handdator

Visa fullständig version : Makros för ökning av LBM vid energibalans


Rabiat
2013-05-14, 21:28
Nu har jag läst en liten bunt rapporter från undersökningar som visar att man kan lägga på sig fettfri massa vid underskott även efter newbie gains-tiden. Jag har fortfarande noobgains, och tänkte efter 8 veckor på underskott (då jag ökat markant i styrka) nu lägga mig på balans. Ska jag köra på samma makrofördelning som tidigare, dvs protein 2g/kkv, fett 1g/kkv och resten kolisar? Behöver jag lika mycket protein som jag stoppade i mig under deffen, eller klarar jag mig på mindre nu när jag inte längre ligger på underskott?

vicarious
2013-05-14, 21:45
Du kommer undan med lite lägre protein men jag hade nog ändå kört på 2-3g protein/kg, ca 0.5g/kg fett och öst på med kolisar för resten. Jag hade låtit kolhydrat stå för den största delen av E% iaf, det borde inte vara några problem att uppnå vid kaloribalans.

Rabiat
2013-05-14, 21:50
Du kommer undan med lite lägre protein men jag hade nog ändå kört på 2-3g protein/kg, ca 0.5g/kg fett och öst på med kolisar för resten. Jag hade låtit kolhydrat stå för den största delen av E% iaf, det borde inte vara några problem att uppnå vid kaloribalans.

Så lite fett? 45g? Det ger ju förvisso sjukt mycket större utrymme för kolisar, men det blir jäkligt svårt att hålla sig så lågt rent praktiskt, iaf för mig.

Mitt tänkta upplägg (jag är 188cm, 90kg) är 195g protein, 87g fett, 260g kolhydrater för en grand total på 2600kcal vilket borde vara väldigt nära balans för en IT-konsult som tränar enligt SL5x5. Hur låter det?

LillisJ
2013-05-14, 22:01
Du kommer undan med lite lägre protein men jag hade nog ändå kört på 2-3g protein/kg, ca 0.5g/kg fett och öst på med kolisar för resten. Jag hade låtit kolhydrat stå för den största delen av E% iaf, det borde inte vara några problem att uppnå vid kaloribalans.

Är det inte bättre med lite högre fett? Säg 1g/kv, med tanke på att det gynnar upptaget av aminosyror, eller duger 0,5g/kv lika bra?

Morty
2013-05-15, 07:57
30/60/10 sätter jag pengarna på.

tjing
2013-05-15, 10:02
Bara ät. Det är för tidigt att börja med ätstörningar.

Mouline
2013-05-15, 12:04
Kanske svarar på frågan (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699)

Rabiat
2013-05-15, 12:15
Bara ät. Det är för tidigt att börja med ätstörningar.

Jag har ett stört förhållande till siffror, inte till mat eller min kropp ;)

vicarious
2013-05-15, 14:15
Så lite fett? 45g? Det ger ju förvisso sjukt mycket större utrymme för kolisar, men det blir jäkligt svårt att hålla sig så lågt rent praktiskt, iaf för mig.


Skrev bara hur jag skulle gjort personligen. 45g är fortfarande fullt tillräckligt för att kunna tillgodose de essentiella behoven. Men säg 0.5-1g/kg då.

Är det inte bättre med lite högre fett? Säg 1g/kv, med tanke på att det gynnar upptaget av aminosyror, eller duger 0,5g/kv lika bra?

Bättre i vilket avseende? Kan inte tänka mig att 0.5g/kg fett skulle påverka upptaget av aminosyror negativt.