handdator

Visa fullständig version : Smolov Jr. Intense bench cycle


AlltidXL
2013-05-16, 20:06
(Sökte men fann ingen tråd om programmet, tyckte därför att det var på tiden att det började diskuteras!)
Smolov Jr. Intense bench cycle

Bench pressing four days a week is stupid, right? That could only lead to overtraining, along with pecs and shoulders so sore they file for a restraining order. But what if that's just what you needed to do to bring your bench press up? It sounds like programming heresy, or the type of training a novice lifter at Douchebag Fitness would follow at the expense of seemingly more important work for, say, the posterior chain. However, to remedy a stalled bench press, benching more frequently may be just what the doctor ordered.

High Frequency High Payoff
Prioritizing frequency over concentrated volume has grown in popularity over the past few years because it works, and works well. The logic at play is that exposing the body to a stimulus more often will result in faster adaptation, leading to you getting bigger and stronger.

Not convinced? Think about it. Which do you think is more likely to make you stronger: 52 sessions on the bench a year, or 104 sessions? Strength is, after all, a skill, and practice makes perfect. High frequency training is especially beneficial for raw lifters who need to hone and perfect their technique on the actual lift. And more often than not, better technique will be the difference between a big PR and another frustrating failed attempt.

Training more frequently also has other benefits, the biggest being that it increases neurological efficiency – a fancy way of saying it teaches your body to use its muscles more effectively.The more you practice lifting, the more your body learns to recruit a higher percentage of muscle fibers. More muscle fibers firing means you can lift heavier, and lifting heavier provides the mechanical means to get bigger as well as stronger.


Bench More to Bench More
Most bench press specialization programs will have you benching twice a week. It's a fine approach and has been proven effective by countless lifters. But like all effective approaches, it doesn't work for everyone, and it doesn't work forever. And when you run out of more standard options, it's time to call the Russians.

In powerlifting it always seems to come back to something Russian. Say what you want about Russia's Cold War economics or politics, but they nailed it when it came to strength training.

You may have heard of the Smolov squat program. This 13-week nightmare drills your squat with such frequency, intensity, and volume that it's been the bane of many an aspiring lifter. Those that managed to survive it, however, often reported outstanding results.

The payoff is well worth the effort – it's not uncommon for a lifter to put over 20 pounds onto their bench press in just 4 weeks.

Caution!
You'll be benching 4 – yes, four – times a week. The first two workouts have a rest day in between them and the last two are back-to-back lifting days.

There are a few things you must be aware of:
This is an intense bench specialization cycle. Your other lifts must take a back seat. That means putting your squat and deadlift on maintenance. Lest you start feeling the icy chill of squatter's anxiety, relax, neither your squat nor your deadlift will erode if you put them on the backburner for a month. The same applies for upper body assistance work. Beyond some basic upper back training, it isn't a good idea to try to add much in.

The bench days are already frequent, high volume, and intense. You'll get everything you need from them. Trying to add in extra work, no matter how well intentioned, is only going to put you at a greater risk for injury and interfere with your precious recovery time, especially towards the end of the cycle. Finally, this is an advanced cycle. Don't even think about it unless you've got at least 2-3 years of legitimate training experience under your weight belt.

Now go back and reread this section before you move on. Yeah, it's that important.

Källa: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/bench_more_to_bench_more (Här hittar ni programmet, samt möjligt träningupplägg)

Va är era tankar kring det här programmet?
Har du redan fullföljt det? Vänligen dela dina framsteg!

PureWhey
2013-05-16, 20:42
Tror aldrig jag skulle orka bänka 4 gånger / vecka, MM2K 2 gånger/vecka känns nästan för mycket under deff, men bra under bulk.

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 20:46
Finns de någon spreadsheet?

Wormzie
2013-05-16, 20:52
Finns många som fått riktigt bra resultat av smolov jr som bänkschema. Självklart inte under deff. Skulle dock slänga in ett blygsamt max, även om 1a veckan ser lätt ut blir det riktigt tungt med den frekvensen och volymen och första veckan ska kännas lätt.

