handdator

Visa fullständig version : Ni som älskar knäböj


Cogge
2013-05-16, 19:18
Jag behöver tips o tricks, kanske lite pepp för att utföra knäböj.
Ni som älskar det, HUR älskar man det? Jag har jättesvårt att öka och varje gång jag går djupt känns det som att ändtarmen ska pressas ut och rumpmuskeln flyttar sig från höger till vänster, samt att jag känner mig sjukt svag under uppgången. Det tar stopp som armhävningen innan fail.

Finns det alternativ till knäböj eller är det den ultimata benövningen?

Rikard Jansson
2013-05-16, 19:19
Stretcha rätt allt och kör det skitofta så blir det en riktig mysövning efter några veckor.

Latissimus Dorsi
2013-05-16, 19:19
Stretcha stretcha stretcha, och stretcha. Då och endast då kan man älska knäböj :D

hungry
2013-05-16, 19:23
Lånar tråden lite: Ska man gå djupare än 90 grader? asså röven under knäna? För jag kör så iaf, tar sjukt mkt på röven.

Heddaway
2013-05-16, 19:29
atg i alla väder hungry!

edit: för att bli bra på ngt gäller ju att nöta om man inte är en knäböjs-begåvning from heaven. Böj ofta ofta ofta och du kommer öka därefter.

Bryggan
2013-05-16, 19:31
atg i alla väder hungry!*Haha* Där var du snabb Heddaway ;).

Cogge
2013-05-16, 19:32
Så det är stretchingen som är nyckeln? För man känner sig ju sjuukt svag i 90graders läge.

Jag tänkte på en annan grej. Man är väl som svagast i 90Graders ställning. Är man starkare om man går ännu längre ner? Man får väl liksom mer tryck då?

Heddaway
2013-05-16, 19:38
*Haha* Där var du snabb Heddaway ;).

:booty:

I'm just sayin. Bättre att pressa ner röven så den får lite kontakt med backen!

Rikard Jansson
2013-05-16, 19:38
Så det är stretchingen som är nyckeln? För man känner sig ju sjuukt svag i 90graders läge.

Jag tänkte på en annan grej. Man är väl som svagast i 90Graders ställning. Är man starkare om man går ännu längre ner? Man får väl liksom mer tryck då?

Korrekt. Dessutom, desto fetare man är, desto mer tryck får man, från grundare och grundare djup. Så bli fet :)

Stor Hård Ådrig
2013-05-16, 19:38
Stretcha tills man klarar ATG med bra form fick mig att älska det. Tidigare fällde jag fram ryggen och gick olika djupt varje gång. Det var bajs.

Spacedogg
2013-05-16, 19:42
Jag tänkte på en annan grej. Man är väl som svagast i 90Graders ställning. Är man starkare om man går ännu längre ner? Man får väl liksom mer tryck då?

Lånar tråden lite: Ska man gå djupare än 90 grader? asså röven under knäna? För jag kör så iaf, tar sjukt mkt på röven.

Höftleden ska gå under knäleden. Det betyder alltså att du hamnar under 90 grader och det kommer bygga styrka ur "hålet". Men marklyft och box squats är perfekta övningar för att få kraften att explodera från bottenläget.

Om du sedan kör knäböj varannan dag eller iallafall 3x i veckan så blir man kär i övningen. Vet inte varför men så blev det för mig iallafall.

Doggeh
2013-05-16, 19:46
Stämmer in med kören, stretching hjälper otroligt mycket för att älska knäböj. Sen blir det riktigt kul när det väl börjar bli "tungt", vare sig det är rep- eller maxträning :hbang:

Cogge
2013-05-16, 19:49
Grymt, jag ska genast testa. Jag har hela tiden stannat av i vid 90grader och då är det ett He***e att komma upp igen

Cogge
2013-05-16, 19:50
Vad står ATG för?

Paperbasket
2013-05-16, 19:51
Ass to the..

Wibba
2013-05-16, 19:52
Ass to the..

Ghetto?

Cogge
2013-05-16, 19:54
RTG = Röv till golv? ^^

Vasstand
2013-05-16, 19:55
RTG = Röv till golv? ^^

Steg 2 = PTP, Pung Till Parkett.

hungry
2013-05-16, 19:57
Steg 2 = PTP, Pung Till Parkett.

hahaha

Cogge
2013-05-16, 19:57
Steg 2 = PTP, Pung Till Parkett.

HAHA, den är klockren *flex*

Bryggan
2013-05-16, 20:04
Ass to the..to the, to the...Golv?

