handdator

Visa fullständig version : Billig byggarmat för en arbetslös


Oredsson
2013-05-11, 22:11
Jag har precis blivit av med jobbet. Var relativt välbetald och behövde aldrig tänka på hur mycket jag pengar jag spenderade på maten. Nu går jag dock tuffa tider till mötes och måste spara in. Maten är den största utgiften jag har efter hyran och den enda jag egentligen kan påverka.

Därför söker jag nu alternativ till billig byggarmat. Problemet är dock att jag är väldigt petig med vad jag stoppar i mig. Utländskt kött är något jag aldrig köpt och vill inte göra heller. Jag behöver också äta en hel del på bulk då jag har hög aptit och ämnesomsättning. Jag har heller inte bil och har därför svårt att ta mig till stormarknader men jag kan eventuellt få skjuts dit av min bror. Vad har ni för tips på billig byggarmat för en arbetslös?

Rabiat
2013-05-11, 22:14
Det är inget fel på utländskt kött. Ät amerikanskt och sydamerikanskt kött och var glad. Jag kan rekommendera amerikansk ball tip som billig och GRYMT bra styckningsdetalj.

Gpajpen
2013-05-11, 22:23
Kvarg, ägg, mjölk. Mer än så behöver man inte.

Saga
2013-05-11, 22:32
Gryn att koka gröt av och baka bröd med. Ägg, fryst helgskinka, fryst hel kyckling. Kvarg.

jon lord
2013-05-11, 22:38
Kvarg, ägg, mjölk. Mer än så behöver man inte.+ Tonfisk.
+Kolla även efter så kallade "ojämna" bitar av kalkon som finns i diverse butiker, brukar gå för 50-60kr kilot och är både gott och bra med protein och lågt på fett.
+Äggvita i dunk?
+Havregryn? Billigt, gott och går att variera och blanda med allt möjligt.

Även Proteinpulver är ju billigt om man kollar på protein/krona, fast du kanske bara är ute efter "mat" :)

LillisJ
2013-05-11, 22:38
Potatis, hemmagjord pizza, röd mjölk, tonfisk(förslagsvis på pizzan :naughty:)

raddum
2013-05-11, 22:47
potatis, ris och fetare(fulare) köttbitar av ffa svin

Bulta
2013-05-11, 22:54
Lägg din bas på proteinrika kolhydratskällor som pasta, bulgur, havregryn och bönor.
Det behövs inte mycket fullvärdigt protein för att komplettera upp måltiden.

Kött och ost är ofta på annons, så handla rejält när det är billigt och frys in. Vassle på storpack är vansinnigt billigt för den delen.

Äter man över 3000 kcal så kan man leva löjligt billigt och ändå äta en adekvat mängd protein.

difeddy
2013-05-11, 23:34
www.proteinperkrona.se

Fjrebqll
2013-05-12, 07:50
http://www.proteinkvalitet.se/

Alexton
2013-05-12, 08:13
Stapelvaror ägg,mjölk, bönor (soja) och linser är alla riktigt billigt. Jag testade att täcka mina matbehov genom att bara äta större delen vegetariskt en månad och min totala kostnad blev 1000:-
Blötläggning av linser/bönor själv sparar väldigt mycket på utgifterna och du kan äta dig väldigt mätt.
Största problemet var att lära sig laga något vettigt och gott eftersom jag inte har vanan att äta icke köttbaserad kost.
På helgerna blev det långkok av billigare köttbitar som man sedan kunde frysa in rester av och spara.

Blev mycket rotfrukter och kål eftersom det inte kostar någonting alls.

Köttrecepten tog jag primärt av min mormor som fortfarande har inställningen att allt ska användas.

Wzup2u
2013-05-12, 08:15
mat är billigt vid storköp köp färs i ex vis 2,5kg pack m.m
jag är mycket lågbetald och har råd med all mat jag vill ha endå.

Anton Fräs
2013-05-12, 08:17
Du verkar ha en rejäl kaloribudget och således kan äta riktigt billigt och ändå proteinrikt. Köp bönor, linser och ris i storpack (5-25kg säckar) och utöver det köp frysgrönsaker, ägg, pasta för variation, kött som skall långkokas, hel kyckling och annat kött när det är nedsatt.

Bönor och linser är verkligen fantastiska livsmedel.

smeander
2013-05-12, 08:52
Jag har precis blivit av med jobbet. Var relativt välbetald och behövde aldrig tänka på hur mycket jag pengar jag spenderade på maten. Nu går jag dock tuffa tider till mötes och måste spara in. Maten är den största utgiften jag har efter hyran och den enda jag egentligen kan påverka.

