handdator

Visa fullständig version : Ny EU-lag ska kriminalisera all odling med egna fröer!


Romeo
2013-05-12, 23:20
WHAT? Vad tror ni om detta?


http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med.html

http://www.naturalnews.com/040214_seeds_European_Commission_registration.html

Lagtext:
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/pressroom/docs/proposal_aphp_en.pdf

Varför är inte det på nyheterna för? Betyder det att man bara kommer få käka kornsirap från Monsanto? :confused::confused:

Olegh
2013-05-12, 23:33
*Kollar på kalendern*

Nej, det var visst inte första april. Jag undrar jag om det verkligen är lika absurt som det först verkar..

WHITEFOLKS
2013-05-12, 23:34
Kornsirap :D

EU har en del hyss för sig ibland helt klart.

Loke
2013-05-12, 23:36
Mm, det är intressant, detta. Det här har i många år varit en fråga på tapeten, och jag vet egentligen inte mer om den annat att den är aktuell. Men jag tror iaf att detta är något vi får leva med i och med att jordbruk allt mer ses som en ekonomisk aktivitet (eller vad man ska kalla det...). Många spelregler ändras då. Spekulation på matpriser. Investering i jordbruksmark. Avel/genmanipulering som en självständig affärsverksamhet (och inget bonden själv sysslar med). Och så vidare. Inget av dessa saker är nytt, men det finns helt klart en trend där sånt blir mer och mer vanligt.

Tidigare har det ju varit så att jordbruk ur en ekonomisk synvinkel är lite av en icke-aktivitet. Ett land vars GDP till stor del kommer ur jordbruk ses som outvecklat. Bönder ses som potentiella industriarbetare mer än något annat. Ofta framställs den här förändringen som något negativt, men jag tror det kan finnas många positiva konsekvenser också. Ska man debattera ämnet tycker jag det är viktigt att man inte bara reagerar "detta måste vara fel, för det är inte som förr" eller "detta är inte naturligt/som gud vill ha det/bra för själen". Det gäller att sätta fingret på just varför det är ett problem att inte få odla med eget utsäde.

Okej
2013-05-12, 23:37
Kan någon vänlig själv summera det? Jag har pluggat nonstop sen lunch så jag hade problem med att bara hitta svara-knappen :D

Exakt vad är det man inte får odla? Och VARFÖR? Vad fan är det för bullshit? Kommer det gå igenom?

Olegh
2013-05-12, 23:43
Mm, det är intressant, detta. Det här har i många år varit en fråga på tapeten, och jag vet egentligen inte mer om den annat att den är aktuell. Men jag tror iaf att detta är något vi får leva med i och med att jordbruk allt mer ses som en ekonomisk aktivitet (eller vad man ska kalla det...). Många spelregler ändras då. Spekulation på matpriser. Investering i jordbruksmark. Avel/genmanipulering som en självständig affärsverksamhet (och inget bonden själv sysslar med). Och så vidare. Inget av dessa saker är nytt, men det finns helt klart en trend där sånt blir mer och mer vanligt.

Tidigare har det ju varit så att jordbruk ur en ekonomisk synvinkel är lite av en icke-aktivitet. Ett land vars GDP till stor del kommer ur jordbruk ses som outvecklat. Bönder ses som potentiella industriarbetare mer än något annat. Ofta framställs den här förändringen som något negativt, men jag tror det kan finnas många positiva konsekvenser också. Ska man debattera ämnet tycker jag det är viktigt att man inte bara reagerar "detta måste vara fel, för det är inte som förr" eller "detta är inte naturligt/som gud vill ha det/bra för själen". Det gäller att sätta fingret på just varför det är ett problem att inte få odla med eget utsäde.

Tvärtom, reglering ska motiveras, inte avsaknad av reglering. Utan preciserad sådan är det högst troligt att den önskade effekten uteblir.

Om detta går ut över privatpersoner som tar sticklingar på sina krukväxter har några byråkrater uppenbarligen haft hål i huvudet. Om.

