handdator

Visa fullständig version : Ni som har glasögon, tränar ni i dom?


hungry
2013-05-13, 12:48
Tjena. Nyss fått glasögon (ovant som f*n). Har dock inte hunnit tränat sen jag fick dom.
Men tar ni av dom innan gymmet/löpningen osv? Är de inte jobbigt om man blir jätte svettig och börja flåsa så dom blir immiga?

hidden
2013-05-13, 12:49
Tar av dem. Tycker det blir jobbigt annars med svett runt ögonen osv.

Tolkia
2013-05-13, 12:53
Alltid. Jag är typ blind utan. Har aldrig varit med om att jag flåsat så att de blivit immiga (det måste ju kräva att man har en tät hjälm på sig?), däremot är det lite störigt när det droppar svett på dem (händer dock inte så ofta om man är i någorlunda upprätt läge). Största problemet är väl när de blir skeva och börjar glida av i framåtlutad position (armhävningar etc.).

hungry
2013-05-13, 12:53
Tar av dem. Tycker det blir jobbigt annars med svett runt ögonen osv.

Har inte den bästa synen men får la testa köra utan :D

majak0vskij
2013-05-13, 13:12
Har dem alltid på. Immar högst sällan igen, ska vara vid typ löpning i dimma/regn eller så men annars uppstår inga problem.

MadFool
2013-05-13, 13:15
Jag kör med både glasögon och linser. Brukar alternera lite mellan dagarna. Har väl aldrig varit ett problem på gymmet direkt med glasögon. Det som kan vars lite jobbigt är när man kört med linser ett par pass och sen glasögon är när man kollar ner för att se hur stancen är så kikar man gärna under glasögonen och ser då ingenting :P men jag är lite halvblind också ;)

limenka
2013-05-13, 13:18
Kör vanligtvis med linser men när de tar slut så följer glasögonen med till atletklubben. Tar dock av dem vid seten :D All annan träning körs med linser/utan glasögon. Har inte råd att förstöra något så dyrt och viktigt som glasögon..

tjing
2013-05-13, 13:20
Har glasögon på kvällen, men .... linser? Det kör jag iaf.

Tyrwing
2013-05-13, 13:21
Jag tar av dem. Kan inte träna med glasögon på.

Wilt the Stilt
2013-05-13, 13:23
Jag brukar ha på mina. Ser förjävligt utan dom. Enda störiga är när man blir väldigt väldigt svettig, då halkar dom lätt neråt på näsan :( ..

cheunce
2013-05-13, 13:37
På gymmet kör jag utan glasögon (har -0,5). Men när jag springer eller tränar CF så kör jag med linser. När jag springer vill jag gärna se rötter och skit, när jag kör CF så vill jag kunna läsa vad jag ska göra :D

Akufve
2013-05-13, 13:45
Jag är inte helt blind utan glasögon (-2,0 och -2,25) men jag kör med dem fram tills man börjar köra knäböj eller mark och det blir mycket svett. Likt Wilt så halkar även mina glasögon gärna neråt på näsan och det är jävligt distraherande.

Catstyle
2013-05-13, 13:56
Linser.

jolly7907
2013-05-13, 14:02
Alltid på.

På gymmet är väll enda problemet svettdroppar och att de halkar ner på näsa vid vissa övningar.

Cykeln immar de igen när man stannar vid rödljus annars sitter de som gjutna, imma ska tydligen gå att förebygga med lite diskmedel alt rakskum enligt rykten inget jag orkar testa än.

andeem
2013-05-13, 14:03
Har dem på. Utan är jag hjälplös, och jag orkar inte ha linser eftersom jag tränar på lunchrasten och måste ha glasögon på jobbet.

Illustrerade mannen
2013-05-13, 14:11
Glasögon på.

hungry
2013-05-13, 14:15
Kommer bli att köra med glasögon, ser förjävla dåligt utan dom. Linser har jag inte.

