handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett bör jag inta per dag?


J3T69
2013-05-13, 10:08
Tjing!
Jag har dietat ett litet tag nu och det mesta har gått fint men jag har börjat att stanna av nu.
Är 43 år och 180cm lång och ligger nu runt 78,5 kilo och gjorde en kalipermätning i fredags och låg runt 20% kroppsfett och tycker ändå att jag ser smal ut.
Men som sagt 20% är 20% och detta gjorde mig inte så nerstämd utan jag passade på att fråga killen som också ät PT hur han tyckte jag skulle fortsätta min diet.
Han tyckte att jag skulle öka mitt proteinintag till c:a200g per dag och hålla
nere kolhydraterna ordentligt och även fettet.
Jag sa till han att "men skall kolisarna vara låga då borde jag väl få äta mera fett"?
Detta tyckte han inte alls va nödvändigt då varje gram är 9kcal.
Verkar detta upplägg rimligt?
Jag har testat nu under helgen utan att träna och visst,jag känner mig inte direkt hungrig pga det höga proteinintaget men seg som attans!
Borde jag inte i allafall ligga runt 80gram fett om da'n?
Jag äter mycket grönsaker så jag nollar ju inte kolisarna helt och hållet men landar ändå runt 60gram per dag,är detta rimligt?

tjing
2013-05-13, 10:09
Tjing!

Ja?

Minst 0,5 g / kg kroppsvikt är en bra riktlinje för minsta dagligt fettintag i regel. Mer är med all sannolikhet bara bättre om man får in i det i kaloriberäkningarna.

J3T69
2013-05-13, 10:13
Ja?

Minst 0,5 g / kg kroppsvikt är en bra riktlinje för minsta dagligt fettintag i regel. Mer är med all sannolikhet bara bättre om man får in i det i kaloriberäkningarna.

hehe...jag menar Hej när jag säger tjing:)
Jo men det får jag.
Men vad är det med detta upplägget som man vill uppnå förutom att minska i fett då man tar bort kolhydrater?
Är det för att senare lägga till dessa i kosten så att man blir mer insulinkänslig och kan ta hand om dessa bättre eller hur fungerar det?

Vunnis
2013-05-13, 10:17
hehe...jag menar Hej när jag säger tjing:)

... Och han skojade nog till det för att han heter Tjing. ;)

Jag håller med om att ~40g fett om dagen skulle kunna räcka - och på din kroppsvikt kan nog ~150g protein räcka. Sen vet jag inte vad du vill lägga dig på för kcalintag men stoppa i dig kolhydrater så det täcker upp resten av budgeten. Fettintaget ska inte behöva vara lika högt på diet som annars då du frisätter essentiella fettsyror och dittendatten när du ligger på kcalunderskott.

J3T69
2013-05-13, 10:26
... Och han skojade nog till det för att han heter Tjing. ;)

Jag håller med om att ~40g fett om dagen skulle kunna räcka - och på din kroppsvikt kan nog ~150g protein räcka. Sen vet jag inte vad du vill lägga dig på för kcalintag men stoppa i dig kolhydrater så det täcker upp resten av budgeten. Fettintaget ska inte behöva vara lika högt på diet som annars då du frisätter essentiella fettsyror och dittendatten när du ligger på kcalunderskott.

Tack för ditt svar:)
Det är precis så jag har gjort att jag har fyllt upp med kolhydrater så min kaloribudget täcker detta.
Det är detta som snubben på butiken som gjorde min kalipermätning ville ändra på.Ta bort så mycket kolisar som möjligt.Max 50g om dan sa han.
Men detta uppfyller jag säkert bara med grönsakerna:)

Vunnis
2013-05-13, 10:41
Och då börjar man ifrågasätta "vad får jag ut av att inte äta kolhydrater?" Svaret är i ganska många fall sämre ork i träningen - och på ett så lågt intag även i vardagen, om än bara i början. Men visst kan du landa på ett (mycket) lägre totalt dagsintag om du äter lite av både fett och kolhydrater, men sen får man väl kanske tänka längre om nu målet inte bara är att hetsbanta.

J3T69
2013-05-13, 11:48
Och då börjar man ifrågasätta "vad får jag ut av att inte äta kolhydrater?" Svaret är i ganska många fall sämre ork i träningen - och på ett så lågt intag även i vardagen, om än bara i början. Men visst kan du landa på ett (mycket) lägre totalt dagsintag om du äter lite av både fett och kolhydrater, men sen får man väl kanske tänka längre om nu målet inte bara är att hetsbanta.

Nä abslout inte.
Vill ju definitvt ha lite ork till mina styrkepass så jag kommer nog att ladda med en banan innan i allfall.:d

KIZHEN
2013-05-13, 18:39
Fan låter ju helt dumt tycker jag, utan fett och kolhydrater minskar nedgången rejält det kommer du känna om ett tag. Kör typ bra fetter, själv brukar jag dra i mig 4 kapslae omega 3 tabletter under dagen och sen mycket kolhydrater till frukost :) hjärnan funkar med hjälp av kolhydrater :):) så de vill du inte missa

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

J3T69
2013-05-13, 19:34
Fan låter ju helt dumt tycker jag, utan fett och kolhydrater minskar nedgången rejält det kommer du känna om ett tag. Kör typ bra fetter, själv brukar jag dra i mig 4 kapslae omega 3 tabletter under dagen och sen mycket kolhydrater till frukost :) hjärnan funkar med hjälp av kolhydrater :):) så de vill du inte missa

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Ja det är lite därför som jag tar upp detta i forumet.:d