handdator

Visa fullständig version : Cancer :/


aliyidi
2013-05-12, 12:55
Tjena! Tror att jag har TC/testiklar cancer :( Vet inte hur jag ska säga det till morsan. Är dock 15 år hur kan jag få TC? sjukt *gah!*

knuckles
2013-05-12, 12:57
Har strålning förekommit nära Testikel eller Penis?

mij82
2013-05-12, 12:58
Om du är orolig så ringer du din vårdcentral och bokar en tid med läkare för utredning.
Men ja, det finns risk för testikelcancer vid 15 års ålder, men innan du målar fan på väggen så bokar du en tid på din vårdcentral.

Trouble
2013-05-12, 13:00
Varför tror du det?

Och som sagt, är du orolig så ta kontakt med din vårdcentral.

Latissimus Dorsi
2013-05-12, 13:01
I den åldern låter det förbannat osannolikt, varför tror du det?

Carnes
2013-05-12, 13:08
Bara att slänga ut dig orden bro.. Lycka till och hoppas att det inte är något.

aliyidi
2013-05-12, 13:10
I den åldern låter det förbannat osannolikt, varför tror du det?
Det sitter fast nåt längst upp på min högra kula. någonting mjukt och det gör ont när jag trycker på den. Är inte 15 heller fyller imorrn

aliyidi
2013-05-12, 13:11
Bara att slänga ut dig orden bro.. Lycka till och hoppas att det inte är något.

Tack :)

Okej
2013-05-12, 13:11
Meh, diagnostisering är halv livsfarligt. Enligt wikipedia har jag allt från AIDS till bröstcancer till försenad mens (och då är jag ändå man!!)

Jag utgår nu från att du inte talat med någon läkare, om du har gjort det och fått svaret, beklagar :(

aliyidi
2013-05-12, 13:13
Har strålning förekommit nära Testikel eller Penis?
Nej men brukar ha bärbar datorn på min penis när jag ligger. typ 3/4 timmar om dan

Tolkia
2013-05-12, 13:17
Gå till vårdcentralen.

Vidare finns inget visat samband mellan ickejoniserande strålning och testikelcancer.

Masi
2013-05-12, 13:19
Nej men brukar ha bärbar datorn på min penis när jag ligger. typ 3/4 timmar om dan

Gör inte hela sveriges befolkning det?

Och som sagt, innan du skriker ut detta så borde du undersöka det först..

Trodde själv jag hade fått den mildare versionen av hudcancer pga ett par konstiga sår, men efter en undersökning med läkare visade det sig bara vara medaljongsjukan, typ mest ofarligaste hudsjukdomen som finns.

aliyidi
2013-05-12, 13:21
haha det jag oroa mig mest för är hur jag ska berätta till morsan. Jag bryr mig inte om cancern. Det finns några som inte blir steril efter de har opererat bort testikeln

Ponde
2013-05-12, 13:25
haha det jag oroa mig mest för är hur jag ska berätta till morsan. Jag bryr mig inte om cancern. Det finns några som inte blir steril efter de har opererat bort testikeln

Om det handlar om dina testiklar och möjligtvis liv och död, är då verkligen att berätta detta till din morsa ditt värsta problem? Prioritera lite va...?

aliyidi
2013-05-12, 13:25
Gör inte hela sveriges befolkning det?

Och som sagt, innan du skriker ut detta så borde du undersöka det först..

Trodde själv jag hade fått den mildare versionen av hudcancer pga ett par konstiga sår, men efter en undersökning med läkare visade det sig bara vara medaljongsjukan, typ mest ofarligaste hudsjukdomen som finns.
Men tecknet på cancern är att en testikel har blivit större. så 99% det är cancer. Men hoppas att det är inte cancer

Trouble
2013-05-12, 13:26
Det sitter fast nåt längst upp på min högra kula. någonting mjukt och det gör ont när jag trycker på den. Är inte 15 heller fyller imorrn

Det är inte bitestikeln du känner då? Eller något litet spermatocele? Eller en helt normalt testikel som du tror är onormal?