Därför söker jag nu alternativ till billig byggarmat. Problemet är dock att jag är väldigt petig med vad jag stoppar i mig. Utländskt kött är något jag aldrig köpt och vill inte göra heller. Jag behöver också äta en hel del på bulk då jag har hög aptit och ämnesomsättning. Jag har heller inte bil och har därför svårt att ta mig till stormarknader men jag kan eventuellt få skjuts dit av min bror. Vad har ni för tips på billig byggarmat för en arbetslös?

Köttfärsås och ris. Men i första hand ett nytt jobb :P

Pintan
2013-05-12, 08:52
Vassleprotein, vetemjöl, jäst, multivitamin/mineral, omega3, dvitamin.

Edit: Lite ägg och broccoli då och då.

vicarious
2013-05-12, 12:50
Havregryn, vassleprotein och mjölk. Billigt!

Springer
2013-05-12, 14:36
Man tänker ju att kött är dyrt, men har ni kollat kilopriset på färdigbakat bröd? ;)

Dansk/irländsk gris är ju snorbillig egentligen. Finns säkert frusen kyckling i samma prisklass. Och så två vegtariska dagar i veckan. Lyxa till med lite fisk en dag i veckan om du har råd.

tlk
2013-05-12, 14:43
Kycklinghjärta, kycklingmage. ~25kr / kg. Ej utländskt då.

Kohjärta. ~20kr / kg.


Frukt, grönsaker, och även brödprodukter om du är lagd åt det hållet får du gratis i containrarna bakom butiken.

Fuark
2013-05-12, 14:45
Havregryn, vassleprotein och mjölk. Billigt!

Detta. En smaksensation är det också *drool*

ByggarMartin
2013-05-12, 16:38
Kycklinghjärta, kycklingmage. ~25kr / kg. Ej utländskt då.

Kohjärta. ~20kr / kg.


Frukt, grönsaker, och även brödprodukter om du är lagd åt det hållet får du gratis i containrarna bakom butiken.

Vart kan man hitta kycklinghjärtan?

tlk
2013-05-12, 16:42
Vart kan man hitta kycklinghjärtan?

I Malmö köps det lämpligtvis på Özens Allfrukt. Annars verkar det finnas hos de flesta butiker som säljer Kronfågels kycklingsortiment. ICA t.ex... lite dyrare pris på det då, men ofta så är det kort datum och många butiker kör ju sänkt pris då. Kyllinglever, -mage, och -hjärta. "mums"

aranada05
2013-05-12, 17:00
Äter själv för ca 600-800kr per månad när jag bara äter själv och inte går på restaurang osv. Försöker ligga kring 200g protein per dag.

Varor jag äter regelbundet:

*Kött/kyckling/fisk så länge det är för 50kr/kg (eller minst 4proteiner per krona, vilket kött med 20g protein/100 som kostar 50kr/kg har)

*Kikärtor, kidneybönor, gula ärtor som man kokar själv. Extremt billigt protein + carbs.

*Ägg

*ICA basic / lidl kvarg, mjölk som jag kan handla för 7kr/litern

*Pasta, köper för 10kr/kg

*Hemmagjort bröd på vetemjöl, jäst, vatten. Mjölet kostar 5kr/kg, jästen 1.6kr styck.

*Broccolimix för 15kr/kg som grönsakskälla

*Proteinpulver, ~120kr/kg

Ibland köper jag även frysta kycklinglår som jag kör i ugnen och sedan "skalar av" köttet från. Mycket billigt det med!

tlk
2013-05-12, 17:04
ICA säljer ICA basic kycklingklubbor för ~20kr / kg. Bra pris :)

begt
2013-05-12, 17:11
Äter själv för ca 600-800kr per månad när jag bara äter själv och inte går på restaurang osv. Försöker ligga kring 200g protein per dag.

*Broccolimix för 15kr/kg som grönsakskälla

Vitkål kan du få för 3 kr/kg eller så.

G_lund
2013-05-12, 17:25
Pannkaka gjord på:
4ägg, 2dl havregryn, 1dl mjöl 1dl röd mjölk, steksmör och lite sylt.

Lite torrt kanske, men i runda slängar 1000kcal och 50g protein för en tia.

Här är lite andra tips:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194264

aranada05
2013-05-12, 17:48
Vitkål kan du få för 3 kr/kg eller så.

Tackar för tipset! Säsongshandlat en del färska rotsaker/grönsaker, men har inte provat vitkål faktiskt.

