handdator

Visa fullständig version : Högt BF på låg vikt AKA "smalfet" 189/80 ca 16% hur styr jag upp detta!


trapz star
2013-05-16, 23:44
Tränar 3 dagar i veckan både låg/hög reps, promenerar 2 dagar och cyklar överallt jag ska. Rör på mig relativt mycket, trots det har jag fettat på mig en hel del på hela kroppen. Känns faktiskt inte alla roligt trots att jag även byggt lite massa och blivit starkare. Dock har inte vikterna på gymmet ökat på längre men fettet har! Jag blir starkare varje vecka eftersom jag är nybörjare så visst ökar jag bra i styrka men som sagt fettet! Något gör jag fel! Bänk : 75 * 1 Max Mark : 135 * 1 Max. Böj : 100-105 1-3 reps minns inte exakt. För det första borde jag lyfta mycket mer vikt på 80kg och för det andra borde jag inte ha så högt BF på en så låg kroppsvikt. Har tränat till och från 1 år seriöst eller vad man ska kalla det och kört på "Ät allt så länge det passar dina macros" lätt tänkte jag! Är väl bara svepa rödmjölk och allt med hög fetthalt så är väl 3800kcal en enkel match. Men när jag räknade på det är det riktigt mycket fett jag får i mig, 150-200g alltså lika mycket som protein varje dag! Jag går upp i vikt sakta ligger t.om på balans men fettet ökar som 17! Vad hade ni gjort? Bulka/deffa/balans? Skita i IIFYM och köra på leanbulk? Periodisk fasta? Kan inte fatta för 3 år sedan vägde jag 60 och var skrämmande smal, nu väger jag 80 och är på g att bli fet?! Var kul att bli starkare i början så man glömde bort spegeln. Perfekt form nu när sommaren är här också *popcorn*

trapz star
2013-05-16, 23:48
Skriver på mobilen och vet inte hur man gör styckeutdelning?

Endumen
2013-05-17, 00:04
Att svepa mjölk för att komma upp i rätt kalorimängd är nog inte det bästa enligt mig. Det är bättre att få i dig kalorierna från mer näringsrika matvaror.

Då du går upp i fettprocent så får du helt enkelt i dig mer kcal än vad du gör av med (och som behövs för muskeluppbyggnaden efter träning). Det lägger sig runt magen istället.

Mitt råd till dig är att träna på kaloribalans ett tag.

trapz star
2013-05-17, 00:21
Att svepa mjölk för att komma upp i rätt kalorimängd är nog inte det bästa enligt mig. Det är bättre att få i dig kalorierna från mer näringsrika matvaror.

Då du går upp i fettprocent så får du helt enkelt i dig mer kcal än vad du gör av med (och som behövs för muskeluppbyggnaden efter träning). Det lägger sig runt magen istället.

Mitt råd till dig är att träna på kaloribalans ett tag.
Det sjuka är att jag vägt 78-80 i 2-3 månader, alltså typ inte alls ökat mycket men verkar ju som IIFYM är inte så bra för alla och överäta fet istället för carbs och lean verkar ju sätta sig fint på magen :( iaf för mig

trapz star
2013-05-17, 00:49
Det är nästan det som är det konstiga att jag känner mig fet runt magen fast jag inte gjort några kraftiga viktippgångar. Men iofs håller jag inte min energi jämn, kan äta som fan vissa dagar och ibland sämre. Ligger säkert på allt mellan 2500-4000 trots att jag iaf blir att ligga på balans? För vikten står ju på 80 hela tiden.Ska testa äta magert och väldigt mycket istället för lite men mycket mycket fett.

NiklasAlm
2013-05-17, 00:52
Om du pallar 1-2 veckor med olas vlcd-diet strikt och med refeed så som förespråkas, jag har själv testat 5 dagar och jävlar vad effektivt det var på att bränna fett. Dock kommer jag nog aldrig palla igen.

Beemel
2013-05-17, 06:10
Det sjuka är att jag vägt 78-80 i 2-3 månader, alltså typ inte alls ökat mycket men verkar ju som IIFYM är inte så bra för alla och överäta fet istället för carbs och lean verkar ju sätta sig fint på magen :( iaf för mig

Förstår inte parallellen mellan IIFYM och att överäta fett.
Överäta är ju direkt motsats till IIFYM

IIFYM är ingen bestämd diet. Den handlar om att man kan äta vad man vill så länge det faller inom ramarna för vad man personligen bestämts sig för. Om man hävdar att det inte funkar så har man satt fel ramar.

Om du väljer att fördela din kost på fett i stället för kolhydrater har ingen större betydelse för vikt upp eller nedgång, det är fortfarande antal kalorier som är den viktigaste faktorn.
Såvida du inte ligger på kaloriöverskott så kommer du inte gå upp i vikt (sett över tid).

Beemel
2013-05-17, 06:32
Rör på mig relativt mycket

- Relativt vad?


