handdator

Visa fullständig version : Tricepsövningar och variationer?


Mags
2013-05-11, 19:44
Hej, jag har några frågor som kanske är "dumma"...

1. Tränar man de olika huvudena av triceps i olika proportioner i olika övningar?
2. Kan man få olika form på baksidan av armen beroende på vilka tricepsövningar man kör?

Två frågor som kanske, men inte nöddvänligtvis, har samma svar.

Oj vad många "olika" det blev...

newb123
2013-05-11, 19:50
Hej, jag har några frågor som kanske är "dumma"...

1. Tränar man de olika huvudena av triceps i olika proportioner i olika övningar?
2. Kan man få olika form på baksidan av armen beroende på vilka tricepsövningar man kör?

Två frågor som kanske, men inte nöddvänligtvis, har samma svar.

Oj vad många "olika" det blev...

Tror man kan få större triceps av icke-basövningar, framför allt tricepsextension runt huvudet. Men det påverkar knappt styrkan i bänkpress enligt Stefan J (kungen i bänkpress). Personligen tycker jag det är löjligt att ha stora men förhållandevis svaga triceps som man får om man är stark i extensions relativt bänken.

Thornblom
2013-05-11, 19:57
Arnes guide 1 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif)

Arnes guide 2 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif)

Arnes guide 3 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif)

Mags
2013-08-03, 17:52
Arnes guide 1 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif)

Arnes guide 2 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif)

Arnes guide 3 (http://www.body.se/media/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif)

Jag glömde tacka dig (och Arne). Det hjälpte. :)

Dock kvarstår frågorna i ursprungsposten obesvarade...

Jag fattade inte riktigt vad "hänget" är, men jag tror det är snyggare om man (jag) har mer massa uppmot axeln snarare än längre ner... Givetvis kom den mesta träningen från grundövningar, men om man ska isolera kan man ju försöka ta något som tar lite mer på något visst huvud? Lateralis, som sticker ut, är ju rätt sexigt...

pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:18
Mags

Du får samma form på musklerna oavsett övning. Skillnaden är att det tar olika lång tid att få muskeln att växa. Antingen beroende på att olika övningar är olika effektiva, samt att utförandet spelar roll för hur lång tid det tar.

Mags
2015-07-21, 10:07
Jag har kört en hel del tricepsextensioner sedan trådstarten och tycker det funkar bra.

Nu tänkte jag dock köra schemat rakt av. Men det är pyramidset i det (ungefär). Jag brukar alltid köra reverse pyramid sets (eller plana sets) för att jag tyckt det makes more sense. Men å andra sidan är nog arne merkompetent än mig och de flesta andra.

Vad tror ni? Ska man bara använda sig av övningarna, eller är det också bra att använda den setstrukturen (10 10 8 8 8 6 6 6) ?

Arne Persson
2015-07-21, 10:16
Mags

Du får samma form på musklerna oavsett övning. Skillnaden är att det tar olika lång tid att få muskeln att växa. Antingen beroende på att olika övningar är olika effektiva, samt att utförandet spelar roll för hur lång tid det tar.

Skitsnack min vän!

Afterlove
2015-07-21, 10:23
Har hört att triceps alltid ska tränas tungt för bäst tillväxt medan Biceps bör tränas lättare! Känner en hel del folk som fått stora resultat genom att träna låga tunga reps enbart för triceps.

Sedan glömmer många rörelsen bakom huvudet som är väldigt viktig för det tredje huvudet. Har själv sedan 6 månader lagt mycket fokus på Liggande triceps bakom huvudet, och mina armar verkar svara!

Missa inte bakom huvudet

anvihl
2015-07-21, 10:28
Skitsnack min vän!

Du menar att du kan ändra hur din muskel växer beroende på övningsval? Biceps växer ut och in i vissa övningar, höger på vissa, vänster på vissa och utåt i andra?

Sheogorath
2015-07-21, 10:32
Med tanke på att långa tricepshuvudet har separat innervering och även aktiveras vid rörelse över axelleden ser jag det inte som omöjligt att man hade sett skillnad på en arm som man byggt med dips, smalbänk och byggarpushdowns och en arm som kompletterats med extensioner runt huvudet, french press och pullovers.

Långa huvudet aktiveras väldigt dåligt vid pressar helt enkelt, och ligger i ett ofördelaktigt läge vid pushdowns med armbågarna intill kroppen utan armpendling.

Arne Persson
2015-07-21, 10:32
Lite suddig och lite skum vinkel mm. Nog har man fått hyfsat resultat på långa tricepshuvudet av "helkroppsövningen" tunga liggande tricepsext. runt huvudet. Tvivlar en liten aning på att kickback och pushdown samma resultat på det långa huvudet.
Men vad vet jag?

Arne Persson
2015-07-21, 10:33
Du menar att du kan ändra hur din muskel växer beroende på övningsval? Biceps växer ut och in i vissa övningar, höger på vissa, vänster på vissa och utåt i andra?

Ja, detta fall...

Afterlove
2015-07-21, 10:35
Lite suddig och lite skum vinkel mm. Nog har man fått hyfsat resultat på långa tricepshuvudet av "helkroppsövningen" tunga liggande tricepsext. runt huvudet. Tvivlar en liten aning på att kickback och pushdown samma resultat på det långa huvudet.
Men vad vet jag?