Depzon
2013-05-12, 18:46
aranada05, fan det där lät billigt! Jag tyckte jag satsade på väldigt billiga grejer då jag gjorde upp mitt matschema/budget. Men jag hamnar på 66 kr/dag vilket ju är 2046 i månaden. Då var det kvarg, mjölk, kyckling (29 kr/kg), äggvita, ärter, broccolimix, sardiner (47 kr/kg), ett halvt äpple om dagen, vasslepulver, i och för sig även EAA medräknat som blir ett par hundra i månaden, även blåbär och hallon men som räcker ett par veckor ... 2000 kcal/dag.

Vad har du för fettkälla/or?

G_lund
2013-05-12, 18:57
Aranada: Får man fråga varför du äter såpass billigt?
Student, andra dyra hobbies eller är det mest en utmaning att se hur billigt du kan få det?

Om du har något billigt favoritrecept får du gärna dela med dig här eller i länken jag postade tidigare. :)

begt
2013-05-12, 20:18
Kvarg är på tok för dyrt om man vill leva riktigt snålt. Vassle, kyckling och inte minst ägg är mycket mer prisvärt. Äggskalen kan man dessutom ha som kalciumtillskott*
Krossade tomater ska man inte underskatta heller; går att ha med i många rätter. Rapsolja är en bra fettkälla med en hel del Omega 3.

* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15018022

aranada05
2013-05-12, 20:24
aranada05, fan det där lät billigt! Jag tyckte jag satsade på väldigt billiga grejer då jag gjorde upp mitt matschema/budget. Men jag hamnar på 66 kr/dag vilket ju är 2046 i månaden. Då var det kvarg, mjölk, kyckling (29 kr/kg), äggvita, ärter, broccolimix, sardiner (47 kr/kg), ett halvt äpple om dagen, vasslepulver, i och för sig även EAA medräknat som blir ett par hundra i månaden, även blåbär och hallon men som räcker ett par veckor ... 2000 kcal/dag.

Vad har du för fettkälla/or?
Inte helt fy skam det heller, ser ut som du får rätt schysst proteinmängd samt god mat :) I mina är inte BCAA inräknat, men en burk räcker för mig ~3-4 månader... Fettkällorna i min kost är främst från ägg, mjölk och lite olivolja. Dricker omega3 också. 10ml olja på 1 månad, brukar ta nån sked varje dag. Oljan är inte inräknad i min siffra men lägg en 50lapp till så ^^ Käkar ungefär ~50-70g fett per dag i genomsnitt tror jag, så det är ingen jättestor mängd som du ser.

Aranada: Får man fråga varför du äter såpass billigt?
Student, andra dyra hobbies eller är det mest en utmaning att se hur billigt du kan få det?

Om du har något billigt favoritrecept får du gärna dela med dig här eller i länken jag postade tidigare. :)
Dels är jag student, men jobbar extra så har egentligen pengar. Jo men precis som du säger finner jag nöje i att "göra det så billigt jag bara kan". Dessutom är jag intresserad av aktier, så försöker alltid att skapa ett så stort överskott som möjligt varje månad så att jag kan "leka" med dem ;)

Tja, jag är inte så kräsen med käk. Men jag tycker hummus är riktigt gott! Brukar koka upp 1kg kikärter, i med 2 pressade vitlöksklyftor, 2-4 matskedar olivolja (beroende på hur man vill ha den) samt lite salt. Mosar med en potatismosare.

Ärtsoppa äter jag ofta också. Bara ärter och lite timjan, blir kalasgott.

Annars är mitt standardbröd (som jag tycker är riktigt gott) 1kg mjöl, 1 jäst, 6½-7 dl vatten + ½matsked salt. Jäsning först i bunke i 1 timme, sedan ytterligare en 30-45 minuter i brödformar. In i ugnen på 200grader, låt stå 30 minuter.

Men som sagt, käkar en hel del bönor och brukar oftast bara äta dem rakt uppochner som de är :) Pasta med lite chilisås är en höjdare med ;)

Depzon
2013-05-13, 16:03
Hade varit skönt/billigt att låta mycket av fettintaget komma från olja, men jag tycker mättnaden blir dålig och så smakar det ingenting, känns som att då man väl ska äta fett så vill man passa på att njuta av det. Men å andra sidan kanske det är bra att vänja av sig att fett ska vara belönande.

Jag vill minnas att det var en tråd på kolozzeum för ett par-några år sedan, där en kille undrade, jag tror det var å en kompis till honoms vägnar, om kompisens matupplägg inför deffen skulle funka näringsmässigt. Det var några otroligt nedstrippade matvaror, typ nästan bara havregryn, ägg och olja och så någon till grej, kanske något tillskott eller någon grönsak. Minns inte vad han fick för respons.