handdator

Visa fullständig version : Biceps träning varje träningspass?


diezel
2013-05-13, 18:38
Tjena,

Av många gamla bodybuilders jag träffat och pratat med så är det många som kört biceps varje pass? Eller aa många men har träffat på ett par stycken och majoriteten har sagt att de kört varje pass.

Har också en bekant som är riktigt bitig, och han pumpar alltid upp biceps det första han gör då han kommer på gymmet.

Typ börja träningspasset med 2 övningar

Hantelcurl 3 set
Hammercurl 3 set


Och sedan gått på det pass de egentligen ska träna.

Vad anser folk om det? Så länge man äter rejält borde det väll lira fint?

Känns lite fel, men vafan kanske funkar? Så länge man känner efter formen osv så man inte åker på en inflammation!

Simonfrisk
2013-05-13, 19:14
Biceps kanske inte hinner återhämta sig, om du tränar dom varje pass.
Vad jag vet, ska man träna varje muskelgrupper så dom hinner återhämta sig till nästa pass man ska köra den respektive muskelgrupp liksom.

Rawsteel
2013-05-13, 19:22
Biceps återhämtar sig enligt min erfarenhet skapligt snabbt, det som skulle oroa mig med att träna dom för ofta är att bicepsfästena mm förmodligen skulle må mindre bra med tiden, speciellt för mig som dragit på mig en skada tidigare i ena bicepsfästet och ett flertal mindre inflammationer i underarmarna.
Satsa du på iaf 48h vila för dom, handlar det dock bara om lite pumpträning som i ditt exemplar där man inte mosar dom med failure, drop sets eller forced reps så kan du nog köra det varje dag utan problem.

Bryggan
2013-05-13, 19:28
@diezel: Det du glömde fråga eller nämna är hur ofta de tränar.

Ganska ofta ser jag personer som tränat för mycket armar. Armarna har blivit oproportionerligt stora och det tycker iaf inte jag är snyggt.
För mig gäller axlar, bröst, rygg och ben i första hand och armar sist....men det är jag det. Kroppen kan inte växa ifrån armarna på samma sätt som tvärtom.

diezel
2013-05-14, 09:42
@diezel: Det du glömde fråga eller nämna är hur ofta de tränar.

Ganska ofta ser jag personer som tränat för mycket armar. Armarna har blivit oproportionerligt stora och det tycker iaf inte jag är snyggt.
För mig gäller axlar, bröst, rygg och ben i första hand och armar sist....men det är jag det. Kroppen kan inte växa ifrån armarna på samma sätt som tvärtom.


5-6 pass i veckan gällde detta, många snackat nu om överträning och om att armarna inte växer då, snarare att de minskar.

Lite komiskt att oftast de personer som är "små" som nämner detta. Medans de jag pratat med är stora grabbar och de kört detta.

Självklart ska allt vara symmetriskt! Dessa killar har tävlat i lucia och andra tävlingar och där funkar det inte att komma med ett par grova armar och kassa ben!

Men men, jag är lite osäker på detta!

sjolund27
2013-05-14, 10:40
5-6 pass i veckan gällde detta, många snackat nu om överträning och om att armarna inte växer då, snarare att de minskar.

Lite komiskt att oftast de personer som är "små" som nämner detta. Medans de jag pratat med är stora grabbar och de kört detta.

Självklart ska allt vara symmetriskt! Dessa killar har tävlat i lucia och andra tävlingar och där funkar det inte att komma med ett par grova armar och kassa ben!

Men men, jag är lite osäker på detta!

Testa själv i några veckor/ett par månader!

Kolla hur du ligger till idag och sen gör du en utvärdering efter en bestämd tid. Då ser du själv om det är något som funkar eller ej.

Jag personligen kör biceps väldigt ofta och det funkar bra för mig *drool*.

diezel
2013-05-14, 14:43
Testa själv i några veckor/ett par månader!

