handdator

Visa fullständig version : Frågor om: Periodisering av träning


Micke_B
2004-02-26, 15:25
Funderar över det här med periodisering, dvs Bulf/Deff. Just nu ängnar jag mig själv åt Bulk, har gjort så i ca 4-5 månader, inte "super bulk" men jag ligger helatiden på E+ i varjefall. Tänkte köra en månad till sen deffa i 3 månader eller till jag är nöjd till sommaren.


Men då till mina frågor:

Låt säga att jag ligger på E+ i 3 månader 500kcal över mitt behov, jag går upp (fett och muskler). Dom 3 följande månaderna ligger jag på 500kcal under mitt behov och går ner (mest fett då).

Dvs 6 månader +/- 0 i energi ?
Blir det samma effekt om jag kör veckovis, dvs ligger +500kcal ena veckan och sen -500kcal en vecka osv. i 6 månader?
Behöver jag ens Bulka/Deffa ?
Kommer jag inte att öka i muskler (och stå still i fett) bara jag ligger i "energibalans"?



Tacksam för svar
/Micke.

King Grub
2004-02-26, 15:39
Det låter som ett alldeles utmärkt vettigt upplägg:

Bygga muskler och försöka hålla fettökningarna under kontroll under "bulkfasen".

Förlora kroppsfett och försöka minimera eller eliminera muskelförlust under "deffasen".

Slutresultatet borde, om allt går som planerat, vara en muskulösare fysik.

Det är bygga och deffa samtidigt som är svårt eller omöjligt. Att dela upp året i bulk- och deffmånader är genomtänkt.

Det är inget som säger att du behöver tappa mycket, eller ens något, av muskelmassan du byggt till dig under bulkperioden, när du övergår till deffperioden. Inte om du spelar dina kort rätt. Tappar man mycket muskler när man deffar, deffar man fel.

Sparrisen
2004-02-26, 16:41
Visst, man behöver varken bulka eller deffa. Problemet är dock att det blir en ren konst att ligga på exakt det energiintag som behövs. Der resulterar väl i att du inte kan gå på toaletten (en sträcka på 5 meter) utan att du behöver kompensera med en måltid... ;)

Metal_boy_
2004-02-26, 16:47
tänkte själv lägga upp nått sånt där..ska typ bulka nyttigt i ca 5-6mån sedan ska jag ligga på en lagom deff i 2-3 mån för att sedan hoppa tillbaka till bulk..kanske kroppen inte då vänjer sig och bygger muskler konstant istället:thumbup:

Micke_B
2004-02-26, 16:48
Jo, men kan man köra veckovis? iställer för månadsvis? Eller blir det inte lika bra?

kharon
2004-02-26, 16:56
Originally posted by Micke_B
Jo, men kan man köra veckovis? iställer för månadsvis? Eller blir det inte lika bra?

Man kan väl, frågan är om det är effektivt, eller hur mycket man hinner växa på en vecka före man börjar dieta igen...
Har du hört talas om ABCDE-dieten? enligt den ska det ju gå...

Jag bulkade i 4 månader sist, och hann lägga på mig rätt mycket fläsk. I april ska jag sluta dieta och börja bygga igen, men jag vet inte riktigt hur lång period. Förra bulken började jag lägga på mig onödigt mycket fett efter ca två månader, men det var nog bara för att jag inte kunde hålla mig på så låga kcalnivåer...

Jag funderar på att testa lite ABCDE eller så bulka en månad och deffa en, o.s.v. hela sommaren tills hösten. Tanken är att jag inte ska hinna lägga på mig så mycket fläsk att jag blir tvungen att deffa länga för att det ska vara bortbrännt..

Vi får se, har inte bestämt mig som sagt ännu... till hösten kommer jag i alla fall att köra en lång och massiv bulk! Man blir ju less på att väga under 1000...