Dock har inte vikterna på gymmet ökat på längre men fettet har! Jag blir starkare varje vecka eftersom jag är nybörjare så visst ökar jag bra i styrka

-Så du säger att vikterna inte ökat på länge, men du blir starkare varje vecka???

För det första borde jag lyfta mycket mer vikt på 80kg

- Varför det? vikten säger ingenting om hur mycket muskler du har och hur bra din teknik är. Övertygade om att det finns folk som väger över hundra som är svagare än dig.


och för det andra borde jag inte ha så högt BF på en så låg kroppsvikt.

- Subjektivt, vadå borde? Hög BF på låg kroppsvikt indikerar låg muskelmassa, simple as that.


Har tränat till och från 1 år seriöst

- Ett år i kombination med till och från. Vad är det som du kallar seriöst?


kört på "Ät allt så länge det passar dina macros"

- Och vad är dina macros?


3800kcal

- Låter väldigt mycket på en 80 kg kropp som inte är starkare än du beskriver. Jag ligger på balans någonstans runt 3000 och jag tränar 7-9 pass i veckan (varav 4-5 på gymmet 3-4 Karate)


Men när jag räknade på det är det riktigt mycket fett jag får i mig, 150-200g

- NÄR du räknade på det? För att tillämpa IIFYM måste du väl räkna på det hela tiden annars faller ju hela ideen.


Jag går upp i vikt sakta ligger t.om på balans men fettet ökar som 17!

- Om fettet ökar ligger du troligen inte alls på balans. Om du står stilla i vikt och fettet ökar konstant så är väl enda förklaringen att du får mindre muskelmassa eller att du förlorar vätska i samma mängd som fettet ökar.




Du skriver ingenting om vad du äter, hur lång du är, hur gammal du är etc. alla dessa faktorer är ganska intressanta för att någon ska kunna ge dig vettiga svar och bra tips.

Loke
2013-05-17, 09:53
Du behöver träna mer och hårdare. Haka på ett ordentligt program och följ det. Visserligen KAN man bygga muskler genom att träna på de vikter du bollar med, men du gör uppenbarligen inte det. Därför bör du satsa på ett styrkeprogram, det är fool proof.

trapz star
2013-05-17, 09:54
Om du pallar 1-2 veckor med olas vlcd-diet strikt och med refeed så som förespråkas, jag har själv testat 5 dagar och jävlar vad effektivt det var på att bränna fett. Dock kommer jag nog aldrig palla igen.

Hur mycket får man räkna med att gå ner i vikt?

trapz star
2013-05-17, 10:02
Rör på mig relativt mycket

- Relativt vad?


Dock har inte vikterna på gymmet ökat på längre men fettet har! Jag blir starkare varje vecka eftersom jag är nybörjare så visst ökar jag bra i styrka

-Så du säger att vikterna inte ökat på länge, men du blir starkare varje vecka???

För det första borde jag lyfta mycket mer vikt på 80kg

- Varför det? vikten säger ingenting om hur mycket muskler du har och hur bra din teknik är. Övertygade om att det finns folk som väger över hundra som är svagare än dig.


och för det andra borde jag inte ha så högt BF på en så låg kroppsvikt.

- Subjektivt, vadå borde? Hög BF på låg kroppsvikt indikerar låg muskelmassa, simple as that.


Har tränat till och från 1 år seriöst

- Ett år i kombination med till och från. Vad är det som du kallar seriöst?


kört på "Ät allt så länge det passar dina macros"

- Och vad är dina macros?


3800kcal

- Låter väldigt mycket på en 80 kg kropp som inte är starkare än du beskriver. Jag ligger på balans någonstans runt 3000 och jag tränar 7-9 pass i veckan (varav 4-5 på gymmet 3-4 Karate)


Men när jag räknade på det är det riktigt mycket fett jag får i mig, 150-200g

- NÄR du räknade på det? För att tillämpa IIFYM måste du väl räkna på det hela tiden annars faller ju hela ideen.


Jag går upp i vikt sakta ligger t.om på balans men fettet ökar som 17!

- Om fettet ökar ligger du troligen inte alls på balans. Om du står stilla i vikt och fettet ökar konstant så är väl enda förklaringen att du får mindre muskelmassa eller att du förlorar vätska i samma mängd som fettet ökar.




Du skriver ingenting om vad du äter, hur lång du är, hur gammal du är etc. alla dessa faktorer är ganska intressanta för att någon ska kunna ge dig vettiga svar och bra tips.

