handdator

Visa fullständig version : Prolaktas, måste jag vara helt utan laktos under de två första dagarna?


Ram Dass
2013-05-16, 16:40
Jag är måttligt laktosintolerant, kan äta allt men lär alltid springa på toaletten sen bara. :-)

Nu har jag köpt Prolaktas (länk (http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=248628)) och fick hem mina tabletter idag.

Vill börja äta dom direkt, men strax ska jag åka och träna och vill gärna dricka mitt BS Whey 100% efter träningen och som komplement till frukosten. Men på förpackningen står det att man inte ska återinföra mjölkprodukter förrns tredje dagen.

Är det pga. att man inte ska förstöra bakteriekulturens uppbyggnad eller är det endast en hjälpsam rekommendation för att slippa de vanliga laktosbiverkningarna?

exevision
2013-05-16, 17:15
Jag undvek mjölk så mycket som möjligt, under de två första dagarna. Ta något annat proteinrikt än vasslen. Så nödvändigt är det inte med vassle att de behöver noja om det. Bättre en bra mage som gör träningen mycket roligare.

Wzup2u
2013-05-16, 17:53
springa på toa vad har det med saken att göra?
kör laktosfria saker ist för tabletter?
whey isolat , och laktosfri mjölk m.m

exevision
2013-05-16, 18:33
kör laktosfria saker ist för tabletter?

Du verkar inte veta hur det är att inte tåla mjölksocker/laktos.
Grymt skönt att bara ta prolaktas och vara bra i magen och få äta och dricka nästan som man vill!

Chilla mamma
2013-05-16, 18:54
springa på toa vad har det med saken att göra?
kör laktosfria saker ist för tabletter?
whey isolat , och laktosfri mjölk m.m

Äter man mycket mat som innehåller laktos blir det mycket billigare att köpa prolaktas än att köpa laktosfria produkter. Dessutom smakar "riktig" mjölk så mycket bättre än laktosfri som kostar nästan dubbelt så mycket.

Själv började jag äta mjölkprodukter direkt och klarade mig trots att jag inte alls tål laktos i vanliga fall. Fast är du osäker kan du vänta två dagar. De två första dagarna skulle man väl dessutom ta dubbel dos?

z_bumbi
2013-05-17, 06:46
Jag har ingen aning om hur länge laktaset "lever" så finns det skäl att dubbla dosen?

Ram Dass
2013-05-18, 09:46
Det står att man ska ta två kapslar de två första dagarna, sen från tredje dagen införa laktos och endast äta en tablett dagligen. Men på "Orginalet", den importerade varianten ska man endast äta två första dagen.

exevision
2013-05-18, 10:02
Notera att du dock kan bli lite rörig i magen under de första dagarna pga att bakeriefloran ställs om. Men bara lite.

Sverker
2013-05-18, 11:28
Jag har ingen aning om hur länge laktaset "lever" så finns det skäl att dubbla dosen?

Jag får nästan uppfattningen att laktaset är med för syns skull. Laktas kan inte leva många timmar ? i en så aggressiv miljö som tarmarna med proteaser, gallsyror etc.
Tror mer att det är bakteriekulturen Bacillus coagulans GBI-30 som står för uppmätta positiva effekter.
Finns en del på nätet ifall man vill söka.