handdator

Visa fullständig version : Stekpanna efter raggmunkar? Full av brunt "klister" :(


svag74
2013-05-14, 15:03
Tänkte pannan var gammal och sliten först, därför det fastnade så, men det är samma på den släta utsidan/undersidan med på ett ställe där det runnit lite, och samma på själva spisplattan också där det rann ner lite stekflott.

Ser ut som sirap, något brunt klet, men är enormt klistrigt och sitter stenhårt om man drar ett finger över.
Gnugga gnugga gnugga med svamp, inklusive ett eller två svampbyten under tiden (de får slängas efter då det ej går få bort och svampen blir sönderkletad på nolltid).

Är det så jävligt att steka just raggmunk?
Är det potatisen som gör det eller vad?
Jag som var så glad över min nyupptäckta maträtt, men ska det slita så på pannan och gå åt ett gäng svampar + borste varje gång så blir det lite onödigt dyrt och omständigt *cry*

Tricklew
2013-05-14, 15:08
Raggmunkar är bland det godaste som finns, även om det går åt en stekpanna per lagning så är det värt det.

mij82
2013-05-14, 15:09
Låter som det är potatisstärkelsen som ställer till det för dig, testa att hälla i lite vatten i pannan och koka en stund och se om det inte lossnar.

hahavaffan
2013-05-14, 15:14
Aldrig varit med om. Har du provat med nåt bra rengöringsmedel? Jag har en sprayflaska med en häxblandning av diverse miljöfarliga medel som jag brukar spraya på skit. Efter två minuters väntan kan man typ blåsa bort skiten.

Annars kanske värme är nyckeln? Prova med riktigt varmt vatten när du försöker skrubba bort det.

svag74
2013-05-14, 15:14
Låter som det är potatisstärkelsen som ställer till det för dig, testa att hälla i lite vatten i pannan och koka en stund och se om det inte lossnar.

Borde ju ställa till det för alla i så fall?

Gnuggat bort det mesta med svamp nu, men testar koka lite vatten ändå få se om småresterna verkar försvinna. Fast mesta är högt upp på kanten nu och dit törs jag inte fylla med vatten, ska ju få bort den från spisen sen med :d

Nej blir nog inga fler raggmunkar för min del, men gott var det, såklart ...

mij82
2013-05-14, 15:17
Borde ju ställa till det för alla i så fall?

Nej blir nog inga fler raggmunkar för min del, men gott var det, såklart ...

Du kanske fick tag i nån monsterstark potatis! ;)

One does not simple diss raggmunk ffs!

svag74
2013-05-14, 15:30
Du kanske fick tag i nån monsterstark potatis! ;)

One does not simple diss raggmunk ffs!

Körde pulver, mina axlar skulle aldrig palla stå och riva potatis.

Lossnade lite saker som flöt upp längs kanten när jag kokade vatten i den som, på bekostnad av ännu en diskborste, sedan kunde diskas bort.
Men nu ser pannan rejält sliten ut, gillade nog inte munkar+grovrengöringen.
Får köpa ny.

Men nej, inga fler raggmunkar för min del! *grr27*

hahavaffan
2013-05-14, 15:35
PULVER till raggmunkar? Wtf.

svag74
2013-05-14, 15:38
PULVER till raggmunkar? Wtf.

http://www.mathem.se/varor/raggmunk-mix/raggmunk-4-6-port-250g-felix

Grazzafukkinrazzi
2013-05-14, 15:43
http://www.mathem.se/varor/raggmunk-mix/raggmunk-4-6-port-250g-felix

Där har du ditt svar.

Din stekpanna tog väl sitt liv i ren protest när den tvingades tillaga något sånt där fjantigt påhitt och inte the real deal!

svag74
2013-05-14, 15:51
Där har du ditt svar.

Din stekpanna tog väl sitt liv i ren protest när den tvingades tillaga något sånt där fjantigt påhitt och inte the real deal!

Kikar man på ingredienserna så är det the real deal.
Bara att det inte är någon form av mjölk i, vilket var ytterligare en anledning att jag ville testa detta.
Nåväl, no more raggmunk i min panna, oavsett form :d

hahavaffan
2013-05-14, 15:51
Där har du ditt svar.

Din stekpanna tog väl sitt liv i ren protest när den tvingades tillaga något sånt där fjantigt påhitt och inte the real deal!Haha +1 :laugh:

Mental
2013-05-14, 16:00
Jag har stekt massor av raggmunk, på det vanliga sättet med pannkakssmet och riven potatis då, och det har vart helt odramatiskt att diska efteråt.

mij82
2013-05-14, 16:01
Körde pulver, mina axlar skulle aldrig palla stå och riva potatis.


PULVER?! *cry*

Skaffa en matberedare eller liknande så går det på tio sekunder att riva ner potatisen, dessutom lär du slippa denna fadäs med klistret. :D

älskarcola
2013-05-14, 16:04
Där har du ditt svar.

Din stekpanna tog väl sitt liv i ren protest när den tvingades tillaga något sånt där fjantigt påhitt och inte the real deal!

hahaha !

svag74
2013-05-14, 16:15
PULVER?! *cry*


Lite ironiskt att folk klagar på pulver, på ett träningsforum där de flesta är beroende av proteinpulver istället för vanlig mat.
Alla har olika anledningar, jag ville skona mina axlar/rygg och spara tid, och potatis har jag normalt sett inte hemma så då är pulver som står färdigt i skafferiet väldigt praktiskt.

Men kanske är så att deras torkade rivna potatis skiljer sig från färsk sådan.
Dumt i alla fall för det var riktigt gott och snabbt att laga.
Kanske hade funkat bättre med gjutjärn eller nåt än teflon.

Herr Oberst
2013-05-14, 16:18
pulverraggmunk!?
Det låter fan rätt nästy

Herr Oberst
2013-05-14, 16:21
Lite ironiskt att folk klagar på pulver, på ett träningsforum där de flesta är beroende av proteinpulver istället för vanlig mat.
Alla har olika anledningar, jag ville skona mina axlar/rygg och spara tid

Ironiskt att man sitter på ett träningsforum och klagar över att axlar och rygg inte pallar med att riva lite plugg.
Fast de klart, om du sparar axlar/rygg till träningen och inte vill utsätta dig för cardioträning och andra farliga och nedbrytande aktiviteter så har du min fulla respekt :thumbup: