handdator

Visa fullständig version : Uppdrag granskning: Den Goda Viljan


Juxta
2013-05-15, 16:49
Även om jag känner att jag står utanför hela invandringsdiskussionen och egentligen inte bryr mig så pass mycket att jag skulle vara politiskt intresserad så ser jag ju hur media beter sig. Därför tycker jag att detta program verkar intressant. Känns ju även som om det platsar in i Kolos typiska diskussionsmaterial. ;)

http://www.svt.se/ug/kommande-media-och-flyktingpolitiken


Ville mest tipsa om programmet men det kanske blir en diskussion. Tänk på att vara snälla mot varandra och följa forumets regler. Vi kommer ingenstans om vi bara hatar varandra. Love, Peace and Lots of Immigrants.

tjing
2013-05-15, 17:06
Mm, ska bli intressant. UG rör onekligen runt i grytan på sistone t ex med programmet om barnfattigdom osv.

Fartman
2013-05-15, 18:01
Blir säkert intressant. Även om jag är fruktansvärt less på slentrianrasismen som numera verkar vara helt okej (se bara kommentatorsfälten i artiklar om de hungerstrejkande afghanerna, där flödar regelrätt rasism) så tror jag att det behövs lite debatt om hur jävla lätt folk sliter fram rasistkortet.

Man får ju dock alltid ha i åtanke att Uppdrag granskning inte är så objektiva längre..
Läsvärt innan man ser programmet: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab

Khyron_
2013-05-15, 18:03
Läsvärt innan man ser programmet: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab

Man kan ju också läsa det här.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/05/14/har-nagonting-hant-med-uppdrag-granskning/

stridis
2013-05-15, 18:06
Blir säkert intressant. Även om jag är fruktansvärt less på slentrianrasismen som numera verkar vara helt okej (se bara kommentatorsfälten i artiklar om de hungerstrejkande afghanerna, där flödar regelrätt rasism) så tror jag att det behövs lite debatt om hur jävla lätt folk sliter fram rasistkortet.

Man får ju dock alltid ha i åtanke att Uppdrag granskning inte är så objektiva längre..
Läsvärt innan man ser programmet: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab

Ja det är tråkigt med slentrianrasismen som syns i kommentarsfälten, men det är ju ett tecken på att folk tröttnat, de har fått nog.

Vad skriver de i aftonbladet-artikeln? Jag klickar inte på sådana länkar.
Edit: Tack Khyron.

Juxta
2013-05-15, 18:18
Ett hysteriskt roligt klipp är ju när Janne J följer med en person som går i stäven för att Rosengård inte alls är så farligt och människorna inte är så våldsamma som det målas upp, och dom hamnar i much med några kaxiga snubbar mitt när dom spelar in och står och pratar om hur fina människorna är. Hahaha!

tp_88
2013-05-15, 18:29
Ett hysteriskt roligt klipp är ju när Janne J följer med en person som går i stäven för att Rosengård inte alls är så farligt och människorna inte är så våldsamma som det målas upp, och dom hamnar i much med några kaxiga snubbar mitt när dom spelar in och står och pratar om hur fina människorna är. Hahaha!
Antisemit-Reepalu?

RICa2oTU8rA

_____


Oväntat att Lindeborgs journalister skriver en massa goja, fantastiskt att någon anser att ABs kulturredaktion är "läsvärd".

Juxta
2013-05-15, 18:38
Haha ja det klippet! Det roliga är ju mest om man ser hela programmet då Reepalu säger hur bra allt är och hur snälla alla är tills dom kommer dit. :D

Fartman
2013-05-15, 19:12
Man kan ju också läsa det här.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/05/14/har-nagonting-hant-med-uppdrag-granskning/

Tack, läsvärt! :)

Fartman
2013-05-15, 19:17
Oväntat att Lindeborgs journalister skriver en massa goja, fantastiskt att någon anser att ABs kulturredaktion är "läsvärd".


