handdator

Visa fullständig version : Blodfett- och blodsockerrespons på proteinbar jämfört med godis-bar


King Grub
2013-05-15, 15:03
Candy bar-like protein supplements are sometimes consumed for their sugar alcohol content, which lowers the glycemic response. The purpose of this study was to determine the acute glycemic and blood lipid response to the ingestion of a candy bar-like protein supplement compared with its candy bar counterpart. In a crossover design, 5 males and 5 females (N = 10; age, 24 ± 5.5 years; height, 174 ± 8.3 cm; weight, 80 ± 21.9 kg) consumed a candy bar (CBR) or a similar protein bar (PBR) after a 10-h fast. Blood draws occurred at baseline and at 15, 30, 45, and 60 min after consumption and were analyzed for blood glucose, insulin, and lipid profiles. A 2×5 ANOVA was used, with Student's t tests for significant interactions. A significant (p < 0.05) blood glucose time effect occurred in both groups, with a more profound glucose response from the CBR at 15 min (CBR: 6.2 ± 0.8 mmol·L(-1); PBR: 4.9 ± 0.5 mmol·L(-1)). Triglycerides increased significantly (p < 0.05), independent of group, peaking at 60 min (Δ CBR: 0.8 ± 0.3 mmol·L(-1); Δ PBR: 1.3 ± 0.3 mmol·L(-1)). Insulin increased significantly (p < 0.05), independent of group, peaking at 15 min (Δ CBR: 42 ± 27 μIU·mL(-1); Δ PBR: 25 ± 11 μIU·mL(-1)). No significant change (p > 0.05) was observed in total cholesterol. Blood glucose, triglycerides, and insulin all increased significantly in response to both CBR and PBR consumption. The CBR elicited a greater effect on blood glucose; however, the PBR had a strong impact on serum triglycerides and insulin.

Appl Physiol Nutr Metab. 2013 May;38(5):484-9. Acute glycemic and blood lipid response to the ingestion of a candy bar-like protein supplement compared with its candy bar counterpart.

Sverker
2013-05-15, 17:07
Den vanliga "godbiten" ökade blodsockret mest. Kanske inte så konstigt ifall det var socker och glukossirap i den.

Men varför steg fettet mest i "proteinkakan" ? Det blir ramaskri ifall sockeralkohol ( vilken den nu är:confused: ) stimulerar fettsyrasyntesen i levern:confused: Säkert möjligt eftersom sockeralkoholer omsätts i levern.

Bozar
2013-05-15, 17:32
Massor av härdat fett ger nog upphov till ökade blodfetter ja...

Sverker
2013-05-15, 17:36
Jag antog att fetthalten var den samma mellan kakorna. Får vi toppen av blodfettet efter bara en timma tror jag att fetthalten var relativt lågt och fettet lätt att ta upp snabbt.

Bozar
2013-05-15, 17:39
Jag antog att fetthalten var den samma mellan kakorna. Får vi toppen av blodfettet efter bara en timma tror jag att fetthalten var relativt lågt och fettet lätt att ta upp snabbt.

Fetthalten är kanske låg men proteinbars är inte kända för att innehålla bra fetter...

exevision
2018-01-24, 20:21
Vilken typ av fett var det i proteinbaren?
Innehöll den kanske palmolja?

King Grub
2018-01-24, 20:36
"Chocolate Flavored Coating (Whey Protein Concentrate, Palm Kernel Oil, Maltitol, Cocoa Powder, Sugar, Soy Lecithin, Vanilla), Supreme Protein Blend (Whey Protein Isolate, Whey Protein Concentrate, Milk Protein Isolate), Caramel Layer (Maltitol, Sweetened Condensed Milk, Coconut Oil, Butter [Salted], Corn Starch, Vanilla Extract, Caramel Color), Glycerine, Water, Protein Crisps (Isolated Soy Protein, Tapioca Starch, Salt), Soy Protein Isolate, Peanut Butter (Peanuts, Salt), Peanut Flour, Hydrolyzed Collagen, Peanuts, Palm Kernel Oil, Soy Lecithin, Vitamin Mix (Dicalcium Phosphate, Magnesium Phosphate, Dl-Alpha-Tocopherol Acetate [Vitamin E], Ascorbic Acid [Vitamin C], Copper Gluconate, Niacinamide [Niacin], Vitamin A Palmitate, Ferric Orthophosphate, Biotin, Zinc Oxide, Pyridoxine Hydrochloride [Vitamin B6], Cyanocobalamin [Vitamin B12], Folic Acid [Folate], Manganese Sulfate, Calcium D-Pantothenate, Riboflavin [Vitamin B2], Sodium Selenite), Salt, Potassium Sorbate (a preservative), Wheat Protein Isolate, Almond Butter (Dry Roasted Almonds)".

exevision
2018-01-24, 20:48
"Chocolate Flavored Coating (Whey Protein Concentrate, Palm Kernel Oil, Maltitol, Cocoa Powder, Sugar, Soy Lecithin, Vanilla), Supreme Protein Blend (Whey Protein Isolate, Whey Protein Concentrate, Milk Protein Isolate), Caramel Layer (Maltitol, Sweetened Condensed Milk, Coconut Oil, Butter [Salted], Corn Starch, Vanilla Extract, Caramel Color), Glycerine, Water, Protein Crisps (Isolated Soy Protein, Tapioca Starch, Salt), Soy Protein Isolate, Peanut Butter (Peanuts, Salt), Peanut Flour, Hydrolyzed Collagen, Peanuts, Palm Kernel Oil, Soy Lecithin, Vitamin Mix (Dicalcium Phosphate, Magnesium Phosphate, Dl-Alpha-Tocopherol Acetate [Vitamin E], Ascorbic Acid [Vitamin C], Copper Gluconate, Niacinamide [Niacin], Vitamin A Palmitate, Ferric Orthophosphate, Biotin, Zinc Oxide, Pyridoxine Hydrochloride [Vitamin B6], Cyanocobalamin [Vitamin B12], Folic Acid [Folate], Manganese Sulfate, Calcium D-Pantothenate, Riboflavin [Vitamin B2], Sodium Selenite), Salt, Potassium Sorbate (a preservative), Wheat Protein Isolate, Almond Butter (Dry Roasted Almonds)".

Tack!
Både palmolja och kokosolja. Då kanske mina Gainomax på morgonen inte är helt dumma i detta avseende. De innehåller ju inte något av dem.

Sverker
2018-01-24, 20:54
Det är palmkärnolja. Olja pressad ur fröna och inte ur fruktköttet på palmfrukten.

Palmkärnolja är betydligt mer medellånga fettsyror, C8 och C10, och ett relativt "snabbt" fett. Andra fettet är kokosfettet som också är "snabbare" än det relativt långsamma palmoljan.