:D

Cogge
2013-05-16, 20:09
Ass to groundstyle

snelhest
2013-05-16, 20:14
ass to the grass.

Forzafurioso
2013-05-16, 20:17
Lånar tråden lite: Ska man gå djupare än 90 grader? asså röven under knäna? För jag kör så iaf, tar sjukt mkt på röven.

Har alltid kört atg men på mig tar det inte på röven.

trapz star
2013-05-16, 20:21
Ska man stretcha på kvällen/morgonen för att fixa rörligheten för ATG, eller innan övningen typ 10min? Tips på bra stretch-program?

delizh
2013-05-16, 20:21
Du var svag under lyftet sa du...
Försök att köra explosiva böj eller box böj med 50-60% av ditt max och gör 10 set med 2 reps!

Rabiat
2013-05-16, 20:22
Har alltid kört atg men på mig tar det inte på röven.

Hur sträcker du höften då?

Rabiat
2013-05-16, 20:22
Ska man stretcha på kvällen/morgonen för att fixa rörligheten för ATG, eller innan övningen typ 10min? Tips på bra stretch-program?

Du ska aldrig stretcha statiskt före styrketräning. Du presterar sämre.

delizh
2013-05-16, 20:22
Ska man stretcha på kvällen/morgonen för att fixa rörligheten för ATG, eller innan övningen typ 10min? Tips på bra stretch-program?

Styrkelabbet.se har en jätte bra gratis ebook för att fixa din rörlighet för mark o böj! Kika på det :)

konig
2013-05-16, 20:25
Höftleden ska gå under knäleden. Det betyder alltså att du hamnar under 90 grader och det kommer bygga styrka ur "hålet". Men marklyft och box squats är perfekta övningar för att få kraften att explodera från bottenläget.

Om du sedan kör knäböj varannan dag eller iallafall 3x i veckan så blir man kär i övningen. Vet inte varför men så blev det för mig iallafall.

Fast nu ska jag vara lite dryg och säga att om man går med höftleden under knäleden så får man en vinkel på över 90 grader.
Stående=0 grader, parallell=90 grader, under parallell>90 grader.

Rikard Jansson
2013-05-16, 20:27
Parallell är extremt sällan 90 grader, inte värst många som böjer med totalt lodräta skenben :)

Forzafurioso
2013-05-16, 20:29
Hur sträcker du höften då?
Jag vet att det tar röven men för mig känns det aldrig där under
böjen och jag får aldrig träningsvärk där. Marklyft däremot...

Rabiat
2013-05-16, 20:36
Jag vet att det tar röven men för mig känns det aldrig där under
böjen och jag får aldrig träningsvärk där. Marklyft däremot...

Ah nej men DET är ju en annan sak. Jag trodde du menade att din röv var av samma storlek som innan du började lyfta :)

PureWhey
2013-05-16, 20:40
Jag är otroligt ovig och gör bra böjar utan problem ändå :f, inte så djupt som vissa andra - men det är det tyvärr knäna som sätter stopp för :-/

Spacedogg
2013-05-16, 20:41
Fast nu ska jag vara lite dryg och säga att om man går med höftleden under knäleden så får man en vinkel på över 90 grader.
Stående=0 grader, parallell=90 grader, under parallell>90 grader.

http://1.bp.blogspot.com/_MfJ7eLH-H5w/S1CkD9J36PI/AAAAAAAAABk/wlxRCnyIdVI/s320/backsquat.jpg

Som jag ser det är alla vinklar under 90 grader? Eller hur tänker du?

konig
2013-05-16, 20:51
Jämfört med utgångspositionen kommer höftleden att rotera mera än 90 grader runt knäleden.

Vasstand
2013-05-16, 20:52
Får ont i höften av att köra ATG, men ATG i benpress är inga problem. Har bra rörlighet och kan sätta mig i ATG utan problem, men med vikter på brakar de i höften.

Rabiat
2013-05-16, 20:54
Jag tror inte förhållandet mellan över- och underben gör det möjligt för mig att fysiskt sätta röven i marken. Brukar ni verkligen göra det?

Vasstand
2013-05-16, 20:57
Jag tror inte förhållandet mellan över- och underben gör det möjligt för mig att fysiskt sätta röven i marken. Brukar ni verkligen göra det?