Men bara för att det funkar för dig betyder det att det är lika för alla? Ja eller nej svar

Arne Persson
2015-07-21, 10:42
Men bara för att det funkar för dig betyder det att det är lika för alla? Ja eller nej svar

Testa seriöst innan du skriver.

biggusdickus
2015-07-21, 12:48
Med tanke på att långa tricepshuvudet har separat innervering och även aktiveras vid rörelse över axelleden ser jag det inte som omöjligt att man hade sett skillnad på en arm som man byggt med dips, smalbänk och byggarpushdowns och en arm som kompletterats med extensioner runt huvudet, french press och pullovers.
.

Alla som har lite koll är väl helt på det klara med att man kan diffa långa huvudet från de korta?

Överkurs blir att diffa laterala från mediala huvudet. Om jag kan få pump å träningsvärk i enbart ena muskeln så har jag väl bevisat att det går att diffa även dom? För det finns väl ingen forskning som motsäger att den muskel som får pump å träningsvärk är den muskel som arbetat mest. Å detta fortblir ett faktum oavsett hur högt Pezrullen skriker.

biggusdickus
2015-07-21, 12:51
Lite suddig och lite skum vinkel mm. Nog har man fått hyfsat resultat på långa tricepshuvudet av "helkroppsövningen" tunga liggande tricepsext. runt huvudet. Tvivlar en liten aning på att kickback och pushdown samma resultat på det långa huvudet.
Men vad vet jag?

Schysst arm! Men Arne.. Hur skulle kickbacks inte vara klockren för långa huvudet?!!

Sheogorath
2015-07-21, 13:07
Alla som har lite koll är väl helt på det klara med att man kan diffa långa huvudet från de korta?

Överkurs blir att diffa laterala från mediala huvudet. Om jag kan få pump å träningsvärk i enbart ena muskeln så har jag väl bevisat att det går att diffa även dom? För det finns väl ingen forskning som motsäger att den muskel som får pump å träningsvärk är den muskel som arbetat mest. Å detta fortblir ett faktum oavsett hur högt Pezrullen skriker.

Jag är benägen att hålla med dig! Sen kan man dividera om hur stort "om" det där är. ;)

Arne Persson
2015-07-21, 13:09
Schysst arm! Men Arne.. Hur skulle kickbacks inte vara klockren för långa huvudet?!!

Ok aktivering, med rätt pendelteknik, men ordentlig (myofibrill) massa kräver kräver lite mer belastning och övningar därefter :)

Sheogorath
2015-07-21, 14:08
Schysst arm! Men Arne.. Hur skulle kickbacks inte vara klockren för långa huvudet?!!

Liksom i en pushdown kan man göra det lite bättre, om man som Arne säger lägger på en pendelteknik, men om du tänker på överarmens position i förhållande till bålen och jämför med hur det ser ut i en french press så ser du var skillnaden ligger. Man har ett dåligt utgångsläge.

biggusdickus
2015-07-21, 14:37
Liksom i en pushdown kan man göra det lite bättre, om man som Arne säger lägger på en pendelteknik, men om du tänker på överarmens position i förhållande till bålen och jämför med hur det ser ut i en french press så ser du var skillnaden ligger. Man har ett dåligt utgångsläge.

Finessen är att långa huvudet belastas i dubbel mening i kickbacks. Den får jobba hårt för att hålla axeln i extension å hävstången i slutkontraktionen är inte att leka med. På samma sätt kan du beroende på utförande få bra tryck i långa huvudet vid dips mycket beroende på muskelns stabiliserande roll.

Afterlove
2015-07-21, 14:39
Funkar Liggande triceps runt huvudet bra Mee hantlar också eller är det stång som gäller?

Wormzie
2015-07-21, 14:48
Funkar Liggande triceps runt huvudet bra Mee hantlar också eller är det stång som gäller?

Funkar med hantlar också. Sheo har en video på det där han visar ett bra utförande!

Afterlove
2015-07-21, 15:00
Funkar med hantlar också. Sheo har en video på det där han visar ett bra utförande!

Tycker hantlar är så skönare. Lust att länka hans YT?

Arne Persson
2015-07-21, 15:06
Funkar Liggande triceps runt huvudet bra Mee hantlar också eller är det stång som gäller?

Funkar men är betydligt klumpigare än med stång. Speciellt vid tyngre hantlar. Kom i håg att hålla hantlarna så att den ena innerskivan är närmast tum- och pekfingersidan istället för lillfingersidan som är annars vanligast.

Afterlove
2015-07-21, 15:15
Funkar men är betydligt klumpigare än med stång. Speciellt vid tyngre hantlar. Kom i håg att hålla hantlarna så att den ena innerskivan är närmast tum- och pekfingersidan istället för lillfingersidan som är annars vanligast.

Ska testa. Anledningen till att jag väljer hantlar är för det känns så smidigt att dropseta med. Och ena armen kan vila medan den andra köttas

Får du mycket brudar med dina armar eller?

Arne Persson
2015-07-21, 17:10
Ska testa. Anledningen till att jag väljer hantlar är för det känns så smidigt att dropseta med. Och ena armen kan vila medan den andra köttas

Får du mycket brudar med dina armar eller?

Extremt mycket brudar!

Afterlove
2015-07-21, 17:15
Extremt mycket brudar!