Point being -> Det behöver inte vara farligt så oroa dig inte i förväg. Oroa inte heller din mamma i onödan. Gå till vårdcentralen.

Loke
2013-05-12, 13:26
haha det jag oroa mig mest för är hur jag ska berätta till morsan. Jag bryr mig inte om cancern. Det finns några som inte blir steril efter de har opererat bort testikeln

Men seriöst, skärp dig. Det mest sannolika är att din kula har ändrat form lite i samband med din pubertet. Vänta med att fundera på vad du ska säga tills det finns något att säga.

Okej
2013-05-12, 13:26
haha det jag oroa mig mest för är hur jag ska berätta till morsan. Jag bryr mig inte om cancern. Det finns några som inte blir steril efter de har opererat bort testikeln

Men... Du har ju inte cancer? Så vitt jag vet är det värmen från laptop som är dåligt för simmarna, ingen strålning. Som sagt, har du varit i kontakt med någon och fått det bekräftat? Finns ingen anledning att släppa en sån bomb på din mor eller gå runt med den bördan när oddsen är minimala att du skulle vara drabbad av testikelcancer.

Det enda du går på är alltså att du sitter med laptopen mycket i knät? Inga knölar eller andra symptom? De ska inte vara symmetriska om du tror det.

Blaine
2013-05-12, 13:27
Deprimerande rubrik du har valt.

aliyidi
2013-05-12, 13:28
Om det handlar om dina testiklar och möjligtvis liv och död, är då verkligen att berätta detta till din morsa ditt värsta problem? Prioritera lite va...?
ja faktiskt. Hon bruka jämt prata om att jag kommer och gifta mig och hon får barnbarn. Om jag berättar det nu så kommer hon svimma säkert. Det räcker med farsan blev steril av cancer

aliyidi
2013-05-12, 13:31
Men... Du har ju inte cancer? Så vitt jag vet är det värmen från laptop som är dåligt för simmarna, ingen strålning. Som sagt, har du varit i kontakt med någon och fått det bekräftat? Finns ingen anledning att släppa en sån bomb på din mor eller gå runt med den bördan när oddsen är minimala att du skulle vara drabbad av testikelcancer.

Det enda du går på är alltså att du sitter med laptopen mycket i knät? Inga knölar eller andra symptom? De ska inte vara symmetriska om du tror det.

Har ju sagt att det är en liten knöl över min högra testikel och det gör ont när jag rör den

aliyidi
2013-05-12, 13:33
Men seriöst, skärp dig. Det mest sannolika är att din kula har ändrat form lite i samband med din pubertet. Vänta med att fundera på vad du ska säga tills det finns något att säga.

Så alla får 3 testiklar när dom har kommit in i puberteten?

rooz
2013-05-12, 13:34
Du är 15/16 och självdiagnostiserar dig med testikelcancer?

Sounds legit..

aliyidi
2013-05-12, 13:34
Det är inte bitestikeln du känner då? Eller något litet spermatocele? Eller en helt normalt testikel som du tror är onormal?

Point being -> Det behöver inte vara farligt så oroa dig inte i förväg. Oroa inte heller din mamma i onödan. Gå till vårdcentralen.

Huvudet på bitestikeln har svullnad på ena

aliyidi
2013-05-12, 13:34
Du är 15/16 och självdiagnostiserar dig med testikelcancer?

Sounds legit..

min farsa fick det förra året :(

Sandra81
2013-05-12, 13:35
Meh, diagnostisering är halv livsfarligt. Enligt wikipedia har jag allt från AIDS till bröstcancer till försenad mens (och då är jag ändå man!!)

Jag utgår nu från att du inte talat med någon läkare, om du har gjort det och fått svaret, beklagar :(

haha.. att googla symptomer är inget man ska göra. Det slutar bara med att man har en hel lista med sjukdomar.

rooz
2013-05-12, 13:37
min farsa fick det förra året :(

Det var ju tråkigt.

Men vad har det med DINA självdiagnoser att göra?

aliyidi
2013-05-12, 13:40
Det var ju tråkigt.