Satte mig ner precis och mätte, och jag är ca 6 cm från marken med röven när jag sitter ner i ATG. Är 195 cm lång, så blir ett dropp på nästan 190 cm :D

Cogge
2013-05-16, 20:59
Du var svag under lyftet sa du...
Försök att köra explosiva böj eller box böj med 50-60% av ditt max och gör 10 set med 2 reps!

Är det något som kan hjälpa mig på vägen menar du? Eller var det en peak :P

Rabiat
2013-05-16, 21:00
Satte mig ner precis och mätte, och jag är ca 6 cm från marken med röven när jag sitter ner i ATG. Är 195 cm lång, så blir ett dropp på nästan 190 cm :D

Va? Bara om du har röven på axlarna :)

Vasstand
2013-05-16, 21:01
Va? Bara om du har röven på axlarna :)

Haha, tänkte lite fel, men blir en rejäl nedsänkning i alla fall :d

Rabiat
2013-05-16, 21:03
Haha, tänkte lite fel, men blir en rejäl nedsänkning i alla fall :d

Fast det KAN hända, jag har en kompis som ser ut att ha arslet där uppe :)

Hur som, röven är inte bokstavligt talat _PÅ_ marken alltså. Är den det för någon annan?

Vasstand
2013-05-16, 21:04
Fast det KAN hända, jag har en kompis som ser ut att ha arslet där uppe :)

Hur som, röven är inte bokstavligt talat _PÅ_ marken alltså. Är den det för någon annan?

Nej den nuddar inte golvet för mig i alla fall, försökte gunga lite sittandens så men de gick inte skulle tippa på att jag är ca 3 cm ifrån i alla fall.

Heddaway
2013-05-16, 21:08
Fast det KAN hända, jag har en kompis som ser ut att ha arslet där uppe :)

Hur som, röven är inte bokstavligt talat _PÅ_ marken alltså. Är den det för någon annan?

Förstått det så att det är få som kan gå ner med röven och snärta till marken, oavsett hur mycket man stretchar. Har prövat de flesta tekniker och det är rent omöjligt för min del :D

kelly
2013-05-16, 21:08
Fast det KAN hända, jag har en kompis som ser ut att ha arslet där uppe :)

Hur som, röven är inte bokstavligt talat _PÅ_ marken alltså. Är den det för någon annan?

För de allra flesta kommer det vara extremt opraktiskt att nå marken med röven under en böj. Det finns såklart folk som kan, men det är undantag att man gör det med några tyngre vikter och bra form.

Vasstand
2013-05-16, 21:10
Förstått det så att det är få som kan gå ner med röven och snärta till marken, oavsett hur mycket man stretchar. Har prövat de flesta tekniker och det är rent omöjligt för min del :D

Bara för skoj skull, hur långt ifrån är du? Vet inte om jag kommer längre ner eller om vi alla stannar på ungefär samma nivå.

Rabiat
2013-05-16, 21:11
Nej den nuddar inte golvet för mig i alla fall, försökte gunga lite sittandens så men de gick inte skulle tippa på att jag är ca 3 cm ifrån i alla fall.

Förstått det så att det är få som kan gå ner med röven och snärta till marken, oavsett hur mycket man stretchar. Har prövat de flesta tekniker och det är rent omöjligt för min del :D

För de allra flesta kommer det vara extremt opraktiskt att nå marken med röven under en böj. Det finns såklart folk som kan, men det är undantag att man gör det med några tyngre vikter och bra form.

Jag har alltid utgått från det, men så fick jag för mig att alla i den här tråden satte röven i backen och kände mig helt plötsligt sjukt ovig :P

Vasstand
2013-05-16, 21:13
Jag har alltid utgått från det, men så fick jag för mig att alla i den här tråden satte röven i backen och kände mig helt plötsligt sjukt ovig :P

Hittade precis den här bilden;

http://images.t-nation.com/forum_images/auto/r/786x0/3/f/3f711_ORIG-9feb2_ass_to_grass.jpg

Haha, jävla starkt att resa sig från den där situationen (bokstavligen talat resa sig)

Annars har jag alltid sett de här som ett normalt/vanligt ATG djup

http://robkingfitness.com/wp-content/uploads/2010/05/dave-draper-squat.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-p8OIDONHiBg/T7HAnOSXL1I/AAAAAAAAAQY/RbjjT_imcWA/s1600/deep-squat.jpg

Rabiat
2013-05-16, 21:14
Hittade precis den här bilden;

http://images.t-nation.com/forum_images/auto/r/786x0/3/f/3f711_ORIG-9feb2_ass_to_grass.jpg

Haha, jävla starkt att resa sig från den där situationen (bokstavligen talat resa sig)

Vilken stark bebis :)

Heddaway
2013-05-16, 21:19
Bara för skoj skull, hur långt ifrån är du? Vet inte om jag kommer längre ner eller om vi alla stannar på ungefär samma nivå.

