handdator

Visa fullständig version : Ola Wallengrens träning


exevision
2013-05-12, 08:51
Om jag förstått det rätt s tränar/tränade Ola Wallengren under deff/VLCD helkropps var tredje dag och under bulk var femte dag. Finns det någon fördel med att träna tex var tredje dag istället för tre gånger i veckan under deff?

Anders The Peak
2013-05-12, 09:05
Om jag har hört rätt tränar Grandmaster mr Martin Berkhan var nionde dag.
Det finns en studie gjord i Scottland som visar att musklerna kan behöva ca 90-120 timmars vila mellan passen för att hinna återhämta sig och superkompensera. Jag antar att det är den som Grandmaster bygger sin träning runt.

the_matsson
2013-05-12, 09:29
Om jag har hört rätt tränar Grandmaster mr Martin Berkhan var nionde dag.
Det finns en studie gjord i Scottland som visar att musklerna kan behöva ca 90-120 timmars vila mellan passen för att hinna återhämta sig och superkompensera. Jag antar att det är den som Grandmaster bygger sin träning runt.

Angående dat dere Berkhan: Reverse Pyramid Training Revisited (http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html)

Nu är det iofs från 2008, så det kan ju mycket väl ha ändrats.

dmoller
2013-05-12, 09:35
Ola har ett konto på forumet. Testa PMa?

jasonmago
2013-05-12, 09:52
Om jag har hört rätt tränar Grandmaster mr Martin Berkhan var nionde dag.
Det finns en studie gjord i Scottland som visar att musklerna kan behöva ca 90-120 timmars vila mellan passen för att hinna återhämta sig och superkompensera. Jag antar att det är den som Grandmaster bygger sin träning runt.

Det förutsätter väl att man verkligen slaktar sin muskel under de set man gör, även om det bara är ett fåtal?

henrikl
2013-05-12, 15:09
Om jag har hört rätt tränar Grandmaster mr Martin Berkhan var nionde dag.
Det finns en studie gjord i Scottland som visar att musklerna kan behöva ca 90-120 timmars vila mellan passen för att hinna återhämta sig och superkompensera. Jag antar att det är den som Grandmaster bygger sin träning runt.

Var väl mer att Martin tränade varje muskelgrupp var nionde dag ett tag.

Gober
2013-05-12, 15:34
Ola testade väl att gå ner till var 9e dag men märkte då att där låg gränsen och han ökade inget. Vid sitt bulkprojekt körde han var 5e dag och vid VLCD var 3e dag.

Men alltså, träna var 3e dag=3ggr i veckan?

Exakt hur han tränar är väl mindre viktigt men det han säger är ju att det förmodligen är fördelaktigt att med VLCD träna så lite så möjligt men så ofta så möjligt för att stimulera uppbyggnaden maximalt ihop med dessa proteinpulser.

exevision
2013-05-12, 17:17
Ola testade väl att gå ner till var 9e dag men märkte då att där låg gränsen och han ökade inget. Vid sitt bulkprojekt körde han var 5e dag och vid VLCD var 3e dag.

Men alltså, träna var 3e dag=3ggr i veckan?

Exakt hur han tränar är väl mindre viktigt men det han säger är ju att det förmodligen är fördelaktigt att med VLCD träna så lite så möjligt men så ofta så möjligt för att stimulera uppbyggnaden maximalt ihop med dessa proteinpulser.

Var tredje dag är ju färre än tre gånger i veckan och inte heller så ofta som möjligt.

Gober
2013-05-12, 18:08
Var tredje dag är ju färre än tre gånger i veckan och inte heller så ofta som möjligt.

