handdator

Visa fullständig version : Cannabis lindrar Crohns.


Doctor Snuggles
2013-05-15, 21:28
Cannabis Induces a Clinical Response in Patients with Crohn's Disease: a Prospective Placebo-Controlled Study.
Naftali T, Bar Lev L, Dotan I, Lansky EP, Sklerovsky BF, Konikoff FM.
Source
Department of Gastroenterology and Hepatology, Meir Medical Center and Sackler Faculty of Medicine, Tel Aviv University, Kfar Saba, Israel. Electronic address: naftali@post.tau.ac.il.
Abstract
BACKGROUND:
& Aims: The marijuana plant Cannabis sativa has been reported to produce beneficial effects for patients with inflammatory bowel diseases, but these have not been investigated in controlled trials. We performed a prospective trial to determine whether cannabis can induce remission in patients with Crohn's disease.
METHODS:
We studied 21 patients (mean age 40±14 years, 13 male) with Crohn's Disease and activity index (CDAI) scores >200 who did not respond to therapy with steroids, immunomodulators, or anti-tumor necrosis factor-α agents. Patients were randomly assigned to groups given cannabis, twice daily, in the form of cigarettes containing 11.5 mg of tetrahydrocannabinol (THC) or placebo containing cannabis flowers from which the THC had been extracted. Disease activity and laboratory tests were assessed during 8 weeks of treatment and 2 weeks thereafter.
RESULTS:
Complete remission (a CDAI score <150) was achieved by 5/11 subjects in the cannabis group (45%) and 1/10 in the placebo group (10%; P=.43). A clinical response (a decrease in CDAI score of >100) was observed in 10/11 subjects in the cannabis group (90%; from 330±105 to 152±109) and 4/10 in the placebo group (40%; from 373±94 to 306±143; P=.028). Three patients in the cannabis group were weaned from steroid dependency. Subjects receiving cannabis reported improved appetite and sleep, with no significant side effects.
CONCLUSION:
Although the primary endpoint of the study (induction of remission) was not achieved, a short course (8 week) of THC-rich cannabis produced significant clinical, steroid-free benefits to 11 patients with active CD, compared to placebo, without side effects. Further studies, with larger patient groups and a non-smoking mode of intake, are warranted. ClinicalTrials.gov NCT01040910.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648372

Nu vet jag inte hur/om det fungerar i Sverige att få tag på Cannabis via licens, men jag trodde detta kunde intressera folk på brädan som lider av/känner någon som lider av Crohn's. Värt att notera att det var Sativa och inte Indica som testades.

Snubben
2013-05-15, 21:32
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648372

Nu vet jag inte hur/om det fungerar i Sverige att få tag på Cannabis via licens, men jag trodde detta kunde intressera folk på brädan som lider av/känner någon som lider av Crohn's. Värt att notera att det var Sativa och inte Indica som testades.

Du kan få tag i medicinsk marijuana men det är väldigt begränsat. 2012 fanns det väl bara någon typ av munspray med de aktiva ingredienserna som tilläts (något smärtbedövande handlade det om..)? Vet inte vad som har hänt efter det..

en stor stark
2013-05-15, 21:32
Hur vanligt är det med detta, samt hur illa brukar det bli?

Spikmattan
2013-05-15, 21:43
Hur vanligt är det med detta, samt hur illa brukar det bli?

Ungefär 500 nya fall varje år i sverige

Bailah
2013-05-15, 21:45
Funkar det mot ulcerös kolit så ska jag fan se till att bli nya cheech!

Doctor Snuggles
2013-05-15, 21:47
Hur vanligt är det med detta, samt hur illa brukar det bli?

Har sett ulcerös colit/crohns nämnas tillräckligt många gånger på forumet, och ett flertal forumprofiler lider av det, så det är nog inte alldeles för ovanligt.

en stor stark
2013-05-15, 21:48
Ungefär 500 nya fall varje år i sverige
Oj, det är ju relativt mycket.
Har sett ulcerös colit/crohns nämnas tillräckligt många gånger på forumet, och ett flertal forumprofiler lider av det, så det är nog inte alldeles för ovanligt.

Ja jo, det verkar ju nästan så.

Yes
2013-05-15, 21:48
Hur vanligt är det med detta, samt hur illa brukar det bli?
Nästan 1% av befolkningen om du räknar med Ulcerös Colit också. I bästa fall klarar man sig nästan symptomfri och i värsta fall måste du operera bort delar av tarmen. Det ökar också risken för cancer.