Kolla hur du ligger till idag och sen gör du en utvärdering efter en bestämd tid. Då ser du själv om det är något som funkar eller ej.

Jag personligen kör biceps väldigt ofta och det funkar bra för mig *drool*.

Ska fan testa och se hur det funkar!

Hur ser en veckas träning ut för dig då på ett ungefär? Hur mkt biceps/triceps och vad kör du för split?

sjolund27
2013-05-14, 15:29
Kör en liten variant på en 3 split. Där jag kör push-pull-leg med ett separat arm pass i veckan. Just då jag tycker att armarna släpar lite just nu.

På arm passet kör jag först triceps runt 15 set och sedan biceps runt 15 set. Jag är på gymmet 6 dagar i veckan och resterade 5 pass så avslutar jag alltid passen med biceps.
Kör då alltid ett minimum på 6 set (snittar nog runt 10 set) så hårt och tungt jag kan, stannar 1 rep innan failure. Jag ökar i vikter och tycker mig se bra progress på armarna (deffar just nu och vet inte hur mycket av det estetiska som beror på just det).

Fast att jag kör just detta upplägg nu är för att jag anser att mina biceps inte riktigt håller måttet i jämförelse med resten utav kroppen. Då bicepsen har kommit ikapp så kommer jag ändra schemat.

PureWhey
2013-05-14, 15:35
5-6 pass i veckan gällde detta, många snackat nu om överträning och om att armarna inte växer då, snarare att de minskar.

Lite komiskt att oftast de personer som är "små" som nämner detta. Medans de jag pratat med är stora grabbar och de kört detta.

Självklart ska allt vara symmetriskt! Dessa killar har tävlat i lucia och andra tävlingar och där funkar det inte att komma med ett par grova armar och kassa ben!

Men men, jag är lite osäker på detta!

Kör varje dag, folk som förespråkar muskelvila är ju oftast små enligt dig :)
Kolla på hur Ollas och Berkan tränar så kanske du får dig en liten tankeställare.

alexander96
2013-05-14, 15:55
Fördelen jag ser med detta upplägget om han som du skrev började varje pass med biceps är att då går det fort över och man kan börja på det andra, mer viktiga. För biceps är enligt mig riktigt segt att träna och kör man oftare blir pinan kortare. Märker du att du får ont i armbågar och liknande kanske de kan vara bra att dra ner lite på det. Testa!

Wibba
2013-05-14, 15:58
Största frågan är bara varför man ska träna så mycket biceps? Det går att träna varje dag, det kan vara för mycket men det behöver inte vara det. Beror på hur man lägger upp det. Men återigen: Varför träna så mycket biceps?

sjolund27
2013-05-14, 16:18
Största frågan är bara varför man ska träna så mycket biceps? Det går att träna varje dag, det kan vara för mycket men det behöver inte vara det. Beror på hur man lägger upp det. Men återigen: Varför träna så mycket biceps?

Kan inte svara varför andra gör det. Men jag gör det för att de ska växa mer *flex*.

Har kört biceps 1 gång i veckan, 2 gångar, endast tillsammans med rygg osv osv. Men när jag kör dem varje dag så anser jag mig själv har haft bäst progress, varvid jag kommer att fortsätta med det tills jag känner att bulorna är i kapp :hbang:.

Control_61
2013-05-14, 16:21
Största frågan är bara varför man ska träna så mycket biceps? Det går att träna varje dag, det kan vara för mycket men det behöver inte vara det. Beror på hur man lägger upp det. Men återigen: Varför träna så mycket biceps?

För att man vill ha större och starkare biceps?

Knäböja varje dag är ok, men trycka biceps några gånger i veckan är konstigt?

Langster
2013-05-14, 16:33
@diezel: Det du glömde fråga eller nämna är hur ofta de tränar.

