handdator

Visa fullständig version : IPTV - erfarenheter?


MasterChief
2013-05-14, 19:06
Har fått gigabit in i huset och funderar på att fimpa min boxer och gå över till IPTV. Det finns Canal Digital och Viasat. Ett krav jag har är att det finns inspelningsbar box och det verkar bara CD leverera. Men jag kan ju tänka mig Viasat om de har en på gång. Får ringa och fråga.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Stabilt? Bra bild? Snabba kanalbyten?

Löpsko
2013-05-14, 19:09
Mina erfarenheter av telia iptv

+billigt
+smidigt att skaffa nya kanaler
+stort utbud

-långsamma byten
-random lagg kan förekomma

MasterChief
2013-05-14, 19:17
Mina erfarenheter av telia iptv

+billigt
+smidigt att skaffa nya kanaler
+stort utbud

-långsamma byten
-random lagg kan förekomma

Tack, har hört en del positivt om Telia men googlar man konkurrenterna så är det mest gamla saker och inte särskilt positivt.

Thatsinane
2013-05-14, 20:11
Jag kan instämma på allt gällande Telias IP-tjänst som Löpsko redan nämnt.

Fjärkontrollens kommunikation med boxen är väldigt långsam samtidigt som man måste sikta nogrannt. Ibland laggar tjänsten och ibland (ca 2 ggr/mån) hänger sig boxen och då måste modem och box startas om ett antal gånger innan tjänsten går upp igen. Detta när allt går via 8 mbit ADSL som enligt Telia själva inte skall vara några problem.

Gränsnittet är inte det bästa eller mest användarvänliga och dessutom långsamt.

Nu är det min pappa som har detta i sin villa, personligen skulle jag aldrig vilja bruka Telias tjänst som den är idag. Dels för att jag ogillar den och dels för jag kör all mediekonsumtion via dator kopplad till tv:n vilket jag tycker är bäst och smidigast än så länge .

Tomten
2013-05-14, 21:51
Nu är det min pappa som har detta i sin villa, personligen skulle jag aldrig vilja bruka Telias tjänst som den är idag. Dels för att jag ogillar den och dels för jag kör all mediekonsumtion via dator kopplad till tv:n vilket jag tycker är bäst och smidigast än så länge .

Du är ju då inte med i segmentet som överhuvudtaget skulle vara intresserad av en IP-TV tjänst, så varför postar du ens i tråden?


IP-TV har en hel del fördelar över konventionell TV, som "on demand" tjänster där du har tillgång till delar av kanal-utbudet efter ordinarie sändning. I regel så har du också tillgång till att hyra filmer direkt via din TV. Något som många tycker är väldigt praktiskt. En del kanaler sänds nu också i HD.

Thatsinane
2013-05-14, 22:43
Du är ju då inte med i segmentet som överhuvudtaget skulle vara intresserad av en IP-TV tjänst, så varför postar du ens i tråden?

För att dela med mig av mina erfarenheter precis såsom trådskaparen efterlyste, fråga på det?

tossefar
2013-05-14, 23:38
Sen att jämföra IPTV över gigabit med IPTV över adsl är väl så där...

Vad jag har märkt så finns det få riktigt snabba boxar. Fördröjning vid kanalbyte verkar vara oundvikligt.

MasterChief
2013-05-15, 06:56
Tack för input. Ser nu att ingen av varken CD eller Viasat har inspelningsbar box. Det är ju sjukt märkligt. Till och med pinsamt.

Poxeman
2013-05-15, 07:01
Det bästa med Telias IP-TV är att man kan se Eurosports cykelsädningar även om man kommer hem två timmar efter målgång.
Bara att backa i tablån och trycka play. Sjukt smidigt!

MasterChief
2013-05-15, 08:15
Det bästa med Telias IP-TV är att man kan se Eurosports cykelsädningar även om man kommer hem två timmar efter målgång.
Bara att backa i tablån och trycka play. Sjukt smidigt!

Smidig funktion...som varken Canal Digital eller Viasat verkar erbjuda.

Rabiat
2013-05-15, 09:14
Jag har IPTV via Bredbandsbolaget. Funkar ruskigt bra på mitt VDSL2.

