handdator

Visa fullständig version : Tränar 7ggr i veckan, begränsas mina "gains"?


Nixan
2013-05-12, 19:29
Vill börja med att skriva att jag trivs med mitt schema och kommer inte att ändra på det. Frågan är till framtida upplägg.
Har läst på bl.a. träningslära.se (http://traningslara.se/) och leangains.com (http://www.leangains.com/) mycket. Där tas träningsfrekvensen upp i en del texter och enligt dessa sidor så är det bättre att träna mindre och vila mer än vad jag gör.

Tränar just nu igenom kroppen två gånger per vecka uppdelat på 7 dagar. Tränar strikt och tänker väldigt mycket på utförandet i alla mina övningar. Kör inte alltid till failure, men oftast (gäller set 3-5).

Mitt schema:

Press:
Bänkpress 5x10
Sne bänkpress 5x10
Axelpress 5x10
Sidolyft 5x12 (ev. dropset)
Liggande Tricepsextensioner 5x12
Pushdowns 5x12 (ev. dropset)

Drag:
Pullups 2x10, 3xFail
Latsdrag med V-handtag 5x12
Stångrodd 5x10
Hantelrodd 5x12
Marklyft 3-5x10 (Låga vikter ~110kg, tränar teknik)
Baksida axlar i maskin/kabel 5x15
Stångcurl 4x15 (ev. dropset)
Hammercurl 3x15

Ben:
Knäböj 5x10
Raka marklyft 5x10
Benpress 5x10
Lårcurl 5x12
Magmaskin 5x15
Vadpress i smith 5x25 (ev. fler set)
Sittande vadpress 3x25

Setvilan är runt 120 sekunder i de tre stora, i övriga övningar är den runt 90 sekunder.
Ett pass tar 1½-2h.
Veckan är uppdelad såhär:
M: Ben
T: Press
O: Drag (utan marklyft)
T: Ben
F: Press
L: Drag (med marklyft)
S: Löpning (30-40 min)

Om mig:
Kille, 181 cm, 82 kg.
Tränat i snart 2 år regelbundet (endast uppehåll vid sjukdom). Mitt mål är att om något år kunna tävla inom bodybuilding.
Stats:
Bänkpress: 1x105kg
Knäböj: 1x125kg
Marklyft: 2x140kg

Bulkar på 300-500 kcal överskott just nu. Räknar kalorier.

Så frågan är som i rubriken. Begränsas mina "gains" och vilken frekvens anser ni vara den bästa (med motivation, gärna fördjupat och med länkar till källor. Gillar att nörda ner mig i detta ämne) ?

Carnes
2013-05-12, 19:33
Funkar det så funkar det. Jag personligen skulle aldrig få för mig att träna 7 dagar i veckan med tanke på hur slut man blir av att jobba + Mark/böj/bänk + skitövningar med konstant progression, + ha ett socialliv på det:D

Edit; Jag personligen tror att träna så pass mycket som du gör (no offence, du har tränat 2 år, tror inte du är spec opti i basövningar ännu) hindrar dina gains

Så släng upp dagsformsbilder så får vi se ''what we're dealing with''

Nixan
2013-05-12, 19:58
Funkar det så funkar det. Jag personligen skulle aldrig få för mig att träna 7 dagar i veckan med tanke på hur slut man blir av att jobba + Mark/böj/bänk + skitövningar med konstant progression, + ha ett socialliv på det:D
Glömde tillägga ålder. Är 21 år så har ingen annan än mig själv att ta hand om.
Jobbar 8-17 (stillasittande kontorsarbete), tränar 19-21 på vardagar, 13-15 på helger. Inga problem att orka/hinna med socialliv.
Men till frågan som är relevant för tråden. Vilka skitövningar syftar du på? Alla som inte ingår i en styrkelyftares pass?

no offence, du har tränat 2 år, tror inte du är spec opti i basövningar ännu
Tror inte jag heller, jobbar på det.

