
Jag tror mer att den här passar de flesta som tränar:


Det är en sämre övning. Arnes exempel är svårare att koordinera men ger vettig belastning på bröstmusklerna.

Har man svårt för koordinationen kan man ju alltid köra med kablar eller i maskin.

Carnes
2013-05-18, 11:44
Alltså.. Hur är det egentligen med axlarna.. Kan man gå ner sådär djupt? Har alltid trott att det är en one way ticket till Snap City..

Anders The Peak
2013-05-18, 12:32
Det är en sämre övning. Arnes exempel är svårare att koordinera men ger vettig belastning på bröstmusklerna.

Har man svårt för koordinationen kan man ju alltid köra med kablar eller i maskin.

Håller inte med dig den ger inte samma isolation som Hide visar utan ger lättare skador i axelstrukturen om man är för ivrig.

Commando1980
2013-05-18, 13:17
De flesta gör antagligen bäst i att hålla sig till kablar eller peck-deck om de vill köra renodlade flyes.

Med hantlar föredrar jag nog mer en hybridvariant (dock inte den som länkas i tråden) där man inte går hela vägen upp.

Proxy
2013-05-18, 13:22
Jay Cutler efter 1:30. Arne kommer väll att påstå att han har för dåligt sträck o.s.v, men detta är en fruktansvärt bra utförd hantelfly.

wMGJJ9rhPyA

exevision
2017-08-05, 20:40
Hur är skaderisken med flyes och bicepssenan?

arogen
2017-08-06, 07:56
Hur är skaderisken med flyes och bicepssenan?

Jag tror det beror lite på hur djupt du går tillbaka. Så är det iaf för mig, kör jag för djup stretch i botten känner jag av bicepssenan direkt dagen efter. Sen avgör vikt och armbågar också antar jag. Har du för tung vikt tenderar du att vilja dra fram vikten med hela kroppen och tar då framförallt hjälp av framsida axlar och biceps.

Sheogorath
2017-08-06, 12:36
Hur är skaderisken med flyes och bicepssenan?

Mer om man har mer raka armbågar i botten och mindre ju mer böjda armbågar man har. Hybridpressar är mao snällare.

Arne Persson
2017-08-06, 13:03
Lite gamla träningstexter från ett kompendium jag skrev till övningsutröranden. Här om hantelpress och flyes och dess skillnader.

Liggande hantelpress på plan bänk: Denna övning tränar främst bröstmusklernas nedre och mellersta delar (M. pectoralis major pars sternocostalis et abdominalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis) och armens sträckarmuskler (M. triceps brachii). Att rörelsen främst aktiverar den mellersta och nedre delen på stora bröstmuskeln beror på att man utför en adduktionsrörelse i axelleden). Dock är kravet på koordination betydligt högre i denna övning än bänkpress. Utförande: Starta övningen med armarna helt raka och hantlarna ihop (se bild). Hantlarna skall ha samma riktning som en skivstång dvs tummarna skall vara mot mitten. Andas in och spänn upp bröstkorgen maximalt. Sänk därefter armarna så långt det går så att överarmarna är utåtvinklade och för hantlarna ifrån varandra (se bild). Obs! Underarmarna skall hela tiden vara lodräta (se bild). Detta innebär att underarmen skall böjas i armbågsleden under det att hantlarna sänks. Pressa därefter lugnt upp hantlarna till raka armar samtidigt som du andas ut. Upprepa. Man kan säga sammanfattningsvis att man i övningen beskriver benen i en triangel.



Flyes på plan bänk: Övningen tränar främst bröstmusklernas nedre och mellersta delar (M. pectoralis major pars sternocostalis et abdominalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis). Rörelsen är en adduktionsrörelse i axelleden. Denna övning skiljer sig ifrån hantelpress genom att armbågsvinkeln är konstant, förutom i starten. Utförande: Starta övningen med armarna helt raka och hantlarna ihop. Hantlarna skall vara vinkelräta jmf med hantelpressen (se bild). Så fort nedsänkningen startas skall armbågarna inta en svag vinkel (c:a 120-140°) som bibehålls genom hela övningen. Andas in och spänn upp bröstkorgen maximalt. Sänk hantlarna genom så långt det går genom att låta överarmarna beskriva en halvcirkulär rörelse i axelleden. Eftersom armbågslederna är låsta så kommer hantlarna långt ut ifrån kroppen (se bild) och blir därför betydligt tyngre jmf med hantelpress. Dra därefter, endast mha bröstmusklerna, tillbaka hantlarna i samma halvcirkulära rörelsebana till utgångsläget.