25 år 189cm ca 16+ i BF. Tränar just nu efter "starting strenght" med lite arm,vader,mage,chins och dips inlagd. Försöker äta 3800kcal och 120-170g protein 100g fett och massa kolhydrater kan landa på 500. Grejjen är den att jag följer ingen fin kurva utan "hetsäter" ibland och ibland äter jag typ normalt. 3800 är något jag fått för mig att jag behöver per dag och ibland hetsar jag när jag inte komme upp i det för jag är född att bli mager igen. Typ om klockan är läggdags och jag har 800kcal kvar äter jag feta mackor osv

Rabiat
2013-05-17, 10:04
Du behöver inte köra någon VLCD. Däremot behöver du skärpa dig om du äter så mycket fett, dvs sluta äta hamburgare, pizza och dricka mängder av standardmjölk. Du ska INTE ha i dig 3800kcal/dag om du inte jobbar som cykelbud och tränar varje dag. Minska det där med 800-1000kcal/dag så hamnar du nog mer rätt.

Du måste också sluta inbilla dig saker som att du blir starkare. Det blir du inte om vikterna står still. Du går upp i vikt för att du äter alldeles för mycket, och nej, det finns inget du kan säga som får mig att tro att du går upp mindre än 800g/vecka på 3800kcal/dag. 800g/vecka är grisbulk, och du ser resultaten av det.

Skärp dig nu. Ät bättre, lyft mer.

Morty
2013-05-17, 10:06
Kör 5/3/1 BBB Challange. Ät nog med mat för att återhämta dig, minimera sötsaker och saker du vet är skit. Stå i vassen i sommar om det så krävs. Deffa sen. Sen tackar du mig ;)

mikaelj
2013-05-17, 10:06
Börja med Stronglifts 5x5 så att du faktiskt ser till att ta dig någonstans i din träning istället för att hatta runt. Du kommer både få mer teknikträning samt höjda vikter varje pass.

trapz star
2013-05-17, 10:30
Du behöver inte köra någon VLCD. Däremot behöver du skärpa dig om du äter så mycket fett, dvs sluta äta hamburgare, pizza och dricka mängder av standardmjölk. Du ska INTE ha i dig 3800kcal/dag om du inte jobbar som cykelbud och tränar varje dag. Minska det där med 800-1000kcal/dag så hamnar du nog mer rätt.

Du måste också sluta inbilla dig saker som att du blir starkare. Det blir du inte om vikterna står still. Du går upp i vikt för att du äter alldeles för mycket, och nej, det finns inget du kan säga som får mig att tro att du går upp mindre än 800g/vecka på 3800kcal/dag. 800g/vecka är grisbulk, och du ser resultaten av det.

Skärp dig nu. Ät bättre, lyft mer.

Mer fokus på hårdträning och mindre på överätning. Studerar och tränar alltså 3ggr vecka efter ett SL/SS liknande schema. Ska jag testa lägga mig på 3000k äta mycket protein/kolhydrater samt försöka minimera fettet? Typ 50-80g per dag?

Rabiat
2013-05-17, 10:33
Mer fokus på hårdträning och mindre på överätning. Studerar och tränar alltså 3ggr vecka efter ett SL/SS liknande schema. Ska jag testa lägga mig på 3000k äta mycket protein/kolhydrater samt försöka minimera fettet? Typ 50-80g per dag?

50-80g fett låter bra, och minst 100g protein men förslagsvis uppemot 120g. Sen resten kolhydrater. Och 3000kcal är nog det mesta du ska lägga dig på, men som du beskriver hur du ätit och hur du ser ut skadar det nog inte om du lägger dig något lägre än så.

Och kör inget "SL/SS-liknande schema", kör SL5x5 eller SS, strikt, som de beskrivs, utan att mackla med det.

trapz star
2013-05-17, 10:51
Tack för alla tips so far ni är bäst grabbar!

Beemel
2013-05-17, 11:10
Mer fokus på hårdträning och mindre på överätning. Studerar och tränar alltså 3ggr vecka efter ett SL/SS liknande schema. Ska jag testa lägga mig på 3000k äta mycket protein/kolhydrater samt försöka minimera fettet? Typ 50-80g per dag?

Låter som en bra plan.
Har inga mer belägg för detta än vad du själv skrivit, men 3000 kcal låter bra mycket mer rimligt. Som sagt jag (1.82, 88kg) som tränar ganska rejält står i princip helt stilla (i vikt, inte i styrka) på ungefär 2800-3000 kcal.

Hårdträning är en definitionsfråga, 5x5 och starting strength (har inte själv kört det sistnämnda) verkar vara mycket bra grundprogram för att bygga styrka.
Sen huruvida det klassas som hårt eller inte kan man diskutera. Jag tycker personligen det börjar bli ganska hårt nu, kör personligen inte renodlad 5x5, men nära nog för att jag ska förstå att det funkar bra.

Mängden kolhydrater är också ett personligt val. själv så köra jag lågkolhydratskost och är mycket nöjd med det. Men det verkar vara väldigt olika, det som funkar för mig är katastrof för någon annan och vice versa.