Synd att det aldrig kommer bli aktuellt med cannabis som behandling i Sverige. Resultaten utifrån studien måste ändå anses mycket goda med tanke på att 45% av patienter som inte svarar på annan behandling blivit symptomfria.

Doctor Snuggles
2013-05-15, 21:51
Nästan 1% av befolkningen om du räknar med Ulcerös Colit också. I bästa fall klarar man sig nästan symptomfri och i värsta fall måste du operera bort delar av tarmen. Det ökar också risken för cancer.

Synd att det aldrig kommer bli aktuellt med cannabis som behandling i Sverige. Resultaten utifrån studien måste ändå anses mycket goda med tanke på att 45% av patienter som inte svarar på annan behandling blivit symptomfria.

Man vet aldrig. Sverige är ju ändå hyffsat pro-amerikanskt och jag vore inte förvånad om diskussionen kommer börjas tas mer och mer, allt eftersom cannabis-lagarna luckras upp i USA. Det har ju dessutom börjat tas fram cannabis-strains utan psykoaktiva effekter (eftersom själva "farligheten" verkar vara att låta folk bli höga), så...

Yes
2013-05-15, 21:58
Man vet aldrig. Sverige är ju ändå hyffsat pro-amerikanskt och jag vore inte förvånad om diskussionen kommer börjas tas mer och mer, allt eftersom cannabis-lagarna luckras upp i USA. Det har ju dessutom börjat tas fram cannabis-strains utan psykoaktiva effekter (eftersom själva "farligheten" verkar vara att låta folk bli höga), så...
Jag hoppas du har rätt men jag har en mycket mer negativ syn på det. Sverige består inte av annat än små hobbyförmyndare. Amerikaner har alltid varit mer kära i sin frihet. Dessutom har de en annan syn på cannabis. I Sverige är det en dödsdrog som leder till heroin och bögsex. I USA är det väl mer som att dricka när man är minderårig.

Doctor Snuggles
2013-05-15, 22:05
Jag hoppas du har rätt men jag har en mycket mer negativ syn på det. Sverige består inte av annat än små hobbyförmyndare. Amerikaner har alltid varit mer kära i sin frihet. Dessutom har de en annan syn på cannabis. I Sverige är det en dödsdrog som leder till heroin och bögsex. I USA är det väl mer som att dricka när man är minderårig.

Kom ihåg att det sker generationsväxlingar. Internetgenerationen kommer knappast att ha många personer i riksdagen som verkligen tror på gamla myter, kan man väl hoppas. Men visst finns det en viss tröghet i de politiska leden.

JDoe
2013-05-15, 22:16
Jag har bara läst studien lite snabbt men jag tror man ska vara försiktig med att dra för snabba slutsatser pga:

1. Är en kohort studie vilket sänker evidensen.

2. En av författarna är anställd av företaget som tillhandahöll preparatet.

3. Studiepopulationens storlek

4. Är cigaretter tillräckligt bra placebo? Duglig blindning? Endast två personer i placebogruppen var ovetande om de fått den aktiva substansen eller inte.

5. Kort uppföljning, endast 10 veckor

6. Ett utfallsmått i studien var ett självskattat formulär om livskvalité vilket i sig förmodligen inte mäter förbättringar av Crohns och att cannabis kan ge euforikänslor är känt.

7. Studiens resultat saknar statistisk signifikans.

Yes
2013-05-15, 22:18
Kom ihåg att det sker generationsväxlingar. Internetgenerationen kommer knappast att ha många personer i riksdagen som verkligen tror på gamla myter, kan man väl hoppas. Men visst finns det en viss tröghet i de politiska leden.
Jo, fast de flesta har ändå hunnit bli ganska korkade genom den svenska skolan. Därefter går det bara utför. Men visst har du rätt i att det sker generationsväxlingar. Det kanske har hänt nåt lagom till man får cancern...

Doctor Snuggles
2013-05-15, 22:29
Jag har bara läst studien lite snabbt men jag tror man ska vara försiktig med att dra för snabba slutsatser pga:

1. Är en kohort studie vilket sänker evidensen.

2. En av författarna är anställd av företaget som tillhandahöll preparatet.

3. Studiepopulationens storlek

4. Är cigaretter tillräckligt bra placebo? Duglig blindning? Endast två personer i placebogruppen var ovetande om de fått den aktiva substansen eller inte.