G_lund
2013-05-12, 23:48
Kommer det räknas som ekologisk piratkopiering om man odlar själv? :D

Loke
2013-05-12, 23:56
Tvärtom, reglering ska motiveras, inte avsaknad av reglering. Utan preciserad sådan är det högst troligt att den önskade effekten uteblir.

Om detta går ut över privatpersoner som tar sticklingar på sina krukväxter har några byråkrater uppenbarligen haft hål i huvudet. Om.

Du missförstår. Grejen är inte att man ska bevisa att detta inte är bra, grejen är att debatten inte kan föras på nivån "åh, detta verkar läskigt, bäst att inte göra så". Det finns helt klart goda skäl till varför man skulle vilja ha lagar om vad som får odlas. Det finns också många bra motargument. Jag vet inte, kanske kräver jag för mycket av kollo nu, men jag vill bara att diskussionen ska vara saklig, intressant.

Privatpersoner är helt irrelevant i sammanhanget, frågan är alldeles för viktig för att mynna ut i sånt trams. Ingen bryr sig om krukväxter, annat än om det är för att komma runt dessa lagar. Vad som är intressanta frågor är tex hur jordbruket förändras med den här typen av lagar. Driver det oss mot större jordbruk? Kan det bidra till effektivare användning av jordbruksmark? Vilka miljöaspekter finns?

Loke
2013-05-12, 23:58
Kommer det räknas som ekologisk piratkopiering om man odlar själv? :D

Japp, det är en del av grejen. Det är kanske tänkbart att de som inte vill få sina grödor kopierade endast sålde frön som gav sterila plantor. Men jag vet inte om jag vill leva i en värld där nästan allt som odlas är sterilt...

Olegh
2013-05-13, 00:20
Du missförstår. Grejen är inte att man ska bevisa att detta inte är bra, grejen är att debatten inte kan föras på nivån "åh, detta verkar läskigt, bäst att inte göra så". Det finns helt klart goda skäl till varför man skulle vilja ha lagar om vad som får odlas. Det finns också många bra motargument. Jag vet inte, kanske kräver jag för mycket av kollo nu, men jag vill bara att diskussionen ska vara saklig, intressant.

Privatpersoner är helt irrelevant i sammanhanget, frågan är alldeles för viktig för att mynna ut i sånt trams. Ingen bryr sig om krukväxter, annat än om det är för att komma runt dessa lagar. Vad som är intressanta frågor är tex hur jordbruket förändras med den här typen av lagar. Driver det oss mot större jordbruk? Kan det bidra till effektivare användning av jordbruksmark? Vilka miljöaspekter finns?

Ok. Jag är inte insatt. Berätta gärna om några av fördelarna. Jag försöker föreställa mig några, men inte en enda är utan skarpa reservationer.

Jag kan svara på dina två första frågor också. Ja, småskaliga jordbruk har det svårare att bära tack vare extra byråkrati. I teorin skulle man kanske kunna minimera överproduktion av vissa grödor, i praktiken skulle då få fler missnöjda jordbrukare och förmodligen mer oanvänd åkermark. Om det handlar om att förespråka mer resistenta och bättre grödor, finns skäl att misstänka att jordbrukaren känner till sina valmöjligheter och förutsättningar bättre än ett överstatligt organ. Det är en bred fråga, definitivt utan ett enkelt jakande svar.

Klein
2013-05-13, 00:51
Du missförstår. Grejen är inte att man ska bevisa att detta inte är bra, grejen är att debatten inte kan föras på nivån "åh, detta verkar läskigt, bäst att inte göra så". Det finns helt klart goda skäl till varför man skulle vilja ha lagar om vad som får odlas. Det finns också många bra motargument. Jag vet inte, kanske kräver jag för mycket av kollo nu, men jag vill bara att diskussionen ska vara saklig, intressant.

