handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och vilodagar?


Drnom
2013-05-15, 22:34
Tja! Jag har nydligen börjat med PF och är lite fundersam kring vilodagarna. Om jag bryter fastan vid 12, det behövs inga aminosyror innan dess va? Utan detta gäller endast innan träning?

tjing
2013-05-15, 22:36
Behövs för vad?

VincHeee
2013-05-15, 23:50
Behövs väl inte någon gång :smash:

Knatcharn
2013-05-16, 08:39
Käka precis som vanligt bara. Det är vanligt att man äter en mindre mängd mat eftersom man inte tränat så det blir inget "efter träningsmål" så det kanske är något att tänka på.

Reaper123
2013-05-16, 08:45
Vet inte vad exakt du tror händer kl 12, men jag äter min mat ungefär samma tider varje dag oavsett om det är träningsdag eller ej. Det som skiljer är att jag "bryter" fastan 2h innan första middagen på träningsdagarna med bcaa+malto...

Opti-nojja dödar faktiskt lite av den trevliga friheten med pf, vilket för mig är "äta när det passar"! :thumbup:

joelduva
2013-05-16, 12:23
Tja! Jag har nydligen börjat med PF och är lite fundersam kring vilodagarna. Om jag bryter fastan vid 12, det behövs inga aminosyror innan dess va? Utan detta gäller endast innan träning?

Om du inte ska träna på en vilodag (som namnet antyder) så kan du helt enkelt bryta fastan med mat. Gärna med en rejäl köttbit. Spar aminosyrorna till träningsdagarna.

För kött är gott!

Drnom
2013-05-16, 22:00
Absolut tack så mycket för klargörandet! Hur tycker ni upplägget borde vara under deff med PF? Borde jag ligga på -500 kalorier varje dag eller är det något särskilt upplägg ni rekommenderar?

Snorkelfarsan
2013-05-17, 03:29
Ligg högre på träningsdagar och lägre på vilodagar. energibalans på träningsdagar, -20% på vilodagar tex. Men det beror ju helt och hållet på hur snabbt du vill tappa vikt osv.

eller minus varje dag, vad passar dig bäst?

joelduva
2013-05-17, 07:34
Absolut tack så mycket för klargörandet! Hur tycker ni upplägget borde vara under deff med PF? Borde jag ligga på -500 kalorier varje dag eller är det något särskilt upplägg ni rekommenderar?

Det beror helt på vad dina mål är?

Drnom
2013-05-17, 07:50
Ah sorry kanske skulle varit lite tydligare. Målen skulle jag säga är att gå ner i vikt runt ett halvkilo i veckan i hopp om att bibehålla så mycket muskler som är möjligt. Hur skulle ni lagt upp det med energiintag på träningsdagar och vilodagar med detta mål i åtanke?

tjing
2013-05-17, 10:13
Ät mindre än du gör av med och håll ett högt proteinintag.

Drnom
2013-05-17, 20:17
Det är ju givet vid deff. Jag är lite mer nyfiken på hur ni hade lagt upp det? Om ni ligger på kaloribalans på träningsdagar och jättestort underskott på vilodagar? Eller hur ni nu gör? Tänkte om det finns något upplägg med energi intaget som är bättre än något annat?

tjing
2013-05-17, 22:04
Det finns inga definitiva bevis åt endera hållet vid sidan om ett energiunderskott för fettförlust och ett relativt högt proteinintag för att behålla befintlig muskelmassa på sagda underskott.

Sverker
2013-05-18, 08:10
Borde inte fastan bli längre på vilodagarna ?
Istället för 16/8 så avstår man att äta 20 eller 22 timmar för att tömma glykogenreserverna till samma nivå som träningsdagarna.

Har jag förstått tanken med periodisk fasta så ska man ha perioder av överskott och perioder av svält. Det tar längre tid att komma till "svältstadiet" när man inte tränar.

tjing
2013-05-18, 11:29
Absolut.

Men många fastar mest för att de upplever huvudsakligen bättre mättnad och struntar i resten. Inklusive Berkhan skulle jag tro.

swebar
2013-05-18, 12:27
Tja! Jag har nydligen börjat med PF och är lite fundersam kring vilodagarna. Om jag bryter fastan vid 12, det behövs inga aminosyror innan dess va? Utan detta gäller endast innan träning?

Tränar du kan det väl vara förmånligt med lite aminosyror för att hålla igång proteinsyntesen, stämmer icke det ni andra? Jag kör PF. Har ett ätfönster på 5h där jag också lägger in mitt träningspass. Har ätit klart 21.00. Käkar aminosyror med jämna mellanrum mellan 06.00 och 15.00 ungefär.

gymjander
2013-05-18, 12:41
Fasta för mig = Noll kcal, undantaget fastande träning då jag intar 10gBCAA, men nu var det ju vilodag det handlade om.
Så jag skulle inte säga att det är nödvändigt att sippa BCAA/EAA under fastan.

tjing
2013-05-18, 14:45
Då fastar du ju inte.

Svaret på alla de här frågorna som ständigt ställs är att ingen vet. Det har inte gjorts några studier över tid.