5. Kort uppföljning, endast 10 veckor

6. Ett utfallsmått i studien var ett självskattat formulär om livskvalité vilket i sig förmodligen inte mäter förbättringar av Crohns och att cannabis kan ge euforikänslor är känt.

7. Studiens resultat saknar statistisk signifikans.

Ja, det är en första studie, som är gjord pga en stor mängd anekdotiska uppgifter. Var fick du två personer som var ovetande ifrån? Står ju att 10 var i placebo-gruppen.
Placebo-effekten var för övrigt ganska stark. 4 av 10 fick upplevt förbättrade symptom.
Ja, cannabis har anti-depp effekter. Och? Att lida av Crohns är säkerligen inte roligt för psyket, så även om effekten bara var psykologisk så är det inte att fnysa åt. CDAI använder sig dessutom av specifika frågor som har med sjukdomen att göra, där "generellt välmående" blott är en av punkterna och har en hyffsat låg "weighting factor", och där t.ex något av följande:

"the presence of joint pains (arthralgia) or frank arthritis
inflammation of the iris or uveitis
presence of erythema nodosum, pyoderma gangrenosum, or aphthous ulcers
anal fissures, fistulae or abscesses
other fistulae
fever during the previous week."

är en 3 ggr starkare weighting factor.
5 av 11 fick en "complete remission" av alla fysiska symptom. Det är ganska signifikant även om sample sizen var liten. Chansen att detta sker via slump är hyffsat liten. Finns det ens fall av spontan remission?

BigSpawn
2013-05-15, 22:41
Finns väl flera alternativa behandlingar men tyvärr så är det väl svårt att få pengar till att forska vidare då det inte finns en drivkraft(vinst) för de som bedriver största delen av forskningen. Tex finns det väl små studier som visar att naltrexone som i vanliga fall används till droganvändning verkar lovande för tex hiv och chrons då det höjer kroppens egna immunförsvar. Dock så är det ju en gammal drog som används sen 80talet och är väldigt billig. Man tar det en gång per dygn och det verkar effektivt.

Men dock för att bedriva större studier krävs massa pengar, och inte direkt så att läkemedelesföretag vill lägga pengar på att bedriva sån forskning då det inte genererar pengar för dom
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17222320

JDoe
2013-05-15, 22:47
Ja, det är en första studie, som är gjord pga en stor mängd anekdotiska uppgifter. Var fick du två personer som var ovetande ifrån? Står ju att 10 var i placebo-gruppen.
Placebo-effekten var för övrigt ganska stark. 4 av 10 fick upplevt förbättrade symptom.
Ja, cannabis har anti-depp effekter. Och? Att lida av Crohns är säkerligen inte roligt för psyket, så även om effekten bara var psykologisk så är det inte att fnysa åt. CDAI använder sig dessutom av specifika frågor som har med sjukdomen att göra, där "generellt välmående" blott är en av punkterna och har en hyffsat låg "weighting factor".


"Blinding assessment was done at the end of the study for
each patient. Except for 2 patients in the placebo group, all other patients were able to tell correctly
whether they were receiving cannabis or placebo. "

Kan va jag som är lite trött men det är min tolkning av det stycket.
Ja placebo-effekten var som du säger ändå påtagligt stark, man kan även spekulera om det kan finnas confounders som ligger bakom.

Jag har inte uttalat mig om hur det är att leva med crohns för det har jag ingen aning om, det jag diskuterar är studien i sig. Studiens syfte var att undersöka om Cannabis kan hjälpa mot crohns. CDAI behandlar såvitt jag vet inte psykiskt välmående i en större utsträckning som du också säger och jag ser inte relevansen av att mäta detta i just denna studie, med det säger jag inget om att det inte skulle vara viktigt att hjälpa diagnosticerade med denna del. Det testet jag refereade till var SF-36

Yes
2013-05-15, 22:49
3. Studiepopulationens storlek
Det var också en population som inte svarade på annan behandling.

4. Är cigaretter tillräckligt bra placebo? Duglig blindning? Endast två personer i placebogruppen var ovetande om de fått den aktiva substansen eller inte.
Cigaretterna var inte placebo.