Det intressanta är ju vad som krävs för att själv få producera och sälja frön om lagförslaget går igenom. Det finns goda skäl att tro att det inte är lönsamt för ett litet bruk. Således är det bara ytterligare ett steg mot centralt kontrollerade storbruk ala Sovjetunionen. En strålande modell med positiv inverkan på miljön. Se bara på Östersjön och dess hälsofrämjande fisk.

Manta
2013-05-13, 00:57
Privatpersoner är helt irrelevant i sammanhanget, frågan är alldeles för viktig för att mynna ut i sånt trams.

:thumbup:

tlk
2013-05-13, 05:02
Vad förbjuda odling med egna fröer? Det handlar väl om att man inte ska få sälja fröer, eller sticklingar, hur som helst? (paragraf 2,4)


Och det står väl ändå uttrycklingen att det inte rör småskalig (och nicheaktig) säljning av genmaterial? (paragraf 27)


TS, var i direktivförslaget hittar du det som du påstår?



Det rör sig alltså om att industriell försäljning av genmaterial så ska det vara artbestämt material. Odla får du gör hur fasiken du vill.


Och vill du bara ge bort frö eller sälja till din kompis så är det helt ok. (ref. artikel 2).

tlk
2013-05-13, 05:12
Jag tycker väl själv inte att det är vidare konstigt att det ska vara någon form av kontroll på vad det egentligen är som säljs för fröer. Handlar ju om spårbarhet och att man ska kunna veta vad som matas till foderdjur och vad som hamnar i maten. Också förstås säkerhet för konsumenten som köper fröerna så de verkligen får vad de är ute efter.


Naturalnews-länken måste ju för övrigt vara någon sort skämt, och man undrar om de ens har bemödat sig att läsa direktivet.

z_bumbi
2013-05-13, 06:41
Privatpersoner är helt irrelevant i sammanhanget, frågan är alldeles för viktig för att mynna ut i sånt trams. Ingen bryr sig om krukväxter, annat än om det är för att komma runt dessa lagar. Vad som är intressanta frågor är tex hur jordbruket förändras med den här typen av lagar. Driver det oss mot större jordbruk? Kan det bidra till effektivare användning av jordbruksmark? Vilka miljöaspekter finns?


Omfattas privatpersoner är relevanta. Hur får du det till att bli något annat? Om du vill låtsas vara insatt så kan du ju kolla upp omsättningen på de företag som väljer sig mot den privata odlingen. De stora summorna ser du aldrig då det är sådant som folk gör själva men du kanske får en idé.

tlk
2013-05-13, 06:53
Det intressanta är ju vad som krävs för att själv få producera och sälja frön om lagförslaget går igenom. Det finns goda skäl att tro att det inte är lönsamt för ett litet bruk. Således är det bara ytterligare ett steg mot centralt kontrollerade storbruk ala Sovjetunionen. En strålande modell med positiv inverkan på miljön. Se bara på Östersjön och dess hälsofrämjande fisk.

Ska du göra förtjänst på business så är det bara trevligt med spårbarhet, och att det råder kontroll på att det som säljs är vad du påstår.

Däremot om du sysslar med växtförädling, hemmaodling, framställande av nya arter, etc. så är det ju helt ok. Och du får dela med dig av fröna hur du vill.



Vad som gäller står klart och tydligt i direktivförslaget, och är mångt bättre läsning än alarmistiska bloginlägg.

arthax
2013-05-13, 07:06
Har inte läst, men det låter som http://www.codexalimentarius.org/

Bryggan
2013-05-13, 07:15
Det finns helt klart goda skäl till varför man skulle vilja ha lagar om vad som får odlas. Ja självklart! I mutträsket Bryssel så vill politikerna få makten över den otroliga summa pengar som mat innebär. Genom att likt Julius Ceasar peka med tummen upp eller ner så kan politikerna tillåta ett fåtal producenter av spannmål förse heeeela marknaden med grödor. Förser dessa producenter sedan politikerna med lite "extra" på sidan så är allt frid och fröjd. Det ÄR det underutvecklade syd och centraleuropa som styr över oss gott folk och vi tillåter det år ut och år in. Synd att det inte är lika lätt att hoppa av som det var att komma in....vi kommer aldrig att komma av EU-tåget utan blodspillan bara så ni vet. Flera tror att Sverige lever kvar som en egen nation men ni bör tänka om. På samma sätt som vi hade sänt militär om Jämtland ville bli självständigt kommer vi att bli belägrade om vi verkligen vill komma loss.

