handdator

Visa fullständig version : Större upplevda blodtrycksförändringar - ålder?


Sniggel
2013-05-16, 18:37
Har i flera år haft "problem" (överdrift) med vad som uppfattas som blodtrycksförändringar när jag tränar och förflyttar vikter och positionen på mitt huvud.
Det känns som att blodtrycket lättare stiger iväg uppåt i tunga övningar och väldigt lätt dimper ner i backen direkt efter ansträngning med huvudet högt beläget.
Jag funderar på om det är helt naturligt och kanske har med åldern att göra. Kan det vara att man har stelare blodkärl nu pga ålder, eller t om pga långvarig styrketräning?
Går det att göra något åt? Jag har för mig att aerobisk träning kan göra blodkärlen mer elastiska och det borde ju kunna göra att blodtrycket håller sig tightare när man tränar. Är rätt van vid dimridån nu men det har ju kännts bättre förut så dumt att inte testa att göra nånting åt det för det kan ju bli värre.
För övrigt har jag vid blodtrycksmätningar ett idealt blodtryck så i normalfallet har jag inga problem med trycket, bara när jag tränar. Och då är det inte något större problem eftersom jag under själva övningarna inte behöver bry mig. Det är efter t ex ett set skivstångsrodd som jag måste vara beredd på att dimridån kan smyga sig på och att balansen blir lite sämre i 5-10 sekunder.
Finns det något annat som kan påverka regleringen av blodtrycket? Mineraler t ex. För jag har visst problem med mineralintag då jag bl a inte ätit spannmål sen februari 2012 pga att jag slipper "vara allergisk och ha helkroppseksem" om jag utesluter det ur min kost tydligen. Tar även medicin som kan påverka mineralbalansen, dock pyttelite i jämförelse med före februari. Jag tänker på detta och intar bl a mineralsalt och ibland tar jag magnesiumtillskott i perioder. Magnesiumet verkar funka mot mina ryggspänningar som jag också "lider" av :P
Dock har jag upplevt dessa problem innan jag började utesluta spannmål.

Någon mer som upplevt förändringar i blodtrycket efter en längre tids styrketräning (eller en minskad mängd ungdomlighet :p) eller har några idéer?

Sverker
2013-05-16, 18:44
Har inte upplevt några förändringar. Men jag har bara tränat 30 år på gymmet:d

Magnesium ska inte vara i blodet så tillskott kan inte påverka ditt blodtryck. Återställa normaltillståndet men du kommer inte att få en större blodvolym pga magnesium.

Ät fisk. Fiskfettet kommer att göra din blodkärl mjukare och du kommer inte få samma blodtrycksstegringar

Sniggel
2013-05-16, 20:10
Magnesium kanske inte är så intressant. Men how about natrium?
Jag tänker nu på rubbningar från det normala. Min uppfattning om dig är att du alltid brukar utgå från att allting i övrigt är normalt och utgå från det :D

Men det kan ligga något i att stela(re) blodkärl kan innebära större blodtrycksrubbningar? Samt att aerob träning kan "mjuka upp" kärlen?

Vill betona att det är blodtrycksdipparna som jag har störst "problem" med. Högt blodtryck känner jag förstås av när jag t ex är i bottenläget i böj och vänder. Men det är inget som gör träningen svårare eller jobbigare. Det är mest när blodtrycket verkar försvinna efter att jag är klar som det kan kännas som om jag är lite onödigt yr.
Jag tänker mig att om blodkärlen varit mer flexibla så hade de kunnat dra ihop sig snabbare och därför bibehålla ett mer normalt tryck i skallen när man lastar av vikten.

Tack för fiskfettsrådet.