5. Kort uppföljning, endast 10 veckor
Jag ser inte hur det talar emot studien.

6. Ett utfallsmått i studien var ett självskattat formulär om livskvalité vilket i sig förmodligen inte mäter förbättringar av Crohns och att cannabis kan ge euforikänslor är känt.
Cannabis ger inte euforikänslor efteråt. Snarare tvärtom.
CDAI (Crohns Disease Activity Index) är ett väletablerat mått och används mycket inom sjukvården. Den mäter dock inte livskvalité och trötthetssymptom vilket ändå får anses väldigt relevant.

7. Studiens resultat saknar statistisk signifikans.
Tillräckligt för att motiverade ytterligare studier.

Annars finns det en hel mängd anekdotiska bevis för att det faktiskt har en (mycket) positiv effekt. Det väger självklart inte lika tungt som kliniska studier men förtjänar att tas på allvar.

Om det inte var olagligt hade jag övervägt att fylla skafferiet med gräs och blanda i proteindrinken. Nackdelen, förutom dess legala status, är man blir för jäkla seg i skallen. Vore perfekt om man kunde slippa dessa biverkningar.

JDoe
2013-05-15, 22:50
Jag såg att i studien som Bigspawn länkade även använde SF-36 och jag får kanske backa på den punkten.

JDoe
2013-05-15, 22:58
Det var också en population som inte svarade på annan behandling.


Cigaretterna var inte placebo.


Jag ser inte hur det talar emot studien.


Cannabis ger inte euforikänslor efteråt. Snarare tvärtom.
CDAI (Crohns Disease Activity Index) är ett väletablerat mått och används mycket inom sjukvården. Den mäter dock inte livskvalité och trötthetssymptom vilket ändå får anses väldigt relevant.


Tillräckligt för att motiverade ytterligare studier.

Annars finns det en hel mängd anekdotiska bevis för att det faktiskt har en (mycket) positiv effekt. Det väger självklart inte lika tungt som kliniska studier men förtjänar att tas på allvar.

Om det inte var olagligt hade jag övervägt att fylla skafferiet med gräs och blanda i proteindrinken. Nackdelen, förutom dess legala status, är man blir för jäkla seg i skallen. Vore perfekt om man kunde slippa dessa biverkningar.

Nej där får jag återigen backa, det var inte vanliga cigaretter som placebo, däremot verkar 8 av 10 i placebogruppen listat ut att det inte fick den verksamma substansen.

Gällande studiepopulationens storlek är den ändå relativt liten och det är svårt att dra slutsatsen att cannabis lindrar Crohns från detta.

Gällande uppföljningstiden kan det vara intressant om effekten även håller i sig över tiden eller om den avtar. Och då kan det bli relevant att bedöma nyttan.

SF-36 var måttet jag refererade till och nu kanske jag tar mig ut på djupt vatten då jag inte känner till diagnosen tillräckligt bra men Crohns är väl inte diagnosticerat efter livskvalite och trötthetssymptom eller? Detta är om min premiss stämmer inte relevant för studiens syfte.

Ja det är den slutsats jag kan dra från denna studie att det kan vara motiverat med större studier för att undersöka hur det verkligen ligger till. Att dra slutsatser från denna studie i hur cannabis faktiskt påverkar Crohns tycker jag är lite drastisk


5 av 11 fick en "complete remission" av alla fysiska symptom. Det är ganska signifikant även om sample sizen var liten. Chansen att detta sker via slump är hyffsat liten. Finns det ens fall av spontan remission?

Det var 1 (10 %) i placebogruppen som upplevde samma effekt av en grupp på 10. Jag vet inte och det redogjordes inte vad hur detta kom sig.

Doctor Snuggles
2013-05-15, 23:04
Om det inte var olagligt hade jag övervägt att fylla skafferiet med gräs och blanda i proteindrinken. Nackdelen, förutom dess legala status, är man blir för jäkla seg i skallen. Vore perfekt om man kunde slippa dessa biverkningar.

Du tänker på indica, som är den vanligaste varianten i Sverige om jag förstått det rätt. De testade sativa, som inte ger "soff-liggar-effekten" för de flesta, utan snarare tvärtom.

Doctor Snuggles
2013-05-15, 23:10
Det var 1 (10 %) i placebogruppen som upplevde samma effekt av en grupp på 10. Jag vet inte och det redogjordes inte vad hur detta kom sig.

