handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrka och hypertrofi?


Logos
2013-05-13, 07:54
Goddagens!

Finns det någon anledning att inte satsa på styrka gällande basövningarna (knäböj, mark, bänk 3x5) och sedan köra 4-5x10 på resten de eventuella isolationsövningarna?
Jag kör själv så ett tag men har inte sett någon varken rekommendera eller dementera det, utan det är alltid antingen eller.

Ger det någon som helst negativ/positiv effekt att separera detta förutom att det blir lite mer krångligt att hålla koll på ökningarna.

mikaelj
2013-05-13, 07:55
Goddagens!

Finns det någon anledning att inte satsa på styrka gällande basövningarna (knäböj, mark, bänk 3x5) och sedan köra 4-5x10 på resten de eventuella isolationsövningarna?

Nej.

Mats J
2013-05-13, 09:23
Kör alltid så, tung träning är ju gruden anser jag..

dluddeckens
2013-05-13, 09:31
Nej.

lejalle
2013-05-13, 09:40
Jag har efter lång tid med lågreps gått över till reversed pyramid där jag sätter första settet i ett lågt reps spann. Kör 4 set på basövningarna och 3 på assistans/disco, vilka jag lägger på veckans sista träningsdag och med två dagars vila efteråt. Känns som ett trevligt upplägg faktiskt och jag inbillar mig att det ger lite av det bästa av två världar. Får utvärdera när det gått längre tid men jag planerar att hålla på med det fram till hösten iallafall.

Rawsteel
2013-05-13, 09:40
Bland det vanligaste sättet att träna på och jag är själv övertygad om att det är det "effektivaste" då alla muskelfibrer stimuleras på samma pass.
Sen är det mycket roligare och mer tillfredsställande än den andra vanliga metoden där man tex kör tungt (1-8) 4+ veckor och lättare (8-15) 4+ veckor.

PureWhey
2013-05-13, 10:25
Lägre reps på basövningar och högre på resten kör jag.

villefille
2013-05-13, 13:03
Det går nog bra, finns duktiga byggers som kör så.

Själv kör jag antingen tungt, medel eller lätt för alla övningar under ett pass, men om jag skall köra någon intensitetsmässig specialare, typ pyramid eller maxning e.d. brukar det bli på basövningarna (dropset och superset o.d. kör jag mer på isolation).

Silencer
2013-05-13, 13:12
Det spelar inte så stor roll hur man kör bara det är progressivt.