Carnes
2013-05-12, 20:09
Sidolyft, curls, extension osv osv, dom är guld värda men skojade till det.. Släng upp en bild mannen :>

Rawsteel
2013-05-12, 20:10
Jag är övertygad om att det är ett mindre "effektivt" sätt att träna på, det är trots allt när du vilar som du växer.
Sen beror det iof mycket på vilket volym och intensitet du kommer använda.

Nixan
2013-05-12, 20:21
Sen beror det iof mycket på vilket volym och intensitet du kommer använda.

...Kör inte alltid till failure, men oftast (gäller set 3-5).

Mitt schema:

Press:
Bänkpress 5x10
Sne bänkpress 5x10
Axelpress 5x10
Sidolyft 5x12 (ev. dropset)
Liggande Tricepsextensioner 5x12
Pushdowns 5x12 (ev. dropset)

Drag:
Pullups 2x10, 3xFail
Latsdrag med V-handtag 5x12
Stångrodd 5x10
Hantelrodd 5x12
Marklyft 3-5x10 (Låga vikter ~110kg, tränar teknik)
Baksida axlar i maskin/kabel 5x15
Stångcurl 4x15 (ev. dropset)
Hammercurl 3x15

Ben:
Knäböj 5x10
Raka marklyft 5x10
Benpress 5x10
Lårcurl 5x12
Magmaskin 5x15
Vadpress i smith 5x25 (ev. fler set)
Sittande vadpress 3x25

Setvilan är runt 120 sekunder i de tre stora, i övriga övningar är den runt 90 sekunder.
Ett pass tar 1½-2h.
Veckan är uppdelad såhär:
M: Ben
T: Press
O: Drag (utan marklyft)
T: Ben
F: Press
L: Drag (med marklyft)
S: Löpning (30-40 min)
...
Som svar på din fråga



Släng upp en bild mannen :>
Tyvär

Vunnis
2013-05-12, 20:31
Jag tränar också för det mesta 6-7 gånger i veckan, men jag ser på dom tidigare svaren i tråden att jag inte har fått ut någonting av det och att jag är ännu svagare, mindre och uslare än vanligt. :(
Pillat upp i alla fall 175-145-230 på en kroppsvikt på ~85 någonstans.

Carcer
2013-05-12, 20:32
jag tränar också för det mesta 6-7 gånger i veckan, men jag ser på dom tidigare svaren i tråden att jag inte har fått ut någonting av det och att jag är ännu svagare, mindre och uslare än vanligt. :(
pillat upp i alla fall 175-145-230 på en kroppsvikt på ~85 någonstans.

+1

Nixan
2013-05-12, 20:37
Jag tränar också för det mesta 6-7 gånger i veckan, men jag ser på dom tidigare svaren i tråden att jag inte har fått ut någonting av det och att jag är ännu svagare, mindre och uslare än vanligt. :(
Pillat upp i alla fall 175-145-230 på en kroppsvikt på ~85 någonstans.

Ursäkta mig, men har svårt att tolka ibland när det är i text och inte ord :smash:.
Du var sarkastisk här och menade att det visst går att göra riktigt bra ökningar fast man tränar ("för") ofta?

Vunnis
2013-05-12, 20:54
Ursäkta mig, men har svårt att tolka ibland när det är i text och inte ord :sma sh:.
Du var sarkastisk här och menade att det visst går att göra riktigt bra ökningar fast man tränar ("för") ofta?
Det beror ju på vad man räknar som riktigt bra ökningar, men till min nivå(kalla den vad man vill) kan man ju bevisligen komma i alla fall - även om man tycker att träningen är så pass rolig att man gärna utför den dagligen.
Då har jag visserligen tränat längre än TS, men anpassar man intensitet och volym så ska det nog inte vara några problem i alla fall.

bigbellybob
2013-05-12, 21:00
Prova köra 4 pass i veckan istället och kolla om din progression ökar med det om du är orolig. Annars om du inte känner dig trött/ övertränad så kör på.

