handdator

Visa fullständig version : Mat och cancer


Bryggan
2013-05-15, 23:09
Det är ju sedan länge bevisat att maten vi äter är en stor orsak till cancer bland befolkningen. Det som jag tycker det diskuteras för lite om är de internationella skillnaderna av de olika cancersorterna.
Här i väst, vilket våra forskare verkar stirra sig blint på så är ju vissa former av cancer mer framträdande än andra, ni förstår vad jag menar. Alltså prostatacancer, magcancer är bland de topp tio vanligaste cancerformerna (hittar på eftersom jag inte vet).
Frågan är: Ser det likadant ut över hela världen tro?
Skulle man inte ganska enkelt kunna dra slutsatser av vad de matkulturella skillnaderna har för effekter på folkhälsan om man studerade dessa?

Var bara något som slog mig och det skulle inte förvåna mig om någon nutritionist eller annan duktig person här på brädan skulle kunde svara snabbt på min kanske triviala fråga.

tjing
2013-05-15, 23:37
Saker som olika väl kopplats till cancer är t ex rött kött, mjölkprodukter, socker osv.

Något som konsumeras mycket i västvärlden, inte sällan som snabbmat.

NiklasAlm
2013-05-15, 23:40
Nu vet jag inte speciellt mycket i ämnet men tänker att det måste vara väldigt svårt att dra slutsatser på hur maten påverkar cancer om man jämför mellan länder eftersom det finns så många andra faktorer som kan påverka om man får cancer eller inte. T.ex. olika genetik mellan länder, hur mycket man rör på sig, övervikt, rökning, alkohol o.s.v..

Bryggan
2013-05-15, 23:56
Oki jag få förtydliga lite och jag tar magcancer som exempel. Låt säga att magcancer är en vanlig cancer som drabbar 1/10000 i Tyskland tex. Kikar vi på nation efter nation över hela världen är det fortfarande 1/10000 som i Tyskland eller skiljer det sig på något vis? Skiljer det sig på något vis så är ju en stark kandidat de matkulturella skillnaderna som fäller avgörandet. Såklart kan det också vara vattnet....mycket Uran i den Tyska berggrunden som gör att de drabbas hårdare av magcancer i Tyskland än resten av världen.
Låt vidare säga att Tyskland samt nationerna omkring drabbas mer av magcancer än Vietnam med omkringliggande länder där frekvensen är 1/1000000 istället. Till och med en sådan enkel redogörelse hade räckt för mig i den här tråden just nu. Dvs, vilka är våra vanligaste cancerformer i väst och är det samma typ/typer av cancer som är vanlig i öst?

Vidare (om man finner markanta skillnader) skulle man kunna studera de matkulturella skillnaderna noggrannare. Till slut kommer man kanske fram till att tex stekt lever som är en delikatess i Tyskland kanske aldrig äts över huvud taget av befolkningen i Vietnam. Alltså skulle man kunna ge en indikation att kanske, kanske är inte stekt lever så bra för folkhälsan.

Bryggan
2013-05-15, 23:58
Nu vet jag inte speciellt mycket i ämnet men tänker att det måste vara väldigt svårt att dra slutsatser på hur maten påverkar cancer om man jämför mellan länder eftersom det finns så många andra faktorer som kan påverka om man får cancer eller inte. T.ex. olika genetik mellan länder, hur mycket man rör på sig, övervikt, rökning, alkohol o.s.v..Jo sant. Tycker ändå det skulle vara intressant att se tex den vanligaste cancern i Sverige och sedan nationsvis jämföra med andra länder.

Fartman
2013-05-16, 00:27
Det där är ingenting nytt för forskarna utan snarare ett något man lär sig tidigt under grundutbildningarna. Man vet att våran kost förmodligen bidrar en hel del till olika cancerformer. Som ex så har att Japan och USA olika typer av cancer i topp (tror det var magcancer resp prostatacancer typ). Direkt tänker man genetik men bland Japaner som flyttat till USA och lagt till sig en amerikansk livsstil så ser det ut likadant som för övriga amerikaner... alltså bör det vara diet och/eller övriga livsstilsfaktorer som ger skillnaden.
Ett annat exempel är att magcancer var jävligt mycket vanligare här i Sverige innan kylskåp fanns i varje hem..