NiklasAlm
2013-05-16, 20:56
Finns de någon spreadsheet?

Tror det är denna.

100284

Nån som testat detta utan att bli alltför nedtränad?

AlltidXL
2013-05-16, 21:08
Tror det är denna.

100284

Nån som testat detta utan att bli alltför nedtränad?

Jag är själv strax klar med vecka 1. Känner för tillfället inte av någonting speciellt, men precis som Wormzie skrev så ska första veckan vara lätt annars har man satt ett alldeles för högt 1RM.

DAke
2013-05-16, 21:11
Har precis funderat på att ge mig på nått nytt program, kanske värt ett försök!

AlltidXL
2013-05-16, 21:13
Finns många som fått riktigt bra resultat av smolov jr som bänkschema. Självklart inte under deff. Skulle dock slänga in ett blygsamt max, även om 1a veckan ser lätt ut blir det riktigt tungt med den frekvensen och volymen och första veckan ska kännas lätt.

Folk brukar rekommendera att man skriver in 90% av sitt riktiga 1RM för att säkerställa att man i slutändan ska klara de sista passen.

Wormzie
2013-05-16, 21:23
Ja det är nog lämpligt :)

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 21:24
Folk brukar rekommendera att man skriver in 90% av sitt riktiga 1RM för att säkerställa att man i slutändan ska klara de sista passen.

Slutar ändå med att man skriver in 110% mer :D Been there gjort that!

AlltidXL
2013-05-17, 18:28
Slutar ändå med att man skriver in 110% mer :D Been there gjort that!

Haha standard! Dock kommer ju besvikelsen sen då man fastnar mitt i programmet *flex*

AlltidXL
2013-05-17, 18:31
Kör för tillfället följande träningsupplägg (i princip samma som det dom tipsade om i länken förutom 2 tillagda chinspass)

Måndag
Smolow Bench
Skivstångsrodd (3set, 10-12reps)
Triceps Extension (3set 12-15reps)
Bicepscurl (3set 12-15reps)

Tisdag
Benpress (3set, 6reps)
Vadpress (3set, 10-15reps)
Plankan (3set, max)

Onsdag
Smolow Bench
Chins (mm2k)
Skivstångsrodd (3set, 10-12reps)

Torsdag
Benpress (3set, 6reps)
Vadpress (3set, 10-15reps)
Plankan (3set, max)

Fredag
Smolow Bench

Lördag
Smolow Bench
Chins (mm2k)

Söndag
Vila

Zizou
2013-09-21, 15:03
Kört alla 3 veckor nu. Skrev in mitt 1 rm. Ökade dock bara med 2,5 kg för varje cykel, vilket var nog tungt sista passet. Ska bli kul att maxa igen om 1 vecka. Inget set blev till fail sista passet, men nog tungt ändå. Då jag även har kört kondition 3-4 ggr/vecka så hade jag nog aldrig orkat med 85%+10 kg sista veckan t.ex.
Känner ändå att man har gjort framgång, starkare är jag. Blir bara spännande att se HUR mycket starkare man har blivit ;)

bustz0rz
2013-09-21, 15:23
Jag körde det i bänk för ett tag sedan (körde det i både böj och bänk samtidigt), och då ökade jag också bara 2,5 kg / vecka. Satte 110 som max när jag började och fixade 117,5 kg efter programmet. Det är ett jävligt kul program, men tufft som fan.

Jappse
2013-09-21, 15:45
Gjorde en mall senast jag använde. Finns här att använda

https://drive.google.com/previewtemplate?id=0AvsoHsMYkfkmdGlVVC1PVU5ZSzhCVW F4bHhSLXpmM3c&mode=public

Jappse
2013-09-21, 15:59
Okay ni kan ignorerar min länk, google ville tydligen inte leka med mig idag :/

Bronzzi
2013-09-21, 17:11
Ha tänkat att börja Smolov Jr. för bench. Vad tycker ni, hur ser de schema ut?