Nej kör man strikt på var 3e dag blir det bara 3 pass var 3e vecka (var snurrig i förra inlägget). Nu sa Ola "ungefär" var tredje dag och att man om man ska gå efter forskning träna ofta med låg volym och då säger jag att tre pass i veckan förmodligen är vettigt. Bara min åsikt men att köra igenom kroppen 1 gång i veckan med långa pass flera dagar per vecka hade iaf inte jag gjort av flera anledningar.

exevision
2013-05-12, 18:31
Nej kör man strikt på var 3e dag blir det bara 3 pass var 3e vecka (var snurrig i förra inlägget). Nu sa Ola "ungefär" var tredje dag och att man om man ska gå efter forskning träna ofta med låg volym och då säger jag att tre pass i veckan förmodligen är vettigt. Bara min åsikt men att köra igenom kroppen 1 gång i veckan med långa pass flera dagar per vecka hade iaf inte jag gjort av flera anledningar.

Hur pass låg volym?

Ola Wallengren
2013-05-12, 19:09
Finns det någon fördel med att träna tex var tredje dag istället för tre gånger i veckan under deff?

Erfarenhetsmässigt tycker jag det är för tätt med helkoppspass per vecka. var tredje dag är mer lagom och ändå rätt tätt. Jag berättar hur ajg tränade i podcasten, men om ni tittat i Gobers journal så kör han rätt likt, om än inte identiskt.

Tanken är att stimulera proteinsyntesen så gott det går med så lite arbete som möjligt och att sedan upprepa det så ofta som det går eller man orkar med.

exevision
2013-05-13, 12:08
Vad var tanken med att under bulk sänka till var femte dag?

Ola Wallengren
2013-05-13, 12:53
Vad var tanken med att under bulk sänka till var femte dag?

Det var igen tanke, det bara blev så..

exevision
2013-05-13, 13:14
Det var igen tanke, det bara blev så..

;)
Men det fungerade bra?

tjing
2013-05-13, 13:26
Man orkar för tusan inte träna särskilt ofta på stort underskott. Bättre att köra låg volym, hög intensitet och försöka öka i styrka.

Dessutom lyssnade jag på podcasten och jag hörde inget om hur du tränade. Det jag var nyfiken på är hur du lägger övningar, d v s ordning osv med helkroppspass.

Gober
2013-05-13, 13:29
;)
Men det fungerade bra?

Uppenbarligen.

Depzon
2013-05-22, 01:01
Ola, tränade du så sällan under bulk mer p.g.a. att du vill fylla dina dagar med annat än styrketräning, eller för att du ansåg det rimligt utifrån den kunskap om träning du besitter? Själv trivs jag bra psykiskt om jag tränar fem dagar i veckan, varje muskelgrupp en gång per vecka, 4-5 set för mindre muskelgrupper (5-7 reps) och 6-8 set för större (4-6 reps). Jag skulle kunna tänka mig testa tre gånger i veckan. Men färre gånger än så så känns det som att passen antingen hade blivit på tok för långa för min "attention span" eller att jag, om jag kortade ner passen till t.ex. tre set per muskelgrupp, hade gått och grubblat över om musklerna fått för lite träning.

Ola Wallengren
2013-05-22, 07:39
Depzon, det du frågar om har redan tagits upp i tråden.
Jag planerade inte att träna var 5,4 dag, det bara blev så. Jag hade snarare tänkt 2 ggr/v.
Volymen i ett helkroppspass räcker för mig och jag tycker inte passen blir ohanterbart långa. Att du måste träna mer och oftare på grund av din psykiska inställning är naturligtvis ditt sätt att göra det på. Den volym du ligger på är bra, men frekvensen kan vara lite låg.

Ola Wallengren
2013-05-22, 07:44
Dessutom lyssnade jag på podcasten och jag hörde inget om hur du tränade. Det jag var nyfiken på är hur du lägger övningar, d v s ordning osv med helkroppspass.

Det står lite mer om det i BULK-artikeln, men genrerellt sett var det 2-4 set per muskelgrupp med mestadels sammansatta övningar med visst överlapp. Varje set till i stort sett failure, men inga intensitethöjande tekniker. Stora tunga övningar först i passet och mindre sist, men övningar för samma muskelgrupp efter varandra.