Grymt. Nu går jag off-topic här. Men anser du att armarna är det som en hona blir mest lockad av? Bara sett till musklerna

Ska testa hantel "trixet" ikväll :)

Arne Persson
2015-07-21, 17:42
Grymt. Nu går jag off-topic här. Men anser du att armarna är det som en hona blir mest lockad av? Bara sett till musklerna

Ska testa hantel "trixet" ikväll :)
I mitt fall är det helheten och mitt enorma intellekt...

Sheogorath
2015-07-21, 18:17
Finessen är att långa huvudet belastas i dubbel mening i kickbacks. Den får jobba hårt för att hålla axeln i extension å hävstången i slutkontraktionen är inte att leka med. På samma sätt kan du beroende på utförande få bra tryck i långa huvudet vid dips mycket beroende på muskelns stabiliserande roll.

Jag har alltid per default dissat kickbacks eftersom:

a) det ser fitnessbrudigt och/eller allmänt gymskitnödigt ut, och
b) se a)...

...så jag kanske inte ska uttala mig för mycket. Men när axeln redan är försatt i neutralläge (eller extension som i dips) så blir det inte så mycket inre hävstång kvar för det långa huvudet jämfört med t.ex. pullover med stång eller hantel som tar notoriskt bra på långa huvudet (och är min go-to-övning för syftet). I dips har du dessutom en flexionsrörelse i axelleden som direkt motverkar förkortningen av det långa huvudet i den koncentriska fasen.

Så här ser min lista ut. Bra övningar för triceps långa, utan inbördes ranking:

pullovers
stående extensioner över huvudet med kabel
liggande/uppåtlutade extensioner runt huvudet med stång/hantlar
diverse frenchpressar

Skapliga varianter:

pushdowns (särskilt med armpendling)
kickbacks (men kanske begränsas man av ytterlägessvaghet för mycket för att det ska vara värt att lägga tid på)

Dåliga varianter:

alla pressar

Sheogorath
2015-07-21, 18:21
Tycker hantlar är så skönare. Lust att länka hans YT?

pGpDJwtedbc&list=PL6v2iA0aWLrfeW6xxmfJBfBVOXqhl3Xlu&index=3

Jag kan inte köra den längre p.g.a. en bråkig armbåge men när jag körde den brukade jag slänga in ett superset där man plockar ut det sista med först JM-pressar och sen vanliga smala pressar. Behöll hantlarna jag redan jobbade med. Den här övningen ska man se som ett komplement, inte som en basövning. Bra för att jämna ut styrkeskillnader mellan höger och vänster sida, träna skulderkontroll etc.

Afterlove
2015-07-22, 00:11
pGpDJwtedbc&list=PL6v2iA0aWLrfeW6xxmfJBfBVOXqhl3Xlu&index=3

Jag kan inte köra den längre p.g.a. en bråkig armbåge men när jag körde den brukade jag slänga in ett superset där man plockar ut det sista med först JM-pressar och sen vanliga smala pressar. Behöll hantlarna jag redan jobbade med. Den här övningen ska man se som ett komplement, inte som en basövning. Bra för att jämna ut styrkeskillnader mellan höger och vänster sida, träna skulderkontroll etc.

Tusen tack!

Sheogorath
2015-07-22, 07:02
Nej, jag har valt att framförallt visa övningar som inte är så vanliga men som jag ändå tycker är bra. Inspiration :) Det finns tusen och miljoner videos på de vanligare gymövningarna.

Old Nick
2015-07-22, 07:22
Någon anledning till att du ligger på inclinebänken och inte på en flat bänk Sheo? Tänkte om det finns någon fördel med lite lutning som jag inte känner till.

Sheogorath
2015-07-22, 07:24
Någon anledning till att du ligger på inclinebänken och inte på en flat bänk Sheo? Tänkte om det finns någon fördel med lite lutning som jag inte känner till.

Mer stretch i triceps långa utan att behöva ta ner hantel/stång bakom huvudet, men inte som i sittande french press där det blir så mycket grundspänning att det kan vara kämpigt att hålla ihop armbågarna.

Tl;dr: lättare att hålla ihop armbågarna jämfört med sittande dito, men ändå väldigt bra stretch i långa tricepshuvudet.

Old Nick
2015-07-22, 07:51
Är det viktigt att hålla ihop armbågarna?

Jag kör sittande french press eftersom jag helt enkelt inte kan ligga ner på en plan bänk med skivstång i händerna utan att få ont i axeln. Men jag kan inte säga att jag gillar övningen. Armbågarna fläker ut åt sidorna och i bottenläget är jag helt kraftlös. Jag måste köra med en liten "studs" om jag skall gå ända ner, för annars kommer jag inte upp.

Så jag har testat med lite incline men då kommer inte stången nog långt ner istället. Svårt som tusan att gå runt huvudet är det också. Hantlar kan förstås vara ett alternativ, men då blir det väldigt vingligt och instabilt när man börjar bli lite trött.

pezrulezhaakon
2015-07-22, 08:12
Är det viktigt att hålla ihop armbågarna?

Jag kör sittande french press eftersom jag helt enkelt inte kan ligga ner på en plan bänk med skivstång i händerna utan att få ont i axeln. Men jag kan inte säga att jag gillar övningen. Armbågarna fläker ut åt sidorna och i bottenläget är jag helt kraftlös. Jag måste köra med en liten "studs" om jag skall gå ända ner, för annars kommer jag inte upp.

