handdator

Visa fullständig version : Fryst vs tinad kyckling?!


ByggarMartin
2013-05-13, 11:57
Läst lite trådar angående detta, men inte fått nån rätsida på det.

Tar som exempel ICA Basic Frysta Kycklingfiléer

Per 100g

19g protein
0g kolhydrater
2g fett

Slänger jag in 100g "fryst" kyckling i ugnen. Får jag då i mig?

19g protein
0g kolhydrater
2g fett


Eller måste man tina kycklingfiléerna och väga dom tinad, eller gäller det fryst vikt?

Kronfågels kylda kycklingfiléer

Per 100g

23g protein
0g kolhydrater
1g fett

Det är ju färskt så det stämmer, men när det är fryst blir jag lite förvirrad?!

Sparven från Minsk
2013-05-13, 12:01
Frysta så väger de ju lite mer men näringsvärdena är ju detsamma för fryst som tinad. För det är näringsvärdena på påsen är nog i färskt tillstånd, sen har de fryst ned dem. Så tinade borde väl ge en mer rättvis bild av sanningen. Jag väger alltid min mat tinad just pga detta.

Noppe
2013-05-13, 12:16
Jag väger alltid allt tinat, gå inte efter vad det står på förpackning etc.
Väldigt ofta så märker man hur pass fel det står på.

Tex. köttfärs har aldrig varit i närheten vad det står på.

Pretorian
2013-05-13, 13:09
Tex. köttfärs har aldrig varit i närheten vad det står på.

Så du menar att om du köper ett paket som det står 826 gram på stämmer inte det?

Noppe
2013-05-13, 13:32
Så du menar att om du köper ett paket som det står 826 gram på stämmer inte det?

Jag har varit med om att det kan stå typ 826 och väger man så är det kanske 589.

ByggarMartin
2013-05-13, 13:38
Så då gäller det att väga tinat då med andra ord?

Pretorian
2013-05-13, 13:46
Jag har varit med om att det kan stå typ 826 och väger man så är det kanske 589.

Är det så så är det köttskandal igen! Nu ringer jag SVT.

Nej men allvarligt.. det är ju ganska stor skillnad på pris isåfall. Då blir färsen ännu dyrare. Riktigt dåligt om de väger fel. Kanske värt att skaffa våg just av den anledningen.

Noppe
2013-05-13, 13:51
Är det så så är det köttskandal igen! Nu ringer jag SVT.

Nej men allvarligt.. det är ju ganska stor skillnad på pris isåfall. Då blir färsen ännu dyrare. Riktigt dåligt om de väger fel. Kanske värt att skaffa våg just av den anledningen.

Ja det är lurigt, jag försöker alltid väga allt.
Sen att det inte stämmer 100% det kan man ju förstå, men att det kan vara så pass mycket ibland är ju lite skrämmande. :(

Kör ett par veckor och väg allt ni köper och se vad ni kommer fram till.
Kan ju hända att det inte är så här i alla städer/affärer men det skadar inte att vara på säkra sidan.

LillisJ
2013-05-13, 14:10
Köper man fryst kyckling så väger man kycklingen fryst.. Den ändrar volym men näringen försvinner inte.

King Grub
2013-05-13, 14:11
Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.

Silencer
2013-05-13, 14:30
Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.

Århundradets scam isåfall. När man beräknar protein per krona i butiken kan man ju omöjligt veta vad kilopriset blir för den upptinade varan.

King Grub
2013-05-13, 14:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5983603&postcount=19

Tisu
2013-05-13, 14:46
Århundradets scam isåfall. När man beräknar protein per krona i butiken kan man ju omöjligt veta vad kilopriset blir för den upptinade varan.

Men 1 kg fryst kyckling ska väl ändå innehålla 1 kg kyckling samt en viss mängd injicerad vätska (som är beaktad i näringsinnehållet). Glaceringen räknas väl inte in i 1 kg, dvs, 1 kg kyckling väger typ 1,1 kg.

blondyz
2013-05-13, 15:13
Men 1 kg fryst kyckling ska väl ändå innehålla 1 kg kyckling samt en viss mängd injicerad vätska (som är beaktad i näringsinnehållet). Glaceringen räknas väl inte in i 1 kg, dvs, 1 kg kyckling väger typ 1,1 kg.

Njae. Har varit med om att det står "Kycklingfilé 1kg" sen står det på baksidan "Kötthalt 80%", vilket borde innebära 800g kyckling. Resten vatten eller annat.

skyclaw
2013-05-13, 15:37
När vi ändå är inne på ämnet;

Finns det något skäl till varför dom tillsätter vatten till kycklingfiléerna? Bortsett från det självklara att dom vill tjäna mera... Vad är tillverkarens ursäkt? Undvika köldskador?

King Grub
2013-05-13, 15:44
Det smakar bättre. Rent kycklingkött utan tillsatt vatten smakar trä.

LillisJ
2013-05-13, 16:18
Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.

Det var som f... Läste i en annan tråd att man skulle räkna på den frysta varan.. :smash: I have räknat fel all these dagar! *grr27*

Magnus N
2013-05-13, 17:10
Det var som f... Läste i en annan tråd att man skulle räkna på den frysta varan.. :smash: I have räknat fel all these dagar! *grr27*

Spelar ju egentligen ingen roll, du har i vilket fall som helst kompenserat "felet" och fått fram siffror som fungerar för din vikt-ned/uppgång .

blondyz
2013-05-13, 17:16
När vi ändå är inne på ämnet;

Finns det något skäl till varför dom tillsätter vatten till kycklingfiléerna? Bortsett från det självklara att dom vill tjäna mera... Vad är tillverkarens ursäkt? Undvika köldskador?