Dag 1: Rygg / Biceps
Dag 2: Bänk
Dag 3: Ben / Biceps
Dag 4: Bänk
Dag 5: Vila
Dag 6: Rygg / Biceps
Dag 7: Bänk + Militärpress < 5/3/1 för Militärpress
Dag 8: Vila
repeat

Vad tycker ni? Min bänk PR är 50kg x 1 rep just nu

Jappse
2013-09-21, 17:26
Ha tänkat att börja Smolov Jr. för bench. Vad tycker ni, hur ser de schema ut?

Dag 1: Rygg / Biceps
Dag 2: Bänk
Dag 3: Ben / Biceps
Dag 4: Bänk
Dag 5: Vila
Dag 6: Rygg / Biceps
Dag 7: Bänk + Militärpress < 5/3/1 för Militärpress
Dag 8: Vila
repeat

Vad tycker ni? Min bänk PR är 50kg x 1 rep just nu

Jag får det till 3 pass bänk.
Jag körde
Måndag, Onsdag,Fredag, Söndag som bänkdagar. Eftersom det var få reps på söndagen så var jag alltid utvilad till måndagen. Eventuellt lägga passet på morgonen/kvällen så du får vilan du behöver.

PureWhey
2013-09-21, 18:07
Jag får det till 3 pass bänk.
Jag körde
Måndag, Onsdag,Fredag, Söndag som bänkdagar. Eftersom det var få reps på söndagen så var jag alltid utvilad till måndagen. Eventuellt lägga passet på morgonen/kvällen så du får vilan du behöver.

Körde du igenom det? Hur gick det?

Jappse
2013-09-21, 18:25
Körde du igenom det? Hur gick det?

Det gick bra. Andra veckan hade jag +5 kilo och tredje +7.5. Jag klarade alla lyft och blev starkare. Jag kunde tyvärr inte mäta 1RM på grund av axelproblem, vilket inte hade med programmet i sig att göra.

TranceII
2013-09-21, 21:13
Ha tänkat att börja Smolov Jr. för bench. Vad tycker ni, hur ser de schema ut?

Dag 1: Rygg / Biceps
Dag 2: Bänk
Dag 3: Ben / Biceps
Dag 4: Bänk
Dag 5: Vila
Dag 6: Rygg / Biceps
Dag 7: Bänk + Militärpress < 5/3/1 för Militärpress
Dag 8: Vila
repeat

Vad tycker ni? Min bänk PR är 50kg x 1 rep just nu

Hur länge har du tränat? Ålder? Vikt?

Min gissning är att om du maxar 50 kilo som kille (?) så är inte Smolov Jr. det första du skall ta till för att få upp bänken. Antingen så är det andra saker som du gör fel (kost, form etc.) eller så har du alldeles för bråttom och kommer bara skada dig.

Bronzzi
2013-09-21, 21:19
Hur länge har du tränat? Ålder? Vikt?

Min gissning är att om du maxar 50 kilo som kille (?) så är inte Smolov Jr. det första du skall ta till för att få upp bänken. Antingen så är det andra saker som du gör fel (kost, form etc.) eller så har du alldeles för bråttom och kommer bara skada dig.

18 år gammal, kille joo, ha tränat för 1 år nu.
Problem is my squats and ohp are going up, especially squats, and I'm always breaking PR's on them, but bench has been stalling bad, even after 2 resets
och jag bulkar nu

Jappse
2013-09-21, 21:46
18 år gammal, kille joo, ha tränat för 1 år nu.
Problem is my squats and ohp are going up, especially squats, and I'm always breaking PR's on them, but bench has been stalling bad, even after 2 resets
och jag bulkar nu
eh? Pratar vi squwääts eller bänk här?