Så jag har testat med lite incline men då kommer inte stången nog långt ner istället. Svårt som tusan att gå runt huvudet är det också. Hantlar kan förstås vara ett alternativ, men då blir det väldigt vingligt och instabilt när man börjar bli lite trött.

Välj hellre att köra med rep, liggandes i kabeldraget på bänken med ryggstödet hissat ca 45-60 grader, om nu trissorna är ställbara.
Då spelar det mindre roll om armbågarna fläks ut.

Sheogorath
2015-07-22, 08:24
Är det viktigt att hålla ihop armbågarna?

Jag kör sittande french press eftersom jag helt enkelt inte kan ligga ner på en plan bänk med skivstång i händerna utan att få ont i axeln. Men jag kan inte säga att jag gillar övningen. Armbågarna fläker ut åt sidorna och i bottenläget är jag helt kraftlös. Jag måste köra med en liten "studs" om jag skall gå ända ner, för annars kommer jag inte upp.

Så jag har testat med lite incline men då kommer inte stången nog långt ner istället. Svårt som tusan att gå runt huvudet är det också. Hantlar kan förstås vara ett alternativ, men då blir det väldigt vingligt och instabilt när man börjar bli lite trött.

Vilket det också finns en poäng med. Man behöver inte utmana stabiliteten maximalt i alla övningar men märker man att man har en instabilitet kan det vara vettigt att lägga lite tid på att korrigera det.

Gober
2015-07-22, 08:27
Gillar övningen Sheo visar i videon. Tycker dock att det är knepigt som sjutton att jonglera med de större hantlarna. Slutar alltid med att jag får köra silverhantlar (10kg) och köra massa myorep. Men den tar fint och fungerar ganska bra för mina armbågar.

Old Nick
2015-07-22, 08:33
Vad exakt är det som händer när armbågarna åker ut åt sidorna som påverkar tricepsaktiveringen? Tar axlarna över en del av jobbet? Eller är det trapezius som får jobba?

Old Nick
2015-07-22, 08:38
Välj hellre att köra med rep, liggandes i kabeldraget på bänken med ryggstödet hissat ca 45-60 grader, om nu trissorna är ställbara.
Då spelar det mindre roll om armbågarna fläks ut.

De är inte ställbara. En uppe, en nere. Men det borde gå att laborera med lutningar på bänken och få någonting att fungera.

pezrulezhaakon
2015-07-22, 08:47
De är inte ställbara. En uppe, en nere. Men det borde gå att laborera med lutningar på bänken och få någonting att fungera.

Precis. :)

pezrulezhaakon
2015-07-22, 08:49
Vad exakt är det som händer när armbågarna åker ut åt sidorna som påverkar tricepsaktiveringen? Tar axlarna över en del av jobbet? Eller är det trapezius som får jobba?

Triceps aktiveras mindre i relation till belastningen. Ökad snedbelastning i armbågsleden. Rotatorcuffen belastas hårdare.
Detta med stång främst. Med rep släcker man fler onödiga krafter som inte är till gagn för triceps.

Old Nick
2015-07-22, 08:51
Triceps aktiveras mindre i relation till belastningen. Ökad snedbelastning i armbågsleden. Rotatorcuffen belastas hårdare.
Detta med stång främst. Med rep släcker man fler onödiga krafter som inte är till gagn för triceps.

Säger du att belastningen skiftar från triceps till rotatorcuffen?

pezrulezhaakon
2015-07-22, 08:54
Säger du att belastningen skiftar från triceps till rotatorcuffen?

Inte endast. En del av belastningen kommer hanteras passivt av andra strukturer istället.

Arne Persson
2015-07-22, 08:58
Sådärja... :d

therunningman
2015-07-22, 09:49
Vad exakt är det som händer när armbågarna åker ut åt sidorna som påverkar tricepsaktiveringen? Tar axlarna över en del av jobbet? Eller är det trapezius som får jobba?
Det kan också vara ett tecken på att du är starkare i latissimus och teres major än rotatorkuffens utåtrotationer.

filmjölk
2015-07-22, 10:46
Det är fysiskt omöjligt (iaf. för mig) att inte armbågarna fläker ut en aning i tja...alla tricepsövningar. Så lite snedbelastning i armbågsleden får du förmodligen räkna med, och den snedbelastningen kan säkerligen riskera att orsaka nån form av smärta i leden med tiden, men vadfan det är inget att grina över om du samtidigt lyckats utveckla dina triceps-vs inte ens lyckats träna triceps öht. You win some, you lose some, thats life.

pezrulezhaakon
2015-07-22, 11:12
Det är fysiskt omöjligt (iaf. för mig) att inte armbågarna fläker ut en aning i tja...alla tricepsövningar. Så lite snedbelastning i armbågsleden får du förmodligen räkna med, och den snedbelastningen kan säkerligen riskera att orsaka nån form av smärta i leden med tiden, men vadfan det är inget att grina över om du samtidigt lyckats utveckla dina triceps-vs inte ens lyckats träna triceps öht. You win some, you lose some, thats life.

Sedan kan du välja rep. You win some, you win some...