Är det jag som ska ta åt mig? Jag tycker också att aftonbladets kulturredaktion mest är en samling pajaser, men det kan ju ändå vara kul att se hur dom reagerar på sånt här.
Min åsikt i den allt för infekterade flyktingfrågan är att jag inte bryr mig så mycket, stöter sällan på invandrare/flyktingar vilket gör att jag kanske inte direkt stöter på problemen heller...

stridis
2013-05-15, 19:49
Tja, man måste inte beröras personligen för att tycka att politiken är sned. Det vore lite lätt självcentrerat sätt att se på politik.

När det gäller somalier och läskunnighet etc, så när jag läste en kurs på Hermods så hade de SFI där. Högljutt och de hade en övning där de gick runt i lokalen och kollade på uppsatta lappar där det var en klocka på. Av det som framgick så var det inte bara orden för tiden som var grejen.

Så ja, att gorma rasist åt den snubben som jobbade med att integrera somalier kan nog varit helt fel ute.

D Andersson
2013-05-16, 19:28
Ingen större sensation egentligen, välkänt om man är det minsta insatt. Men det är bra att det tas upp. Inom svt och sr är sympatierna för vänsterpartierna 70-80%, vinklingen i nyhetsåtergivningen i bl.a. flykting- och klimatfrågan, men även de ständiga larmrapporterna om ökade klyftor, fattigdom etc. är så att säga därefter.

Allan
2013-05-16, 19:56
Nämen en tråd om invandring. Så förvånad jag blir.

Nå, den får väl ligga kvar till första vulgärangreppet. Och sen får jag åter påminna om att Kolozzeum INTE är en politisk marknadsföringsplats.

Exdiaq
2013-05-16, 19:59
Nämen en tråd om invandring. Så förvånad jag blir.

Nå, den får väl ligga kvar till första vulgärangreppet. Och sen får jag åter påminna om att Kolozzeum INTE är en politisk marknadsföringsplats.

Men skärp dig. Avsnittet är betydligt vettigare än mycket annat trams om invandring som postas här.

Exdiaq
2013-05-16, 20:02
Hoppas detta är början på tillnyktrandet hos svensk gammelmedia så att vettiga invandrare och personer med invandrar-bakgrund känner att de har stödet att säga vad de faktiskt tycker och tänker.

Allan
2013-05-16, 20:07
Men skärp dig. Avsnittet är betydligt vettigare än mycket annat trams om invandring som postas här.


Visst. Det är genierna på Kolo jag pratar om

Fordon
2013-05-17, 05:47
Visst. Det är genierna på Kolo jag pratar om

Du har inte funderat på att vara ett positivt föredöme som moderator? Eller är du så cynisk och bitter att det alltid lyser igenom allt du skriver?

VikG
2013-05-17, 06:11
Visst. Det är genierna på Kolo jag pratar om

Om du öppnar ögonen istället för att stänga dom och runka till gamla minnesbilder av Per Albin Hansson, så inser du snart vilka som är genierna. Är det dom som vill sätta stopp för Sveriges kanske största problem i modern tid, eller dom som vill fortsätta massimportera arbetslöshet?

MasterChief
2013-05-17, 06:52
Du har inte funderat på att vara ett positivt föredöme som moderator? Eller är du så cynisk och bitter att det alltid lyser igenom allt du skriver?

Haha, ja man kan verkligen undra. Eftersom Kolozzeum drivs av ett företag kan man ju tycka att modsen bör agera mer åt det "artiga men bestämda sättet" (vilket de flesta gör) än Allans tröttsamma machoinlägg där han ska rätta alla "korkade småglin".

Eftersom det i princip alltid är mer gäster än medlemmar som läser på detta forum kan man ju undra hur de uppfattar när moderatorn skriver saker som:

"Ordning i tråden. Det här är INTE ett fritt forum. Och den som inte fattar det kan, precis som vanligt, dra åt helvete."

Asdf
2013-05-17, 07:27
Jag har alltid känt att flertalet journalister inte utövar sitt ämbete korrekt utan mer i den bemärkelsen vad det kan leda till i karriärstegen. Det är en farlig utveckling som påminner om situationen som vart i många kommunistländer. Att man är oerhört politiskt korrekta i sverige är inget påfund främlingsfientliga krafter skapat utan ett signum för sverige i sig. Svenskar har alltid varit ganska fega internationellt sett och jag kan förstå att rädslan för att stöta sig - vara obekväm ( som amun i reportaget berättar) skapar ett problem för svensk journalistik.