Ja, det glömde jag. Det var intressant att en såpass stark placeboeffekt infann sig, då jag kollade runt lite och kunde inte riktigt hitta några uppgifter på spontan remission i övrigt (letade iof inte särskilt länge).

Apropå CDAI så kan du ju kolla själv vad som rapporteras:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crohn's_Disease_Activity_Index

Poängen med cannabis är ju att den är relativt harmlös vad gäller biverkningar och hälsopåverkan jämfört med andra saker man ibland måste ta vid Crohn's. Skulle det vara en farlig medicin så vore det förstås vettigt att vara mycket försiktig att dra några slutsatser från denna studie. Som det ser ut så verkar det onekligen intressant för folk som inte fått hjälp av något annat att kanske försöka få en licens för att se om det hjälper (vilket brukar vara kravet i Sverige för att en läkare ens vill försöka). I vilket fall är studien tillräckligt intressant för att notera.

BigSpawn
2013-05-15, 23:13
Jag förstår att man måste vara lite skeptisk när nya metoder för att bota eller lindra åkommer kommer upp. Jag gillar att kolla på videos där forskare berättar om mindre tester de gjort på tex chrons, hiv eller andra svåra sjukdommar med alternativa metoder som verkar väldigt lovande. De har inga som helst vinstintressen i många fall utan bara genuint intresse att hjälpa folk. Det verkar dock vara väldigt frustrerande att jobba med för även om de hittar lovande alternativa lösningar så får de ingen som helst respons för det kostar massa pengar att driva vidare forskningen och ingen vill lägga ut de pengarna eller till och med i vissa fall verkar motarbetas.

Nu har jag inte Chrons men vi har en i släkten som har och jag kan bara tänka mig frustrationen att ha en sjukdom som kan vara riktigt allvarlig och den behandlig man får i Sverige inte verkar ge mycket resultat och man läser om alternativa behandlingar som verkar lovande men inget händer.

JDoe
2013-05-15, 23:20
Ja, det glömde jag. Det var intressant att en såpass stark placeboeffekt infann sig, då jag kollade runt lite och kunde inte riktigt hitta några uppgifter på spontan remission i övrigt (letade iof inte särskilt länge).

Apropå CDAI så kan du ju kolla själv vad som rapporteras:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crohn's_Disease_Activity_Index

Poängen med cannabis är ju att den är relativt harmlös vad gäller biverkningar och hälsopåverkan jämfört med andra saker man ibland måste ta vid Crohn's. Skulle det vara en farlig medicin så vore det förstås vettigt att vara mycket försiktig att dra några slutsatser från denna studie. Som det ser ut så verkar det onekligen intressant för folk som inte fått hjälp av något annat att kanske försöka få en licens för att se om det hjälper (vilket brukar vara kravet i Sverige för att en läkare ens vill försöka).

Nej är synd att de inte undersökte detta vidare, hade varit intressant.
Och där fanns det en fråga om allmänt välbefinnande ja:em: Däremot var min tveksamhet främst riktat mot SF-36 som utfallsmått för studiens syfte.

Gällande negativa effekter av cannabis finns det ju lite olika läger. Efter en extremt snabb sökning hittade jag ingen publicerad långtidsstudie av cannabis effekter, rätta mig om jag har fel. Vi kanske inte står på samma sida i denna fråga men det kan nog gå OT om den diskussionen tas

Scratch89
2013-05-15, 23:21
Intressant! Men som tidigare talare redan nämnt, så är det lite för låg kvalitet (rent akademiskt) på artikeln för att kunna dra några egentliga slutsatser. Mer studier krävs! Jag gillar såna här steg i forskningen.

Doctor Snuggles
2013-05-15, 23:31
Nej är synd att de inte undersökte detta vidare, hade varit intressant.
Och där fanns det en fråga om allmänt välbefinnande ja:em: Däremot var min tveksamhet främst riktat mot SF-36 som utfallsmått för studiens syfte.