Hur som, jag tror nog att du kommer få resultat om du äter vettigt och tränar vettigt. Det enda som krävs förutom detta är tålamod, resultat kommer inte över natten. Och det är ofta svårt att se sina framsteg då de kommer långsamt.
Ta en bild på dig själv i veckan, När du gjort det i 2-3 månader, jämför första och sista bilden, jämför bilderna från vecka till vecka etc.

Lycka till!

NiklasAlm
2013-05-17, 11:34
Hur mycket får man räkna med att gå ner i vikt?

Beror ju på så många olika faktorer så svårt att ge ett säkert svar, men antagligen iaf 1-1,5 kg fett i veckan på VLCD om du sköter dig. Fast som de andra säger så tycker jag din prio borde vara att få koll på träningen så att du ökar i styrka igen.

Rabiat
2013-05-17, 11:37
Beror ju på så många olika faktorer så svårt att ge ett säkert svar, men antagligen iaf 1-1,5 kg fett i veckan på VLCD om du sköter dig. Fast som de andra säger så tycker jag din prio borde vara att få koll på träningen så att du ökar i styrka igen.

Ska man tappa så mycket fett på VLCD gäller det att man livnär sig på aminosyror och multivitamin samtidigt som man tränar duktigt. Man kan inte köra Nutrilett-shakes och tro att det ska gå.

trapz star
2013-05-17, 11:47
Låter som en bra plan.
Har inga mer belägg för detta än vad du själv skrivit, men 3000 kcal låter bra mycket mer rimligt. Som sagt jag (1.82, 88kg) som tränar ganska rejält står i princip helt stilla (i vikt, inte i styrka) på ungefär 2800-3000 kcal.

Hårdträning är en definitionsfråga, 5x5 och starting strength (har inte själv kört det sistnämnda) verkar vara mycket bra grundprogram för att bygga styrka.
Sen huruvida det klassas som hårt eller inte kan man diskutera. Jag tycker personligen det börjar bli ganska hårt nu, kör personligen inte renodlad 5x5, men nära nog för att jag ska förstå att det funkar bra.

Mängden kolhydrater är också ett personligt val. själv så köra jag lågkolhydratskost och är mycket nöjd med det. Men det verkar vara väldigt olika, det som funkar för mig är katastrof för någon annan och vice versa.

Hur som, jag tror nog att du kommer få resultat om du äter vettigt och tränar vettigt. Det enda som krävs förutom detta är tålamod, resultat kommer inte över natten. Och det är ofta svårt att se sina framsteg då de kommer långsamt.
Ta en bild på dig själv i veckan, När du gjort det i 2-3 månader, jämför första och sista bilden, jämför bilderna från vecka till vecka etc.

Lycka till!
Tack så mycket för tipsen. Har satt min shape up app (som jag fyller i kost i) på 3200k 160p Max 80g fett och resten kollisar. Kör på sl 5x5 bara att jag har lite dips och chins inlagt. Men måste man inte gå upp i vikt för att bygga muskler? Kan man bygga på balans? Tycker alls pratar om minst 0,5 kg / vecka

mikaelj
2013-05-17, 11:52
Men måste man inte gå upp i vikt för att bygga muskler?

Nej.

Kan man bygga på balans?

Ja.

NiklasAlm
2013-05-17, 12:04
Ska man tappa så mycket fett på VLCD gäller det att man livnär sig på aminosyror och multivitamin samtidigt som man tränar duktigt. Man kan inte köra Nutrilett-shakes och tro att det ska gå.

Har du testat eller hur vet du detta? Men jag syftade såklart till Olas upplägg.

Rabiat
2013-05-17, 12:38
Har du testat eller hur vet du detta? Men jag syftade såklart till Olas upplägg.

Jag vet att du syftade på det, men att bara säga VLCD till någon som inte har särskilt bra koll på kost kan lätt få honom att tro att valfri VLCD funkar. Nutrilett ger vid ett intag på ca 600kcal/dag 60g protein, och givetvis tappar man då också mycket muskelmassa.

Rabiat
2013-05-17, 12:39
Tycker alls pratar om minst 0,5 kg / vecka

Ett överskott på 500kcal/dag är rätt grisigt tycker jag. Och jag tror att det är ungefär där du kommer ligga på 3200kcal/dag, så håll koll på vikten och var beredd att sänka med 200-300kcal.

NiklasAlm
2013-05-17, 13:04
Jag vet att du syftade på det, men att bara säga VLCD till någon som inte har särskilt bra koll på kost kan lätt få honom att tro att valfri VLCD funkar. Nutrilett ger vid ett intag på ca 600kcal/dag 60g protein, och givetvis tappar man då också mycket muskelmassa.

men jag skrev ju "1-2 veckor med olas vlcd-diet strikt och med refeed så som förespråkas" så jag lurade väl ingen här.