Privatpersoner är helt irrelevant i sammanhanget, frågan är alldeles för viktig för att mynna ut i sånt trams.Den enskilda individen är alltid obetydlig i EU-maskineriet.


Driver det oss mot större jordbruk?JA!

Kan det bidra till effektivare användning av jordbruksmark?NEJ:

Japp, det är en del av grejen. Det är kanske tänkbart att de som inte vill få sina grödor kopierade endast sålde frön som gav sterila plantor. Men jag vet inte om jag vill leva i en värld där nästan allt som odlas är sterilt...Det är ju dit vi strävar om vi ger efter för politikerna!! Tekniken finns och kan bara alla naturliga grödor försvinna så slipper politikerna hota med polis eftersom allt utsäde i framtiden kommer att vara sterilt och förses från de som politikerna valt...tex Monsanto.

Hela karusellen kan liknas vid planekonomi och alla vet vi hur de försöken slutat...nu är det iofs 2000-talet och kanske kommer EU att lyckas skapa den perfekta förtryckar-nationen!

Bryggan
2013-05-13, 07:18
men jag vill bara att diskussionen ska vara saklig, intressant.Men hela karusellen i Bryssel är barnslig, osaklig och ologisk så varför ska vi vara bättre än de som bestämmer över oss?

http://komigenuva.wordpress.com/2012/08/10/frolagen-klubbad-och-svensk-mjolk-forsvinner-bonder-maktlosa-i-bondeagda-arla/

LoveMachine
2013-05-13, 07:40
Nu är inte juridiska mitt bästa språk men jag gjorde ett försök att läsa lagtexten. Det slutade mest i svårartad förvirring. I mina ögon så har lagen både bra och dåliga sidor. Framför allt så finns det ju många undantag som man kan kriga om i all evighet. När lagar måste tolkas och inte bara tillämpas så blir jag alltid lite orolig. Rent pricipiellt tycker jag det hela låter som en dålig idé men jag saknar kunskapen och tiden för att verkligen kunna sätta mig in i lagtexten.

Det är bra att man inte kan smyga in precis vad som helst på marknaden och kalla det utsäde. Det ger möjligheter för en viss kontroll av vad vi sedan äter. Men det förutsätter ju att en kontroll görs och att man inte bara litar på producenterna. För det fungerade ju ärligt talat inte så bra med hästköttet. Ska systemet dessutom fungera på ett bra sätt och inte bara gynna giganter som Monsanto så måste det också gör att små producenter har råd och möjlighet att registrera sitt utsäde. Tyvärr brukar EU och andra stora organisationer vara ganska dåliga på just detta, man gör allt så väldigt besvärligt. Det är ju tyvärr ofta så att vi skyddar de stora aktörerna istället för att bli skyddade från de stora aktörerna.

En sak som någon som har juridikens gåva gärna får svara på är om det som bonde är möjligt att använda förra årets skörd som utsäde eller om det då räknas som en oregistrerad produkt.

Ladugårdsdörr
2013-05-13, 07:40
Lagen i sig är inte så väldigt farlig, vad som däremot är oroande är att den bryter ny mark för vad som komma skall. När befolkningen anpassat sig till denna lag så är det en smal sak att stryka lite här och ändra lite där och plötsligt är även privat odlande inkluderat.
Givetvis har denna lag kommit till genom lobbyverksamhet av de som vill kontrollera all odling och sprida sina roundup-grödor och samtidigt förbjuda användning av förra årets skörd som utsäde.

micke81
2013-05-13, 07:49
inget gott har någonsin kommit ur EU byråkratin.