Gällande negativa effekter av cannabis finns det ju lite olika läger. Efter en extremt snabb sökning hittade jag ingen publicerad långtidsstudie av cannabis effekter, rätta mig om jag har fel. Vi kanske inte står på samma sida i denna fråga men det kan nog gå OT om den diskussionen tas

Du kommer nog få rätt svårt att hitta särskilt mycket (vetenskapligt vettigt motiverat) negativt om cannabis långtidseffekter, särskilt om man jämför med bieffekter de flesta vanliga mediciner har. Men det betyder inte att det inte finns, förstås.
Vad jag har sett är detta: En råttstudie som indikerar sämre minne om man börjar använda det i ung ålder. En låg korrelation med schizofreni, men inget orsaksamband har blivit etablerat, och korrelationen är dessutom lägre än med alkohol och tobak. Finns motstridiga studier vad gäller cancer, och det brukar finnas confounders som cigarettrök, och inhalation av rök öht. Detta försvinner från vad jag förstår vid t.ex. ätning av cannabis eller vaporisering. Har också sett en epidemiologisk studie om sänkt IQ hos tunga användare efter många års bruk, men de rökte sannolikt mycket större mängder än vad som skulle behövas för kliniska effekter här, samt den noterade också ökat IQ hos "infrequent users" och överlag råder väl samma problem med korrelation här.
Depression har också länkats till tung användning, men tvärtom vid lätt användning.

JDoe
2013-05-16, 06:15
Du kommer nog få rätt svårt att hitta särskilt mycket (vetenskapligt vettigt motiverat) negativt om cannabis långtidseffekter, särskilt om man jämför med bieffekter de flesta vanliga mediciner har. Men det betyder inte att det inte finns, förstås.
Vad jag har sett är detta: En råttstudie som indikerar sämre minne om man börjar använda det i ung ålder. En låg korrelation med schizofreni, men inget orsaksamband har blivit etablerat, och korrelationen är dessutom lägre än med alkohol och tobak. Finns motstridiga studier vad gäller cancer, och det brukar finnas confounders som cigarettrök, och inhalation av rök öht. Detta försvinner från vad jag förstår vid t.ex. ätning av cannabis eller vaporisering. Har också sett en epidemiologisk studie om sänkt IQ hos tunga användare efter många års bruk, men de rökte sannolikt mycket större mängder än vad som skulle behövas för kliniska effekter här, samt den noterade också ökat IQ hos "infrequent users" och överlag råder väl samma problem med korrelation här.
Depression har också länkats till tung användning, men tvärtom vid lätt användning.


Jag tror att det kan vara svårt att få etiskt tillstånd att genomföra vissa studier och då särskilt över långt tid. Detta tror jag gör det svårt att hitta studier som ser på långtidseffekter.

Vad jag har uppmärksammat inom andra ämnesområden där cannabis är aktuellt som alternativ till den vanliga behandlingen, är att det ofta är infekterat av olika lobbygrupper. I båda riktningarna, och ett exempel är att de studier som är för cannabis som medicin ofta använder en äldre "outdated" medicin som kontroll.

z_bumbi
2013-05-16, 07:13
SF-36 var måttet jag refererade till och nu kanske jag tar mig ut på djupt vatten då jag inte känner till diagnosen tillräckligt bra men Crohns är väl inte diagnosticerat efter livskvalite och trötthetssymptom eller? Detta är om min premiss stämmer inte relevant för studiens syfte.

Livskvalité och trötthetssymptom har mer med hur väl behandlingen funkar än det är en diagnos på själva sjukdomen. Jag vet inte om det är standardfrågor men jag får svara på sådana frågor varje gång jag gör ett återbesök. De har också uppdaterats vid årskiftet så jag gissar att man försöker få fram de mest relevanta frågorna fortlöpande.
En enkel metod som används för att följa hur aktiv sjukdomen är att göra avföringsprover och se hur aktiva inflammationen är. Kombinerat med blodprov så får läkaren en ganska bra bild hur det står till. Jag antar, eftersom du frågar, att sådana tester inte har skett i den här förstudien.
Jag har inte kollat upp vilka behandlingar som de inte svarade på då alla sådana här små förstudier är ointressanta innan det har skett något större och det finns drivor av metoder/teorier som inte har visat sig ge någon som helst effekt när det har testats i större skala. Ffa eftersom Crohn kan lugna ner sig utan behandling eller att det kan ta lång tid för vissa behandlingar att "ta".

Jag är också ganska less på alla som ska diskutera det senaste i "behandlingsväg" trots att de inte vet något om ämnet eller att det inte finns någon behandling att diskutera (som i det här fallet). Är man intresserad av ämnet så sker det däremot just nu en större studie på en för Sverige ny behandlingsmetod. Teorin om att behandlingar måste gå att tjäna stora pengar på för att forska om stämmer också dåligt med den studien då alla ev patent på medicinerna har gått ut för länge sedan.