Arne Persson
2015-07-22, 11:16
Eller så kör man triceps som undertecknad, slutar tramsanalysera, och avnjuter resultaten iform av enastående styrka och volym. ;) :d

Sheogorath
2015-07-22, 11:20
Eller så kör man triceps som undertecknad, slutar tramsanalysera, och avnjuter resultaten iform av enastående styrka och volym. ;) :d

Liggande stångsträck bakom huvudet är och bör vara grunden i all tricepsträning. :thumbup:

filmjölk
2015-07-22, 11:22
Sedan kan du välja rep. You win some, you win some...

Maxar ur alla maskiner som man kan utrusta med rep tyvärr:) Så av nödvändighet behöver jag en skivstång. Men om jag hade hållt mig till rep hela tiden så hade jag nog inte haft det problemet iofs:)

Arne Persson
2015-07-22, 11:34
Maxar ur alla maskiner som man kan utrusta med rep tyvärr:) Så av nödvändighet behöver jag en skivstång. Men om jag hade hållt mig till rep hela tiden så hade jag nog inte haft det problemet iofs:)

Ajabaja...! Då kör du, enligt expertisen, alldeles för tungt!!! Sänk omgående med minst 80%!


:)

pezrulezhaakon
2015-07-22, 12:21
Ajabaja...! Då kör du, enligt expertisen, alldeles för tungt!!! Sänk omgående med minst 80%!


:)

Eller rikta belastningen till avsedd muskel...

Arne Persson
2015-07-22, 12:36
Eller rikta belastningen till avsedd muskel...

Öööööh! Sänka vikten is the shit!

pezrulezhaakon
2015-07-22, 12:46
Öööööh! Sänka vikten is the shit!

Ja, om mer belastning kommer till avsedd muskel.

Mjölkdrickare
2015-07-22, 12:50
Det kan också vara ett tecken på att du är starkare i latissimus och teres major än rotatorkuffens utåtrotationer.
Låter mycket konstigt eftersom man är i ett mer utåtroterat läge med armbågarna utåt, och för att hålla armbågarna inåt krävs det att man bland annat aktiverar latissimus dorsi och teres major tillsammans med andra inåtroterare av överarmsbenet.

Det torde snarare vara tvärtom, om något.

Förresten så tycker jag att man får ett bättre sträck på triceps med armbågarna utåt och på det viset tränar mera ROM. :)

therunningman
2015-07-22, 13:28
Låter mycket konstigt eftersom man är i ett mer utåtroterat läge med armbågarna utåt, och för att hålla armbågarna inåt krävs det att man bland annat aktiverar latissimus dorsi och teres major tillsammans med andra inåtroterare av överarmsbenet.

Det torde snarare vara tvärtom, om något.

Förresten så tycker jag att man får ett bättre sträck på triceps med armbågarna utåt och på det viset tränar mera ROM. :)
Åt vilket håll roterar resp muskel? Om man nu låser handen genom att hålla i en stång, hur påverkar det armbågen?

Två frågeställningar man kan ta med sig.

Är man väldigt svag i utåtrotationerna?

Extenderar man väldigt mycket med muskler som inåtroterar och därför pekar armbågarna ut?

Kanske kan hjälpa en att se över teknik, viktval osv för bästa effekt i triceps långa.

Ett Orm
2015-07-22, 13:35
Maxar ur alla maskiner som man kan utrusta med rep tyvärr:) Så av nödvändighet behöver jag en skivstång. Men om jag hade hållt mig till rep hela tiden så hade jag nog inte haft det problemet iofs:)

Maxar du ur latsdraget med dina triceps? Det måste omedelbart bevisas med en bild på hur stora de är!

filmjölk
2015-07-23, 00:20
Maxar du ur latsdraget med dina triceps? Det måste omedelbart bevisas med en bild på hur stora de är!

ok.

Ett Orm
2015-07-23, 01:11
Ser lite P.Sat ut tycker jag - inte en chans att du har så där långa underarmar!

Men ja ja, jag får ge mig försöker bara hitta brister hos andra.

Arne Persson
2015-07-23, 07:20
ok.

Jag ser inga som helst brister på din föredömliga physique...

Klagarn
2015-07-23, 07:28
Fråga, enarms pushdown tar väl mer på "inre" triceps? Känns så för mig i fall, medans vanliga tar mer på yttre?

Arne Persson
2015-07-23, 08:05
Fråga, enarms pushdown tar väl mer på "inre" triceps? Känns så för mig i fall, medans vanliga tar mer på yttre?

Nej.

therunningman
2015-07-23, 08:12
Fråga, enarms pushdown tar väl mer på "inre" triceps? Känns så för mig i fall, medans vanliga tar mer på yttre?
Om du med enarmade tränar med större ROM så gör det nog det.

Jorgen
2015-07-23, 08:21
Fråga, enarms pushdown tar väl mer på "inre" triceps? Känns så för mig i fall, medans vanliga tar mer på yttre?

Om du med enarmade tränar med större ROM så gör det nog det.

Nej.

Jorgen
2015-07-23, 08:23
Maxar ur alla maskiner som man kan utrusta med rep tyvärr:) Så av nödvändighet behöver jag en skivstång. Men om jag hade hållt mig till rep hela tiden så hade jag nog inte haft det problemet iofs:)
Även latsdraget?

therunningman
2015-07-23, 08:35
Nej.
Nähä. Varför inte? Är det inte enklare att extendera om inget slår i ölmagen?

Jorgen
2015-07-23, 08:45
Fråga, enarms pushdown tar väl mer på "inre" triceps? Känns så för mig i fall, medans vanliga tar mer på yttre?