VoDaresVins
2020-07-02, 12:12
Läste en reklam via en blogg i veckan om IPTV så verkar ha kommit ganska mycket utbud nu på senaste åren. Med kanalutbudet som finns vs. månatliga kostnaden så undrar jag om det är helt legit. (<350kr/månad för i princip det mesta som finns att fås i kanalväg) Nån som testat någon sådanhär tjänst? Alltså IPTV som kommer från andra än de vanliga teleoperatörerna. Min SmartTV är för gammal för att stöda nåt alls så blir att skaffa en Chromecast innan jag kan testa nåt själv.

r1kkie
2020-07-02, 13:02
Läste en reklam via en blogg i veckan om IPTV så verkar ha kommit ganska mycket utbud nu på senaste åren. Med kanalutbudet som finns vs. månatliga kostnaden så undrar jag om det är helt legit. (<350kr/månad för i princip det mesta som finns att fås i kanalväg) Nån som testat någon sådanhär tjänst? Alltså IPTV som kommer från andra än de vanliga teleoperatörerna. Min SmartTV är för gammal för att stöda nåt alls så blir att skaffa en Chromecast innan jag kan testa nåt själv.

Definitivt olagligt som distrubitör om det är pirat som dem flesta är, gråzon som användare. Några veckor sen slog polisen till mot IPTV king om jag inte missminner mig. Stog att det kunde finnas risk att kunder kunde åtalas.

***

Jag har provat, köpte en m3u länk via aliexpress, typ 300-400kr för 1år. 25k+ kanaler inkl alla svenska. Funkade i princip felfritt. Skulle tippa på att det va som bäst 720p i upplösning.

Akerhage
2020-07-02, 13:15
Läste en reklam via en blogg i veckan om IPTV så verkar ha kommit ganska mycket utbud nu på senaste åren. Med kanalutbudet som finns vs. månatliga kostnaden så undrar jag om det är helt legit. (<350kr/månad för i princip det mesta som finns att fås i kanalväg) Nån som testat någon sådanhär tjänst? Alltså IPTV som kommer från andra än de vanliga teleoperatörerna. Min SmartTV är för gammal för att stöda nåt alls så blir att skaffa en Chromecast innan jag kan testa nåt själv.

Betalar 500kr/år och funkar i princip felfritt. Säkert inte lagligt, men tänker inte lägga samma pengar varje månad när jag dessutom knappt kollar på TV.

VoDaresVins
2020-07-02, 13:37
Blir väl nog att pröva eftersom det fungerat bra för er. De jag kollat på var nog lite dyrare men verkar ju nog vara lite shady även med prissättningen. Priset/månad sjönk redigt för när man tog längre tids abbonemang, men man kunde inte få tillbaka de pengar man betalt. Så verkar som de räknar med att bli nerstängda förr eller senare.

Tycker också prissättningen är annars för hög för sportkanalerna. Jag följer ingen liga eller så men vore ju kul om det verkligen kom nåt att se på de gångerna man lägger på tvn. Att ha på golfkanaler som slowtv är nice. :)

inZane
2020-07-02, 13:49
Hitta en vettig reseller åt nån av de som erbjuder tjänsten och slipp betala "överpriserna" som ex IPTV King hade. Skulle inte köpt via Ali eller liknande. Bör gå att få för 60-90 EUR för ett helt år.

r1kkie
2020-07-03, 08:40
Inga problem att köra via ali, testat 2 olika totalt 2 års tid inga problem. Bra mycket billigare än någon annan jag sett.

I regel erbjuder alla 24h gratis test så tips är att testa några olika för att se kvaliteten osv.

VoDaresVins
2020-07-03, 14:37
Jag var 5 före att beställa igår, men fann bara en som tog kreditkort. Sen kom betalningsinstruktionerna och det var till ett vietnamesiskt bankkonto så jag drog mig ur. Stängde nyligen mitt paypal då jag konstaterade att jag aldrig använder det men blir väl att öppna igen ser det ut som.

Akerhage
2020-07-03, 14:44
Jag var 5 före att beställa igår, men fann bara en som tog kreditkort. Sen kom betalningsinstruktionerna och det var till ett vietnamesiskt bankkonto så jag drog mig ur. Stängde nyligen mitt paypal då jag konstaterade att jag aldrig använder det men blir väl att öppna igen ser det ut som.

Paypal brukar vara standard hos dessa IPTV-leverantörer.

VoDaresVins
2020-07-03, 16:33
Drog till och köpte en random nu via ali som hade fått positiv respons. Var väldigt förmånlig så kvittar om det inte funkar. Kunde betala med kort den vägen.