handdator

Visa fullständig version : Sneda Marklyft


MrAndersson3
2013-05-14, 00:07
Tjena!

Har kört marklyft seriöst i runt 3 månader nu.
Märkte dock idag när jag körde 5or på 80 att jag blir sned åt vänster sett bakifrån. Alltså jag typ trycks ihop på vänster sidan. Detta har jag inte märkt av tidigare på lättare vikter.

Någon som kan tänkas veta vad detta beror på och hur jag ska åter gärda det?
Om ni vill veta något mer skriv så svarar jag.

exevision
2013-05-14, 08:53
Har haft samma problem. Har en lätt skolios, men att arbeta och förbättre sin bålstabilitet/bålspänning gjorde saken mycket bättre. Tillåt dig inte göra sneda lyft, skadligt för ryggen.

MrAndersson3
2013-05-14, 09:43
Tror inte jag ska ha skolios.
Tillåter mig inte, men märkte de de sista 2 repsen att jag blev sned åt vänster och det kändes som om något klämdes ihop på vänstersidan om du förstår vad jag menar. Men ska arbeta med bålstyrkan och tekniken.

OneManArmy
2013-05-14, 11:08
Du kör inte med mixat grepp?

Thornblom
2013-05-14, 11:16
Om du inte kör mixat grepp, kör mixat grepp med högern supinerat. I ditt fall kommer nog det göra så att du lyfter rakt..

MrAndersson3
2013-05-14, 11:39
Nej jag kör inte med mixat grepp, kör pronerat grepp. Men ska pröva mixat nästa pass och se vad som händer!

exevision
2013-05-15, 05:49
Bättre att träna och stretcha till så att det inte blir snett än att börja med mixat grepp, imo. Vet inte om mixat grepp kan korrigera osymetrisk styrka i längden?

Hydlee
2013-05-15, 07:20
Vet inte om mixat grepp kan korrigera osymetrisk styrka i längden?

Låter högst osannolikt.

maattee10
2013-05-15, 07:45
samma sak händer min polare, fast när han kör knäböj. stången ligger rak på övre rygg/nacke men sedan när han böjer så åker vänster sidan av stången fram och högern bak. varför? beror de på bålstabilitet/bålspänning?

PixiBox
2013-05-15, 13:29
Ett tips är att gå till en naprapat. Jag vet att jag har varit kortare på ena sidan och fått det tillrättat med hjälp av stretch av hamstrings bl.a. Är de ihopdragna så kan det påverka så man blir en aningens sned. Märks just i tyngre marklyft. Hade en kompis med samma problem och det hjälpte för han med.
Vet ju inte om det är det du har men kan vara värt att kolla.

MrAndersson3
2013-05-15, 14:10
Låter högst osannolikt.

Förmodligen inte, men kan ju pröva för och se hur de blir!

Ett tips är att gå till en naprapat. Jag vet att jag har varit kortare på ena sidan och fått det tillrättat med hjälp av stretch av hamstrings bl.a. Är de ihopdragna så kan det påverka så man blir en aningens sned. Märks just i tyngre marklyft. Hade en kompis med samma problem och det hjälpte för han med.
Vet ju inte om det är det du har men kan vara värt att kolla.

Naprapat som 17åring? Tror inte man får de eller?
Mitt vänstra smalben är lite kortare än det andra har jag märkt när jag kört knäböj. Kan det ha något med detta och göra?

PixiBox
2013-05-15, 14:17
[/QUOTE]Naprapat som 17åring? Tror inte man får de eller?
Mitt vänstra smalben är lite kortare än det andra har jag märkt när jag kört knäböj. Kan det ha något med detta och göra?[/QUOTE]

Det kan det ha. Att vara lite kortare i ena sidan på ett eller annat vis brukar visa sig i tyngre lyft. Det där med om man får eller inte får gå till naprapat är väll individuellt beroende på problem. Jag gick hos naprapat första gången när jag var 18 och då hade de velat att jag inte gått så länge. Då var det nacken och axlarna och ryggen jag hade problem med... Men du kan alltid ringa någon och fråga dig för.. De kan säkert kolla igenom och ge dig tips på hur du ska bli kvitt problemen. Men de säger ju direkt om det är nått de kan göra eller inte. Hoppas du får hjälp för i dagsläget så kompenserar du förmodligen med andra muskler och riskerar skador som följd på andra ställen i kroppen.

Annars funkar faktiskt massage och stretch för att länga musklerna lite.

Spacedogg
2013-05-15, 15:03
samma sak händer min polare, fast när han kör knäböj. stången ligger rak på övre rygg/nacke men sedan när han böjer så åker vänster sidan av stången fram och högern bak. varför? beror de på bålstabilitet/bålspänning?

En kompis har sagt att jag också knäböjer så ibland och tror det har med att ena knäskålen bucklar in medans den andra trycks ut som den ska. För jag vet att när jag verkligen tänker på det blir det rakt när jag trycker ut bägge knäna.

maattee10
2013-05-16, 06:15
En kompis har sagt att jag också knäböjer så ibland och tror det har med att ena knäskålen bucklar in medans den andra trycks ut som den ska. För jag vet att när jag verkligen tänker på det blir det rakt när jag trycker ut bägge knäna.

ok, men vad gör man åt de? ryggen är stilla bara själva stången som rör sig:/

Sheogorath
2013-05-16, 06:52
Det finns två sannolika scenarion som är troliga och kan gälla var för sig eller i kombination:


svaghet i ena sidans höftabduktorer och/eller quadriceps (effekten blir att man omedvetet för över tyngden på den starkare sidan vid maxtunga lyft för att orka fortsätta dra/pressa)
benlängdsskillnad. Osannolikt att detta är problemet om du bara ser det i maxtunga lyft.

Gå till en sjukgymnast för ordentlig diagnostik och behandling. Har man en benlängdsskillnad är det bra att skaffa inlägg som korrigerar det. En muskelsvaghet av den typen jag beskriver kan man ofta rätta till helt eller delvis med rätt övningar och rätt "tänk" när man kör dom lyft som påverkas.