handdator

Visa fullständig version : Extra protein varje dag?


DrViolet
2013-05-11, 20:26
Mellan 1,5 - 2 g protein per kg kroppsvikt per dag verkar lämpligt om man styrketränar. Men hur viktigt är det de dagar man inte tränar? Muskelhypertropi (muskeltillväxt) pågår ju ca 2 -3 dygn efter att man tränat. Varför äta mer protein exempelvis den fjärde dagen när muskeltillväxten avstannat? Om man deffar kan det ju vara en bra idé, men annars? (Detta under förutsättning att man tränar endast 1 - 2 ggr i veckan.)

King Grub
2013-05-11, 20:54
Ett högt proteinintag ger bättre kvävebalans än ett lägre proteinintag oavsett man tränar eller inte.

Xerxex
2013-05-12, 12:44
Ett högt proteinintag ger bättre kvävebalans än ett lägre proteinintag oavsett man tränar eller inte.

Ger dock större påfrestning på kroppen vilket på sikt antagligen kommer ge fler negativa effekter än positiva. Högt intag av protein är antagligen inte direkt den mest hälsosamma dieten på sikt.

DrViolet
2013-05-12, 15:21
Högt intag av protein är antagligen inte direkt den mest hälsosamma dieten på sikt.

Exakt vad menar du med högt proteinintag? Om jag exempelvis skall försöka gå ner i vikt och köra ca 1500 kcal per dag och samtidigt nå upp till 120 g protein per dag blir det en hel del proteinpulver, annars blir det svårt att lyckas. (Jag väger ca 80 kg)

Ungefärliga värden

Frukost: 250 kcal . 25 g protein (proteindrink + macka)
Lunch: 800 kcal . 30 g protein (Vanlig mat)
Mellanmål: 115 kcal. 25 g protein (proteindrink)
Middag: 115 kcal . 25 g protein (proteindrink)
Kvällsmål: 115 kcal . 25 g protein (proteindrink)

Totalt antal kcal: 1395 kcal
Totalt protein: 130 g

(Ibland blir det vanlig mat till middag, ca 400 - 500 kcal. 30 g protein)

mij82
2013-05-12, 15:49
Ger dock större påfrestning på kroppen vilket på sikt antagligen kommer ge fler negativa effekter än positiva. Högt intag av protein är antagligen inte direkt den mest hälsosamma dieten på sikt.

Vad är det som kommer ta skada och varför? Inte menat att vara dryg, bara intresserad vad du baserar antagandet på, hör ofta sådana påståenden och det brukar vara risigt med referenser.

aldoschadewitz
2013-05-12, 16:15
Vad är det som kommer ta skada och varför? Inte menat att vara dryg, bara intresserad vad du baserar antagandet på, hör ofta sådana påståenden och det brukar vara risigt med referenser.

Bara googla "protein sideeffects" eller liknande så kommer du hitta massa. Allt ifrån njurproblem till hjäry och kärlsjukdomar
Postat via en mobil enhet

Ram Dass
2013-05-12, 16:57
Bara googla "protein sideeffects" eller liknande så kommer du hitta massa. Allt ifrån njurproblem till hjäry och kärlsjukdomar
Postat via en mobil enhet

Googla vilka konstigheter som helst och du kommer hitta massor med text. Vem som helst kan skriva något och publicera det på internet.

Kommer man med ett påstående bör man kunna referera till någon relevant som visar att det finns någon slags substans av karaktär som backar upp det man säger.

Tycker jag då. :-)

mij82
2013-05-12, 17:11
Bara googla "protein sideeffects" eller liknande så kommer du hitta massa. Allt ifrån njurproblem till hjäry och kärlsjukdomar
Postat via en mobil enhet

Jo, jag är medveten om vad google är för något och hur det används, det var dock inte det som jag efterfrågade. Det jag efterfrågade var vilka referenser som Xerxex har som grund för sina påståenden.
Men även du är välkommen med (seriösa) referenser till vad för problem ett högt proteinintag kan leda till, jag är fortfarande intresserad.

Ado2000
2013-05-13, 09:26
2-3 dygn ? Trodde att det bara höll på i 24 timmar efter att man tränat.

Xerxex
2013-05-13, 13:07
Jo, jag är medveten om vad google är för något och hur det används, det var dock inte det som jag efterfrågade. Det jag efterfrågade var vilka referenser som Xerxex har som grund för sina påståenden.
Men även du är välkommen med (seriösa) referenser till vad för problem ett högt proteinintag kan leda till, jag är fortfarande intresserad.

Nu var det inte meningen att skrämma upp folk eller befästa att mycket protein = farligt. Men det antyds idag med hela IGF-1 debatten att eventuellt högt sådant värde kan leda till ökad risk för diverse cancertyper. Mycket protein ger högre IGF-1 värden. Sedan vad som räknas som mycket protein kan jag inte säga men jag tvivlar på att 4< gram/kg om dagen i långa loppet kommer visa sig vara fördelaktigt.

Sedan att njurarna får jobba extra vid mycket protein behöver inte heller säga att det egentligen är skadligt för dem om man är frisk.

Rabbit starvation syndrome är så extremt så det behöver man inte ens tänka på om man inte hamnar ensam på stilla havet i flera veckor eller liknande.

Något man måste tänka på att i princip inga studier utgår ifrån kroppsbyggares leverne utan vanliga människor. Så resultat som visar på eventuella dåliga effekter för normala intag kan antyda på att flerdubblar man intaget så lär problemen inte försvinna eller bli bättre.

Träningslära har skrivit lite om IGF-1 och mjölkprodukter
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

King Grub
2013-05-13, 14:15
http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-12-58.pdf

Mada92
2013-05-14, 22:11
Exakt vad menar du med högt proteinintag? Om jag exempelvis skall försöka gå ner i vikt och köra ca 1500 kcal per dag och samtidigt nå upp till 120 g protein per dag blir det en hel del proteinpulver, annars blir det svårt att lyckas. (Jag väger ca 80 kg)

Ungefärliga värden

Frukost: 250 kcal . 25 g protein (proteindrink + macka)
Lunch: 800 kcal . 30 g protein (Vanlig mat)
Mellanmål: 115 kcal. 25 g protein (proteindrink)
Middag: 115 kcal . 25 g protein (proteindrink)
Kvällsmål: 115 kcal . 25 g protein (proteindrink)

Totalt antal kcal: 1395 kcal
Totalt protein: 130 g

(Ibland blir det vanlig mat till middag, ca 400 - 500 kcal. 30 g protein)


Under deff så liggar jag på runt 210 g protein/kg och det går jättebra, tar endast proteintillskott efter träning. Äter du kyckling så snittar det på 20g protein/100 gram kyckling. Äter du 300gram kyckling (vilket inte är svårt att få i sig oavsett kroppsstorlek) så är du uppe i hälften av det.
Lägg till ägg till frukost och en tonfisk burk till mellanmål så kan du räcker det sen.