handdator

Visa fullständig version : Godaste sättet att tillaga sötpotatis?


APersson
2013-05-17, 14:31
Hej kollo

får ursäkta om det redan finns en liknande tråd, har dock inte hittat den om den nu finns!

min fråga är då till er, vilket är erat favoritsätt att tillaga sötpotatis på?

(köpte det förövrigt för första gången någonsin idag därför jag letar lite matlagningstips)

Tack på förhand!

Gober
2013-05-17, 14:47
Friterade som fries. Annars gillar jag att bara skiva och köra i ugnen med olja och färska örter.

APersson
2013-05-17, 15:00
Friterade som fries. Annars gillar jag att bara skiva och köra i ugnen med olja och färska örter.

har du något "recept" på ugnspotatisen? typ hur mycket potatis och olja, kryddor och hur länge i ugnen på vilken värme?*cupid*

Mollestam
2013-05-17, 16:17
Annars gillar jag att bara skiva och köra i ugnen med olja och färska örter.

This. Helt fantastiskt gott till grillat.

Åsberg
2013-05-17, 16:23
Brukar slänga in dom i ugnen. Salt, peppar och timjan på.

1684_
2013-05-17, 16:53
I ugn eller som mos, sötpotatismos.

F.W.Y.H
2013-05-17, 18:11
Rosta med hel skalad vitlök, schalotten, rosmarin(finhackad), chili och massor med olivolja.

Tärna sötpotatis, dela schalotten, hacka rosmarin och chili. rosta tills det börjar ta ordentligt med färg, avsluta sista 5 med rosmarinen.

ner i en bytta, stompa till det, i med ett par msk creme fraiche. Salta peppra.


Sjukt gott till kött och grövre fisksorter.

Gober
2013-05-17, 18:34
har du något "recept" på ugnspotatisen? typ hur mycket potatis och olja, kryddor och hur länge i ugnen på vilken värme?*cupid*

Det behöver du inget recept för. Skiva potatisen i typ 1cm tjocka skivor, ringla över någon god olja och tex färsk timjan, salt och peppar. Några vitlöksklyftor är gott att slänga också. Hög värme i 15-20min. Du känner när de är klara för då är de mjuka när du sticker en kniv i dem.

Jode
2013-05-17, 18:50
Baka dem hela sen på med kanel och chili!

raddum
2013-05-17, 20:42
Tvätta av, poka några hål med gaffel, låt stå i 225C i 40-60 min beroende på storlek. Krydda sedan valfritt, som tidigare nämnt funkar kanel bra spännande nog. En klick smör på kan vara najs också.

Faran
2013-05-20, 17:44
Sötpotatispaj. ;)

VaLoon
2013-06-06, 14:59
Jag gör tärningar av dem som jag kokar med blomkål till ett mos. Kryddar moset med vitlök, vitpeppar, oregano och en skvätt mjölk. Galet gott enligt mig.

Reaper123
2013-06-06, 22:14
Min hittills bästa maträtt med sötpotatis är nog faktiskt en stark variant egen tolkning av en "shepherd's pie" men är ju även sjukt gott att bara ugnsrosta med lite flingsalt och peppar + olja! För att inte tala om att toppa med kanel... MUMS! *drool**cupid*

Ska nog prova baka med sötpotatis nästa gång, kanske rentav bara en enkelt "sweetpotatopie"! :)

bobbo09
2013-06-06, 23:29
Kan även slå ett slag för att pressa lite citron över innan man slänger in dem i ugnen /
"de e´ galet nice"

FitnessE
2013-06-07, 07:57
Jag tycker de är godast att rosta i ugn med massa olivolja och kryddor på. Mums.

Annars är det mycket gott att riva potatisen med t.ex. osthyvel eller liknande och steka den rivna potatisen tillsammans med lite lök, vitlök och valfria kryddor. Beroende på kött jag äter så brukar jag ibland blanda i lite sambal oelek, ajvar relish eller creme fraishe med smak!

Hobbes
2013-06-07, 08:13
Sötpotatis. (Skuren såsom "fries").
Olivolja.
Kanel.
Muskotnöt.

Beroende på hur mycket potatis du har givetvis:

1-2 matskedar olivolja
1-2 matskedar kanel
1/4 matsked muskotnöt. (brukar ha cirka 1/4 av muskotnöt i förhållande till kanelen).

Blanda allt i en bunke, häll ut på en ungsfast form. Ugnen på 225 grader och vänd dem då och då. 15-20 minuter senare brukar de vara mjuka och lagom genom bakade.

Dilldip eller majonäs till Elk/bisonburgare är en favorit!

Har nästan slutat helt beställa in yamfries som det heter här efter att jag gör dem själv - så goda blir de*cupid*