handdator

Visa fullständig version : Övertränad gång på gång


Buttran
2013-05-14, 13:09
Hej,

Jag har under de senaste 2 åren kört en 4-split som jag är väldigt nöjd med. Mitt huvudmål är att bygga volym. Det senaste året däremot har jag slagits med brist på motivation som jag märkte försvann helt när jag började pressa mig själv till max i varje set.
Nackdelen med detta är ju då dock att jag har väldigt lätt att bli sjuk. Får ofta ont i halsen en gång i månaden vilket håller mig borta från gymmet.

Finns det något jag kan göra förutom att skruva ner intensiteten?

Jag äter runt 400 gram kolhydrater på träningsdagar och 300 g annars. Äter jag för lite kolhydrater?

Finns det något annat?

Rabiat
2013-05-14, 13:15
Kolhydrater är inte den heliga graal många vill få dom till. Äter du tillräckligt med mat? Ser du till att sova tillräckligt? Det är när du sover som kroppen återhämtar sig, så sov minst 8-9 timmar per natt om du kör superintensivt.

cancion
2013-05-14, 13:16
Låter inte som att du är övertränad.

Gör du annat än styrketränar? Löper eller liknande? Prova dra ner på löptränning och HIIT om du gör det.

Får du i dig tillräckligt med mikronutrienter (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=190410)? Införskaffa multivitamintabletter (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126113).
Kör du Till failure-set när du tränar? Sluta med det och börja med almost failure (http://www.fitnessforoneandall.com/powerlifting/article/failure.htm) (stanna 1-2 rep innan failure).

Latissimus Dorsi
2013-05-14, 13:16
Pröva L-Glutamin.

Rabiat
2013-05-14, 13:24
Låter inte som att du är övertränad.

Gör du annat än styrketränar? Löper eller liknande? Prova dra ner på löptränning och HIIT om du gör det.

Får du i dig tillräckligt med mikronutrienter (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=190410)? Införskaffa multivitamintabletter (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126113).
Kör du Till failure-set när du tränar? Sluta med det och börja med almost failure (http://www.fitnessforoneandall.com/powerlifting/article/failure.htm) (stanna 1-2 rep innan failure).

Pröva L-Glutamin.

De flesta kan träna fyra dagar i veckan utan tillskott. Jag skulle titta på mat och sömn i första hand... Keep it simple!

Knatcharn
2013-05-14, 13:40
De flesta kan träna fyra dagar i veckan utan tillskott. Jag skulle titta på mat och sömn i första hand... Keep it simple!

Ja men en bra "multivitamineral" kan ju hjälpa alla, även folk som inte tränar, och det är ju en del av maten. Det är inte särskilt dyrt heller, men det är ju bara min åsikt. Lite samma sak som med fiskolja.

HerrCarlsson
2013-05-14, 13:45
Ring din vårdcentral och berätta att du blir sjuk stup i kvarten.

Buttran
2013-05-14, 13:52
Kolhydrater är inte den heliga graal många vill få dom till. Äter du tillräckligt med mat? Ser du till att sova tillräckligt? Det är när du sover som kroppen återhämtar sig, så sov minst 8-9 timmar per natt om du kör superintensivt.

Just nu deffar jag iofs. Men detta hände även när jag bulkade. Jag sover i snitt 8 timmar per natt.

Låter inte som att du är övertränad.

Gör du annat än styrketränar? Löper eller liknande? Prova dra ner på löptränning och HIIT om du gör det.

Får du i dig tillräckligt med mikronutrienter (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=190410)? Införskaffa multivitamintabletter (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126113).
Kör du Till failure-set när du tränar? Sluta med det och börja med almost failure (http://www.fitnessforoneandall.com/powerlifting/article/failure.htm) (stanna 1-2 rep innan failure).

Nä, går mycket när jag jobbar men inget sånt annat. Multivitamin har jag testat men även det stoppade inte halsontet.
Och ja, skulle säga att jag i stort sett kör till failure hela tiden men det är som sagt det som ger mig min motivation!

Rabiat
2013-05-14, 14:06
Du får nog minska på intensiteten under deffen, och ge kroppen mer tid att vila mellan passen även sen.

Du är alltid mer infektionskänslig efter ett intensivt pass, så se till att hålla saker som handhygien på hög nivå.