BigSpawn
2013-05-13, 08:15
Har inte läst hela förslaget men har läst lite om Monsanto och vad som håller på att hända i USA och så vidare, och stämmer bara hälften av det som påstås så finns anledning att bli orolig för framtiden.

Mantus
2013-05-13, 09:23
Nu är inte juridiska mitt bästa språk men jag gjorde ett försök att läsa lagtexten. Det slutade mest i svårartad förvirring. I mina ögon så har lagen både bra och dåliga sidor. Framför allt så finns det ju många undantag som man kan kriga om i all evighet. När lagar måste tolkas och inte bara tillämpas så blir jag alltid lite orolig. Rent pricipiellt tycker jag det hela låter som en dålig idé men jag saknar kunskapen och tiden för att verkligen kunna sätta mig in i lagtexten.

Det är bra att man inte kan smyga in precis vad som helst på marknaden och kalla det utsäde. Det ger möjligheter för en viss kontroll av vad vi sedan äter. Men det förutsätter ju att en kontroll görs och att man inte bara litar på producenterna. För det fungerade ju ärligt talat inte så bra med hästköttet. Ska systemet dessutom fungera på ett bra sätt och inte bara gynna giganter som Monsanto så måste det också gör att små producenter har råd och möjlighet att registrera sitt utsäde. Tyvärr brukar EU och andra stora organisationer vara ganska dåliga på just detta, man gör allt så väldigt besvärligt. Det är ju tyvärr ofta så att vi skyddar de stora aktörerna istället för att bli skyddade från de stora aktörerna.

En sak som någon som har juridikens gåva gärna får svara på är om det som bonde är möjligt att använda förra årets skörd som utsäde eller om det då räknas som en oregistrerad produkt.

Efter en snabb genomläsning så synes det som att bonden får det om det räknas som "breeding". Då jag själv inte sysslar med jordbruk och ingen närmre definition ges för "breeding" blir det svårt att sia om.
Nu blir mitt resonemang rätt luddigt då jag inte riktigt orkat sätta mig in i förslaget ordentligt och då man antagligen skulle behövt läsa de direktiv som förslaget är tänkt att ersätta men det verkar som om förslaget gäller stora aktörer som tänker göra sitt material "available on the market" (alltså tex sälja, byta eller ge bort det) och det då är tänkt att detta material ska odlas på (det verkar alltså inte gälla sådant som säljs för att ätas eller dylikt) i sådana fall ska aktören bl.a. vara registrerad och föra noggranna kvalitetskontroller samt märka sina produkter på ett korrekt sätt i enlighet med direktivet.
Det finns en del undantag bl.a. gällande privatpersoner som byter plantmaterial med varandra samt för nischade marknader där en företagare måste ha över tio anställda och en omsättning på 2 miljoner euro för att behöva registrera sig.

LoveMachine
2013-05-13, 09:35
Det tackar jag för. Skingrar i alla fall några juridiska dimbankar.

tlk
2013-05-13, 10:33
+1 på Mantus.

Alltså varför läser ni inte förslaget istället? Det är knappast ett långt direktiv (140 sidor cirkus, och det mesta kan ju såklart skippas), och det är inte särskilt svårförstålig text heller.. Mycket bättre att diskutera utifrån det än från alarmistiska bloggar.

Bönder kommer att få förädla bäst de vill. Privatpersoner likaså. Står uttryckligen. Överlåtelse av fröer och sticklingar inga problem heller. Likaså småskalig försäljning, eller försäljning av "nischväxter".

Vad det handlar om är att förkningsmaterial (plantor, sticklingar, fröer...) ska vara registrerade i genbank. Mycket som ett led i att vi ska kunna spåra vad vi får i oss för mat, vad vår mat får i sig för mat, och att vi ska ha större säkerhet på att vi får det vi verkligen vill.

Tricce
2013-05-13, 10:43
+1 på Mantus.

