handdator

Visa fullständig version : Ont i handen efter styrkepass


lenk
2013-05-14, 22:42
Jag har fått avbryta flera bicepspass senaste tiden pga jag fått någon sorts kramp/värk i vänsterhanden.
För att beskriva det bättre så är det egentligen ringfingret, och senan som går genom handen till ringfingret som börjar krampa.

Det kommer oftast när jag kör koncentrationscurls med en rak skivstång eller liknande.
Även testat med en curladstång men får samma problem.
Det är när jag släpper greppet som värken kommer. Någon sena eller muskel som blir överbelastad skulle jag tro.


Efter att ha plågat mig i genom ett set och jag slappnar av så är ringfingret (och även lill- och långfingret) fortfarande helt spända och det värker något enormt.

Efter att det väl börjat värka så kan jag i princip inte göra en enda övning där man behöver greppa något för det blir bara värre och värre.



Någon som vet vad det kan röra sig om?
Antar att det är mitt grepp som är fel eller något?
Får det dock inte när jag kör vanliga hantelcurls.

Donkey Kong
2013-05-15, 09:40
Svårt att säga.
Generellt sätt är det rätt många som inte klarar rak stång i bicepscurl, oftast en rörlighetsfråga.

Är det någon som har länken till den där övningen med en fri stång som ökar rörligheten i underarmen? :)

Jag måste även fråga hur länge du tränat - senorna blir inte starka lika snabbt som musklerna. Är du vänsterhänt (begynnande musarm i vänsterhanden?), samt om du har ring på detta finger under träningen? Handskar som är olika tjocka?

Och påminna om att risk kontra vinst kan vara kontraproduktivt om skada uppstår. En tillfällig hjälp kan vara att tejpa fingret ihop med lillfingret, men det är en nödlösning.

När jag började träna hade jag ont i fingrarna, speciellt vänster lillfinger som var på nåt sätt kortare än övriga fingrar och liksom slets extra hårt vid knogen i lyftövningar. Jag har aldrigt gillat denna form av smärta och ser den som en varning. Lättar vikter, mer teknik en period kan vara ett sätt att komma igenom, liksom handskar, eller andra handskar, tejp, grepplim eller liknande, men det är "stödhjul" som bör användas med måtta.

lenk
2013-05-15, 22:32
Svårt att säga.
Generellt sätt är det rätt många som inte klarar rak stång i bicepscurl, oftast en rörlighetsfråga.

Är det någon som har länken till den där övningen med en fri stång som ökar rörligheten i underarmen? :)

Jag måste även fråga hur länge du tränat - senorna blir inte starka lika snabbt som musklerna. Är du vänsterhänt (begynnande musarm i vänsterhanden?), samt om du har ring på detta finger under träningen? Handskar som är olika tjocka?

Och påminna om att risk kontra vinst kan vara kontraproduktivt om skada uppstår. En tillfällig hjälp kan vara att tejpa fingret ihop med lillfingret, men det är en nödlösning.

När jag började träna hade jag ont i fingrarna, speciellt vänster lillfinger som var på nåt sätt kortare än övriga fingrar och liksom slets extra hårt vid knogen i lyftövningar. Jag har aldrigt gillat denna form av smärta och ser den som en varning. Lättar vikter, mer teknik en period kan vara ett sätt att komma igenom, liksom handskar, eller andra handskar, tejp, grepplim eller liknande, men det är "stödhjul" som bör användas med måtta.

Kan bero på att jag tog upp träningen för bara en månad sen då kanske. Så att senorna och musklerna i dessa delar av kroppen är ovana med att bli påfrestade.
Jag är högerhänt. Inga handskar. Jag är rätt tanig av mig (än så länge) så det är rätt lätta vikter, fast tungt för mig. ;)

Det verkar som det är i just koncentrationcurls som jag får ont. Jag sitter i en sådan där ställning du vet, som man vilar överarmarna och axlarna på. V-formad dyna eller vad man säger.
Jag märker inte av det om jag kör vanliga curls med rakstång. Däremot när jag kör med curlad stång.