Buttran
2013-05-14, 14:10
Okej,

Så rent kostmässigt finns det inget man kan äta för att bättre på det? Tänkte att äta något som i sin tur snabbar på återhämtningen måste väl även motverka sjukdom?

tjing
2013-05-14, 14:24
Eventuellt tänka på att få i dig vitaminer/mineraler om något brister där.

cancion
2013-05-14, 14:35
Nä, går mycket när jag jobbar men inget sånt annat. Multivitamin har jag testat men även det stoppade inte halsontet.
Och ja, skulle säga att jag i stort sett kör till failure hela tiden men det är som sagt det som ger mig min motivation!

Men du skriver ju att du "slagits med brist på motivation som jag märkte försvann helt när jag började pressa mig själv till max i varje set.", hehe. :Virro

Under tidigare vinterhalvår hade jag, precis som du, problem med återkommande halsont vilket hindrade min träning. Kan inte riktigt svara på vad som har förändrats, för nu upplever jag det inte alls längre. Om du har upplevt det ett år så kan det vara något kroniskt som är värt att kolla upp. Återge gärna i tråden vad vårdcentralen säger om du gör detta.

De flesta kan träna fyra dagar i veckan utan tillskott. Jag skulle titta på mat och sömn i första hand... Keep it simple!
Ja, jo. Multivitamin är bortkastat om man får det i kosten. Men under deff har man tillräckligt i huvudet med både makronutrienter och fiber, så det är skönt att lasta av en del genom att ta tillskott så man slipper vara så petig.

Testarozza
2013-05-14, 14:49
Har samma problem som du, kör dock inte till failure men kör 3-1-3 väldigt hårt. Blir sjuk tamefan jämt, precis nu har jag varit sjuk 10 dar. Blir rasande, kanske ska minska på passen.. men jag älskar ju att träna! :(

Linjedomarn
2013-05-14, 15:02
Kan man verkligen bli övertränad utav 4 pass i veckan? Är det verkligen så individuellt?

tjing
2013-05-14, 15:04
Klart man kan. Särskilt om man ständigt tränar med hög intensitet.

Rawsteel
2013-05-14, 15:06
Har samma problem som du, kör dock inte till failure men kör 3-1-3 väldigt hårt. Blir sjuk tamefan jämt, precis nu har jag varit sjuk 10 dar. Blir rasande, kanske ska minska på passen.. men jag älskar ju att träna! :(

Failure och hög volym i högfrekventa upplägg hör inte ihop, nu går du förvisso inte till failure men ju längre och hårdare pass man kör ju mer sänks immunförsvaret tillfälligt om jag har förstått det rätt.
Något dom flesta failar på när dom konstrukterar sina frekventa upplägg är att dom slänger in samma volym och intensitet som man normalt sätt använder i ett upplägg där varje muskel tränas var 6-7e dag.

cancion
2013-05-14, 15:09
Kan man verkligen bli övertränad utav 4 pass i veckan? Är det verkligen så individuellt?

Utifrån den informationen trådstartaren gett, menar jag på att "övertränad" är en felformulering. Otroligt svårt att bli övertränad (a.k.a. helt ha bränt sitt centrala nervsystem) vid enbart styrketräning. Sen att Buttran har ett kasst immunförsvar pga långdragen och aggresiv deff, undermål kost eller kanske rent av någon sjukdom, det tror jag mer är boven i detta.

Men vem fan är jag liksom :Virro

Langster
2013-05-14, 15:11
Att man blir sjuk behöver inte ha något med träning att göra. Sjuk blir man om man får i sig virus eller bakterier.
Själv har jag aldrig kunnat koppla hård träning till att jag blir oftare sjuk. Jag blir exakt lika mycket sjuk om jag tränar lugnt som när jag har mina bästa/hårdaste perioder, inkl. deff osv.

Du har nog helt enkelt haft otur nu bara. Alt. tvätta händerna oftare, slicka inte på skivstängerna. :d

z_bumbi
2013-05-14, 15:18
Det låter som typiska symptom på överträning och en vanlig orsak jag har stött på är att många tror att de kan träna precis som innan de blev sjuka när de kommer tillbaka och gärna samma dag som de nästan är friska.
Har man återkommande förkylningar så lägg t ex först ett par dagar på att vara frisk, en lugn vecka och sedan en månad på att öka träningsvolymen uppåt 60-70% av vad den var innan.
Funkar det så är allt bra och de flesta kan antagligen öka volymen lite i taget.
Blir man sjuk igen så har man i alla fall gett det en chans.