Ganska standardupplägg alltså.

myggan84
2013-05-23, 06:59
Men jaha, här stressar man halvt ihjäl sig om man råkar missa ett pass eller två, och så räcker det tydligen att köra ett helkroppspass (visserligen hyffsat hårt) var femte dag för att öka rejält i muskelmassa?! Varför springer man omkring och drar i kablar och skit 4-6ggr i veckan??? Hade ju vart guld om man kunde dra ner på träningstillfällena och få lika/bättre resultat??

Sitckan
2013-05-23, 07:25
Dessutom lyssnade jag på podcasten och jag hörde inget om hur du tränade. Det jag var nyfiken på är hur du lägger övningar, d v s ordning osv med helkroppspass.

Lyssnade du på den senaste podcasten, den som endast handlade om det senaste försöket han gjorde med vlcd och inget om bulken?

http://www.body.se/artiklar/radio/20130408/brann-fett-och-lagg-pa-dig-muskler-samtidigt

Jansson18
2013-05-23, 07:45
Tjo,

Är det någon som kan länka eller informera mig om något bra högreps-prgm.
Har opererat handen ( har vilat länge nu) och skulle bli överlycklig om någon kan informera om ett välkänt program, som typ SL 5*5 5/3/1, där reps-antalet ligger runt 10-15max20.
Tack på förhand.

tjing
2013-05-23, 08:54
Lyssnade du på den senaste podcasten, den som endast handlade om det senaste försöket han gjorde med vlcd och inget om bulken?

http://www.body.se/artiklar/radio/20130408/brann-fett-och-lagg-pa-dig-muskler-samtidigt

Japp, gjorde det igår. Missat att den existerade. Tack ändå.

Sitckan
2013-05-23, 13:25
Tjo,

Är det någon som kan länka eller informera mig om något bra högreps-prgm.
Har opererat handen ( har vilat länge nu) och skulle bli överlycklig om någon kan informera om ett välkänt program, som typ SL 5*5 5/3/1, där reps-antalet ligger runt 10-15max20.
Tack på förhand.

push- pull - legs

Depzon
2013-05-23, 16:04
Nu har jag aldrig varit särskilt insatt i såna här begrepp såsom volym, frekvens, split och "3-1-3", "5x5" och sånt utan jag tänker i termer av "x gånger i veckan" osv :) Så jag är inte helt med på vad det betyder att jag har bra volym men kanske låg frekvens. Frekvens betyder ju "hur ofta". Och jag tränar ju ganska ofta. Menas det: låg frekvens = varje muskelgrupp för sällan? Jag har alltid haft uppfattningen att muskler behöver några dagar på sig, uppemot en vecka, att vila innan de tränas på samma sätt igen. Och visst, skulle kunna träna samma muskel efter fem dagar igen. Kanske någonting att satsa på då jag känner att någon form av förändring i mitt träningsliv vore välkommen.

nitz
2013-05-23, 22:57
Nu har jag aldrig varit särskilt insatt i såna här begrepp såsom volym, frekvens, split och "3-1-3", "5x5" och sånt utan jag tänker i termer av "x gånger i veckan" osv :) Så jag är inte helt med på vad det betyder att jag har bra volym men kanske låg frekvens. Frekvens betyder ju "hur ofta". Och jag tränar ju ganska ofta. Menas det: låg frekvens = varje muskelgrupp för sällan? Jag har alltid haft uppfattningen att muskler behöver några dagar på sig, uppemot en vecka, att vila innan de tränas på samma sätt igen. Och visst, skulle kunna träna samma muskel efter fem dagar igen. Kanske någonting att satsa på då jag känner att någon form av förändring i mitt träningsliv vore välkommen.

Det är precis som du är inne på där.
Frekvens är hur ofta varje muskelgrupp tränas :)