Du skrev 3 cm? Det är äckligt nära marken det. Jag kanske hamnar runt en 15 cm, stretchar jag extra kanske minus någon cm till.

15 cm från backen är dock inget jag kör med varje rep utan jag lägger fokus på att få dem djupa nog att bli snygga och inte enbart "godkända".

Vasstand
2013-05-16, 21:25
Du skrev 3 cm? Det är äckligt nära marken det. Jag kanske hamnar runt en 15 cm, stretchar jag extra kanske minus någon cm till.

15 cm från backen är dock inget jag kör med varje rep utan jag lägger fokus på att få dem djupa nog att bli snygga och inte enbart "godkända".

3 cm med gung ja, typ 6 utan... eller för att vara mer exakt en swedbank bankdosa i höjd :d

Provade sätta mig på en tändsticksask också, gick det med.

Heddaway
2013-05-16, 21:37
3 cm med gung ja, typ 6 utan... eller för att vara mer exakt en swedbank bankdosa i höjd :d

Provade sätta mig på en tändsticksask också, gick det med.

haha vaffan, det var djupt ja. Får du rejäl kick från botten då eller finns det risk för att du faktiskt fastnar där nere? ;)

Vasstand
2013-05-16, 21:46
haha vaffan, det var djupt ja. Får du rejäl kick från botten då eller finns det risk för att du faktiskt fastnar där nere? ;)

Det är oftast riktigt trögt i botten och extremt påfrestande för ljumskarna.

Heddaway
2013-05-16, 21:50
Det är oftast riktigt trögt i botten och extremt påfrestande för ljumskarna.

Jag kan tänka mig det. Hur brett står du?

Vasstand
2013-05-16, 21:50
Jag kan tänka mig det. Hur brett står du?

Axelbrett, eller lite mindre.

Rabiat
2013-05-16, 21:50
Jag kanske borde sluta gå ner så djupt jag kan hela tiden, om ni säger att det går lättare att komma upp om man vänder lite högre o_O

Heddaway
2013-05-16, 21:54
Rabiat,

Känn dig fram vart du får bäst kick från botten. Bättre att du går djupt än grunt oavsett imo. Alla har ju sin teknik, gäller bara att hitta den optimala.

Vasstand
2013-05-16, 21:55
Jag kanske borde sluta gå ner så djupt jag kan hela tiden, om ni säger att det går lättare att komma upp om man vänder lite högre o_O

De finns en sweetspot men tycker det är knepigt att lyckas stanna PRECIS där *gah!*

Heddaway
2013-05-16, 21:56
Axelbrett, eller lite mindre.

Som mig då ungefär. Har problem med stela och krångliga ljumskar så att stå väldigt brett är inte optimalt för mig!

Rabiat
2013-05-16, 21:56
Rimligtvis borde sweetspoten vara precis innan röven försöker gömma sig, då du borde ha maximal laddning? Eller tänker jag fel nu?

Alltidxx
2013-05-16, 22:17
ATG är ganska en ganska hjärnspöke skapande term som matchotränande har myntat. Man ska köra bra djup och korrekt. Kolla bilden spacedogg klistrade in. Det är ingen ATG men ser propert ut. Inget tippande av ländryggen o d som folk som gärna ska ner ordentligt sysslar med ibland.

hnric
2013-05-17, 09:22
Så det är stretchingen som är nyckeln? För man känner sig ju sjuukt svag i 90graders läge.

Jag tänkte på en annan grej. Man är väl som svagast i 90Graders ställning. Är man starkare om man går ännu längre ner? Man får väl liksom mer tryck då?

Har själv bråkat med böjteknik under alldeles för lång tid känns det som. I båttenläge måste jag aktivt tänka på att trycka genom hälarna och att röven skall uppåt och bakåt i motsats till att jag skall resa mig rakt uppåt.

Just när lårbenen är runt parallellt känner jag mig rätt svag, och böjer jag runt där blir det lätt att jag skjuter fram höft och knä för att kunna trycka uppåt, istället för att aktivera röv+baksida ordentligt.

Rabiat
2013-05-17, 09:25
Har själv bråkat med böjteknik under alldeles för lång tid känns det som. I båttenläge måste jag aktivt tänka på att trycka genom hälarna och att röven skall uppåt och bakåt i motsats till att jag skall resa mig rakt uppåt.