Alltså varför läser ni inte förslaget istället? Det är knappast ett långt direktiv (140 sidor cirkus, och det mesta kan ju såklart skippas), och det är inte särskilt svårförstålig text heller.. Mycket bättre att diskutera utifrån det än från alarmistiska bloggar.

Bönder kommer att få förädla bäst de vill. Privatpersoner likaså. Står uttryckligen. Överlåtelse av fröer och sticklingar inga problem heller. Likaså småskalig försäljning, eller försäljning av "nischväxter".

Vad det handlar om är att förkningsmaterial (plantor, sticklingar, fröer...) ska vara registrerade i genbank. Mycket som ett led i att vi ska kunna spåra vad vi får i oss för mat, vad vår mat får i sig för mat, och att vi ska ha större säkerhet på att vi får det vi verkligen vill.

Nämen se där en mycket bra sammanfattning, man tackar!

LoveMachine
2013-05-13, 12:02
Alltså varför läser ni inte förslaget istället? Det är knappast ett långt direktiv (140 sidor cirkus, och det mesta kan ju såklart skippas), och det är inte särskilt svårförstålig text heller.. Mycket bättre att diskutera utifrån det än från alarmistiska bloggar.

Naturligtvis är det bättre att man läser lagtexten. Men jag kan verkligen inte hålla med om att 147 sidor lagtext är någon bagatell, då är jag ändå van vid att läsa en hel del mystifika facktexter. Att veta vad man kan hoppa över är dessutom något som en lekman inte har koll på.

z_bumbi
2013-05-13, 16:37
Jag har skummat förslaget och de enda större förändringarna är väl för mindre odlare och privatpersoner som, enligt mig, får en förbättring?

tlk
2013-05-13, 17:04
Naturligtvis är det bättre att man läser lagtexten. Men jag kan verkligen inte hålla med om att 147 sidor lagtext är någon bagatell, då är jag ändå van vid att läsa en hel del mystifika facktexter. Att veta vad man kan hoppa över är dessutom något som en lekman inte har koll på.

Börjar man i början så framgår det efter bara ett fåtal paragrafer vad det rör sig om. Rekommenderar även början på artikel 2. Definitivt bättre än att tro på vad som bloggarna påstår.


Hade varit roligt vad TS har för åsikt om det hela, för hen har väl förmodligen bemödat sig att läsa vad den länkar.

Jag har skummat förslaget och de enda större förändringarna är väl för mindre odlare och privatpersoner som, enligt mig, får en förbättring?

Ser så ut, ja.

Exdiaq
2013-05-14, 12:19
Kornsirap :)

Spetälsk
2013-05-14, 12:32
Alltså varför läser ni inte förslaget istället?Vi tycker om att hetsa upp oss. blir för lite sånt om man läser och försöker förstå. vi hyllar den ogenomtänkta handlingen och det vilda tjutandet. livet är som en fotbollsmatch där vi sitter på läktaren :)

alikiss
2013-05-14, 13:45
Verkar knas. Upphovsrättslag på allt levande?

Det var väl illa nog att man kunde ta patent på genetiskt förstörda organismer.

alikiss
2013-05-14, 13:47
Vad förbjuda odling med egna fröer? Det handlar väl om att man inte ska få sälja fröer, eller sticklingar, hur som helst? (paragraf 2,4)


Och det står väl ändå uttrycklingen att det inte rör småskalig (och nicheaktig) säljning av genmaterial? (paragraf 27)


TS, var i direktivförslaget hittar du det som du påstår?



Det rör sig alltså om att industriell försäljning av genmaterial så ska det vara artbestämt material. Odla får du gör hur fasiken du vill.


Och vill du bara ge bort frö eller sälja till din kompis så är det helt ok. (ref. artikel 2).Tråd låst? =P

Jag kunde ju tänka mig att Cornucopia såg vad han ville se / drog för höga växlar eller vad man säger.

spoonchest
2013-05-14, 17:53
Jag tror man drog nån parallell till the US and A där en massa bönder blivit sönderstämda för att de använt eget utsäde.