Juxta
2013-05-17, 08:17
Om du öppnar ögonen istället för att stänga dom och runka till gamla minnesbilder av Per Albin Hansson, så inser du snart vilka som är genierna. Är det dom som vill sätta stopp för Sveriges kanske största problem i modern tid, eller dom som vill fortsätta massimportera arbetslöshet?

Jahopp, detta spårade ur snabbt.


Jag skapade inte tråden för att diskutera invandringen, jag bryr mig mer om media och jag känner en stark avsky inför hur sakerna och ting skrivs helt utan ansvar. Jag har själv sett mig på löpsedeln för någonting jag inte gjort samt att i artikeln stod det saker som var helt och hållet påhittade.

Diskutera media i tråden, det borde gå att göra utan att blanda in SDs valprogram.

Zorgus
2013-05-17, 08:53
Jag har alltid känt att flertalet journalister inte utövar sitt ämbete korrekt utan mer i den bemärkelsen vad det kan leda till i karriärstegen. Det är en farlig utveckling som påminner om situationen som vart i många kommunistländer. Att man är oerhört politiskt korrekta i sverige är inget påfund främlingsfientliga krafter skapat utan ett signum för sverige i sig. Svenskar har alltid varit ganska fega internationellt sett och jag kan förstå att rädslan för att stöta sig - vara obekväm ( som amun i reportaget berättar) skapar ett problem för svensk journalistik.

Tror det ligger en del i det. Journalister är inte dumma, de ser vad som händer med de som ifrågasätter nuvarande konsensus (de blir uteslutna ur "klubben" och förlorar sina jobb). Så de fortsätter att skriva i samma stil för att inte sticka ut. Som man ser i programmet tvekar de inte heller att ge sig på invandrarjournalister som har ägnar sig åt fel saker. Den ende som ifrågasätter är Janne J; det får han också mycket skit för men eftersom han är så populär klarar han att hålla sig kvar.

Asdf
2013-05-17, 13:11
Tror det ligger en del i det. Journalister är inte dumma, de ser vad som händer med de som ifrågasätter nuvarande konsensus (de blir uteslutna ur "klubben" och förlorar sina jobb). Så de fortsätter att skriva i samma stil för att inte sticka ut. Som man ser i programmet tvekar de inte heller att ge sig på invandrarjournalister som har ägnar sig åt fel saker. Den ende som ifrågasätter är Janne J; det får han också mycket skit för men eftersom han är så populär klarar han att hålla sig kvar.

Jag har funderar lite mer idag angående hur situationen såg ut i polen då min mor växte upp. Rent allmänt var kommunisterna avskydda, men sovjetstyrningen var stark och den som ifrågasatte/kritiserade den kallades för reaktionär ( minns inte alla de polska uttrycken) och i många fall fängslades/försvann.

Samtidigt kunde de som smörade riktigt ordentligt/kände rätt personer få mängder av fördelar ( i ryssland i synnerhet). Det kan vara så att martin aagård tillhör antingen den rädda skaran - eller den grupp som vet om att de vilseleder men där ett extra steg på karriärstegen inte spelar någon roll om man samtidigt säljer sin själ vem vet?

Ignatius72
2013-05-17, 14:25
Tror det ligger en del i det. Journalister är inte dumma, de ser vad som händer med de som ifrågasätter nuvarande konsensus (de blir uteslutna ur "klubben" och förlorar sina jobb). Så de fortsätter att skriva i samma stil för att inte sticka ut. Som man ser i programmet tvekar de inte heller att ge sig på invandrarjournalister som har ägnar sig åt fel saker. Den ende som ifrågasätter är Janne J; det får han också mycket skit för men eftersom han är så populär klarar han att hålla sig kvar.

Janne har nått en position där han inte riskerar att bli uthängd.
Tyvärr så ägnar sig journalister i gemen för mycket till att fundera på vilka konsekvenser reportage får. UG var tydliga i att de tar inte ansvar för det. Vilket såklart är helt riktigt, det är inte det som är jobbet.

D Andersson
2013-05-19, 07:39
Bra sammanfattning av programmet, d.v.s. hur journalistkåren fungerar och agerar/hanterar uppgifter i frågor som går på tvären med de egna åsikterna, i dagens SvD.