Jag tror det är möjligt att man skulle kunna gå ner 1-1,5 kg fett även med nutrilett/vecka men inte med samma muskelbevarande effekt som ola's upplägg. Men ska sluta krångla nu :P

trapz star
2013-05-17, 13:24
Hur kan man bygga på balans egentligen? Är det inte först när man ligger på överskott som kroppen går in i anabolt läge? Brukar kolla på "Latsbrah" på youtube (någon mackan på kolo) tycker han har jättebra tips och pratar så man förstår bra. Han säger något i stil med "progression är det man växer av, inte vid matbordet". Jag trodde att det gällde art köra slut på musklerna och styrka (progression) var inte så viktigt för volym. Jag har helt enkelt lagt för mycket fokus på maten, trott att jag kan äta mig biffig och bara latja runt på samma vikter bara mdn blir slutkörd

Rabiat
2013-05-17, 13:29
men jag skrev ju "1-2 veckor med olas vlcd-diet strikt och med refeed så som förespråkas" så jag lurade väl ingen här.

Jag tror det är möjligt att man skulle kunna gå ner 1-1,5 kg fett även med nutrilett/vecka men inte med samma muskelbevarande effekt som ola's upplägg. Men ska sluta krångla nu :P

Oops, då har jag slarvläst, sorry :)

Hur kan man bygga på balans egentligen? Är det inte först när man ligger på överskott som kroppen går in i anabolt läge? Brukar kolla på "Latsbrah" på youtube (någon mackan på kolo) tycker han har jättebra tips och pratar så man förstår bra. Han säger något i stil med "progression är det man växer av, inte vid matbordet". Jag trodde att det gällde art köra slut på musklerna och styrka (progression) var inte så viktigt för volym. Jag har helt enkelt lagt för mycket fokus på maten, trott att jag kan äta mig biffig och bara latja runt på samma vikter bara mdn blir slutkörd

Förutsatt att du har tillräckligt med fria aminosyror för att reparera skador samt bygga nytt kan du öka i fettfri massa vid balans, och det gäller i viss grad även vid underskott förutsatt att underskottet inte är för stort.

Jag hatar när folk ska förenkla saker till extremer. Man växer inte i muskelmassa vid matbordet, men inte heller av progression. Eller rättare sagt, båda saker är nödvändiga. Äter du inte ordentligt kan du inte bli starkare, och då kan du inte lägga på mer vikt vilket betyder att du inte kan bli ÄNNU starkare. Det hänger ihop, väldigt tätt.

mikaelj
2013-05-17, 13:33
Hur kan man bygga på balans egentligen?

Man tränar och äter som vanligt.

Är det inte först när man ligger på överskott som kroppen går in i anabolt läge?

Nä.

bara latja runt på samma vikter bara mdn blir slutkörd

Nä. Du måste öka belastningen över tid. Om du gör det i ett vettigt repsintervall (1-20 reps) får du mer muskelmassa.



Du verkar ha gått på varenda myt som finns i träningsvärlden. Synd att det inte finns bra riktlinjer/tränare inom styrketräningsvärlden som allmänheten vänder sig till. Förhoppningsvis blir det bättre i nära framtiden när vi styrkelyftare får elittränare. De kan sedan hyras in av andra organisationer som skall lära sig styrketräning.

Beemel
2013-05-17, 13:52
Klart det går att bygga muskler och styrka på kaloriunderskott. Åtminstonde initialt (som nybörjare) Men det går självklart väldigt mycket långsammare än på överskott.

Man måste som sagt inte gå upp i vikt (men det underlättar) för att bygga muskler men man kan dock gå upp i vikt av att muskler blir byggda. Hoppas du förstår skillnanden

Själv så gick jag ner nästan 8 kg i början av året och byggde under samma tid hyfsat med muskler, Det finns en före och efter bild på sidan 3 i min journal (länk i min signatur) som visar skillnaden före och efter 8 veckors lågkolhydratskost med en ordentlig dos träning. Jag är inte någon bodybuilder (jag är mest intresserad av att hålla kroppen lätt, stark och smidig) och jag är också nybörjare, det senare faktumet har jag att tacka för mycket =).
Det jag vill ha sagt är att det GÅR att träna hårt, det GÅR att bygga muskler både på lågkolhydratskost och energiunderskott. Däremot skulle nog de flesta (åtminstonde på detta forum) berätta att det inte är optimalt....... och visst det kanske stämmer, men optimalt eller inte, det funkade rätt bra för mig.

Sammanfattning.
Man bygger fortare på överskott, men då kommer man mer eller mindre oundvikligen parallellt med detta lägga på sig en viss del fett.
Det är inte omöjligt att bli starkare på ett underskott.

Beemel
2013-05-17, 13:54
du verkar ha gått på varenda myt som finns i träningsvärlden. Synd att det inte finns bra riktlinjer/tränare inom styrketräningsvärlden som allmänheten vänder sig till. Förhoppningsvis blir det bättre i nära framtiden när vi styrkelyftare får elittränare. De kan sedan hyras in av andra organisationer som skall lära sig styrketräning.

