handdator

Visa fullständig version : smärta i fotlederna


adhdkiller
2013-05-16, 16:57
Jag har får en ganska så stor smärta i fotlederna vid minsta lilla ansträngning av dessa. Jag kan delta i idrott men när jag börjar springa känner jag direkt att det tar ont. Smärtan är mest runt om fotlederna men jag känner även att det gör väldigt ont på ett ben som då går nerifrån smalbenet. Har haft denna smärta i över ett år nu och har inte kunnat springa eller göra mitt bästa någonsin under denna tid vilket är enormt påfrestande.
Några tillfällen har jag kunnat springa "längre streckor" som 1 kilometer till 2 kilometer utan att få "väldigt ont" men jag känner att det tar. Det kan jag göra efter att stretchat och värmt upp fotlederna ordentligt.
Smärtan startade för över något år sedan då jag också gick upp i vikt då jag styrke tränat väldigt mycket men har inget minne alls av att jag gjort illa mina fotleder någon gång under denna tid. Värst var det när jag inte ens kunde gå 100 meter utan att få ont.
Det är alltså i båda fötterna. Undrar om det kan vara inflammation, svaga fotleder eller spricka? Jag har ingen anning. *gah!*

Noppe
2013-05-17, 10:27
Har du varit och kollat upp detta?
Kan ju vara så att du behöver andra skor och inlägg.

Har du tittat och funderat på hur du gör med fötterna när du går/springer?
Kan det vara så att du spänner foten och inte rör på fotleden så att säga?

Är du överviktig fortfarande?

adhdkiller
2013-05-17, 15:55
Har du varit och kollat upp detta?
Kan ju vara så att du behöver andra skor och inlägg.

Har du tittat och funderat på hur du gör med fötterna när du går/springer?
Kan det vara så att du spänner foten och inte rör på fotleden så att säga?

Är du överviktig fortfarande?

Skulle inte säga att jag är överviktig, har packat på mig mycket muskler under åren i skolan.. Men det är ju också vikt såklart. Väger inte speciellt mycket 75-80kg fördelat på mina 175cm men det är betydligt mer än jag vägde förr. ska självklart kolla upp det men tänkte höra med trevliga kollozeum innan jag spenderar pengar hos en sjukgymnast