Rawsteel
2013-05-12, 21:04
Som svar på din fråga

Oj, den missade jag.
10 set med bara 2 dagars vila? Hur långt tar du dessa 10?
För mycket om du frågar mig, mer än 8 lär bara ge en förlängd återhämtning om du tar dom flesta till 1 rep från failure med ett bra utförande.
10-12 set är typ standard för upplägg där varje muskel tränas 1 gång i veckan.
Mer är inte lika med bättre, snarare kontraproduktivt i dom flesta frekventa uppläggen.

GVA
2013-05-12, 21:08
Vill börja med att skriva att jag trivs med mitt schema och kommer inte att ändra på det. Frågan är till framtida upplägg.
Har läst på bl.a. träningslära.se (http://traningslara.se/) och leangains.com (http://www.leangains.com/) mycket. Där tas träningsfrekvensen upp i en del texter och enligt dessa sidor så är det bättre att träna mindre och vila mer än vad jag gör.

Tränar just nu igenom kroppen två gånger per vecka uppdelat på 7 dagar. Tränar strikt och tänker väldigt mycket på utförandet i alla mina övningar. Kör inte alltid till failure, men oftast (gäller set 3-5).

Mitt schema:

Press:
Bänkpress 5x10
Sne bänkpress 5x10
Axelpress 5x10
Sidolyft 5x12 (ev. dropset)
Liggande Tricepsextensioner 5x12
Pushdowns 5x12 (ev. dropset)

Drag:
Pullups 2x10, 3xFail
Latsdrag med V-handtag 5x12
Stångrodd 5x10
Hantelrodd 5x12
Marklyft 3-5x10 (Låga vikter ~110kg, tränar teknik)
Baksida axlar i maskin/kabel 5x15
Stångcurl 4x15 (ev. dropset)
Hammercurl 3x15

Ben:
Knäböj 5x10
Raka marklyft 5x10
Benpress 5x10
Lårcurl 5x12
Magmaskin 5x15
Vadpress i smith 5x25 (ev. fler set)
Sittande vadpress 3x25

Setvilan är runt 120 sekunder i de tre stora, i övriga övningar är den runt 90 sekunder.
Ett pass tar 1½-2h.
Veckan är uppdelad såhär:
M: Ben
T: Press
O: Drag (utan marklyft)
T: Ben
F: Press
L: Drag (med marklyft)
S: Löpning (30-40 min)

Om mig:
Kille, 181 cm, 82 kg.
Tränat i snart 2 år regelbundet (endast uppehåll vid sjukdom). Mitt mål är att om något år kunna tävla inom bodybuilding.
Stats:
Bänkpress: 1x105kg
Knäböj: 1x125kg
Marklyft: 2x140kg

Bulkar på 300-500 kcal överskott just nu. Räknar kalorier.

Så frågan är som i rubriken. Begränsas mina "gains" och vilken frekvens anser ni vara den bästa (med motivation, gärna fördjupat och med länkar till källor. Gillar att nörda ner mig i detta ämne) ?

Lol brukar köra nästan exakt såhär då jag brukar skippa vilodagarna i mitt ben/press/drag schema pga av att jag är taggad och bara vill dit igen.

Jag har inte haft några problem med det men såfort jag känner att jag inte kommer kunna köra fult ut på gymmet en dag då skiter jag i det och vilar den dagen.

Så länge man äter som fan och sover mycket och inte anstränger sig fysiskt i övrigt tror jag inte det är några som helst problem, men kom ihåg känner du någon dag att du inte kommer kunna ge max skit bara i det då.

GVA
2013-05-12, 21:15
Jag hade dock dissat marken och kanske bara kört det varannan vecka eller en gång i månaden. Blir tillräckligt med böjj 2 gånger i veckan (känner jag)... och alla som tror att man inte kan bygga en fet massiv rygg utan att marka 1 gång i veckan har fel...finns massa exempel på body builders som inte kör mark ofta.

Ingen dålig övning men känner att det inte är hållbart att köra den så ofta med det schemat´jag kör (och du).. :)

GVA
2013-05-12, 21:22
Jag är övertygad om att det är ett mindre "effektivt" sätt att träna på, det är trots allt när du vilar som du växer.