+1

tjing
2013-05-17, 15:20
Oops, då har jag slarvläst, sorry :)

Förutsatt att du har tillräckligt med fria aminosyror för att reparera skador samt bygga nytt kan du öka i fettfri massa vid balans, och det gäller i viss grad även vid underskott förutsatt att underskottet inte är för stort.

Jag hatar när folk ska förenkla saker till extremer. Man växer inte i muskelmassa vid matbordet, men inte heller av progression. Eller rättare sagt, båda saker är nödvändiga. Äter du inte ordentligt kan du inte bli starkare, och då kan du inte lägga på mer vikt vilket betyder att du inte kan bli ÄNNU starkare. Det hänger ihop, väldigt tätt.

Alltså, vad pratar du om.

Du behöver inte fria aminosyror för att bygga fettfri massa.

Man växer tvärtom visst vid matbordet och även av progression. Och mest av kombinationen.

Rabiat
2013-05-17, 15:23
Alltså, vad pratar du om.

Du behöver inte fria aminosyror för att bygga fettfri massa.

Man växer tvärtom visst vid matbordet och även av progression. Och mest av kombinationen.

Givetvis behöver du protein för att kunna bygga massa av något annat slag än fett. Och lika givet kan du inte få någon progression utan att ge kroppen tillräckligt med mat, precis som att om du bara äter mycket bygger du inte muskler utan fett.

jasonmago
2013-05-17, 15:36
Det är jävligt enkelt egentligen.

Om jag tar mig själv som ett exempel:

Vad vill då jag göra? Just nu vill jag ha en trevlig sommarkropp som JAG trivs i. Vill kunna gå runt i linne och shorts eller bar över och helt enkelt se bra ut. Då deffar jag helt enkelt bara och jag accepterar då att mina ökningar inte kommer fortsätta i samma takt (även om dom gör det en bra bit in i deffen).

Frågan är helt enkelt vad vill DU göra? Vad är viktigast? Vill du bli av med fettet först och sedan försöka hålla dig i relativt bra form samtidigt som du sakta ökar eller vill du bli stor och grov och sedan kanske deffa fram en större kropp? Även om det teoretiskt går att göra båda samtidigt så är risken otroligt stor att du bara kommer stå stilla och stampa på samma ställe.. Man behöver kunskap som du ganska tydligt saknar och man behöver kunna känna sin kropp ganska bra om du frågar mig. Kom på vad du vill göra och gör det bara...

stromming
2013-05-17, 15:47
Att svepa mjölk för att komma upp i rätt kalorimängd är nog inte det bästa enligt mig. Det är bättre att få i dig kalorierna från mer näringsrika matvaror.

Vad betyder det där egentligen

Endumen
2013-05-17, 16:01
Vad betyder det där egentligen

Precis vad som står.

Visst, mjölk (3%) innehåller en del viktiga näringsämnen.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 251 kJ
Energi 60 kcal
Protein 3 g
Fett 3,0 g
Mättade fettsyror 2,0 g
Kolhydrater 5 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,0 mcg
Folat 5 mcg
Järn 0,0 mg
Zink 0,4 mg
Kalcium 116 mg

Med näringsrika menar jag INTE energirika. Mjölk innehåller ungefär 60kcal/dl, vilket jag skulle säga är högt (jmf Coca Cola som är ca 42kcal/dl, dock utan mjölkensnäringsämnen).

OM man vill få i sig ett visst antal kcal/dag så skall man sikta på föda som innehåller mest fibrer, näringsämnen osv / kcal. Mjölk är då inte den bästa födokällan helt enkelt.

Givetvis anser jag att det är bra (och gott) med mjölk. Men som substitut till riktig mat, endast för att få i sig fler kcal, fungerar det föga.

Snurrade jag till det för mycket nu? :D

Silencer
2013-05-17, 16:31
Precis vad som står.

Visst, mjölk (3%) innehåller en del viktiga näringsämnen.



Med näringsrika menar jag INTE energirika. Mjölk innehåller ungefär 60kcal/dl, vilket jag skulle säga är högt (jmf Coca Cola som är ca 42kcal/dl, dock utan mjölkensnäringsämnen).

OM man vill få i sig ett visst antal kcal/dag så skall man sikta på föda som innehåller mest fibrer, näringsämnen osv / kcal. Mjölk är då inte den bästa födokällan helt enkelt.

Givetvis anser jag att det är bra (och gott) med mjölk. Men som substitut till riktig mat, endast för att få i sig fler kcal, fungerar det föga.

Snurrade jag till det för mycket nu? :D

Men vad är detta för trams. Mjölk är ett av de absolut mest näringstäta livsmedel du kan stoppa i dig. När man ska utse någon absolut etta brukar striden stå mellan mjölk och ägg. Amatör!

