handdator

Visa fullständig version : Vattenextrakt av grönt te mer skonsamt för levern?


exevision
2013-05-14, 20:55
Är vattenextrakt bättre än andra varianter som tex metanolextrakt med tanke på levern? Eller är extrakt av grönt te inte så dåligt för levern som det kan ibland påstås?

Tjockiz
2013-05-14, 21:58
Detta måste snarare bero på mängden/dosen.
Eller?

tlk
2013-05-15, 04:08
Vad är det här om att grönt te är dåligt för levern? Jag blir nyfiken då jag dricker en hel del te.

exevision
2013-05-15, 05:50
Vad är det här om att grönt te är dåligt för levern? Jag blir nyfiken då jag dricker en hel del te.

Stor skillnad på att dricka vanligt grönt te och att inta extrakt.

tlk
2013-05-15, 07:17
Stor skillnad på att dricka vanligt grönt te och att inta extrakt.

Vad i extraktet är det som är dåligt för levern?
Vari ligger skillnaden?

Mina tankar är att det är något av alla ämnen i te som skulle vara skadligt och då handlar det väl om hur pass mycket te man dricker? Förvisso blev jag mindre orolig när jag tänkte på det viset då jag brygger på samma blad hela dagen lång oavsett.

Har inte ens hört om extrakt av grönt te. Låter som en lustig grej. Varför köper man sånt?

maqan
2013-05-15, 19:45
Vad i extraktet är det som är dåligt för levern?
Vari ligger skillnaden?

Mina tankar är att det är något av alla ämnen i te som skulle vara skadligt och då handlar det väl om hur pass mycket te man dricker? Förvisso blev jag mindre orolig när jag tänkte på det viset då jag brygger på samma blad hela dagen lång oavsett.

Har inte ens hört om extrakt av grönt te. Låter som en lustig grej. Varför köper man sånt?

De verksamma substanserna i te metaboliseras i levern och kan vara potentiellt toxiska i höga doser, precis som vilken annan substans som helst som kräver omsättning i levern.

tlk
2013-05-15, 20:03
De verksamma substanserna i te metaboliseras i levern och kan vara potentiellt toxiska i höga doser, precis som vilken annan substans som helst som kräver omsättning i levern.

Vilka verksamma substanser är det som du pratar om? Där är väldigt många substanser i te. Och potentiellt toxiskt bara för det omsätts i levern vettikattsingen. Beror nog en hel del på exakt vilka omvandlingar som sker i levern, eller?

maqan
2013-05-17, 19:35
Och potentiellt toxiskt bara för det omsätts i levern vettikattsingen. Beror nog en hel del på exakt vilka omvandlingar som sker i levern, eller?

Skulle vilja påstå att det mesta är toxiskt vid en tillräckligt hög mängd, inte bara "gifter" utan även tex fruktos.

tlk
2013-05-17, 19:38
Skulle vilja påstå att det mesta är toxiskt vid en tillräckligt hög mängd, inte bara "gifter" utan även tex fruktos.

Visst. Även vatten, syre, whatever. Jag bara menar på att påstående "det omsätts i levern, därför blir det schletsamt för levern vid för stort intag" är lite att ta i.