handdator

Visa fullständig version : Mängd tryptofan i olika proteinkällor?


exevision
2013-05-14, 09:00
Hur mycket tryptofan innehåller tex kyckling, kvarg och nötkött?

King Grub
2013-05-14, 09:05
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Livsmedelsdatabasen-/Specialtabeller/

exevision
2013-05-14, 15:03
Tack!

Så kasein/keso/kvarg innehåller mindre mängd tryptofan än kyckling och nötkött procentuellt sett. Eller räknar jag fel? Vilka proteinkäller räknas som höga på tryptofan?

tjing
2013-05-14, 15:05
Proteinkällor, utan kolhydratsintag (förutom vassle) minskar för övrigt kvoten TRP:LNAA i blodet. Kvarg är dessutom extra tydligt då det inte är insulinogent för fem öre.

D v s minskad serotoninsyntes. Och ökad syntes av katekolaminer.

Äggvita är högt på tryptofan. Vassle likaså.

exevision
2013-05-14, 16:26
Äggvita säger du. Det verkar ju bra, tack.

Sverker
2013-05-14, 17:39
Tryptofan är den essentiella aminosyra det finns minst av i mat. Men vi behöver inte så mycket tryptofan heller. Alla fullvärdiga proteinkällor innehåller tillräckligt med tryptofan.

Vad behöver du tryptofanet till ?

exevision
2013-05-14, 18:08
Tänkte att om man kör Olas VLCD så använder man ju mycket EAA som inte innehåller tryptofan. Funderade på att en gång per dag byta kasein till något protein som innehåller mycket av det.

Sverker
2013-05-14, 18:47
Jag tror inte du hinner få pellagra några veckor utan tryptofan.

Jag kan inte komma på något livsmedel som innehåller stort överskott av tryptofan:confused:.

tlk
2013-05-14, 18:56
Tänkte att om man kör Olas VLCD så använder man ju mycket EAA som inte innehåller tryptofan. Funderade på att en gång per dag byta kasein till något protein som innehåller mycket av det.

Eller så köper man EAA som innehåller tryptofan.

tjing
2013-05-14, 19:13
Jag tror inte du hinner få pellagra några veckor utan tryptofan.

Jag kan inte komma på något livsmedel som innehåller stort överskott av tryptofan:confused:.

Jag tror nog han tänker på effekter på humöret av en dylik VLCD.

Inte brist på niacin.

exevision
2013-05-14, 19:21
Eller så köper man EAA som innehåller tryptofan.

Vet inte om jag litar så mycket på de märken som har tryptofan i sitt EAA. Eller har du något bra tips?

tlk
2013-05-15, 04:07
Vet inte om jag litar så mycket på de märken som har tryptofan i sitt EAA. Eller har du något bra tips?

Personligen så brukar jag lita på att när saker säljs hos svenska leverantörer så stämmer innehållsförteckningen. EAAnabol säger sig t.ex. innehålla tryptofan.

Om det gör någon skillnad i praktiken för de flesta är väl tveksamt.. men lever man på uteslutande EAA längre period så känns det ju som något man vill ha.

exevision
2013-05-15, 05:52
Personligen så brukar jag lita på att när saker säljs hos svenska leverantörer så stämmer innehållsförteckningen. EAAnabol säger sig t.ex. innehålla tryptofan.

Om det gör någon skillnad i praktiken för de flesta är väl tveksamt.. men lever man på uteslutande EAA längre period så känns det ju som något man vill ha.

Nja, inte litar jag på allt som sälj bara för att det säljs i sverige. Men EAAnabol har jag tittat på, och det kommer ju från att märke man förhoppningsvis kan känna sig trygg med, kanske. Fast mängden tryptofan i den produkten är låg, men man ska ju heller inte få för mycket av det.

tlk
2013-05-15, 07:22
Nja, inte litar jag på allt som sälj bara för att det säljs i sverige. Men EAAnabol har jag tittat på, och det kommer ju från att märke man förhoppningsvis kan känna sig trygg med, kanske. Fast mängden tryptofan i den produkten är låg, men man ska ju heller inte få för mycket av det.

Jag har inte vidare koll på varken tryptofan eller märken så vettikattsingen. Finns ju annars Aminess att köpa receptfritt på närmsta Apotek om du är orolig över EAAnabol.

Ola Wallengren
2013-05-15, 07:34
Tänkte att om man kör Olas VLCD så använder man ju mycket EAA som inte innehåller tryptofan. Funderade på att en gång per dag byta kasein till något protein som innehåller mycket av det.

Enligt mitt förslag så äter men cirka 120g kasein per dag, vilket ger tillräckligt med tryptofan.
Kör man enbart med EAA utan tryptofan däremot kan man sannolikt få viss påverkan. Som exempel använder man tryptofanfritt EAA i försök där man undersöker känsligheten i tarmen hos IBS-patienter, de blir mer känsliga då eftersom den ökade känsligheten förmodligen har något med serotoningsignaleringen att göra. Se tex Shufflebotham 2006 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17029611).

Med en högproteinkost av mer "normal" sammansättning är det däremot tveksamt om man kan påverka detta i någon meningsfull omfattning.

tjing
2013-05-15, 10:05
Förutom att kasein minskar tryptofan-upptaget till hjärnan, genom att sänka kvoten tryptofan:LNAA i plasman.

Det krävs insulin för att få upp tryptofanet över blod-hjärnbarriären och den enda proteinkälla som för sig påverkar serotoninsyntes gynnsamt är så vitt jag vet vassle. Annars ger proteinkällor utan samtida kolhydratsintag istället en ökad katekolamin-syntes, genom att släppa upp tyrosin och fenylalanin via LNAA-transportern.

Vilket ju inte är "bra" eller "dåligt". Allt handlar ju om kontext. Men så ser det ut.

Angående serotonin och tarmen så återfinns ju kring 90% av kroppens serotonin i mag-tarmkanalen (enterochromaffin-celler), samt andningsvägarna och serotonin är intimt inblandad i alltifrån peristaltik till inducering av illamående vid behov. Alla neurotransmittorer syntetiseras även separat från hjärnan (CNS) i det "enteriska nervsystemet" (mag-tarmkanalen).

Så det är inte så konstigt att det finns kopplingar mellan serotonin och IBS.