Just när lårbenen är runt parallellt känner jag mig rätt svag, och böjer jag runt där blir det lätt att jag skjuter fram höft och knä för att kunna trycka uppåt, istället för att aktivera röv+baksida ordentligt.

Det beror på att hamstringsen i princip inte är med alls förrän du är under parallellt, och glutesen sträcks mer ju längre ner du går.

Troligtvis tänker du för mycket, och stannar i bottenläget för att tänka efter innan du reser dig igen. Gör inte det, utan vänd direkt.

z_bumbi
2013-05-17, 10:12
Fast nu ska jag vara lite dryg och säga att om man går med höftleden under knäleden så får man en vinkel på över 90 grader.
Stående=0 grader, parallell=90 grader, under parallell>90 grader.

Jag har ingen aning om vilken vinkel du mäter men det är oavsett det fel vinkel.

ATG är ganska en ganska hjärnspöke skapande term som matchotränande har myntat. Man ska köra bra djup och korrekt. Kolla bilden spacedogg klistrade in. Det är ingen ATG men ser propert ut. Inget tippande av ländryggen o d som folk som gärna ska ner ordentligt sysslar med ibland.

Typ så. Fokusera på att det är en bra teknik istället för ett exakt hur djupt eller någon bestämd bredd mellan fötterna etc.

Stryc9
2013-05-17, 20:48
Finns det några direkta nackdelar med att köra med fötterna brett isär?

Rabiat
2013-05-17, 21:20
Finns det några direkta nackdelar med att köra med fötterna brett isär?

Hälarna något bredare än axelbredd är ju rätt brett. Menar du bredare än så?

Stryc9
2013-05-17, 21:50
Hälarna något bredare än axelbredd är ju rätt brett. Menar du bredare än så?

Tjaa... bra fråga :D Provböjde lite här hemma och mycket bredare än så kan man nog inte stå

Lipservice
2013-05-17, 21:52
Jag älskar knäböj men får ont av det och jag vet fan inte vad jag gör för fel..
Får ont i ljumsken och i tibialis posterior på mitt vänstra ben när jag knäböjer. Kan nämna att jag är jättesmidig. Låren nuddar hälarna, no bullshit.
Testade idag och ta av mig skorna fick då inte ont alls i tibialis posterior, men samma smärta i ljumsken(tror det är ljumsken). Är jag bara väldigt otränad i ljumskarna eller gör fel på nåt korkat sätt? Finns det isåfall några fina övningar för ljumskarna innan jag börjar dra igång med tung knäböj igen?

Rabiat
2013-05-17, 21:58
Tjaa... bra fråga :D Provböjde lite här hemma och mycket bredare än så kan man nog inte stå

Det är den bredden jag böjer med, och den jag lärt mig är bäst.

dappe
2013-05-18, 09:55
Hur kan man INTE äska böj?

Tyrwing
2013-05-18, 10:50
Hur kan man INTE äska böj?

Ditto. Finns inget mäktigare! (Utom mark)

z_bumbi
2013-05-18, 11:01
Finns det några direkta nackdelar med att köra med fötterna brett isär?

Det beror på vad du vill uppnå men generellt så är det den tekniken som du får att funka bäst så kör på det.

Latissimus Dorsi
2013-05-18, 11:06
Finns det några direkta nackdelar med att köra med fötterna brett isär?

Mindre aktivering av framsida lår känns det iallafall för mig, och mer ljumskar baksida lår och allt där bak :D

forsell
2013-05-18, 11:19
För min del tog det lång tid innan jag började uppskatta knäböj riktigt ordentligt.
Största problemet för mig har varit psykiskt, våga gå på tunga vikter och våga använda ryggen/baksida när det blir lite tyngre. Fast nu beror det ju på VAD man vill åstadkomma, för mig är det ju maximal styrka men med det kommer även musklerna.

Många kommer kanske grilla mig för jag säger använda ryggen men jag vågar tro att man kan bli som starkast i knäböj (raw då) när man lär sig använda den och fått upp bålstyrkan.

Mitt utförande är väl främst att köra med låg stång, skjuta höften bakåt neråt, jag börjar alltid knäböjen i höftleden för att få ner röven i godkänt djup samt inte skjuta fram knäna för mycket. Därav fäller man ryggen mer också.74

edit: sen står jag väl lite bredare än axelbrett med lätt utåtriktade fötter