LoveMachine
2013-05-16, 07:42
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648372

Nu vet jag inte hur/om det fungerar i Sverige att få tag på Cannabis via licens, men jag trodde detta kunde intressera folk på brädan som lider av/känner någon som lider av Crohn's. Värt att notera att det var Sativa och inte Indica som testades.

Du tänker på indica, som är den vanligaste varianten i Sverige om jag förstått det rätt. De testade sativa, som inte ger "soff-liggar-effekten" för de flesta, utan snarare tvärtom.

Med risk för att låta som en stoner. Jag tolkar i alla fall texten som att det vara cannbis man fick och inte vanliga cigarretter med en tillsats av THC. Om jag inte missminner mig är det vetenskapliga namnet på cannabis är Cannabis Sativa, till detta till kommer underarterna Sativa och Indica. Så om man syftade på det som i folkmun kallas sativa så skulle det stå Cannabis Sativa (ssp.) Sativa. Man borde därför helt enkelt syfta på cannabis i allmänhet.

Yes
2013-05-16, 08:46
Nej där får jag återigen backa, det var inte vanliga cigaretter som placebo, däremot verkar 8 av 10 i placebogruppen listat ut att det inte fick den verksamma substansen.
Ja, fast inte så konstigt förstås. Man brukar ju liksom upptäcka om det är riktig cannabis.

Gällande studiepopulationens storlek är den ändå relativt liten och det är svårt att dra slutsatsen att cannabis lindrar Crohns från detta.
Slutsatsen man kan dra är att för en stor del av testdeltagarna gav det klara förbättringar. Det ger även mer tyngd till de anekdotiska bevis som finns. Att dra vidare slutsatser är däremot inte motiverat.

Gällande uppföljningstiden kan det vara intressant om effekten även håller i sig över tiden eller om den avtar. Och då kan det bli relevant att bedöma nyttan.
Det kan vara intressant, men effekten över lång tid är mycket svårare att studera med anledning av hur sjukdomen fungerar.

Crohns går i skov och har man tryckt ned ett skov håller det sig relativt stabilt ett tag. Det är individuellt hur ofta man har skov, hur svåra de är och hur länge de håller i sig.

Vanligt är att man behandlar skov med kortisonkurer för att få pli på det och sedan fortsätter med regelbunden medicinering som är mer långtidsverkande. Har man blivit av med skovet kan det hålla sig stabilt länge. Jag har exempelvis inte käkat mediciner på ett par år och har hållit mig någorlunda stabil (jag skulle visserligen må bra av medicinering men läkarna vill inte skriva ut det om jag inte tar regelbundna prover och jag har inte tid med sån skit).

Skov kan också ge med sig utan behandling.

Av den anledningen anser jag att 10 veckor är en vettig tid. Det är tillräckligt för att se resultat av medel som är mer snabbverkande, men inte så lång tid att sjukdomsförloppet i sig får en avgörande betydelse.

SF-36 var måttet jag refererade till och nu kanske jag tar mig ut på djupt vatten då jag inte känner till diagnosen tillräckligt bra men Crohns är väl inte diagnosticerat efter livskvalite och trötthetssymptom eller? Detta är om min premiss stämmer inte relevant för studiens syfte.
Som Bumbi nämnde ger det en indikation på sjukdomens aktivitet.

Ja det är den slutsats jag kan dra från denna studie att det kan vara motiverat med större studier för att undersöka hur det verkligen ligger till. Att dra slutsatser från denna studie i hur cannabis faktiskt påverkar Crohns tycker jag är lite drastisk
Det ska givetvis inte dras för stora växlar på det. Jag ser gärna fler studier där effekterna undersöks vidare. Sen skulle jag gärna se att man slutar med moralpaniken så det är fritt fram att helt enkelt testa själv, om man vill.

BigSpawn
2013-05-16, 08:48
Teorin om att behandlingar måste gå att tjäna stora pengar på för att forska om stämmer också dåligt med den studien då alla ev patent på medicinerna har gått ut för länge sedan.
Visst förekommer det studier som drivs utan vinstintresse men du måste väl ändå hålla med om att det inte hör till vanligheterna. Att det är svårt att få till stora studier på nya behandligar som inte kommer generera pengar är inget jag har hittat på utan det har jag hört diskuterats på tv och radio av personer som är betydligt mer insatt än vad jag är.