Om du med enarmade tränar med större ROM så gör det nog det.

Nähä. Varför inte? Är det inte enklare att extendera om inget slår i ölmagen?

Nej, det tar inte mer på "inre triceps" bara för att du får längre ROM.

Jag har förvisso ingen ölmage (dricker inte öl) men har trots en stor mage inga problem att extendera armen i pushdown med stång. :)

pezrulezhaakon
2015-07-23, 09:04
Om du med enarmade tränar med större ROM så gör det nog det.

Med "inre" triceps menar du väl långa ursprunget?
Det ursprunget kan ungefär dra till när överarmen är utmed kroppen. Sedan är det klart. En längre rörelse än så spelar ingen roll.

therunningman
2015-07-23, 09:06
Nej, det tar inte mer på "inre triceps" bara för att du får längre ROM.

Jag har förvisso ingen ölmage (dricker inte öl) men har trots en stor mage inga problem att extendera armen i pushdown med stång. :)

Då är vi nog olika skapta :)

Jag har då inga problem att få mer extension i axelleden om jag släpper stången.

Visst kan du träna push-downs med stång och ha kanske 15-20 graders extension i axelleden men du kommer inte få så mycket ROM i armbågsleden då? ;)

therunningman
2015-07-23, 09:20
Med "inre" triceps menar du väl långa ursprunget?
Det ursprunget kan ungefär dra till när överarmen är utmed kroppen. Sedan är det klart. En längre rörelse än så spelar ingen roll.

Beror ju på skulderbladets position och kroppens hållning. En del kommer ju inte ens så långt.

Lite grann är det ett tankefel från min sida. Dock anser jag att man bör ha en sådan hållning när man tränar push-downs med stång att övningen inte ger full ROM. Det kan man uppnå genom att byta övning, exempelvis till enarms eller liggande tricepsextension. Låter det OK?

Jorgen
2015-07-23, 09:21
Då är vi nog olika skapta :)

Jag har då inga problem att få mer extension i axelleden om jag släpper stången.

Visst kan du träna push-downs med stång och ha kanske 15-20 graders extension i axelleden men du kommer inte få så mycket ROM i armbågsleden då? ;)

Nej, det tror jag inte. :)

Jag menade extention i armbågsleden, förstod inte att du pratade om axelleden. Sorry.

Jorgen
2015-07-23, 09:23
Dock anser jag att man bör ha en sådan hållning när man tränar push-downs med stång att övningen inte ger full ROM. Det kan man uppnå genom att byta övning, exempelvis till enarms eller liggande tricepsextension. Låter det OK?

Men det betyder väl inte att det är fel att ha full ROM i pushdown?

therunningman
2015-07-23, 09:46
Men det betyder väl inte att det är fel att ha full ROM i pushdown?
Det är sällan bra att lära in dåliga rörelsemönster för ökad ROM. Optimera din hållning och acceptera några graders ökad förlust eller byt övning är min rekommendation.

Antar du har lite flexion i armbåge eller axel när du tränar push-downs oavsett?

Anders The Peak
2015-07-23, 10:37
Det är sällan bra att lära in dåliga rörelsemönster för ökad ROM. Optimera din hållning och acceptera några graders ökad förlust eller byt övning är min rekommendation.

Antar du har lite flexion i armbåge eller axel när du tränar push-downs oavsett?

Vad är dåliga rörelsemönster om du kan utveckla det?

Utgår från att Jörgen som har tränat under lång tid har fått god empirisk kunskap om träningslära inte kommer med tokigheter utan delar frikostigt med sig av de erfarenheter han har lärt sig.

Jorgen
2015-07-23, 10:56
Det är sällan bra att lära in dåliga rörelsemönster för ökad ROM. Optimera din hållning och acceptera några graders ökad förlust eller byt övning är min rekommendation.

Antar du har lite flexion i armbåge eller axel när du tränar push-downs oavsett?

Vad är ett dåligt rörelsemönster i detta fallet?
Vilka övningar rekommenderar du mig att köra istället?

Jag har ganska stor rörlighet i axelleden när jag kör pushdown faktiskt.

pezrulezhaakon
2015-07-23, 11:10
Beror ju på skulderbladets position och kroppens hållning. En del kommer ju inte ens så långt.

Lite grann är det ett tankefel från min sida. Dock anser jag att man bör ha en sådan hållning när man tränar push-downs med stång att övningen inte ger full ROM. Det kan man uppnå genom att byta övning, exempelvis till enarms eller liggande tricepsextension. Låter det OK?

Beror på hur du tänker..
Anatomiskt sett så kan inte triceps långa skapa ytterligare sagittal rörelse när ursprung och fäste kommit i samma linje. Då finns bara en adduktionsmöjlighet kvar..

Så oavsett kroppsläget, och/eller skulderbladets läge så gäller den anatomiska regeln. Frågan är istället vad du har för belastningskurva på befintligt ROM.

Anders The Peak
2015-07-23, 12:36
Beror på hur du tänker..
Anatomiskt sett så kan inte triceps långa skapa ytterligare sagittal rörelse när ursprung och fäste kommit i samma linje. Då finns bara en adduktionsmöjlighet* kvar..

Så oavsett kroppsläget, och/eller skulderbladets läge så gäller den anatomiska regeln. Frågan är istället vad du har för belastningskurva på befintligt ROM.