Beemel
2013-05-14, 15:27
Det är säkert väldigt individuellt men sedan jag drog upp min träningsdos ganska rejält, så har jag upplevt mig själv som friskare,
Nu har jag i.o.f.s. bara kört 3-4 månader med denna högre träningsdos.
Jag tränar ungefär 7-9 pass i veckan (varav 4-5 på gym) Har fram till häromdagen kört detta på kcalunderskott (nu försöker jag hitta balans) och lowcarb.
Jag är långt ifrån någon superman med überimmunförsvar så om någon borde drabbas av sjukdommar så är det jag (tidigare har jag varit sjuk, feber, halsont etc, 4-6 gånger per år, vilket jag tycker är ganska mycket) men har inte varit ordentligt sjuk överhuvudtaget detta året.

Jag kanske har väldig tur, men i mitt fall verkar det som om träningen faktisk stärker immunförsvaret.

Eller så är det väl så att jag inte kör så hög intensitet att jag skulle kunna bli övertränad, vad vet jag.
(Funderar just på Hur lång tid tar det innan någon säger att det inte går att träna hårt på lowcarb?....)

Hur som, är du sjuk ofta, kontakta en läkare, det kan ju faktiskt vara andra faktorer än träning som inverkar.

Buttran
2013-05-14, 16:19
Sen att Buttran har ett kasst immunförsvar pga långdragen och aggresiv deff, undermål kost eller kanske rent av någon sjukdom, det tror jag mer är boven i detta.


Säkert inte alls omöjligt! :/



Du har nog helt enkelt haft otur nu bara. Alt. tvätta händerna oftare, slicka inte på skivstängerna. :d

Hah mjo.. enda är att det är så lätt att bli överdrivet och "hypokondriskt" när man börjar tvätta händerna 2-3 ggr på pass.

Det låter som typiska symptom på överträning och en vanlig orsak jag har stött på är att många tror att de kan träna precis som innan de blev sjuka när de kommer tillbaka och gärna samma dag som de nästan är friska.
Har man återkommande förkylningar så lägg t ex först ett par dagar på att vara frisk, en lugn vecka och sedan en månad på att öka träningsvolymen uppåt 60-70% av vad den var innan.
Funkar det så är allt bra och de flesta kan antagligen öka volymen lite i taget.
Blir man sjuk igen så har man i alla fall gett det en chans.

Det kan jag relatera jävligt mycket till... att jag inte gör :P. Bra tips, får försöka mig på det..



Hur som, är du sjuk ofta, kontakta en läkare, det kan ju faktiskt vara andra faktorer än träning som inverkar.

Ja fortsätter det så kan det nog vara en idé..

Langster
2013-05-14, 16:29
Det låter som typiska symptom på överträning och en vanlig orsak jag har stött på är att många tror att de kan träna precis som innan de blev sjuka när de kommer tillbaka och gärna samma dag som de nästan är friska.
Har man återkommande förkylningar så lägg t ex först ett par dagar på att vara frisk, en lugn vecka och sedan en månad på att öka träningsvolymen uppåt 60-70% av vad den var innan.
Funkar det så är allt bra och de flesta kan antagligen öka volymen lite i taget.
Blir man sjuk igen så har man i alla fall gett det en chans.

Det fetstilta håller jag med om är ett misstag som många gör när de är nybörjare.
Att man åker på ett antal förkylningar på rad anser jag dock inte ha något uppenbart samband med överträning. Det KAN säkert finnas ett samband i VISSA fall. Men oftast handlar det bara om otur.

Att säga att man blir sjuk oftare om man tränar hårt är nästan samma sak som att säga att man blir förkyld om man är ute utan mössa på vintern.

z_bumbi
2013-05-14, 16:49
Att säga att man blir sjuk oftare om man tränar hårt är nästan samma sak som att säga att man blir förkyld om man är ute utan mössa på vintern.

Om du med nästan menar inte alls samma sak så har du rätt.

