handdator

Visa fullständig version : Äter jag mina tillskott i onödan?


FitnessE
2013-05-15, 07:10
Hej, min historia:

- Tjej på 23 år, 174 cm, väger idag 55 kg
- Tidgare drabbad av ortorexi, men är idag frisk
- Har skaffat mig sunda ideal och vill ha en snygg kropp med muskler och former och inte längre se ut som något benrangel.
- Jag älskar att träna och har nu gått ifrån alla power walk på 3 timmar/dag och börjar träna styrketräning på gym.

Jag tränar ofta tidig morgon innan jobbet och är inte alls sugen på frukost innan träningen utan äter denna direkt efter.

Så jag har börjar ta EAA som jag dricker lite innan passet och sedan under passet, totalt ca: 10 gr. De är av märket WNT med körsbärssmak. Jag inbillar mig att det minskar muskelnedbrytningen som annars sker på vägen till gymmet och sen under träningen eftersom jag inte ätit någon på länge. Har jag rätt?

Gynnar mina EAA mig på något sätt? Har ni tips på andra tillskott?

joelduva
2013-05-15, 07:42
EAA för ett träningspass är inte så dumt, särskilt om det gått rätt lång tid sedan din sista måltid.

Spacedogg
2013-05-15, 11:07
Dieten är A och O inom träning och kosttillskott ska vara just det, tillskott. Men att dina muskler skulle förtvina är inte sannolikt och hela konceptet om periodisk fasta skulle inte funka. Men EAA är ett bra tillskott för att få i sig 10-20 gram rent protein under deff t.ex. Har du pengarna till det finns det väl en fördel men vassle funkar minst lika bra.

Tillskott jag kan rekommendera är multivitamin, kreatin och vassleprotein. Omega 3 är bra för hälsan om du inte äter fisk. Resten ska dieten, vila och bra träning sköta!

Simonfrisk
2013-05-15, 14:52
Det nödvändigaste är mat.
Men vill du veta, så skulle ja tippsa om vitaminer/mineraler, Omega3 , Kreatin, Vassle (Protein), Aminosyror. Det är dom "viktigaste" eller "nödvändigaste" kosttillskotten som kan underlätta.

Samt en PWO (blanda egen) eller köp en färdig, om du tycker att träningen går tungt, och vill ha en extra skjuts ibland liksom.

King Grub
2013-05-15, 15:01
Jag inbillar mig att det minskar muskelnedbrytningen som annars sker på vägen till gymmet och sen under träningen eftersom jag inte ätit någon på länge. Har jag rätt?

Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning.

tjing
2013-05-15, 15:13
Hur fan skulle det se ut om vi tappade muskler vid aktivitet. Det låter väldigt korkat ur en evolutionär synvinkel.