handdator

Visa fullständig version : Blanda högre/lägre reps och träningsuppdelning.


Mäktigman
2013-05-14, 17:24
Hej!

Har två frågor;

1. Är det en dålig idé att blanda både lägre och högre reps under samma pass? Jag brukar göra så att jag börjar tyngre de första 2 övningarna, dvs 6-8 reps till fail med lite längre vila, sen den sista övningen kör jag 10-15 reps med mindre vikt och mindre vila. Bör jag försöka hålla passen till tunga/lättare pass, eller går det bra att blanda? Det jag är orolig över är om jag ger kroppen för mycket blandade signaler, och därmed är det kanske inte optimalt. Vad säger ni?

2. Jag har valt att dela upp min träning och köra såhär:
Pass 1: Biceps bröst
Pass 2: Axlar Mage
Pass 3: Ben
Pass 4: Triceps Rygg

Motivationen till detta är då att jag tänkte att jag kan köra hårdare på passen om jag inte tränar de sammanlänkade musklerna, som t.ex. triceps bröst, och jag får även träna mina biceps/tricepsen/axlarna mer än en gång per vecka på detta sätt.
Vad tycker ni om denna träningsuppdelning? Funkar det bra, eller skulle ni vilja säga att det är bättre att träna de "sammanlänkade" musklerna tillsammans?

Tacksam för svar, mvh!

Mäktigman
2013-05-15, 04:15
bump

waddap
2013-05-15, 06:06
Går absolut att blanda. Kanske är RPT träning något för dig, läs detta http://periodiskfasta.com/2011/10/13/reversed-pyramid-training-rpt/ :)

Spacedogg
2013-05-15, 11:00
Det ser bra ut, kör tungt i flerledsövningarna och mer reps i isoleringsövningar. Skulle dock säga att du kan dela upp passen bättre. Ta en titt på Proxys less is more schema här på kolozzeum! Det är baserat på vad du är ute efter.

Mäktigman
2013-05-15, 15:29
Tackar för svar!

Hittade bara http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110998 den tråden Spacedogg, men antar att det inte var den du syftade på eftersom det ej var proxy som hade postat den? Om någon hade orkat länka den så skulle jag uppskatta det väldigt mycket, gick även in på proxys profil och letade efter inläggen, men hittade ej. :/

En extra fråga också: I reversed pyramid training länken som waddap gav mig så stod det att jag skulle göra chins med handflatorna mot mig, men är det verkligen optimalt för ryggträningen? Jag vet ju att ju bredare tag man har desto mer tar det i ryggen, men hur pass mycket tränar man ryggen när man kör smala chins, dvs med handflatorna mot sig? Funkar det bra ändå, speciellt med tanke på att jag inte klarar särskilt många breda ändå? Är det främst biceps eller ryggträning om man kör smala chins med handflatorna mot sig?

Trevlig dag!

frekar3
2013-05-15, 17:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272 är länken ;)

Bra, simpelt schema. Men föredrar själv en rullande 4-split för lite mer vila mellan muskelgrupperna.
Dag 1 : Ben, Vader
Dag 2 : Bröst, Axlar
Dag 3 : Rygg, Baksida Axlar
Dag 4 : Armar, Mage
Vila

Ev. Extra vilodag vid behov :)

Håller i övrigt med waddap att RPT är väldigt effektivt (IMO bättre än 5/3/1)

Spacedogg
2013-05-15, 17:42
Frekar3 har länken där och för chins/pullups frågan: http://rookiejournal.com/the-final-answer-pull-us-vs-chin-ups-page1.html

Det är någon gammal länk jag har favoriserad så ta det som du vill, är inte helt säker på om det är korrekt info men det kanske klarnar lite för dig.

frekar3
2013-05-15, 17:44
Tackar för svar!
En extra fråga också: I reversed pyramid training länken som waddap gav mig så stod det att jag skulle göra chins med handflatorna mot mig, men är det verkligen optimalt för ryggträningen? Jag vet ju att ju bredare tag man har desto mer tar det i ryggen, men hur pass mycket tränar man ryggen när man kör smala chins, dvs med handflatorna mot sig? Funkar det bra ändå, speciellt med tanke på att jag inte klarar särskilt många breda ändå? Är det främst biceps eller ryggträning om man kör smala chins med handflatorna mot sig?

Trevlig dag!

Gällande Ryggträningen vill jag minnas att det finns studier på att EMG-aktiveringen är i princip lika oavsett supinerat/pronerat.
Jag föredrar personligen, handflatorna bort från mig med ett axelbrett/lite bredare grepp.

Med RPT gillar jag själv lite högre reps. RPT 8-10 reps i basövningar
Samt RPT 10-12 Reps på armar :)