Rawrx
2013-05-13, 14:22
Jag brukar för det mesta köra med linser eftersom jag svettas som och glasögonen brukar vilja börja halka av, vilket är otroligt irriterande om man kör marklyft och knäböj.

Men har jag inte linser brukar jag lägga ifrån mig glasögonen på någon säker plats (så jag inte trampar på dem eller tappar vikter på dem) just när jag kör glasögon-ovänliga övningar!

Beemel
2013-05-13, 14:23
Kommer bli att köra med glasögon, ser förjävla dåligt utan dom. Linser har jag inte.

Jag är halvblind.... -4.25/-3.75..
Som tur är har jag alltid linser, använder endast glasögon när jag sitter framför datorn länge eller när jag tittar på TV.
När jag var yngre tränade jag med glasögon, det var inga som helst problem. Dock är det ändå skönt att slippa dem på gymmet.
Mitt största problem är att när jag tar i så spänner jag mig till och med i ansiktet, så ibland hoppa linsen snett eller hoppar ur mitt i ett set.. det är hyfsat irriterande...

styraxgum
2013-05-13, 16:16
Alltid glasögon, på gymet är de aldrig i vägen men kan vara jobbigt när man svettas som en gris på t.ex. innbandyplanen eller som någon tidigare sade, vid löpning i dimma eller regn.

LillisJ
2013-05-13, 16:21
Alltid. Jag är typ blind utan. Har aldrig varit med om att jag flåsat så att de blivit immiga (det måste ju kräva att man har en tät hjälm på sig?), däremot är det lite störigt när det droppar svett på dem (händer dock inte så ofta om man är i någorlunda upprätt läge). Största problemet är väl när de blir skeva och börjar glida av i framåtlutad position (armhävningar etc.).

Kunde inte säga det bättre själv. Exakt det här! :thumbup:

Forseti
2013-05-13, 16:34
Har linser mestadels. Glasögon fungerar dock vid allt förutom bänk, mina ramlar ner lite och petar mig i ögonen, fruktansvärt irriterande när man ska ta i!

Nixan
2013-05-13, 16:59
Kör alltid med glasögon och upplever aldrig att de är i vägen/ramlar ner , inte heller vid löpning.

Niorna
2013-05-13, 17:57
Kör alltid med glasögon och upplever aldrig att de är i vägen/ramlar ner , inte heller vid löpning.

Även jag har på mig glasögon både när jag styrketränar eller joggar och jag har aldrig problem. Men så har jag över tjugo år av erfarenhet så jag har lärt mig vilka material och modeller man ska välja för att det ska fungera praktiskt.

Fotboll var en annan femma, då var jag tvungen att använda linser.

begt
2013-05-13, 18:07
Alltid, ser för dåligt utan dem på längre än 0,5 m håll.

Då jag ofta åker rullskidor händer det att de blir blöta av svett, särskilt nu när det börjar bli varmare. Dock så är det väldigt bra att slippa bli tårögd av vinddraget. Det är också bättre att ev. insekter slår i glasögonen istället...

Fetbulle
2013-05-13, 18:15
Jag är också i princip blind utan, men jag tar ändå av ifall jag har glasögon och inte linser. Men har oftast linser ändå så

Springer
2013-05-13, 20:55
Hade glasögon till jag var 18, skaffade linser har aldrig sett (:)) tillbaka.

Nu börjar min ålder ge sig på ögonen, och måste ha glasöogn när jag orienterar. Tyvärr funakr det dålig i regn och dimma, särskilt på natten. Funderar på en RLE (http://www.glasogonfri.nu/RLE.aspx), men det är ju inte gratis...

Carnes
2013-05-13, 21:18
Hade jag haft glajor hade jag lätt tränat i dom.. Just sayin^
ZswwEyV_dnA

Donkey Kong
2013-05-13, 21:35
Jag brukar ta på mig brillorna när brudarna går förbi. :)