handdator

Visa fullständig version : Tävling i fett% på jobbet, behöver tips och råd :)


Sweman1
2013-05-17, 15:36
Tjena,
Vi är 4 stycket på mitt jobb som har en tävling i vem som kan tappa störst andel fett%. Slutmätning skall ske den 4/6 i en bodpod.
Hur stort underskott tror ni jag kan ligga på för att få så bra resultat som möjligt i tävlingen? Är 180 lång och nuvarande vikt ca 81 kg. Har sedan starten för ca 1 månad sedan legat i snitt på 2000 -2200 kcal/dag. Vid första mätningen hade jag 19,3% fett. Vad tror ni det ligger på idag? (Bifogad bild finns)



Tar även gärna emot tips om hur man kan "lura" bodpoden för att få så bra resultat som möjligt :) Vet att mina kollegor inte heller drar sig för att ta till sådana knep, haha. Hör hört att kroppsbehåring, träning innan och vätskenivå kan påverka resultatet. Får man en lägre fett% om man gör dessa innan mätningen?

Rabiat
2013-05-17, 16:12
Tjena,
Vi är 4 stycket på mitt jobb som har en tävling i vem som kan tappa störst andel fett%. Slutmätning skall ske den 4/6 i en bodpod.
Hur stort underskott tror ni jag kan ligga på för att få så bra resultat som möjligt i tävlingen? Är 180 lång och nuvarande vikt ca 81 kg. Har sedan starten för ca 1 månad sedan legat i snitt på 2000 -2200 kcal/dag. Vid första mätningen hade jag 19,3% fett. Vad tror ni det ligger på idag? (Bifogad bild finns)



Tar även gärna emot tips om hur man kan "lura" bodpoden för att få så bra resultat som möjligt :) Vet att mina kollegor inte heller drar sig för att ta till sådana knep, haha. Hör hört att kroppsbehåring, träning innan och vätskenivå kan påverka resultatet. Får man en lägre fett% om man gör dessa innan mätningen?

Gjorde ni startmätningen i bodpod? Annars kommer ni inte kunna göra slutmätningen i en.

Hur mycket vikt har du tappat under den tid du gått på ~2100kcal/dag?

Du kan lura bodpoden genom att vara uttorkad, men inte med särskilt mycket.

Sweman1
2013-05-18, 00:35
Vi gjorde startmätningen i bodpod. Har tappat ca 3 kg sen dess. Men nu vill jag gärna köra så hårt som möjligt för vinst och maximers fettmindkningen.

Latissimus Dorsi
2013-05-18, 00:50
Pröva vlcd om du orkar :D

Sweman1
2013-05-18, 09:01
Hade funderat på det tidigare, men kör jag så stort underskott så borde underskottet tas från annat än fett, vilket gör att fett% påverkas negativt?

Latissimus Dorsi
2013-05-18, 09:15
Hade funderat på det tidigare, men kör jag så stort underskott så borde underskottet tas från annat än fett, vilket gör att fett% påverkas negativt?
Med en "byggar" vlcd så får du i dig cirka 200g protein per tag så jag tror faktiskt inte det :p

J3T69
2013-05-18, 10:01
Tjena,
Vi är 4 stycket på mitt jobb som har en tävling i vem som kan tappa störst andel fett%. Slutmätning skall ske den 4/6 i en bodpod.
Hur stort underskott tror ni jag kan ligga på för att få så bra resultat som möjligt i tävlingen? Är 180 lång och nuvarande vikt ca 81 kg. Har sedan starten för ca 1 månad sedan legat i snitt på 2000 -2200 kcal/dag. Vid första mätningen hade jag 19,3% fett. Vad tror ni det ligger på idag? (Bifogad bild finns)



Tar även gärna emot tips om hur man kan "lura" bodpoden för att få så bra resultat som möjligt :) Vet att mina kollegor inte heller drar sig för att ta till sådana knep, haha. Hör hört att kroppsbehåring, träning innan och vätskenivå kan påverka resultatet. Får man en lägre fett% om man gör dessa innan mätningen?
Ser bra ut!
Kommer bli bra visuellt resultat:)

Sweman1
2013-05-18, 10:13
Får ge det ett försök då :)
Någon som vågar gissa på nuvarande %?

alination92
2013-05-18, 11:02
16-18% skulle jag tro

Latissimus Dorsi
2013-05-18, 11:05
Får ge det ett försök då :)
Någon som vågar gissa på nuvarande %?

16-18% är min amatörgissning närmare 18 än 16.

RassK
2013-05-18, 17:57
Baserat på dina siffror och uppskattningar så har du 16,7% kroppsfett på 77kg kroppsvikt. 12,9kg fett och 64,1kg fettfri massa. Ditt lipolytiska maximum ligger uppskattningsvis runt -903 kcal/dag. Förutsatt att du är runt 20 år och normalaktiv har en total energiförbrukning på 2835kcal. Du kan ligga på 1932kcal/dag för att optimera dina förutsättningar att gå ner i mestadels fettmassa. Om du har 17 dagar på dig att gå ner så mycket fett som möjligt rekommenderar jag att köra fullblåst keto för maximala lipolytiska hastighet och carbloada nån dag innan bodpoden.

Sweman1
2013-05-18, 21:32
Tack för ett mycket bra svar Rassk!