handdator

Visa fullständig version : Vilket är mest effektivt?


wilhelmblomgren
2013-05-11, 20:34
Vilket är bäst/mest effektivt? Att gå ner i fettmassa och bygga muskler på samma gång, eller bulka och sen deffa?

King Grub
2013-05-11, 20:55
Det senare, fast då får man vara beredd på att vara "ur form" delar av året, kanske stora delar.

Rabiat
2013-05-11, 22:03
Om vi antar att du med "bäst/mest effektivt" menar för att på något års sikt ge dig så stor muskelmassa som möjligt är det som King Grub skriver.

Om du menar något annat måste du skriva det :)

BobaFett
2013-05-11, 23:16
Vilket är bäst/mest effektivt? Att gå ner i fettmassa och bygga muskler på samma gång, eller bulka och sen deffa?

Om du med "bäst/mest effektivt" menar det snabbaste sättet att komma i bra form = mycket muskler och lite fett så är det bulk/deff som är att föredra. Men om det inte är första gången du bulkar så skulle jag ändå ta det väldigt väldigt långsamt så att du inte behöver deffa allt för länge och bli av med en del av de muskler du byggt upp.

Min erfarenhet är att en bulk funkar bäst första gången, d.v.s. om du bulkar upp dig till en vikt som du aldrig vägt innan. Sen när du deffar ner dig och ska bulka igen kommer du inte få ut lika mycket av det, bättre då att bulka väldigt lånsamt och hålla rätt bra form så man slipper deffa i 3-4 månader. För långa deffar är dåligt för träningsresultaten.

Beror på utgångsläget också, en överviktig person skulle jag aldrig ge rådet att bulka. I det fallet är det nog bättre att deffa först och sen köra en väldigt kontrollerad bulk för att eventuellt köra en minideff på det.