Men vad har det med DINA självdiagnoser att göra?

det kanske ingår i släkten?

1ytrewq
2013-05-12, 13:42
det kanske ingår i släkten?

Ring och boka tid hos vårdcentralen. Du behöver inte säga något till din mamma innan du kollat det, om du nu tycker det är pinsamt.

Jag har analyserat dina tidigare inlägg, och kommit fram till att det är ca 000.1% chans att du har cancer.

Njut av dagen istället för att oroa dig.

Latissimus Dorsi
2013-05-12, 13:45
Det sitter fast nåt längst upp på min högra kula. någonting mjukt och det gör ont när jag trycker på den. Är inte 15 heller fyller imorrn

Men gud, helvete hade EXAKT samma sak och var så förbannat panikslagen att jag började grina när jag var 14-15 och var helt säker på att jag hade cancer och var för generad att säga till föräldrarna att jag hade ont i bollarna. Det löste sig:D

Det som är ömt är antagligen toppen på ena kulan, och det är något mjukt som sticker ut från den? Jag tror att de har något med puberteten att göra, vet inte riktigt vad dock. Men för säkerhets skull så bör du gå till doktorn och kolla upp det, gör det bara skäms inte. Önskar själv i efterhand att jag skulle kollat upp det, bara för säkerhets skull. Men någon cancer tror jag absolut inte det är :)

aliyidi
2013-05-12, 13:46
Ring och boka tid hos vårdcentralen. Du behöver inte säga något till din mamma innan du kollat det, om du nu tycker det är pinsamt.

Jag har analyserat dina tidigare inlägg, och kommit fram till att det är ca 000.1% chans att du har cancer.

Njut av dagen istället för att oroa dig.
haha tack men hur ska jag boka tid hos vårdcentralen? är bara 15. eller kan jag?

rooz
2013-05-12, 13:47
haha tack men hur ska jag boka tid hos vårdcentralen? är bara 15. eller kan jag?

Du kunde ju klura ut att du har cancer, så fixa tid där är väl en smal sak?

(Googla fram numret till närmaste vårdcentral och boka en tid via telefon)

Trouble
2013-05-12, 13:49
Huvudet på bitestikeln har svullnad på ena

Är du säker? Har du palperat många bitestiklar i dina dagar?

Ta det lugnt nu, kompis. Det är väldigt lätt att tro sig ha det ena eller det andra och risken att du skulle ha TC är ju faktiskt inte stor trots att din pappa haft det... Gå ut på en promenad och känn vårvädret istället för att sitta inne och hetsa upp dig, skingra tankarna. Ring VC imorgon och be om en tid så kan du slappna av efter det.

Sniggel
2013-05-12, 13:59
Vet du vad?
Ju fortare du tar kontakt med vårdcentralen ju fortare kommer du att veta om det är cancer eller ej. Visar det sig att det inte är cancer så slipper du lämna det beskedet till morsan! Visar det sig att det är cancer är chansen större att det går att behandla i god tid.
Oavsett utfallet så är det en vinst om du kontaktar vårdcentralen så snart som möjligt och då kan du vänta med att prata om det med morsan om det är det du specifikt har ångest för. Det är mindre viktigt i nu-läget.

aliyidi
2013-05-12, 14:00
Är du säker? Har du palperat många bitestiklar i dina dagar?

Ta det lugnt nu, kompis. Det är väldigt lätt att tro sig ha det ena eller det andra och risken att du skulle ha TC är ju faktiskt inte stor trots att din pappa haft det... Gå ut på en promenad och känn vårvädret istället för att sitta inne och hetsa upp dig, skingra tankarna. Ring VC imorgon och be om en tid så kan du slappna av efter det.
fick det igår. Vad menar du med palperat många bitestikar? är inte ledsen :) Imorgon fyller jag år så jag kan inte ringa men på tisdag förhoppningsvis.