Endumen
2013-05-17, 16:33
Men vad är detta för trams. Mjölk är ett av de absolut mest näringstäta livsmedel du kan stoppa i dig. När man ska utse någon absolut etta brukar striden stå mellan mjölk och ägg. Amatör!

Tack för den.

Du missade min poäng.

Endumen
2013-05-17, 16:57
Men vad är detta för trams. Mjölk är ett av de absolut mest näringstäta livsmedel du kan stoppa i dig. När man ska utse någon absolut etta brukar striden stå mellan mjölk och ägg. Amatör!

Du måste läsa svaret i sin kontext.

Givetvis vet jag att mjölk är näringstätt.

Men bara därför är det inte bra att trådskaparen dricker endast mjölk för att komma upp i sitt dagliga kaloribehov, vilket var min poäng... Trådskaparen skall istället äta vanlig mat som gör att denne orkar med de dagliga bestyren.

Det är aldrig bra att överkonsumera någon vara.

RDI av Kalcium exempelvis är 800mg (vilket motsvarar ca 7dl mjölk) En överdosering av Kalcium har negativa effekter, något som jag förmodar att du redan vet.

andeem
2013-05-17, 18:59
Hur får man det till att man är smalfet på 16 procent BF? Det är ju inom intervallet "fitness".

trapz star
2013-05-17, 20:37
Hur får man det till att man är smalfet på 16 procent BF? Det är ju inom intervallet "fitness".
Nja. 16% finns det iaf på mig en del runt magen/höfterna. Tycker 8% bodyfat är fitness inte det dubbla

andeem
2013-05-17, 20:44
Nja. 16% finns det iaf på mig en del runt magen/höfterna. Tycker 8% bodyfat är fitness inte det dubblaFå elitidrottare utanför bodybuilding har under 10 procents kroppsfett. Bland annat eftersom kroppen fungerar sämre på så låga nivåer.

trapz star
2013-05-17, 20:50
Få elitidrottare utanför bodybuilding har under 10 procents kroppsfett. Bland annat eftersom kroppen fungerar sämre på så låga nivåer.

Vad är en hälsosam fettprocent och atletiskt för en vanlig gym-råtta enligt dig då?

andeem
2013-05-17, 20:52
Vad är en hälsosam fettprocent och atletiskt för en vanlig gym-råtta enligt dig då?12-15 procent.

Själv ligger jag väl på 18-19 och det är ju rätt flabby.

ceejay
2013-05-17, 21:07
Få elitidrottare utanför bodybuilding har under 10 procents kroppsfett. Bland annat eftersom kroppen fungerar sämre på så låga nivåer.

du får gärna backa upp det där, du.

andeem
2013-05-17, 21:28
du får gärna backa upp det där, du.Det första grundar jag på en översiktlig okulärbesiktning. Det andra på vad jag tycker mig komma ihåg att jag läst. Jag kan med andra ord mycket väl ha fel.

tjing
2013-05-17, 22:00
Givetvis behöver du protein för att kunna bygga massa av något annat slag än fett. Och lika givet kan du inte få någon progression utan att ge kroppen tillräckligt med mat, precis som att om du bara äter mycket bygger du inte muskler utan fett.

Du lägger på dig muskler om du överäter med en tillräcklig mängd EAA, även utan att styrketräna.

Rabiat
2013-05-17, 22:26
Du lägger på dig muskler om du överäter med en tillräcklig mängd EAA, även utan att styrketräna.

Nu är jag inte helt säker, men är inte den effekten marginell och snabbt avtagande?

trapz star
2013-05-17, 22:35
Jag trodde det var fullt normalt med folk som går runt med 10% BF mer eller mindre året om? Om man tränar typ mycket och håller kosten?

Rabiat
2013-05-17, 22:43
Jag trodde det var fullt normalt med folk som går runt med 10% BF mer eller mindre året om? Om man tränar typ mycket och håller kosten?

Det är nog ganska ovanligt. Tror de flesta sticker upp mot 12-15% under bulken.

mikaelj
2013-05-17, 22:50
Jag trodde det var fullt normalt med folk som går runt med 10% BF mer eller mindre året om? Om man tränar typ mycket och håller kosten?

Du har en väldigt konstig världsbild.

Alla är på gymmen snordeffade året runt och man måste tokäta för att öka i muskelmassa. Var har du lärt dig allt det där?

trapz star
2013-05-17, 23:11
Du har en väldigt konstig världsbild.

Alla är på gymmen snordeffade året runt och man måste tokäta för att öka i muskelmassa. Var har du lärt dig allt det där?
Du lär väl själv ha varit nybörjare. Inte så lätt vem man ska lyssna på, alla säger olika och man blir inte klokare av att byta upplägg. Men tänkte faktiskt köra stronglifts/starting strenght i 3 månader samtidigt som jag äter bra och inte för mycket!

mikaelj
2013-05-17, 23:25
Du lär väl själv ha varit nybörjare.