Nu är det inte detta denna tråden ska handla om, men kan ju ge LDN(Low dose naltrexone) som exempel. Det har ju potential för att kunna hjälpa personer med bla hiv och cancer pga att det bland annathöjer kroppens egna immunförsvar och andra mekanismer.
finns intressanta videos för dom som är intresserade.
tex denna
http://www.youtube.com/watch?v=x54Jccr8GT8

grimfish
2013-05-16, 09:08
En enkel metod som används för att följa hur aktiv sjukdomen är att göra avföringsprover och se hur aktiva inflammationen är. Kombinerat med blodprov så får läkaren en ganska bra bild hur det står till. Jag antar, eftersom du frågar, att sådana tester inte har skett i den här förstudien.

Fekalt calprotectin testades inte för. Vad gäller P-CRP såg man inga skillnader mellan grupperna.

Onigiri
2013-05-16, 09:17
Inget nytt... :cool:

tlk
2013-05-16, 09:43
Ser påstånde här i tråden att det rör sig om sativa och inte indica. Är det något som framgår av fullängdaren, för det nämns ju inte i abstraktet?

LoveMachine
2013-05-16, 10:26
Ser påstånde här i tråden att det rör sig om sativa och inte indica. Är det något som framgår av fullängdaren, för det nämns ju inte i abstraktet?

Som jag skrev tidigare så är det nog ett missförstånd. Det står Cannabis Sativa i abstract, men det syftar nog på växten som sådan. Inte underarten Cannabis Sativa Sativa, det gemene stoner menar med "sativa".

tlk
2013-05-16, 10:29
Som jag skrev tidigare så är det nog ett missförstånd. Det står Cannabis Sativa i abstract, men det syftar nog på växten som sådan. Inte underarten Cannabis Sativa Sativa, det gemene stoner menar med "sativa".

Aight.

Har tyvärr missat ditt inlägg.





Cannabiniodsystemet är ju rätt outforskat och inblandat i både det ena och det andra. Så det är klart intressant det här. Kommer nog att ta ett antal år innan någon klar verkningsmekanism dyker upp. Och hur skiljer det sig för kroniskt rökande? Blir ju lite annan aktivering av CB1 vs CB2 beroende på hur regelbundet man röker. Banar väg för mycket intressant immunologiforskning detta, som kan hjälpa folks liv på riktigt. Härligt.

Hoppas bara de kan få ihopa medikament där man slipper många av bieffekterna av cannabis.

z_bumbi
2013-05-16, 10:36
Banar väg för mycket intressant immunologiforskning detta, som kan hjälpa folks liv på riktigt.

Hur skulle en studie där de antingen inte har testat effekten eller inte sett någon skillnad bana någon väg?

tlk
2013-05-16, 10:51
Hur skulle en studie där de antingen inte har testat effekten eller inte sett någon skillnad bana någon väg?

Det jag syftar på är att cannabinoidsystemets normala funktion är så pass outforskat som det är banar vägen för väldigt mycket intressant forskning. Speciellt eftersom det är involverat i väldigt mycket som sker i kroppen, däribland immunförsvaret.

dvs. inte den här studien specifikt. Och det är ju redan ett hyfsat hett forskningsområde inom t.ex. farmakologernas förtrollade värld, så inga konstigheter här inte.

Förhoppningsvis så knäcker de problematiken med biverkningarna som de aktiva substanserna brukar ge med.

Doctor Snuggles
2013-05-16, 12:51
Med risk för att låta som en stoner. Jag tolkar i alla fall texten som att det vara cannbis man fick och inte vanliga cigarretter med en tillsats av THC. Om jag inte missminner mig är det vetenskapliga namnet på cannabis är Cannabis Sativa, till detta till kommer underarterna Sativa och Indica. Så om man syftade på det som i folkmun kallas sativa så skulle det stå Cannabis Sativa (ssp.) Sativa. Man borde därför helt enkelt syfta på cannabis i allmänhet.

Ja, du har nog rätt. Tog det från en annan kommentar jag läst, och tänkte inte efter. Min poäng till yes kvarstår dock. Vore det legalt och lite lättare att få tag på så kunde man få en variant som passar en. Inte bara vad gäller fördelningen indica/sativa, utan också mängden CBD som är den icke-psykoaktiva delen och som man tror står för mycket av den anti-inflammatoriska (och anti-schizofrena) effekten t.ex.