Latissimus Dorsi
2013-05-12, 14:12
Men gud, helvete hade EXAKT samma sak och var så förbannat panikslagen att jag började grina när jag var 14-15 och var helt säker på att jag hade cancer och var för generad att säga till föräldrarna att jag hade ont i bollarna. Det löste sig:D

Det som är ömt är antagligen toppen på ena kulan, och det är något mjukt som sticker ut från den? Jag tror att de har något med puberteten att göra, vet inte riktigt vad dock. Men för säkerhets skull så bör du gå till doktorn och kolla upp det, gör det bara skäms inte. Önskar själv i efterhand att jag skulle kollat upp det, bara för säkerhets skull. Men någon cancer tror jag absolut inte det är :)
Mitt inläg försvann mellan sidorna, mest för att lätta din oro :)

tlk
2013-05-12, 14:19
Sannolikt är det Guds straff för att du sitter och pillrar dig på bollarna.

aliyidi
2013-05-12, 14:22
Mitt inläg försvann mellan sidorna, mest för att lätta din oro :)

hahaha tack! hur långt tid tog det för att det skulle försvinna? :D

Baronpanda
2013-05-12, 14:22
Du vet att allt inte är symmetriskt?

Kulorna hänger inte jämsides utan som en "klase" och en kan vara större än den andra sluta upp med din klagosång du har inte cancer.

Latissimus Dorsi
2013-05-12, 14:25
hahaha tack! hur långt tid tog det för att det skulle försvinna? :D

Kommer inte riktigt ihåg, men först va de jätteömt och sen gjorde det bara ont när jag klämde lite lätt sen gick de över :p Som sagt gå till en doktor, bara för säkerhets skull! Gå till sjuksyster imorgon :)

Akada
2013-05-12, 14:33
Ring till fabror doktorn så får han klämma lite på pungen din.

King Grub
2013-05-12, 14:34
Men tecknet på cancern är att en testikel har blivit större. så 99% det är cancer.

Nej, det är det inte. Det är mycket större chans att det är något annat hos en 15-åring.

aliyidi
2013-05-12, 14:38
Kommer inte riktigt ihåg, men först va de jätteömt och sen gjorde det bara ont när jag klämde lite lätt sen gick de över :p Som sagt gå till en doktor, bara för säkerhets skull! Gå till sjuksyster imorgon :)

Tack!! det ska jag göra på tisdag! lediga imorrn :)

Akada
2013-05-12, 14:38
Kan dock förstå att tankarna snurrar runt i skallen mtp hur det gick för fadern, men TS: det är otroligt mer sannolikt att det är något annat som är problemet. Kontakta läkaren och få det gjort bara så behöver det inte störa dig längre. Vill du inte blanda in föräldrarna så leta reda på en vårdcentral i närheten och ring dit bara, du kommer inte bli nekad bara för att du är 15 år.

aliyidi
2013-05-12, 14:40
Nej, det är det inte. Det är mycket större chans att det är något annat hos en 15-åring.

får väl hoppas på det :)

Okej
2013-05-12, 15:13
erkänn att du bara vill att en man ska pilla på din pung

3j4t185wl-0








Skojjaba :naughty:

Morrris
2013-05-12, 15:22
Kan vara bitestikelinflammation. Du har inte problem att kissa, eller något annat som tyder på urinvägsinfektion? Haft oskyddat sex nyligen? Kan uppstå indirekt av prostatakrångel, även hos unga, den är inte svullen?

Hursomhelst. Var inte orolig. Gå och kolla upp det.

mattilainen
2013-05-12, 15:50
bitestikeln
http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/kroppen/kon/s_testikel.gif

aliyidi
2013-05-12, 16:32
Kan vara bitestikelinflammation. Du har inte problem att kissa, eller något annat som tyder på urinvägsinfektion? Haft oskyddat sex nyligen? Kan uppstå indirekt av prostatakrångel, även hos unga, den är inte svullen?

Hursomhelst. Var inte orolig. Gå och kolla upp det.

Har inte problem med nåt

aliyidi
2013-05-12, 17:08
erkänn att du bara vill att en man ska pilla på din pung

3j4t185wl-0


om det blir så, så är det en kvinna som ska göra det eller?





Skojjaba :naughty:

om det blir så, så är det en kvinna som ska göra det eller?

