handdator

Visa fullständig version : Ang. fettmätning


sp0941
2013-05-15, 15:40
Idag var jag för första gången och mätte kroppsfett på mitt gym. Varför? Ja, av den anledningen att jag vill kunna få en bättre syn i framsteg/baksteg (? man säger väl inte så? haha men ni hajjar) och se att allt går åt rätt håll så att säga.

Efter att ha blivit mätt med caliper och sedan fått resultatet utskrivet fick jag alltså veta att min BF ligger på 8.77%. Men, ja detta innefattar ju inte det fett som ligger runt organ och yadi yadi.

Jag frågade ägaren, som utförde mätningen, hur jag möjligtvis skulle kunna omvanlda detta till en total kroppsfetts%. "Ja du, detta är ju bara underhudsfettet. För att få totalt kroppsfett får du gå till.."

Jag är inte onöjd med att inte kunnat fått totala %, syftet var ändå bara att kunna se/jämföra och hållakoll på utvecklingen i min träning. Men jag undrar nu ändå, förutsatt att man äter relativt cleant, varken super eller knarkar osv. Hur mkt kroppsfett är då "normalt" för en person i min ålder (27 år, 183 cm)? Kan jag "uppskatta mig till" en "hyfsad" siffra av totala kroppsfettet eller är det bara lägga ner och isf gå till en mer exakt mätning?

Mvh Sp

Rabiat
2013-05-15, 15:55
Har du inte en ölmage ska dessa ~9% betyda att du har totalt 9% kroppsfett. Lärde jag mig nyss.

sp0941
2013-05-15, 15:59
haha nej ingen ölmage här inte. relativt ådrig på nedre delen av buken. liten mini "bulle" som tillkommit eftersom jag legat på (om än jävligt lågt) överskott sen i december. men... låt säga att jag skulle ha 10% totalt då, ser jag mig sj i spegeln, och på de bilder som visar "ca bf" på kille typ google bilder, är jag ju knappast så nerdeffad som dom är där.. drf känns detta grovt fel.... eller kanske bara jag som vägrar se "verkligheten" haha

vicarious
2013-05-15, 16:14
Släng upp en bild här eller i den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800 så kan vi försöka ge lite kvalificerade gissningar.

Hur bra en kalipermätning blir beror väldigt mycket på personen som utför den.

sp0941
2013-05-15, 16:22
får posta en senare. inte hemma atm, men killen som äger gymmet är SM mästare i bodybuilding och diverse andra tävlingar senaste åren. hurvida det säger nåt om hans calipermätningskompetens låter jag vara osagt då det säkert inte betyder jack shiet.. haha. men som sagt, får väl posta bild senare.