Bronzzi
2013-09-21, 21:53
eh? Pratar vi squwääts eller bänk här?
Min bänk har stallat, jag vill göra smolov jr för bench. squats och ohp har inte stallat

Jappse
2013-09-21, 22:01
Min bänk har stallat, jag vill göra smolov jr för bench. squats och ohp har inte stallat

Okay, om ditt 1RM är 50 kilo så är det bara att prova. Tar bara (3)4 veckor så är ju ingen stor nöt att knäcka

Så här hade jag lagt upp det. Med ökning på 5kg första veckan, sen ytterliggare 2.5 nästa vecka.

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AvsoHsMYkfkmdDFVOUZYSnRyX0FPZ09BYXhsV0pfa EE&single=true&gid=3&output=html

Bronzzi
2013-09-22, 11:25
Okay, om ditt 1RM är 50 kilo så är det bara att prova. Tar bara (3)4 veckor så är ju ingen stor nöt att knäcka

Så här hade jag lagt upp det. Med ökning på 5kg första veckan, sen ytterliggare 2.5 nästa vecka.

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AvsoHsMYkfkmdDFVOUZYSnRyX0FPZ09BYXhsV0pfa EE&single=true&gid=3&output=html
Tack så mycket! Men i dit version de är 2.5kg höjer i vikt på veckan 2 och 3 än i original. Skulle jag görä ditt ''hårt'' version eller de normal version?

http://joshmahony.com/weights/smolov_jr.php

Jag hittat min 50kg här som en 1RM

Jappse
2013-09-22, 16:36
Höj med det du tror du klarar. Om första veckan går lätt som en plätt kanske du vill höja 5kg istället för 2.5. Du väljer helt själv. I mitt dokument är det 5 och sen ytterliggare 2.5.

Zizou
2013-09-22, 18:23
Tror ni man kan köra nya maxningen på torsdag istället för lördag? Eller bör man vila hela veckan?

Zizou
2013-09-27, 10:04
Blev iallafall pers med 7.5 kg :) Hade nog kunnat klara +10 kg om man inte hoppat med 2.5 kg vägen upp.

Jappse
2013-09-27, 11:00
Blev iallafall pers med 7.5 kg :) Hade nog kunnat klara +10 kg om man inte hoppat med 2.5 kg vägen upp.

Hur många kilogram?

Sent from my GT-I9000

Johan_P
2013-09-27, 11:34
Här är en calculator för programmet: http://joshmahony.com/weights/smolov_jr.php

Zizou
2013-09-27, 13:49
Hur många kilogram?

Sent from my GT-I9000

Bara 97.5 kg.
Hade aldrig rört i något över 90 kg i bänken tidigare, så jag är nöjd. Har mest bara kört med hantlar hittills också.

Funderar på att börja en ny runda på måndag. Tror du man kan köra en till direkt så här efter maxning?
Fast den här gången köra +5 kg andra veckan och +2.5 kg ytterligare sista veckan (+7.5 kg totalt).
Eller bör jag köra samma igen, alltså +2.5 kg för varje vecka? Gick ju hyfsat bra sist, men samtidigt vill man ju testa det "korrekta".

Modux
2014-10-17, 08:05
Några fler som prövat det :)?

crizzan
2014-10-17, 14:01
Håller på med stora smolov i bänken just nu, men smolov jr är jag ine på första veckan tredje passet idag. Kan lämna recension om 3veckor om det är så men det funkar utmärkt att bänka ofta om man är van. Men skulle dra ner på pressvolymen i övrigt. Har endast 3 tunga andra press-övningar i veckan. Sen en del rodd, sen lätt bicep och tricep. Har skadat knät nu också.

StarkaUlf
2014-10-17, 15:34
Några fler som prövat det :)?

+10 kg senaste gången. Dock i en bänkvariant som jag inte har kört så mycket av.

oscarovegren
2014-10-17, 15:39
hmm... det kanske går att utföra samma program även för marklyft och knäböj?

IMMORTAL ABDUL
2014-10-17, 15:41
Har kört liknande på min böj och har haft extremt bra utveckling där.

Skulle vilja köra den på bänk med men vet fan inte hur jag ska ha tid..