handdator

Visa fullständig version : Vasaloppet 2014. Bygga muskler sommar 2013.


Jimsalabim
2013-05-14, 10:13
Hej!
Jag hann boka en plats i Vasaloppet 2014!
Åkte skidor senast för säkert 15år sen...
Hursomhelst en utmaning! Vilket jag älskar...

Jag har börjat träna styrketräning regelbundet efter nyår i år.
Nu börjar det kännas och synas lite.

Nu undrar jag vad ni tycker. Ska jag fortsätta styrketräningen på samma nivå, bygga muskler, eller ska jag lägga det lite åt sidan och bara träna motion? Jag tycker att styrketräning är bland det roligaste jag vet så det blir svårt att lägga det åt sidan.
Har inte tänkt mig någon supertid i Vasaloppet men vill ändå orka hela vägen.
Kanske kan jag fortsätta med att bygga muskler till höst och sen ta en kraft-tag med motionsbiten? Lite motion i form av löpning, backträning och cykling gör jag ju ändå för att stimulera muskeltillväxten. Kanske räcker en bit på vägen?

Skriv och dela med er av erfarenheter! :-)

King Grub
2013-05-14, 10:15
Att vara stark och ha muskler har aldrig varit en nackdel. Om man nu inte har muskelmassa som en professionell kroppsbyggare - då kan det bli jobbigt att släpa runt den. Annars kommer styrketräning bara att gynna dig.

Jimsalabim
2013-05-14, 11:15
Allright! Då kör jag på det! Hård styrketräning, lagom motion och rätt kost :-)

Tisu
2013-05-14, 11:31
Du har inte möjlighet att träna med rullskidor då? Det är ju så att om man vill bli bättre på att åka skidor ska man väl just åka skidor ;)

NiklasAlm
2013-05-14, 11:35
Kunde inte låta bli att googla lite av nyfikenhet och hittade ett program som verkade vettigt, nu blev man nästan lite sugen på att ställa upp själv :D

http://www.fitness-lifestyle.se/artiklar/vasaloppet-sa-ska-du-lagga-upp.htm

Dock tror jag du får ut mer på ett enkelt nybörjarträningsprogram typ 5x5 stronglift när det gäller styrketräningsbiten, med kanske lite extra bålträning.

944RS
2013-05-14, 12:16
Jag är oxå anmäld till Vasaloppet och självklart kommer jag fortsätta med styrketräningen.
Magen är något som används mycket vid stakning så det kommer prioriteras. För att minimera risken för problem med axlarna så kommer jag även lägga in lite lätta prehabövningar.

spange
2013-05-14, 12:57
Kommer nog åka ÖS i vinter, jag kör så mkt skidor jag kan på vintrarna. koncentrerar mig på styrkan just nu men lägger in mer kondition i form av rullskidor och löpning under sommaren för att trappa upp under hösten. Tycker det är lite kul utmaning just att försöka kombinera styrkan med kondisen :)
Kör hårt!!

Jimsalabim
2013-05-14, 17:06
Tack för alla tips!
Jo, jag har ett par rullskidor också som jag tänkt använda mig av i sommar. Nya stavat har jag dessutom köpt :-)
Har hört endel som sagt att om man vill bygga muskler så är det dumt att förbränna mycket på konditionsövningar. Men lite motion är väl bra att kombinera hård styrketräning med väl?
Idag har jag lite mage jag vill bli av med men övrigt på kroppen så ser jag rätt ok ut. Har ganska breda axlar och så. Är 180cm lång och väger 83kg.
Vill ju inte gärna tappa i muskler, tvärtom, vill ha mer. Men om jag ska prioritera att minska magen så kanske jag bör ligga på ett kaloriunderskott och förbränna mera (kanske försvinner lite av mina muskler...?) än att satsa på muskelökning och äta mera...?
Förstår om ni tycker det är luddigt det jag skriver... Ha ha

Bengan
2013-05-14, 17:17
Jag åkte själv vasaloppet för första gången 2005 och satsade stenhårt på styrketräningen året innan. Gick från 72 kg till 95 kg och ökade väldigt mycket i styrka. Rullskidor åkte jag kanske 10 gånger och styrketränade kanske 200 gånger året innan. Gick hyfsat och klarade en ok tid. Hade jag gjort det för att få en bra tid kanske jag hade styrketränat 100 gånger och åkt rullskidor 100 gånger. Nu för tiden åker jag rullskidor 1-2 gånger i veckan sensommar och höst och styrketränar 2-4 ggr/vecka. Det är helt fel för att få en bra tid på vasaloppet men jag tycker det är mycket roligare med styrketräningen. Vet inte riktigt vad jag vill säga men träna det som du tycker är kul så blir det i alla fall någon träning. Det viktigaste är att du tränar inte vad du tränar.

Lycka till med satsningen

Jimsalabim
2013-05-14, 17:24
Jag åkte själv vasaloppet för första gången 2005 och satsade stenhårt på styrketräningen året innan. Gick från 72 kg till 95 kg och ökade väldigt mycket i styrka. Rullskidor åkte jag kanske 10 gånger och styrketränade kanske 200 gånger året innan. Gick hyfsat och klarade en ok tid. Hade jag gjort det för att få en bra tid kanske jag hade styrketränat 100 gånger och åkt rullskidor 100 gånger. Nu för tiden åker jag rullskidor 1-2 gånger i veckan sensommar och höst och styrketränar 2-4 ggr/vecka. Det är helt fel för att få en bra tid på vasaloppet men jag tycker det är mycket roligare med styrketräningen. Vet inte riktigt vad jag vill säga men träna det som du tycker är kul så blir det i alla fall någon träning. Det viktigaste är att du tränar inte vad du tränar.

Lycka till med satsningen

Det va bra skrivet! Tackar! Ska träna på i vanlig takt alltså... Eller... Träna mer förstås :-)

Torwald
2013-05-14, 17:46
Hur mycket skillnad det gör för din VL-tid beror ju lite på vad du är för åkare. Om du planerar att åka runt med låg ansträngning och lite explosivitet kommer kanske inte styrketräningen göra så mycket nytta utöver att man såklart måste ha en stabil bål och god uthållighet. Men planerar du att köra lite hårdare och med mycket explosivitet och kanske staka upp några backar, då kommer nog styrketräningen vara bra att ha. Skidåkare tränar rätt mycket styrka!

Jimsalabim
2013-05-14, 20:19
Hur mycket skillnad det gör för din VL-tid beror ju lite på vad du är för åkare. Om du planerar att åka runt med låg ansträngning och lite explosivitet kommer kanske inte styrketräningen göra så mycket nytta utöver att man såklart måste ha en stabil bål och god uthållighet. Men planerar du att köra lite hårdare och med mycket explosivitet och kanske staka upp några backar, då kommer nog styrketräningen vara bra att ha. Skidåkare tränar rätt mycket styrka!

Ja, klart man vill ha en bra tid förstås. :-)
Ska träna mycket stakning på rullisar också då.