handdator

Visa fullständig version : Olika GI listor ?


asdfasdfas
2013-05-16, 08:14
Den här GI tabellen: http://g-i.se/gi-tabell/ som har Glukos som referensindex (då räknar dom att Glukos har ett GI på 100) och skriver att allt under 50 är bra men mellan 50-70 är ok. Då borde det innebära att under 50 är långsamt och 50-70 är medel, eller?
Men om man tar denna listan http://www.dietguiden.se/gi-tabell som har Vetebröd som referensindex och Glukos ligger på ett GI på 138 (som jag alltid lärt mig att Glukos ligger på), vad är långsamt kontra medel på den listan?

z_bumbi
2013-05-16, 08:38
Kolla på ett livsmedel i den ena tabellen och sedan på samma livsmedel i den andra?

Det är inte heller så att GI är den enda faktorn så om det är bra eller dåligt avgörs av fler faktorer.

asdfasdfas
2013-05-16, 08:53
Kolla på ett livsmedel i den ena tabellen och sedan på samma livsmedel i den andra?

Det är inte heller så att GI är den enda faktorn så om det är bra eller dåligt avgörs av fler faktorer.

Om dom säger att det är långsamt upp till 50 där dom har glukos som referensindex då borde det innebära att långsamt är upp till ca 80 på den listan där glukos har ett GI på 138?

asdfasdfas
2013-05-16, 09:13
Kolla på ett livsmedel i den ena tabellen och sedan på samma livsmedel i den andra?

Det är inte heller så att GI är den enda faktorn så om det är bra eller dåligt avgörs av fler faktorer.

Och vad för flera faktorer är det du pratar om?

Dreas
2013-05-16, 09:31
Och vad för flera faktorer är det du pratar om?Det var väl typ allt. GI är en dålig måttstock på hur bra ett livsmedel är. För att inte säga hur bra en kost är.

En kost med ett lågt GI i snitt måste inte vara bättre än en med högre GI.

Finns trådar om GI här på forumet ifall man googlar lite.

asdfasdfas
2013-05-16, 10:23
Det var väl typ allt. GI är en dålig måttstock på hur bra ett livsmedel är. För att inte säga hur bra en kost är.

En kost med ett lågt GI i snitt måste inte vara bättre än en med högre GI.

Finns trådar om GI här på forumet ifall man googlar lite.

Okej men hur snabb en kolhydrat är avgörs av den tid det tar för kolhydraten i maten att bli blodsocker. Ju kortare tid det krävs, desto mer insulin kommer att frisättas. Tar det däremot lång tid behövs det betydligt mindre insulin för att hålla blodsockret på en bra nivå. När man äter långsamma kolhydrater hålls blodsockerni vån relativt stabil eftersom en begränsad mängd insulin frisätts till blodet. Snabba kolhydrater som frigör mer insulin som snabbt sänker blodsockret till en nivå under den ursprungliga. Kroppen reglerar detta genom att frigöra hormonet kortisol. Det negativa med kortisol är att det även bryter ner muskelmassa.
Nettoeffekten av ett för kraftigt insulinpåslag är därför minskad muskeltillväxt. Målet med kostplanering är istället att konstant ha låga insulinnivåer i blodet. Det möjliggör muskeltillväxt, utan onödig fettinlagring. Enligt definition är alltså en snabb kolhydrat en som ger en stor insulinutsöndring och vice versa. Sen är det ju mer saker som kan verka hur snabbt kolhydraten tas upp men därför bra att kolla GI.

Dreas
2013-05-16, 10:27
Okej men hur snabb en kolhydrat är avgörs av den tid det tar för kolhydraten i maten att bli blodsocker. Ju kortare tid det krävs, desto mer insulin kommer att frisättas. Tar det däremot lång tid behövs det betydligt mindre insulin för att hålla blodsockret på en bra nivå. När man äter långsamma kolhydrater hålls blodsockerni vån relativt stabil eftersom en begränsad mängd insulin frisätts till blodet. Snabba kolhydrater som frigör mer insulin som snabbt sänker blodsockret till en nivå under den ursprungliga. Kroppen reglerar detta genom att frigöra hormonet kortisol. Det negativa med kortisol är att det även bryter ner muskelmassa.
Nettoeffekten av ett för kraftigt insulinpåslag är därför minskad muskeltillväxt. Målet med kostplanering är istället att konstant ha låga insulinnivåer i blodet. Det möjliggör muskeltillväxt, utan onödig fettinlagring. Enligt definition är alltså en snabb kolhydrat en som ger en stor insulinutsöndring och vice versa. Sen är det ju mer saker som kan verka hur snabbt kolhydraten tas upp men därför bra att kolla GI.Är du sjuk på något sätt? Stabila blodsockernivåer ska du ha om du är frisk. Höjningar och sänkningar förekommer alltid när man äter.

Du har läst lite för mycket i en bok tror jag, för det där har du inte kommit fram till själv, korrekt? Personen i fråga kanske tjänar pengar på det hela?

asdfasdfas
2013-05-16, 10:55
Är du sjuk på något sätt? Stabila blodsockernivåer ska du ha om du är frisk. Höjningar och sänkningar förekommer alltid när man äter.

Du har läst lite för mycket i en bok tror jag, för det där har du inte kommit fram till själv, korrekt? Personen i fråga kanske tjänar pengar på det hela?

Det är klart jag läst det, det är ju inget jag bara kommit på. Jag har lärt mig det i en kurs i näringslära. Och klart det alltid blir lite höjningar och sänkningar men det är ju till fördel att försöka hålla dom på en jämn nivå just för den anledningen jag sa.

z_bumbi
2013-05-16, 11:27
Jag ser ingen direkt anledning att strunta i GI-värdet då det inte finns några nackdelar att hålla sig till långsamma och medelsnabba kolhydrater men det är bara en del av ekvationen så att gå bara på GI-värdet kan bli lite fel. Även om jag tycker det är en överdriven skräck för fruktos idag så är det ett typiskt exempel på när GI inte berättar hela sanningen.

Dreas
2013-05-16, 11:37
Det är klart jag läst det, det är ju inget jag bara kommit på. Jag har lärt mig det i en kurs i näringslära. Och klart det alltid blir lite höjningar och sänkningar men det är ju till fördel att försöka hålla dom på en jämn nivå just för den anledningen jag sa.Den kursen ger jag tyvärr inte mycket för.

Som sagt, blodsockrets svängningar är inget problem hos en frisk individ som också äter varierat.

Här kan du läsa lite: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

asdfasdfas
2013-05-16, 16:41
Jag ser ingen direkt anledning att strunta i GI-värdet då det inte finns några nackdelar att hålla sig till långsamma och medelsnabba kolhydrater men det är bara en del av ekvationen så att gå bara på GI-värdet kan bli lite fel. Även om jag tycker det är en överdriven skräck för fruktos idag så är det ett typiskt exempel på när GI inte berättar hela sanningen.

Mm okej! Varför är folk så rädda för fruktos?

Sverker
2013-05-16, 17:36
Okunskap:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200258

Vi måste alltid ställa oss frågan hur ett livsmedel eller födoämne påverkar just mig.

King Grub
2013-05-16, 17:45
Största och alltid uppdaterade databasen:

http://www.glycemicindex.com/foodSearch.php