Musklerna växer som mest när man sover och det gör man ju även om man tränar 6-7 dagar i veckan.

Tror inte att det är några problem att köra såhär så länge man sover mycket och sköter kosten väldigt bra. Jag tränar 6-7 gg i veckan sover 9timmar varje natt och äter var 2.5e-3e timme utan undantag och det har funkat hittills för mig.

Nisseg
2013-05-12, 21:36
Mycket tyckande och gissande. Ät bra och kör på. Ökar du i gymmet, kroppen svarar och du trivs så fungerar det, annars får du dra ned på det. Det är väldigt individuellt hur mkt du klarar av att träna.

Själv deffar jag nu och tränar varje dag, en hel del konditionskrävande idrott, tung styrketräning och har ett mycket fysiskt jobb. För mig fungerar det, för att jag är van och har alltid tränat väldigt mycket. Och jag ökar i gymmet och även i massa.

Lyssnar man på byggare, finessatleter eller dylikt som är framstående i Sverige så finns det självklart fall där det tränas mindre, men många tränar varje dag, både styrketräning och div. cardio. Det finns inget rätt eller fel.

Kan tillägga att den största skillnaden för progression i gymmet för mig kom efter sommaren 2012 av två anledningar: Dels ökat kcalintag (bulk) och ökad styrketräning. Innan det tränade jag ca 3 styrkepass/vecka men bytte till 5-6 styrkepass/vecka, och det gav ett positivt resultat. Så för mig fungerade det.

Rawsteel
2013-05-12, 21:36
Musklerna växer som mest när man sover och det gör man ju även om man tränar 6-7 dagar i veckan.

Tror inte att det är några problem att köra såhär så länge man sover mycket och sköter kosten väldigt bra. Jag tränar 6-7 gg i veckan sover 9timmar varje natt och äter var 2.5e-3e timme utan undantag och det har funkat hittills för mig.

Jo, klart det funkar och sen handlar det ju mycket om volym/intensitet.
Att använda samma volym som normalt sätt används i program där man kör varje muskel var 5-7e dag i ett sådant upplägg är med största sannolikhet mindre effektivt, kanske tom kontraproduktivt.
Inte heller något vidare ur ett skadeperspektiv.

GVA
2013-05-12, 21:52
Jo, klart det funkar och sen handlar det ju mycket om volym/intensitet.
Att använda samma volym som normalt sätt används i program där man kör varje muskel var 5-7e dag i ett sådant upplägg är med största sannolikhet mindre effektivt, kanske tom kontraproduktivt.
Inte heller något vidare ur ett skadeperspektiv.

Vet inte vad jag skulle ta i vikter om jag körde varje muskel var 7e dag men tvivlar på att det skulle vara någon JÄTTE skillnad men lite mer skulle jag säkert panga upp. Jag kör dock med variation och kör tex 3 pass tungt speciellt i bas övningarna sen 3 dagar lättare. Jag tror man får känna sig lite fram vad som känns bäst för en själv. Jag hade tex aldrig klarat av att köra såhär när jag började träna.

z_bumbi
2013-05-13, 07:41
Frågan är dels hur träningen går och dels hur man återhämtar sig på andra sätt än muskulärt för det tar ganska lång tid för någon att bygga upp kroppen så att den tål en hög volym. Det en hel hög med folk verkar missa är att de som tränar varje dag i tävlingsidrotter nästan samtliga började med 2-3 träningspass i veckan och körde det under den första tiden. Sen ökar man volym och frekvens över tid för att ge kroppen tid att anpassa sig.
Trivs man att träna 6-7 dagar i veckan, man får de resultat man vill, man får inga skadekänningar och man är inte ett totalt vrak övrig tid så funkar det uppenbarligen för den personen men i de flesta fallen kan man få samma resultat med andra varianter.