Får väl helt enkelt se om det ger med sig eller byta ut den övningen mot något annat.

Donkey Kong
2013-05-26, 08:13
Ah, jag förstår. Just den där ställningen "preacherbench" bönebänken, brukar inte rekommenderas om senorna är ovana, den sliter verkligen hårt på senorna. Det finns folk som tappat styrkan och dragit av senor i just den. Man kan inte lätt släppa vikten i den, utan den sitter i handen tills fingrarna böjs bakåt..

Jag tänkte istället rekommendera koncentrationscurl med hantel sittande på lutande bänk (runt 60 grader), varannan arm djupa bicepscurl, kolla om du gillar den. Håll gärna vikterna med lillfingrarna nära plattan på lillfingersidorna, för att maximera "vridet" och koncetrationen.

Fördelen är att den också tar hela vägen på armen, som i preachercurl (koncentrationscurl) men du kan släppa vikten om du behöver. Det sas (sägs) att den byggde längden på muskeln, om man nu tror på sånt bodybuildingprat. :)

lenk
2013-05-27, 19:49
Ah, jag förstår. Just den där ställningen "preacherbench" bönebänken, brukar inte rekommenderas om senorna är ovana, den sliter verkligen hårt på senorna. Det finns folk som tappat styrkan och dragit av senor i just den. Man kan inte lätt släppa vikten i den, utan den sitter i handen tills fingrarna böjs bakåt..

Jag tänkte istället rekommendera koncentrationscurl med hantel sittande på lutande bänk (runt 60 grader), varannan arm djupa bicepscurl, kolla om du gillar den. Håll gärna vikterna med lillfingrarna nära plattan på lillfingersidorna, för att maximera "vridet" och koncetrationen.

Fördelen är att den också tar hela vägen på armen, som i preachercurl (koncentrationscurl) men du kan släppa vikten om du behöver. Det sas (sägs) att den byggde längden på muskeln, om man nu tror på sånt bodybuildingprat. :)


Har faktiskt gått över till att helt skippa koncentrationsövningarna. Kör enbart på vanliga hantelcurls och hammercurls nu. Plussade istället på och kör ett set mer på vardera. Funkar bra än så länge.


Däremot har jag känt av liknande smärta när jag kört liggande flyes nu istället...
Det liksom värker enda uppifrån axlen ner i handen. Fan är jag så otränad så att senorna tar stryk i varannan övning eller? :P
Så frustrerande när jag får byta ut massa övningar bara för att kroppen säger ifrån.

Donkey Kong
2013-05-27, 21:22
Ja, det är så i början, hela tiden kommer nya problem att överkomma "stickingpoints". Receptet för det mesta är enkelt:
Lägre vikt
Bättre teknik
Nöta rörelseomfånget (range of motion ROM)
Skulle det ändå inte funka, byte av övning till en enklare övning, du kan alltid fråga här på kollo finns det massor av folk med kunskap om olika övningar, från enklaste, till elitklass.

Av denna anledning så får man ofta väldigt enkla övningar när man börjar, för att nöta in dem, men också för att se om kroppen klarar teknik, rörelse, vikt. Dessa enkla övningar är också vad man senare går tillbaks till om man skadar sig eller tagit uppehåll eller liknande, många rehab/prehab -övningar är samma eller lika nybörjarövningar.

Personligen kör jag dessa flyes på 4-5 kilo, men då går vikterna ner i mattan under bänken för rörlighetens skull. Just den där skumma känslan i fingrar osv är endera senor eller nerver som stretchas misstänker jag.

Försök motstå lockelsen i att gå för snabbt fram till svåra övningar och tunga vikter, för en eventuell skada kommer göra utvecklingen mycket svår och långsam. Dessutom är risken för skador större i början, när du inte kan teknik och vet kroppens gränser på samma sätt. Om du inte har en tävling med stor prissumma eller ett filmkontrakt i Hollywood som deadline, så skulle jag skynda långsamt. ;)