Mart|n
2013-05-12, 17:14
Det är antagligen en finne i pungen. Testa att klämma sönder den.

Okej
2013-05-12, 17:32
om det blir så, så är det en kvinna som ska göra det eller?
Ne, tror det blir en riktigt hårig Iran, man brukar kolla prostatan samtidigt har jag hört så förbered stolarna hemma med kuddar redan nu :)
Det är antagligen en finne i pungen. Testa att klämma sönder den.
Haha du kan inte ge tipset att klämma sönder ena kulan till killen som drar parallellen dator i knät = cancer

Mart|n
2013-05-12, 17:34
Haha du kan inte ge tipset att klämma sönder ena kulan till killen som drar parallellen dator i knät = cancer

Självsanering. ;)

Kotten
2013-05-12, 17:39
Det sitter fast nåt längst upp på min högra kula. någonting mjukt och det gör ont när jag trycker på den. Är inte 15 heller fyller imorrn

Du menar dina bitestiklar som ska sitta där och som gör förbannat ont när man trycker på dom

Kotten
2013-05-12, 17:44
Läste genom hela tråden, att du ska ha testikelcancer är högst osanolikt, låter mer som att du känner något där som säkert är helt normalt, men att du har skapat en en ångest eller liknande bara för att din farsa har cancer där och därmed tänker du dig det värsta, kan nästan tänka mig att du sitter och känner hela tiden om och om igen och det blir bara värre och värre hela tiden. Gå till läkaren så får dom lugna dig.

aliyidi
2013-05-12, 17:45
Du menar dina bitestiklar som ska sitta där och som gör förbannat ont när man trycker på dom

Bitestikeln har svullnad och det gör ont när man trycker på den. Svullnaden är typ en tredjedel av testikeln

Kotten
2013-05-12, 17:46
Bitestikeln har svullnad och det gör ont när man trycker på den. Svullnaden är typ en tredjedel av testikeln

Bitestikelinflammation då alternativt klamydia. Hur länge har du haft problemen ?

aliyidi
2013-05-12, 17:47
Ne, tror det blir en riktigt hårig Iran, man brukar kolla prostatan samtidigt har jag hört så förbered stolarna hemma med kuddar redan nu :)

Haha du kan inte ge tipset att klämma sönder ena kulan till killen som drar parallellen dator i knät = cancer

så du tror att jag fick det av att ha datorn på knät?

aliyidi
2013-05-12, 17:48
Det är antagligen en finne i pungen. Testa att klämma sönder den.

Gjorde det. Det blev större. Det gör ännu mer ont

aliyidi
2013-05-12, 17:49
Bitestikelinflammation då alternativt klamydia. Hur länge har du haft problemen ?


fredag. Hur kan jag få klamydia nu?

Kotten
2013-05-12, 17:51
fredag. Hur kan jag få klamydia om jag har kört säker sex?

Fredag så bara poff så blev det så där, garanterat bitestikelinflammation, något annat låter osanolikt. Dra till doktorn så får dom undersöka, du får penicilin, bor du i någon stad där det finns akutmotagning så dra dit bara.

Akada
2013-05-12, 18:40
Kan förresten se följande scenario utspela sig:

-Föräldrarna kommer in och ser TS sitta med handen i byxorna, framför datorn.
TS: Jag tittade bara efter cancerknölar, jag lovar!

:naughty:

aliyidi
2013-05-12, 19:46
Fredag så bara poff så blev det så där, garanterat bitestikelinflammation, något annat låter osanolikt. Dra till doktorn så får dom undersöka, du får penicilin, bor du i någon stad där det finns akutmotagning så dra dit bara.

Ska prata med skjuksköterskan på tisdag :) Tack för din hjälp!

aliyidi
2013-05-12, 19:49
Kan förresten se följande scenario utspela sig:

-Föräldrarna kommer in och ser TS sitta med handen i byxorna, framför datorn.
TS: Jag tittade bara efter cancerknölar, jag lovar!