Nu vill jag inte vara oförskämd på något sätt men du kan gärna lägga upp en aktuell bild på din Triceps och gör som Arne ta den bästa tricepsen.

Det känns som om du har ett astronomiskt försprång med dina gedigna kunskaper. Det måste visa sig i goda träningsresultat i form av styrka och muskelkvalitet.

Sheogorath
2015-07-23, 12:40
Jag kan bjussa på en lite äldre bild jag också. Blöt, förmodligen AIDS osv.

http://i57.tinypic.com/2ymizw7.jpg

Ingen Arne-arm, men lite massa finns där allt.

Anders The Peak
2015-07-23, 12:42
Jag kan bjussa på en lite äldre bild jag också. ;)

http://i57.tinypic.com/2ymizw7.jpg

Ingen Arne-arm, men lite massa finns där allt.

Ok godkänt. Dig kan man lita på :)

therunningman
2015-07-23, 13:12
Vad är ett dåligt rörelsemönster i detta fallet?
Vilka övningar rekommenderar du mig att köra istället?

Jag har ganska stor rörlighet i axelleden när jag kör pushdown faktiskt.

Dåligt rörelsemönster är för mig att du utför en rörelse på ett mindre bra eller ibland t o m skadligt sätt. Vet ingenting om hur du tränar men pratar vi om de extrema utföranden jag nämnde ovan så är dåligt rörelsemönster att jag stabiliserar skuldran på ett förkastligt sätt. Det kan ha överföringseffekter till mer påfrestande situationer för skuldran.

Om axelrörligheten är en begränsning vid push-downs kan det vara bra att be om hjälp omgående. Även när min frozen shoulder var som värst hade jag tillräcklig rörlighet.. :)

Beror på hur du tänker..
Anatomiskt sett så kan inte triceps långa skapa ytterligare sagittal rörelse när ursprung och fäste kommit i samma linje. Då finns bara en adduktionsmöjlighet kvar..

Så oavsett kroppsläget, och/eller skulderbladets läge så gäller den anatomiska regeln. Frågan är istället vad du har för belastningskurva på befintligt ROM.

När jag står med neutral hållning, bra skulderhållning och fullt extenderade armbågsleder och simulerar övningen med en käpp så hamnar jag i cirka 15 graders flexion i axelleden när käppen slår i benen.

Genom att korrigera skulderbladets position flyttar jag axelleden och triceps långa fäste ventralt i sagittalplanet relativt kroppen och hamnar med samma utgångsläge endast i 5-10 graders flexion beroende på hur extrem jag är. Om det önskvärt kan man ju diskutera...själv tycker jag inte det.

Så i mitt fall kommer det ta stopp vid push-downs vid cirka 15 graders flexion i axelleden (om jag ska sträcka helt i armbågsleden) och bör nog fundera över alternativa eller kompletterande övningar beroende på målsättning.

Är du säker på att långa triceps inte kan extendera i axelleden ca 15 grader? Jag upplever det så när jag tränar låg rodd men behöver kolla upp det.

Jorgen
2015-07-23, 14:22
Dåligt rörelsemönster är för mig att du utför en rörelse på ett mindre bra eller ibland t o m skadligt sätt. Vet ingenting om hur du tränar men pratar vi om de extrema utföranden jag nämnde ovan så är dåligt rörelsemönster att jag stabiliserar skuldran på ett förkastligt sätt. Det kan ha överföringseffekter till mer påfrestande situationer för skuldran.

Om axelrörligheten är en begränsning vid push-downs kan det vara bra att be om hjälp omgående. Även när min frozen shoulder var som värst hade jag tillräcklig rörlighet.. :)

Jag får ingen som helst skadeproblematik med "mitt" utförande.
Och rörligheten i axeln är absolut ingen begränsning för min del i pushdown. Jag har som jag skrev en stor rörelse i axelleden.

Men vilka övningar rekommenderar du mig att köra istället?

Ett Orm
2015-07-23, 14:44
Nu vill jag inte vara oförskämd på något sätt men du kan gärna lägga upp en aktuell bild på din Triceps och gör som Arne ta den bästa tricepsen.

Det känns som om du har ett astronomiskt försprång med dina gedigna kunskaper. Det måste visa sig i goda träningsresultat i form av styrka och muskelkvalitet.

Så om Arne får anorexia och tappar sina erfarna triceps, kommer han förlora i trovärdighet då?

pezrulezhaakon
2015-07-23, 14:44
Nu vill jag inte vara oförskämd på något sätt men du kan gärna lägga upp en aktuell bild på din Triceps och gör som Arne ta den bästa tricepsen.

Det känns som om du har ett astronomiskt försprång med dina gedigna kunskaper. Det måste visa sig i goda träningsresultat i form av styrka och muskelkvalitet.

Ja, och den bäste kocken har störst mage...
Den bäste mekanikern är alltid skitigast...

Samma resonemang..

Arne Persson
2015-07-23, 15:02
Nähä. Varför inte? Är det inte enklare att extendera om inget slår i ölmagen?
Läs gärna min tricepsartikel så förstår du sedan varför du inte kan aktivera det inre dvs caput mediale M. tricipitis brachii och det yttre huvudet dvs caput laterale M. t. b.. Det är alltså endast det långa huvudet caput longus M. t. b. som bekant kan påverkas. :)

therunningman
2015-07-23, 15:11
Jag får ingen som helst skadeproblematik med "mitt" utförande.
Och rörligheten i axeln är absolut ingen begränsning för min del i pushdown. Jag har som jag skrev en stor rörelse i axelleden.