Jo, och jag hade tur som inte hamnade i sådant konstigt sällskap. Därför undrar jag. Jag vill alltså veta. För det förbryllar mig verkligen.

Inte så lätt vem man ska lyssna på, alla säger olika och man blir inte klokare av att byta upplägg. Men tänkte faktiskt köra stronglifts/starting strenght i 3 månader samtidigt som jag äter bra och inte för mycket!

En synnerligen god idé!

trapz star
2013-05-17, 23:43
Jo, och jag hade tur som inte hamnade i sådant konstigt sällskap. Därför undrar jag. Jag vill alltså veta. För det förbryllar mig verkligen.
Nej alltså. Jag läser nog lite för mycket teorier på nätet hur man ska träna. Du vet väl själv hur det kan se ut på nätet. Lågreps vs högreps för massa, man ska göra si och så klart man som ny påverkas. Försökte gå till en riktig SL-klubb men dom ville inte ta emot folk som inte ska tävla. Ville mest bara prata och få instruktioner hehe


En synnerligen god idé!

Ja nu kör jag på det!

Määng
2013-05-17, 23:53
Du har en väldigt konstig världsbild.

Alla är på gymmen snordeffade året runt och man måste tokäta för att öka i muskelmassa. Var har du lärt dig allt det där?

Det lär väl ta längre att få LBM genom att ligga på kaloribalans än att bulka och deffa, eller? Provade själv ligga på balans i några månader men inget hände vare sig i spegeln eller i viktprogressionen. När jag började överäta så ökade jag lite grann iaf.
Nu hade jag inte stenkoll på kosten men minst 2g protein per kilo vikt och tränade efter 5/3/1 (som ju borde räknas som ett seriöst program).
Nu quotade jag inte exakt rätt inlägg men du skrev det i nåt tidigare inlägg iaf.

En fråga i all välmening.

trapz star
2013-05-17, 23:57
Påtal om 5/3/1 var någon tidigare i tråden som pratade om det. Är det tänkt mer som en fortsättning eller lämpar det sig, precis som sl5x5 också till nybörjare?

Määng
2013-05-18, 00:00
Påtal om 5/3/1 var någon tidigare i tråden som pratade om det. Är det tänkt mer som en fortsättning eller lämpar det sig, precis som sl5x5 också till nybörjare?

Tycker du kör SL5x5 när du väl har bestämt dig för det. Om du börjar hoppa och fara mellan program kan det bli så att du byter hela tiden och tillslut har du fått samma öde som mig.

trapz star
2013-05-18, 00:07
Tycker du kör SL5x5 när du väl har bestämt dig för det. Om du börjar hoppa och fara mellan program kan det bli så att du byter hela tiden och tillslut har du fått samma öde som mig.

Vad är ditt öde :D ? Sant programmet är ju bara 3 månader iaf

Määng
2013-05-18, 00:13
Vad är ditt öde :D ? Sant programmet är ju bara 3 månader iaf

Träningsprograms OCD. Jag har självdiagnostiserat mig.

mikaelj
2013-05-18, 08:24
Det lär väl ta längre att få LBM genom att ligga på kaloribalans än att bulka och deffa, eller?

Ja, men för någon som äter allt som syns, utan att bli starkare, är tipset att äta på ungefärlig energibalans helt i sin ordning.

Om du har redan har koll på din träning och kost men ändå inte ökar något i styrka/storlek kan det vara motiverat att äta mer. Så är inte fallet med TS.

En fråga i all välmening.

För all del.

tjing
2013-05-18, 10:56
Nu är jag inte helt säker, men är inte den effekten marginell och snabbt avtagande?

Proteinsyntesen stimuleras i mindre grad än med samtida styrketräning i upplägget, ja.

Men på ett överskott kommer du hur som helst att även gå upp i muskelmassa, oavsett. Man går alltså inte endast upp i fettvikt.

Lean-body-mass composition and resting energy expenditure before and after long-term overfeeding.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1415002

Silencer
2013-05-18, 15:34
Du måste läsa svaret i sin kontext.

Givetvis vet jag att mjölk är näringstätt.

Men bara därför är det inte bra att trådskaparen dricker endast mjölk för att komma upp i sitt dagliga kaloribehov, vilket var min poäng... Trådskaparen skall istället äta vanlig mat som gör att denne orkar med de dagliga bestyren.

Det är aldrig bra att överkonsumera någon vara.

RDI av Kalcium exempelvis är 800mg (vilket motsvarar ca 7dl mjölk) En överdosering av Kalcium har negativa effekter, något som jag förmodar att du redan vet.

Du formulerade det som att det fanns bättre livsmedel än mjölk. Upp till en liter tycker jag är lagom att dricka dagligen. Mer än så är dock inte optimalt det kan jag hålla med om. Man behöver få in stärkelse och fast protein också.