handdator

Visa fullständig version : Sista veckan inför GBG-varvet


nisse1976
2013-05-12, 10:50
He,

Tänkte be om lite tips för hur lägga upp sista veckan inför gbg varvet om 6 dagar. Körde 8 km i ganska snabbt tempo idag (lite snabbare än vad jag tänkt springa på varvet).

Hur tycker ni jag skall göra sista dagarna.

1: När sista passet? (jag funderar på onsdag)
2: Ett eller två pass till innan varvet?
3: Skall det sista eller två sista vara långa och långsamma, korta och snabba eller korta -medkorta och långsamma?
4: Kost- Tänkte försöka käka lite mer kolhydrater från och med onsdag till lördag och sen ordenligt med kolhydrater ca 3 timmar innan loppet på lördag, låter det bra?

Nåt annat att tänka på?

Tack

Adde84
2013-05-12, 17:47
Hej

Det är svårt att svara på din fråga då det är individuellt hur man själv trivs med och reagerar på träning.

Men om det vore jag så bruklar/skulle jag nog köra typ såhär:

Lördag(igår):LSD pass (ca 21km) ca 4tempo
Söndag(idag): intervall pass typ 8*1000m med start var 5min
Måndag: 10km lätt jogg,
Tisdag: 10km jogg med ca 5 km i tänkt tävlingfart i mitten utav passet, ska vara lite jobbigt men inte blodsmak.
Onsdag: 10km jogg
Torsdag: Vila
Fredag 8-10 km i med varieriande tempo ökningar inbakat (allt från 100m till 1km med lugnare jogg i mellan) Ska inte slita på kroppen men väcka den så att den är allert inför morgondagen, sista 2-3 km lugnare jogg)
Lördag uppvärmning 3-4km jogg och stegringslopp etc...
Tävlig...

Sen gäller det ju att lyssna på kroppen sista veckan, du gör ingen direkt träningsvinst sista veckan, gäller bara att hålla igång och vara allert mentalt inför lördagen.
(vad gäller styrketräning skulle jag skippat benpass hela veckan och köra sista överkroppspasset på tisdag eller onsdag)

Vad gäller mat så behöver du inte överdriva kolhydratladdningen inför loppet om du äter normal (klassisk) husmanskost och inte LCHF eller andra typer utav mode dieter. Dock kanske du ska äte en rellativt ren mat sista dagen och ordentlig frukust på lördagen. Men ät mat som du är van vid, och inget nytt. Drick rikligt sista dagen.

Hoppas det var någon typ utav svar även om du måste anpassa det efter dig.

Lycka till på Lördag!

//Adrian

Zolid
2013-05-12, 17:59
Tycker verkligen inte att du ska springa så mycket som ovanstående tipsat om. Utan försök spara dig sista dagarna. Tänk också på ett överskott av kolhydrater sista dagarna

hungry
2013-05-12, 18:01
Tycker verkligen inte att du ska springa så mycket som ovanstående tipsat om. Utan försök spara dig sista dagarna. Tänk också på ett överskott av kolhydrater sista dagarna

Är man dock inte van med de så kan man bli riktigt kass i kistan^^

Jonithan
2013-05-12, 18:07
Jag förbereder mig nu inför varvet, om jag sedan springer det eller inte får jag se på fredag! På grund av att jag inte tränat konditionsträning kontinuerligt på 2 år kommer jag köra dubbelpass imorgon, dubbelpass på tisdag och nedjoggningspass på onsdag. Sedan börja tanka med kolhydrater på torsdag kväll samt intag av vatten på fredag morgon.

ulfalf
2013-05-12, 18:21
Träna lite mindre i slutet av veckan än vad du gör en vanlig vecka och ät normalt.

Springer
2013-05-12, 19:29
Jag har snittat dryga 7 mil/vecka i år. Idag körde jag 5 km i varvettempo samt lite upp o nedvärmning. Nästa vecka är planen:

må: vila
tis: 8x1K intervaller i varvettempo
ons: vila
tors: lugn orientering(-sjogg)
fre: vila

Så jag kommer dublera antalet vilodagar jag tagit i år. ;)

svenbanan
2013-05-12, 19:31
Jag har snittat dryga 7 mil/vecka i år. Idag körde jag 5 km i varvettempo samt lite upp o nedvärmning. Nästa vecka är planen:

må: vila
tis: 8x1K intervaller i varvettempo
ons: vila
tors: lugn orientering(-sjogg)
fre: vila

Så jag kommer dublera antalet vilodagar jag tagit i år. ;)

Vafalls? Har du bara haft tre vilodagar sen nyår? Löpträning alla andra dagar?

Du skojar?

My mind is exploding!

Springer
2013-05-12, 19:42
Vafalls? Har du bara haft tre vilodagar sen nyår? Löpträning alla andra dagar?

Du skojar?

My mind is exploding!


Nja, överdrev lite. ;) Av 133 dagar har jag

Löptränat 109 dagar
Löptränat + helkroppspassat på gym 120 dagar
Löptränat + helkroppspassat + arbetat i skogen 125 dagar

(Det är segt att jobba i skogen, och sedan springa runt en mil i snön när det är mörkt, så i vintras blev det bara 5-6 löppass i veckan)

Men nu är det tre vilodagar och bara kontorsarbete som är planen. Får se hur det går...

svenbanan
2013-05-12, 19:49
Herrejävlar vad du legat i gosse!

Vad har du tänkt hålla för tempo på varvet dårå?