Möra köttet

GVA
2013-05-13, 17:46
Försvinner inte lite protte när man steker skiten också ? Eller är jag på villovägar?

Magnus N
2013-05-13, 17:48
Försvinner inte lite protte när man steker skiten också ? Eller är jag på villovägar?

tillagar du den bara normalt lär du inte förlora något protein, bränner du sönder filen så kan det väl hända :p

GVA
2013-05-13, 17:49
tillagar du den bara normalt lär du inte förlora något protein, bränner du sönder filen så kan det väl hända :p

Då vet jag :)

Lenkis
2013-05-13, 18:17
Jag har dragit slutsatsen att Eldorado anger näringsvärdet på sina Frysta Kycklingbröstfiléer för Kyckling + Saltlake. Dvs oavrunnen vikt (fryst vikt och tinad vikt bör vara densamma sålänge man inte häller av saltlaken och försummar förluster pga avdunstning).

Eldorados frysta kycklingfiléer innehåller 80% kyckling och 20% saltlake.

Näringsvärdet per 100g enl förpackningen:
18g P, 1g K, 2g F.

Näringsvärdet per 100g kycklingfilé enl SLVs livsmedelsdatabas:
23g P, 0g K, 1g F.

Här kan man se att det är något som inte riktigt stämmer. Vi testar att räkna näringsvärdet enligt SLVs livsmedelsdatabas men med 80% kyckling och 20% vatten:

Näringsvärde för 80g kyckling och 20g vatten (= 80g kyckling) enligt SLV:
18g P, 0g K, 1g F.

Se där. Det verkar i alla fall som att eldorado anger näringsvärdet för fryst vikt (eller oavrunnen tinad vikt) på sina frysta kycklingfiléer. Näringsvärdet på förpackningen stämmer väl överens med näringsvärdet för 80% kyckling och 20% vatten.

Med reservation för fel. Kan vara att SLV anger för tillagad kyckling, då gäller inte ovanstående räkning.

Edit: Verkar vara angivet för rå kycklingfilé utan skinn, då de har andra värden för tillagade.

ByggarMartin
2013-05-13, 18:30
Satt och sökte lite, hitta nått om att dom sprutar i medel också för att dom inte ska frysa fast i varandra. Så det lär ju väga en del. Annars så skulle det ju vara en stor isklump i påsen? Om dom inte fryser dom en och en, men låter lite lång sökt?

Ska fan ringa imorgon till nått av våra kyckling"tillverkare" och se om man får nått svar angående fryst vs tinad. Kan ju bli jävligt fel när man räknar annars!

Tisu
2013-05-14, 07:15
Jag har dragit slutsatsen att Eldorado anger näringsvärdet på sina Frysta Kycklingbröstfiléer för Kyckling + Saltlake. Dvs oavrunnen vikt (fryst vikt och tinad vikt bör vara densamma sålänge man inte häller av saltlaken och försummar förluster pga avdunstning).

Eldorados frysta kycklingfiléer innehåller 80% kyckling och 20% saltlake.

Näringsvärdet per 100g enl förpackningen:
18g P, 1g K, 2g F.

Näringsvärdet per 100g kycklingfilé enl SLVs livsmedelsdatabas:
23g P, 0g K, 1g F.

Här kan man se att det är något som inte riktigt stämmer. Vi testar att räkna näringsvärdet enligt SLVs livsmedelsdatabas men med 80% kyckling och 20% vatten:

Näringsvärde för 80g kyckling och 20g vatten (= 80g kyckling) enligt SLV:
18g P, 0g K, 1g F.

Se där. Det verkar i alla fall som att eldorado anger näringsvärdet för fryst vikt (eller oavrunnen tinad vikt) på sina frysta kycklingfiléer. Näringsvärdet på förpackningen stämmer väl överens med näringsvärdet för 80% kyckling och 20% vatten.

Med reservation för fel. Kan vara att SLV anger för tillagad kyckling, då gäller inte ovanstående räkning.

Edit: Verkar vara angivet för rå kycklingfilé utan skinn, då de har andra värden för tillagade.

Dessa 20% vatten är injicerade i filén och rinner inte bort när du tinar den. Däremot rinner glaseringen av när du tinar den.

Alltså, 18g p /100g är för den tinade filén.

King Grub
2013-05-14, 08:31
Ska fan ringa imorgon till nått av våra kyckling"tillverkare" och se om man får nått svar angående fryst vs tinad. Kan ju bli jävligt fel när man räknar annars!

Näringsvärdet är beräknat på kyld/upptinad filé.

Kronfågel. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4275474&postcount=6

Näringsvärdet för kycklingfilé är aktuellt på vikten på den frysta filéen.

Kronfågel. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=610927&postcount=7

ByggarMartin
2013-05-14, 09:23
Ringde ICA´s kundservice idag, och efter lite att pratat med dom. Va väldigt diffust, så blev slut svaret från dom att det är

Per 100g Tinad kycklingfile är det:

19g protein
0g kolhydrat
2g fett

Så det som står på påsen gäller tinade filéer!

ByggarMartin
2013-05-15, 20:02
Av 2009g fryst kyckling file från ICA Basic, fick jag ut 1682g helt tinad kycklingfile.

Dvs 841g kycklingfile per Kg fryst kycklingfile.

Helt okej ändå!