Det som däremot gör att vi inte vet mer än vad vi gör när det gäller samband mellan kosten och cancer är att det är sjukt svårt att studera på ett ordentligt sätt. Det vi har idag är ju mest olika typer av mer eller mindre dåliga sambandsstudier där man tittar på vad folk äter (eller snarare påstår att dom äter!) och tittar på hur folk drabbas av olika cancertyper. I sånna studier finns ju typ en miljon olika faktorer till som lär påverka.
Det är inte bara att ta 1000 pers, sätta hälften på en burgardiet och andra hälften på en fiskdiet och sen övervaka dom tills folk börjar utveckla cancer.

Fartman
2013-05-16, 00:31
Jo sant. Tycker ändå det skulle vara intressant att se tex den vanligaste cancern i Sverige och sedan nationsvis jämföra med andra länder.

Här har du en artikel där det typ är listat hur det skiljer sig mellan olika cancerformer globalt. Tex så är det vanligare med lungcancer i utvecklingsländer än i iländerna.. vad kan det bero på? ;)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.3322/caac.20107/full

Bryggan
2013-05-16, 08:09
Exakt Fartman. Jag vänder mig lite emot de många gåner dåligt underbyggda studierna runt cancer som utförs ideligen och dagligen. Vi dricker mycket mjölk tex i Sverige jämfört med andra länder och då kommer det någon rapport som hävdar än det ena eller det andra. Det borde Alltid finnas en jämförelsestudie hur det ser ut i länder med mindre mjölkdrickande per capita i samma rapport. Bara som en fingervisning men det har jag aldrig sett.

Hörde ett brottstycke om just lungcancer från en Mycket framstående cancerprofessor om att männen i Sverige verkligen tagit åt sig av informationen av farorna med att röka. Därför dalade siffrorna som ett blysänke i en sjö på antalet lungcancerfall i Sverige. Jag bara gapade av förvåning för personligen anser jag att det är Swedish match förtjänst att vi har så lite lungcancer i Sverige!!

Zorgus
2013-05-16, 08:36
Här har du en artikel där det typ är listat hur det skiljer sig mellan olika cancerformer globalt. Tex så är det vanligare med lungcancer i utvecklingsländer än i iländerna.. vad kan det bero på? ;)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.3322/caac.20107/full

Kan delvis bero på rökningen, men också fler luftföroreningar från trafik och ved-/koleldande. Rök från vedeldande är faktiskt väldigt cancerframkallande...

tlk
2013-05-16, 09:01
Det är ju sedan länge bevisat att maten vi äter är en stor orsak till cancer bland befolkningen.

Var hittar jag dessa bevis så jag kan titta på dem?

Mig veterligen så är maten vi äter en väldigt liten riskfaktor. Rökning och obesitas sammanslaget anses väl stå för cirkus 60%, och ätande för kanske 3%..

Bryggan
2013-05-16, 16:41
Var hittar jag dessa bevis så jag kan titta på dem?

Mig veterligen så är maten vi äter en väldigt liten riskfaktor. Rökning och obesitas sammanslaget anses väl stå för cirkus 60%, och ätande för kanske 3%..Oj, jag visste inte. Jag utgick från att maten är en stor orsak till cancer för att man hör det så ofta...framför allt på löpsedlar och tidningar. Det verkar dock faktiskt vara en marginell orsak till cancer som du säger. Jag startade tråden för att bli mer upplyst. Tack.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

tlk
2013-05-16, 17:14
Oj, jag visste inte. Jag utgick från att maten är en stor orsak till cancer för att man hör det så ofta...framför allt på löpsedlar och tidningar. Det verkar dock faktiskt vara en marginell orsak till cancer som du säger. Jag startade tråden för att bli mer upplyst. Tack.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

"Media" gör gärna stora rubriker av studier på saker och ting.. cofffee

Att grej XY som vi äter är smått cancerogent är säkert sant. Det betyder inte att det ger en cancer. Ungefär som grönt te inte förhindrar cancer även om det säljer lösnummer.