handdator

Visa fullständig version : Makrofördelning


lemurkungen
2013-05-15, 11:24
Deffar just nu med ett leangains-liknande upplägg, dock inte strikt LG då jag tränar thai- och kickboxning 7 ggr/vecka + en del konditionsträning utöver mina 3 gympass (SL5x5).
Min fråga handlar helt enkelt om fördelningen av makros!
Försöker käka ~40/20/40 eller 40/40/20 beroende på gymdag eller "vilodag".
Blir dock ekonomiskt krångligt att hiva i mig 300g+ protein, vilket det blir om jag ska få i mig 40% av mina kalorier därifrån under en dag med till exempel intervall-löpning och thaiboxning (~3000 kcal). Dessutom har jag förstått det som att mer än 2.5g/kg kroppsvikt är onödigt.
Vad jag dock funderar över är om 40/20/40 är smart alls? Landar på relativt mycket kolhydrater då, och läst riktlinjer på att iaf hålla kollisar på under 100g på vilodagar. Men, ska jag äta ~200g protein och <100g kolhydrater blir det larvigt mycket fett!

Några tankar?

DekeThornton
2013-05-15, 11:38
Vilodagar innebär att du vilar. Tränar du sju dagar i veckan har du inga vilodagar. Så vitt jag förstår är Leangains inte designat för personer som tränar en idrott utan bygger på att du kör styrketräning växlat med dagar då du inte tränar något alls. Jag skulle gissa att du skulle tjäna rätt mycket på att äta mindre protein och mer kolhydrater alla dagar i veckan, då du ändå ser ut att få i dig minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt.

Mouline
2013-05-15, 12:04
Använd denna tråd, (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699)
Varsegod