Mats J
2013-05-13, 09:28
Funkar det så funkar det, för mig skulle det aldrig funka. Jag kör max varannandag (4 split) med låg volym (3-8 set) och det är ungefär gränsen för mig nu. Kör jag mer /oftare börjar skador komma och jag känner att jag inte återhämtar mig. Men det är som sagt för mig och nu (tränat 25 år ocg är 40+) kunde träna mer när jag var yngre.

Röda Björnen
2013-05-13, 09:38
Det beror på så många saker.

Din vardag!, hur du äter, hur långt tar du varje set, har du upplevt positiva resultat av att träna såhär, har du upplevt negativa resultat av att träna såhär o.s.v.

Testa och se!

Jag personligen tränar varje dag samt flera gånger om dagen och ungefär i dagsläget denna vecka har jag 19 inplanerade pass allt som allt, dock är jag nybliven singel. Tränar natt och dag samt jobbar olika tider varje dag så mitt liv är en cirkus just nu men jag ökar väldigt bra på detta.

MVH

Mats J
2013-05-13, 09:40
Sedan tycker jag att det är svårt att få ut max av sina pass när jag kör varje dag, jag behöver oftast en dag för mental återhämtning också, innan jag kan vara laddad och ha focus på topp igen..

Tror på och har alltid trott på kvalite > kvantite

Langster
2013-05-13, 09:46
Orkar man träna varje dag så tror jag inte det är negativt.
Speciellt inte de första åren man tränar, men även senare om den totala mängden träning inte blir så stor att det påverkar ens prestationsförmåga negativt.

Man begränsar sina ökningar om man inte orkar prestera ordentligt på träningen. Detta märker man lätt själv.

Personligen skulle jag inte orka träna oftare än varannan dag, men det är för att jag föredrar ett sätt att träna som är väldigt utmattande och jag föredrar att träna mer än en muskelgrupp per pass.

Langster
2013-05-13, 09:49
Sedan tycker jag att det är svårt att få ut max av sina pass när jag kör varje dag, jag behöver oftast en dag för mental återhämtning också, innan jag kan vara laddad och ha focus på topp igen..

Tror på och har alltid trott på kvalite > kvantite

+1 på detta.

När jag var nybörjare var det så kul att träna att man blev taggad av att bara tänka på att träna, då var den mentala återhämtningen inget problem.

Jag har dock på senare år funderat på hur kroppen skulle reagera på att utsättas för en mildare träning mer kroniskt, än de brutala blitzkrieg jag utsätter den för 3 ggr per vecka. Men jag har fan ingen lust alls att gå till gymmet så ofta.

Holmeros
2013-05-13, 11:08
Lyssna på kroppen? Ja, optinojan kanske slår in lite för ofta och kan förstöra just förmågan att lyssna på kroppen, men för mig funkar det.

Jag tränar i regel 6 pass i veckan, ibland 7. Det som avgör antalet är helt enkelt hur min kropp och knopp mår - det kommer till stunder där jag ska göra mig klar för att sticka till gymmet men struntar i det för jag inte ens vet vad jag ska träna, vartenda muskel i kroppen är paj. Då vilar jag.
Känner jag t.ex att axlarna mår bra och jag har ett axelpass planerat, då går jag och tränar axlar.

Det mentala tycker jag är ganska lätt att övervinna. Det är ju bara till att sluta bitcha och lyfta :)

Nixan
2013-05-13, 16:53
Tack för alla svar!

Märker att jag inte är ensam med att träna så ofta som jag faktiskt gör.
Sitter någon på en artikel kring ämnet så får ni gärna länka också. Gillar som sagt att nörda ner mig inom träning.

Fredriiik
2013-05-13, 17:56
Tack för alla svar!

Märker att jag inte är ensam med att träna så ofta som jag faktiskt gör.
Sitter någon på en artikel kring ämnet så får ni gärna länka också. Gillar som sagt att nörda ner mig inom träning.

ser absolut inget fel i att köra som du gör om du trivs med det och har bra ork.
Att vila en muskel sju dagar är inte optimalt.

Anders the peak har postat stuider som visade på att två eller tre pass var mest optimalt för muskeln varje vecka.