:naughty:

hahaha skulle aldrig sagt det. Skulle hellre säga att jag runkade! *mini

killenigrillen
2013-05-12, 21:59
Alternativt kan det ju vara nån form av bråck.
Undersök det hursomhelst.

beckman88
2013-05-13, 09:08
Shit vad ni skrämmer upp pojken, att ha en testikel större än den andra är mer normalt än onormalt. De flästa har märkbart större högertestikel. Fenomenet trådskaparen beskriver om att något sitter uppe över tesikeln är även vanligt, att det gör ont att klämma på är likaså.

För att stark misstanke om ärftlig cancer ska föreligga:

•ska flera nära släktingar, i minst två generationer på samma sida av släkten ha eller ha haft samma form av cancersjukdom

•någon/några ha diagnosticerats i yngre ålder än vad som är vanligt för cancerformen

•olika cancerformer som är kopplade till varandra finnas i samma släkt, till exempel bröst- och äggstockscancer eller tjocktarms- och kvinnlig underlivscancer.

- Canserfonden.

Om du inte varit hos läkaren på länge, kolla upp det för att dämpa din oro. Inget roligt att gå runt att tänka på. Mvh - Ssk. Student.

Morrris
2013-05-13, 09:56
...bor du i någon stad där det finns akutmotagning så dra dit bara.

Nu skulle väl TS gå till skolsköterskan av någon anledning, men att gå till akuten är inte att rekommendera om man inte har en förkärlek till väntrum. Ring 1177, beskriv dina symptom och få en tid vid närmaste vårdcentral.

Gober
2013-05-13, 10:34
De flästa har märkbart större högertestikel.

Damn! Min vänstra kula är mycket större än än den högra, undrar vad det betyder, hehe.

Att oroa sig för kulorna osv gör väl alla i tonåren. Vet ifan när mina blev olika stora men jag borde väl vara döende för längesedan om det handlade om cancer iaf ;-)

Men är man orolig är det som sagt bara att gå och kolla upp det, det gjorde inte jag när jag upptäckte detta för typ 10-15(?) år sedan och kom bara att tänka på det pga denna tråden.

Edit, nu fick jag själv en fundering. Kan man ha en "död" testikel, säg att man fått en vriden testikel så att den stryps och dör, kan man se gå runt med detta i flera år utan att veta om det? Fast det bör väl göra fruktansvärt ont? Nu fick jag själv en släng av hyprokondri, wtf!

PowPow
2013-05-13, 11:16
Edit, nu fick jag själv en fundering. Kan man ha en "död" testikel, säg att man fått en vriden testikel så att den stryps och dör, kan man se gå runt med detta i flera år utan att veta om det? Fast det bör väl göra fruktansvärt ont? Nu fick jag själv en släng av hyprokondri, wtf!

Den kan vrida sig så att blodtillförseln stryps, men från vad jag hört så är den upplevelsen att jämföra med att föda barn genom urinröret samtidigt som man gnuggar chili och vodka i ögonen. Mao, det borde du ha märkt :d

Angående ts, så låter väl inte spermatocele helt orimligt? Ofarligt och väldigt vanligt.

Okej
2013-05-13, 11:21
Den kan vrida sig så att blodtillförseln stryps, men från vad jag hört så är den upplevelsen att jämföra med att föda barn genom urinröret samtidigt som man gnuggar chili och vodka i ögonen. Mao, det borde du ha märkt :d

Angående ts, så låter väl inte spermatocele helt orimligt? Ofarligt och väldigt vanligt.

Testistorsion eller pungvred som det också kallas! Finns ett par MYCKET hemska historier om man känner sig manad att googla, jag råder er att inte göra det då nästkommande 3 veckor kommer bestå av ständig oro, tillrättaläggande samt fantomsmärtor :D

Romeo
2013-05-13, 11:24
Kan det vara ett IQ över 30 som behövs för att utröna att det bara rör sig om ett troll?

Gud, kolla tidigare inlägg av TS.

Tolkia
2013-05-13, 11:27
Allt som behöver sägas är redan sagt. Tråden stängd av mentalhygieniska skäl.