Metal_boy_
2004-02-26, 16:57
Originally posted by Micke_B
Jo, men kan man köra veckovis? iställer för månadsvis? Eller blir det inte lika bra?

nja vad jag tror så hinner kroppen inte ställa in sig på nån vecka...lite längre perioder av varje skulle jag rekomendera..så att kroppen hinner ställa sig in och anpassa sig för ett visst kaloriantal och på så vis kunna chockas hela tiden

Shadow Warrior
2004-02-26, 17:19
Originally posted by Micke_B
Jo, men kan man köra veckovis? iställer för månadsvis? Eller blir det inte lika bra?

Det skulle inte bygga någon vettig mängd massa.... man växer liskom inte under träningen och inte efter för den delen heller....
Du bör bulka (ligga på +) i åtminstånde 2månader på raken.

Micke_B
2004-02-26, 17:26
Ok, tack för alla svar, det är alltså Längre perioder som ger nått. Då fortsätter jag som vanligt då.

:bpump: :eating: :bpump: :whipped: :smokin:

PyToN
2004-02-26, 18:10
Vad händer om man bulkar året om?

King Grub
2004-02-26, 18:12
Originally posted by PyToN
Vad händer om man bulkar året om?

Insulinkänsligheten försämrar och en allt större del av energiöverskottet kommer att gå till fettcellerna och allt mindre och mindre till muskeluppbyggnad. Kroppen vänjer sig vid det höga energiintaget, slutar bygga muskler, och du blir fetare och fetare.

PyToN
2004-02-26, 18:50
Om man bulkar några månader och ligger på +- 0 några då?
Man är väll inte tvungen att deffa för att bygga maximalt med muskler, eller?
/C

Calleman
2004-02-27, 09:51
Möjligt att detta redan har blivit besvarat, men skulle i sådant fall vilja få det bekräftat.

Är det bra att köra följande upplägg?

1 månad träna hårt på 5-8 reps och helt enkelt bulka under tiden

1 månad träna lättare på typ 10 reps samt köra 4 morgonpromisar och äta mindre. Deffa lite med andra ord.

Är detta värt att prova eller borde man låta perioderna vara längre?

z_bumbi
2004-02-27, 10:24
Originally posted by Calleman
Möjligt att detta redan har blivit besvarat, men skulle i sådant fall vilja få det bekräftat.

Är det bra att köra följande upplägg?

1 månad träna hårt på 5-8 reps och helt enkelt bulka under tiden

1 månad träna lättare på typ 10 reps samt köra 4 morgonpromisar och äta mindre. Deffa lite med andra ord.

Är detta värt att prova eller borde man låta perioderna vara längre?

Det påminner ju om ABC och när vissa har provat det så funkar det, för vissa funkar det inte. Den ursprungliga ABC led väl av att det var så extrema skillnader mellan kalori-intaget samt att perioderna var så korta.

Sen skulle inte jag förändra repsantalet bara för att jag minideffar utan köra på som vanligt, styrkan kan ju fortfarande öka fast man ligger på lite kaloriminus och det får man igen sen när man kommer i nästa fas.

kharon
2004-02-27, 10:43
Originally posted by Micke_B
Jo, men kan man köra veckovis? iställer för månadsvis? Eller blir det inte lika bra?

Hur gick ditt ABCDE-projekt?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15054&highlight=abcde

Micke_B
2004-02-27, 11:37
Jo de gick bra, men att över äta 1500kcal resulterade i lite för mycket fläsk:eating:

Shadow Warrior
2004-02-27, 13:13
Originally posted by Micke_B
Jo de gick bra, men att över äta 1500kcal resulterade i lite för mycket fläsk:eating:

NO SHIT!:D

kharon
2004-02-27, 17:11
Originally posted by Micke_B
Jo de gick bra, men att över äta 1500kcal resulterade i lite för mycket fläsk:eating:

Det är verkar vara det vanligaste resultatet bland de som prövar...

Har dock stött på en del på amerikanska forum som fått bra resultat med lite fläskökningar.