Det är väl iofs ingen som har sagt något om att man blir sjuk bara för att man tränar hårt men immunförsvaret försämras efter ett hårt träningspass dvs under en period är kroppen mer sårbar.
Sker det träningspasset dessutom hos en person som är övertränad så kan immunförsvaret redan från början vara lägre och den period som den akuta sänkningen efter passet blir antagligen längre dvs dubbel försämring. Jag har inte kollat upp det men jag skulle också gissa på att den akuta sänkningen dessutom blir större då samma faktorer som gör det sämre under överträningen också borde påverka hur stor försämringen blir.
Visst finns det alltid ett moment av tur/otur med i spelet men med ett immunförsvar som inte ligger på toppnivå så ökar riskerna att turen inte längre räcker.

Bengan
2013-05-14, 16:57
Jag har i långa perioder haft precis samma problem. Jag har löst det genom att träna mindre intensivt fast oftare. Halvkroppspass ofta och helt utan failure. Funkar kalas för mig är nu sjuk normala 2-3 gånger per år istället för 8-12 som det var när jag tränade mer intensivt.

Det är antagligen mycket individuellt. Men har i alla fall insett att jag är en klenis när det gäller mitt immunförsvar.

Buttran
2013-05-14, 17:51
Kan det bli bättre med halvkroppspass istället för 4-split?

Knatcharn
2013-05-14, 17:58
Kan det bli bättre med halvkroppspass istället för 4-split?

Det som spelar roll är nog inte hur många delar av kroppen du tränar på ett visst pass utan hur mycket du tränar över en viss tid. Det är stor skillnad på 4 eller 2 halvkroppspass i veckan. Det är totalvolymen (hur mycket du tränar totalt) per vecka som spelar roll.

Rickrude
2013-05-15, 07:09
Tjenare,

I min ungdom hade jag stora problem med halsont. Det eskalerade tills jag i princip var frisk en vecka eller två och sen sjuk i halsont igen. Efter att ha kontrollerat 4-5 gånger att jag inte hade halsfluss konstaterades det att jag hade "kronisk inflamation" i halsmandlarna vilket gav förkylningar en naturlig väg in i kroppen. Jag opererade bort halsmandlarna och är sedan dess normalt förkyld, dvs ca 2 ggr per år.

Så sök hjälp inom vården och ge inte upp för att du inte får svar. Återkom varje gång du är förkyld så tas dina problem på allvar. Det kan såklart vara överträning, men för mig känns det osannolikt. Prova träna lite lättare, men lika ofta, en period och se om det hjälper. Blir du fortfarande sjuk så skulle jag söka svaret någon annan stans.

Krya på dig!

//Rickard

GVA
2013-05-15, 10:20
Pröva L-Glutamin.

Glutamin är nog mest bull-shit om man äter normalt, jag har inte varit sjuk på 2-3 år men typ 2 dagar efter att jag började med gultamin blev jag förkyld är väldigt sällan det med. Blir oftast bara förkyld om jag varit ute å supit och haft för lite kläder på mig typ.

Ado2000
2013-05-15, 10:22
Okej,

Så rent kostmässigt finns det inget man kan äta för att bättre på det? Tänkte att äta något som i sin tur snabbar på återhämtningen måste väl även motverka sjukdom?

Som de flesta redan nämnt så är det vitaminer å mineraler som gäller. Räcker inte bara med å äta fett, protein å kolhydrater. Brukade va med om detta själv. Det var inte sällan man var förkyld eller på annat sätt dålig.

Langster
2013-05-15, 11:05
Om du med nästan menar inte alls samma sak så har du rätt.

Jag skulle gärna se statistik på hur ofta individer som tränar hårt 4-5 ggr i veckan blir sjuka kontra individer som inte tränar men inte har mössa på vintern.

Vad tror du själv Bumban?

Av egen erfarenhet så är "övertränad" inte något man bara plötsligt råkar ut för. Man måste verkligen kämpa sig till det stadiet och oftast så tryter motivationen till att träna så pass mycket långt innan man kommer dit.

tjing
2013-05-15, 12:11
Fast, i alla fall jag använder "överträning" rätt liberalt i sammanhanget och syftar även på overreaching och överhuvudtaget tecken på att stressen överstiger förmågan till återhämtning.

Rabiat
2013-05-15, 12:12
Jag vet ärligt talat inte hur det känns att vara övertränad som lyftare, men när jag låg på stort underskott och körde dropsets till failure på lägsta möjliga vikt på alla övningar blev jag ofta sjuk i början. Sen blev jag kroniskt småförkyld, mådde skit och fick ont i alla leder.

tlk
2013-05-15, 12:33
"Underåterhämtning" är ju så mycket bättre ord...