Ganska ofta ser jag personer som tränat för mycket armar. Armarna har blivit oproportionerligt stora och det tycker iaf inte jag är snyggt.
För mig gäller axlar, bröst, rygg och ben i första hand och armar sist....men det är jag det. Kroppen kan inte växa ifrån armarna på samma sätt som tvärtom.

Tro mig, du är i minoritet... Jag säger inte att du har fel eller så, men folk i allmänhet ser armar och skiter i ben osv.

Wibba
2013-05-14, 16:46
För att man vill ha större och starkare biceps?

Knäböja varje dag är ok, men trycka biceps några gånger i veckan är konstigt?

Hoppsan, jag råkade trampa på en öm tå!

Med tanke på att biceps är den klart tråkigaste muskelgruppen att träna så tycker jag det är riktigt konstigt. Jag menar, det är inte biceps som bygger massiva armar heller.

diezel
2013-05-14, 18:00
Anledningen till att jag är intresserad av att köra mer biceps(armar). Är att mina ben är bra, min överkropp är bra. Men armarna släpar rejält. Har kört biceps/triceps 1-2 gånger i veckan hittils och det med bröst och rygg.

Därför intresserar jag mig mer av att tränar armarna ofta! Och eftersom de gamla lirare jag pratat med förespråkar att köra flera dagar i veckan på armarna. Så är jag sugen på att testa, @sjolund27 här verkar ju förespråka det med. Så blir att testa kötta armarna mer och se hur det känns och vad jag får för progression och volym.

difaren
2013-05-14, 18:07
Testa på, man dör ju inte direkt utav det!

Control_61
2013-05-14, 18:10
Hoppsan, jag råkade trampa på en öm tå!

Med tanke på att biceps är den klart tråkigaste muskelgruppen att träna så tycker jag det är riktigt konstigt. Jag menar, det är inte biceps som bygger massiva armar heller.

Haha nej, men jag förstår inte varför det är så konstigt att någon vill träna biceps mycket och ofta.
Som att det är något att skämmas över...

zebbztah
2013-05-14, 18:27
Hoppsan, jag råkade trampa på en öm tå!

Med tanke på att biceps är den klart tråkigaste muskelgruppen att träna så tycker jag det är riktigt konstigt. Jag menar, det är inte biceps som bygger massiva armar heller.

Genom att träna biceps kommer man visst få massiva armar. Vet att triceps utgör mest av överarmens volym, men att säga att inte biceps bygger stora armar är fel.

diezel
2013-05-14, 18:44
Triceps kommer att tränas 2 dagar i veckan, samt biceps kommer tränas varje pass i veckan.

Får se hur progressionen blir! Ska bli intressant,

Simonfrisk
2013-05-14, 20:04
Haha nej, men jag förstår inte varför det är så konstigt att någon vill träna biceps mycket och ofta.
Som att det är något att skämmas över...

Behöver väl inte ha något att skämmas över, för att man tränar en muskelgrupp mer än dom andra?

Jag själv tränar biceps / Triceps / Axlar & Bröst 2ggr per vecka, klart för att bli stark i dessa muskelgrupper, men valet utav 2 pass per muskelgrupp, är för de mestadels volym också.
Sen ben & rygg 1 pass, pågrund av att spara så mycket muskelmassa som möjligt till styrkelyft debuten.

Det är ju liksom hur man själv vill lägga upp det, och jag har ökat otroligt bra i vikterna, och volym osådant, och är hel nöjd, så det är ingenting man kommer sluta med, nästa sommar kanske det blir tvärtom, det vet man ju inte. Sånt man tar med tiden. ;)

LillisJ
2013-05-14, 20:48
Hoppsan, jag råkade trampa på en öm tå!

Med tanke på att biceps är den klart tråkigaste muskelgruppen att träna så tycker jag det är riktigt konstigt. Jag menar, det är inte biceps som bygger massiva armar heller.

Så mycket fel i ett enda inlägg :D

Till ts; testa. Det kanske funkar, kanske inte, se till att äta som en jävl bara, samt malto efter träningen..