Springer
2013-05-12, 20:00
Blygsamma 4:15/km, jag är mycket bättre på att träna mycket än att springa fort och långt. Förra året var otroligt segt och fyllt av skador och sjukdomar och kanske för hög träningsmängd så mina resultat uteblev helt.

svenbanan
2013-05-12, 22:12
Blygsamma 4:15/km, jag är mycket bättre på att träna mycket än att springa fort och långt. Förra året var otroligt segt och fyllt av skador och sjukdomar och kanske för hög träningsmängd så mina resultat uteblev helt.

Så är mitt år i år. Fyllt med skador alltså. Har mäktat med 5 löppass sedan mitten av februari... :( Tror det börjar lösa sig nu dock.

Men vad knepigt att du inte automatiskt klarar att hålla högre tempo när du uppenbarligen verkar tåla att springa hur mycket som helst under en månad...

Du får väl köra intervaller hela sommaren och sedan vinna Lidingöloppet. :)

Catstyle
2013-05-13, 07:17
Träna lite mindre i slutet av veckan än vad du gör en vanlig vecka och ät normalt.
Exakt. :)

nisse1976
2013-05-13, 09:44
Tack för svar.

@Adde84: Som du säger är det skillnad från person till person men den träningsmängden du skrev är för mycket för mig sista veckan, skulle vara helt död på lördag

Träna lite mindre i slutet av veckan än vad du gör en vanlig vecka och ät normalt.

Du anser inte att det finns någon vinning att öka kolhydratsintaget lite?
Planen är inte att trippla intaget men lite mer pasta/potatis/ris till lunch och middag än normalt samt nån extra macka till frukost/kvällsmat.

Karvig
2013-05-13, 10:24
träna lite mindre i slutet av veckan än vad du gör en vanlig vecka och ät normalt.

+1!

Macroman
2013-05-13, 11:48
Hej

Det är svårt att svara på din fråga då det är individuellt hur man själv trivs med och reagerar på träning.

Men om det vore jag så bruklar/skulle jag nog köra typ såhär:

Lördag(igår):LSD pass (ca 21km) ca 4tempo
Söndag(idag): intervall pass typ 8*1000m med start var 5min
Måndag: 10km lätt jogg,
Tisdag: 10km jogg med ca 5 km i tänkt tävlingfart i mitten utav passet, ska vara lite jobbigt men inte blodsmak.
Onsdag: 10km jogg
Torsdag: Vila
Fredag 8-10 km i med varieriande tempo ökningar inbakat (allt från 100m till 1km med lugnare jogg i mellan) Ska inte slita på kroppen men väcka den så att den är allert inför morgondagen, sista 2-3 km lugnare jogg)
Lördag uppvärmning 3-4km jogg och stegringslopp etc...
Tävlig...

Sen gäller det ju att lyssna på kroppen sista veckan, du gör ingen direkt träningsvinst sista veckan, gäller bara att hålla igång och vara allert mentalt inför lördagen.
(vad gäller styrketräning skulle jag skippat benpass hela veckan och köra sista överkroppspasset på tisdag eller onsdag)

Vad gäller mat så behöver du inte överdriva kolhydratladdningen inför loppet om du äter normal (klassisk) husmanskost och inte LCHF eller andra typer utav mode dieter. Dock kanske du ska äte en rellativt ren mat sista dagen och ordentlig frukust på lördagen. Men ät mat som du är van vid, och inget nytt. Drick rikligt sista dagen.

Hoppas det var någon typ utav svar även om du måste anpassa det efter dig.

Lycka till på Lördag!

//Adrian

Not so hidden brag...


Tror du verkligen att TS har någon nytta av att veta hur mkt du springer sista veckan? Eftersom han frågar hur han ska lägga upp sista veckan får man ju anta att han inte är så erfaren så därför är det ju ganska meningslöst att visa en exempelvecka med vad som är monstervolym för en mindre erfaren löpare. Gör mer skada än nytta skulle jag säga.

Adde84
2013-05-13, 18:48
Not so hidden brag...


Tror du verkligen att TS har någon nytta av att veta hur mkt du springer sista veckan? Eftersom han frågar hur han ska lägga upp sista veckan får man ju anta att han inte är så erfaren så därför är det ju ganska meningslöst att visa en exempelvecka med vad som är monstervolym för en mindre erfaren löpare. Gör mer skada än nytta skulle jag säga.
Okej
Jag ska INTE springa så det är inte min kommande vecka. Men ett typiskt upplägg som används förut med framgång.

Jag tror att jag skrev att det är INDIVIDUELLT hur man ska göra och svårt att svara på generellt utan någon bakgrund om träningsstatus. (Precis som när vi diskuterar styrketräning, scheman rep/set/vilotid etc här på kolo finns det lite olika åsikter om hur man bör göra och vem det passar)

Vad jag vill ha fram är att man INTE behöver/bör experimentera med kosten och ladda på med massa extra om man inte är van vid detta. (dock inte LCHF då det lär finnas behov utav extra C sista veckan, men det vet jag inte)

Sen tror jag många gör felat att vila för mycket sista veckan och äta för mycket vilket troligen (kanske individuellt?) bara kommer göra en trött, seg och tung på tävlingsdagen.
Så jag förespråkar något något pass med inslag utav snabbdistans i mitten utav veckan, sen någon vilodag mot slutet, jogg dagen före med inslag utav tempoökningar för att väcka kroppen och även känna att allt är okej.
resten utav veckan kan fyllas ut med lättare jogg för att hålla igång kroppen utan att slita alternativt vila om man känner att man behöver det.

//Adde