handdator

Visa fullständig version : tillbaka efter 1 +/- 0.5 år. ökningar varannan vecka normalt?


Beppe
2013-05-13, 11:48
Har börjat ta tag i mig själv och min träning nu igen efter över ett års frånvaro pga olika anledningar. kör halvkroppspass 4 dagar i veckan, 4x4 per övning och äter "normalt" (mätt och belåten, mestadels kött/fisk/fågel/fullkornsris osv) 3 ggr om dagen.

Är idag 25 år, 186cm, 96kg "lönnfet", tränat i ca 2-3 år seriöst innan uppehållet.
stats innan uppehållet:
Bänk: 105kg
Mark: 140kg
Böj: 110kg
Militärpress: 60kg

Har nu kört i 4 veckor och ökningarna har varit jäkligt stora enligt min mening.
Började på:
Bänk: 80kg
Mark: 100kg
Böj: 70kg
Militärpress:40kg

och nu 4 veckor senare:
bänk 90kg
mark 125kg
böj 90
militärpress 50kg

Dessa ökningar är alltså gjorda på endast 4 veckor (2 pass i veckan på under resp. överkropp) och är verkligen ingen underdrift på mina första stats, det gick verkligen inte att lyfta tyngre...

Har hört någonstans i cyberspäjsen att styrkan kommer tillbaka mycket fortare än volymen?
Någon som har någon koll på ungefär mellan tummen och pekfingret hur långt man behöver vänta innan man ser något resultat i spegeln och på måttbandet?

PunchSlap
2013-05-13, 13:25
http://www.photocase.com/stock-photos/275367-stock-photo-hand-fingers-stop-discover-indicate-measure.jpg

Japp, styrka kommer tillbaks snabbare med hjälp av muskelminnet och om den "påminns" vet kroppen exakt hur den ska göra för att anpassa sig för återhämtning, något sånt/br0science.
Hypertrofi tar längre tid att åstadkomma, men det tar också längst att förfalla vid inaktivitet. Jag vet dock inte hur man skulle få fram någon tid på något sätt. Det beror helt på hur effektiv din träning, återhämtning och näringsintag är.

Du kan läsa mer om detta i "Practical Programming" av Mark Rippetoe och Lon Kilgore. Mycket bra information i den.

Juniper
2013-05-13, 14:22
Någon som har någon koll på ungefär mellan tummen och pekfingret hur långt man behöver vänta innan man ser något resultat i spegeln och på måttbandet?

På grund av hur muskelminnet fungerar skulle i alla fall jag lägga mig på ett kaloriöverskott, säg ~500kcal, och äta överdrivet mycket protein, säg ~3 gram per kilo kroppsvikt, under den tid som det kan tänkas ta för att nå tidigare högstanivå.

Beemel
2013-05-13, 14:26
Har börjat ta tag i mig själv och min träning nu igen efter över ett års frånvaro pga olika anledningar. kör halvkroppspass 4 dagar i veckan, 4x4 per övning och äter "normalt" (mätt och belåten, mestadels kött/fisk/fågel/fullkornsris osv) 3 ggr om dagen.

Är idag 25 år, 186cm, 96kg "lönnfet", tränat i ca 2-3 år seriöst innan uppehållet.
stats innan uppehållet:
Bänk: 105kg
Mark: 140kg
Böj: 110kg
Militärpress: 60kg

Har nu kört i 4 veckor och ökningarna har varit jäkligt stora enligt min mening.
Började på:
Bänk: 80kg
Mark: 100kg
Böj: 70kg
Militärpress:40kg

och nu 4 veckor senare:
bänk 90kg
mark 125kg
böj 90
militärpress 50kg

Dessa ökningar är alltså gjorda på endast 4 veckor (2 pass i veckan på under resp. överkropp) och är verkligen ingen underdrift på mina första stats, det gick verkligen inte att lyfta tyngre...

Har hört någonstans i cyberspäjsen att styrkan kommer tillbaka mycket fortare än volymen?
Någon som har någon koll på ungefär mellan tummen och pekfingret hur långt man behöver vänta innan man ser något resultat i spegeln och på måttbandet?

Jag var borta från träningen i sju (!!) år. Började om nu i januari, på ungefär 4 månader så är jag tillbaka där jag var när jag slutade.
Jag låg på ganska precis samma vikter som du gjorde innan jag slutade. Och är som sagt nu tillbaka på dem.