Den journalistik som hon talar om, den som inte existerar i Sverige, den går vi alla miste om.

I Jean-François Lyotards Det postmoderna tillståndet (1979) proklameras de stora berättelsernas slut. Mångfald och diskurser är det nya. Sanningen enligt en postmodern uttolkning finns varken i bestämd form eller singular. I stället talas det om partiella, subjektiva och individuella sanningar. Veckans UG skildrade detta. En journalistkultur präglad av ett postmodernt tankegods. Det är svårt att inte ägna Lyotard en tanke när man ser intervjuerna med de journalister som förenas av att de på olika sätt har förvanskat, felciterat och misskrediterat folk. Hur svarar man, när man ställs till svars för att ha gjort sådant? Jo, man svarar postmodernt.

Musikern Stefan Gunnarsson tackade nej till att delta i en kampanj i Norrbottens-Kuriren med orden ”absolut inte”. Lite senare kunde man läsa dessa ord i tidningen. Fast, det stod att han svarat så på frågan om han ansåg att Norrbotten skulle vara ”för alla”. När Norrbottens-Kurirens Mats Ehnbom får kommentera säger han att ”man kan ju tolka in precis vad som helst i svar”. Jo, uppenbarligen. Men bör man göra det?

När Sveriges Radio-reportern Randi Mossige-Norheim får kritiska frågor om sitt reportage i Konflikt introducerar hon idén att inslaget inte hade några speciella ”sanningsanspråk”. ”Vi säger inte att något är fel eller rätt”, förklarar hon. Detta trots att reportaget sköt Amun Abdullahis avslöjande i sank genom felaktiga eller haltande bevis samt en imponerande förmåga att bortse ifrån fakta som inte passade tesen.

Helena Olsson, dåvarande programchef på SR, säger att reportaget – bristerna till trots – var viktigt eftersom den ”journalistiska ansatsen” var att ”nyansera och problematisera” en ”förhärskande bild” av att radikalisering och rekryteringar till den somaliska islamistmilisen al-Shabaab förekom i Rinkeby. Att den förhärskande bilden var korrekt verkar inte bekymra någon av de inblandade.

”Vi har inte sagt att det inte händer. Vi lade till litegrann”, värjer sig Mossige-Norheim.

”Vet du? Jag hade förlorat tron till journalistiken ännu mer om vi inte publicerade bilder som utmanar tidigare etablerade sanningar”, säger Olsson.

Dygden här är alltså att utmana sanningar med, eh, mindre sanna ”sanningar”? Varför då?

”Man ska ju tala sanning och förstå siffror rätt, säger integrationsarbetaren och före detta journalisten Per Brinkemo.

Det låter rart naivt. Han vet visst inte att sanningar är partiella, subjektiva och individuella. En gång skällde han ut skribenter på sajten Avpixlat. På grund av detta har han framställts som fosterlandsälskande Avpixlatskribent i Aftonbladet. Martin Aagård, som beskrev Brinkemo på detta vis, tycker inte att han har gjort fel. Dessutom, säger Aagård till UG, har Brinkemo haft ”alla chanser i världen att förklara att han inte sympatiserar med Sverigedemokraterna”. Att behovet av denna försäkran är heltigenom skapad av Aagårds förvanskande skriverier slår honom inte.

Häromdagen problematise rade Martin Aagårds chef Åsa Linderborg Uppdrag granskning. Trots att programmet handlade mycket om somalier så fick de ”aldrig komma till tals”, skrev hon. Därmed ignoreras huvudpersonen Amun Abdullahi, dj:n Kadafi Hussein samt Jama Osman Ismail, ordförande i Somalilands förening i Malmö.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/det-postmoderna-tillstandet-i-journalistiken_8186648.svd

Det jag finner mest bedrövande är att det inte rapporteras mer om alla graverande uppgifter kring invandringspolitiken i stort, som kommer från folk som jobbar med det. Att dessa gratispoäng inte plockas och tas upp mer av kritiska debattörer och politiker i debatter, intervjuer och artiklar är obegripligt. Det skulle innebära att man en gång för alla drog ner byxorna på förespråkarna för nuvarande linje.