Men vilka övningar rekommenderar du mig att köra istället?
Om du vill försöka fokusera mer på långa huvudet bör du byta övning, variera eller kompletta med andra övningar. Push downs med stång är den övningen som gör långa huvudet svagast. Byter du till rep, dvs utåtroterar, blir muskeln starkare och du tränar med ökad extensions ROM. Liggande triceps extensioner där du rundar huvudet med stången är ett utmärkt alternativ.

therunningman
2015-07-23, 15:18
Läs gärna min tricepsartikel så förstår du sedan varför du inte kan aktivera det inre dvs caput mediale M. tricipitis brachii och det yttre huvudet dvs caput laterale M. t. b.. Det är alltså endast det långa huvudet caput longus M. t. b. som bekant kan påverkas. :)
Jag tolkade texten annorlunda. "Inre triceps". Inte inre huvud utan inre delen av triceps där långa triceps är lokaliserad? Kanske en felaktig tolkning av mig.

filmjölk
2015-07-23, 15:33
Även latsdraget?

Jag kan ha överdrivit en aning där:) Men iaf. vill man ha stora starka triceps så tror jag inte att pushdowns och frenchpress med rep är något att förlita sig på. Triceps behöver skivstång, när man tränar triceps med skivstång kommer armbågarna att roteras ut och man kan inte komma ifrån att man kommer att snedbelasta leden.

Så för att få bra tricepsträning kommer man helt enkelt få dras med lite sura, snedbelastade armbågar.

Jorgen
2015-07-23, 15:44
Om du vill försöka fokusera mer på långa huvudet bör du byta övning, variera eller kompletta med andra övningar. Push downs med stång är den övningen som gör långa huvudet svagast. Byter du till rep, dvs utåtroterar, blir muskeln starkare och du tränar med ökad extensions ROM. Liggande triceps extensioner där du rundar huvudet med stången är ett utmärkt alternativ.
Jo, jag vet det. :)

Jag kör pushdown med stor rörelse i axelleden för att få med det långa tricepshuvudet mer, alt kör jag sittande pushdown med rep och med en stor rörelse i axelleden (men repet gör att vikten blir lägre).

Jag kan inte köra liggande extention, (eller frenchpress) pga mina dåliga armbågar.

Arne Persson
2015-07-23, 15:47
Jag tolkade texten annorlunda. "Inre triceps". Inte inre huvud utan inre delen av triceps där långa triceps är lokaliserad? Kanske en felaktig tolkning av mig.

Ville bara vara lite anatomiskt korrekt. :)

Arne Persson
2015-07-23, 15:49
Om du vill försöka fokusera mer på långa huvudet bör du byta övning, variera eller kompletta med andra övningar. Push downs med stång är den övningen som gör långa huvudet svagast. Byter du till rep, dvs utåtroterar, blir muskeln starkare och du tränar med ökad extensions ROM. Liggande triceps extensioner där du rundar huvudet med stången är ett utmärkt alternativ.

Kolla gärna på min tricepsvideos på Youtube. :)

Anders The Peak
2015-07-23, 15:54
Ja, och den bäste kocken har störst mage...
Den bäste mekanikern är alltid skitigast...

Samma resonemang..

Är det ? Det är utifrån dina referensramar och inte utifrån min vy.

pezrulezhaakon
2015-07-23, 16:18
Är det ? Det är utifrån dina referensramar och inte utifrån min vy.

Tror du Svennis kan/har kunnat sparka boll som Zlatan?
Eller måste han kunna göra det för att vara tränare?

Jorgen
2015-07-23, 16:20
Back to topic please.

Arne Persson
2015-07-23, 16:22
Ja, och den bäste kocken har störst mage...
Den bäste mekanikern är alltid skitigast...

Samma resonemang..

Vi vanliga dödliga äro alla tillkortakommande... Amen.

ceejay
2015-07-23, 16:23
Om du själv nu har kassa triceps pez, har du iaf tagit fram någon som tränat enligt dig som som har massiva/starka?

pezrulezhaakon
2015-07-23, 16:31
Om du själv nu har kassa triceps pez, har du iaf tagit fram någon som tränat enligt dig som som har massiva/starka?

Jag tar inga bilder på några klienter. Min uppgift är att optimera klienternas mål oavsett deras status. Hjälpa dem med tips på att förbättra det de har tidseffektivt.
Så ja, jag har hjälpt personer med både mindre och större triceps än mig.

filmjölk
2015-07-23, 17:02
Jo, jag vet det. :)

Jag kör pushdown med stor rörelse i axelleden för att få med det långa tricepshuvudet mer, alt kör jag sittande pushdown med rep och med en stor rörelse i axelleden (men repet gör att vikten blir lägre).

Jag kan inte köra liggande extention, (eller frenchpress) pga mina dåliga armbågar.

Jag vill tipsa dig om att träna med gummiband, som styrkelyftare gör. När du tränar axlar eller pecs så lastar du stången lite lättare än vanligt, fäster gummibanden på stången och under bänken eller något och så pressar du med vikten och gummibandet som motstånd.

Detta gör att bröst och axelpressarna blir lite tyngre för triceps, då du kommer att behöva kämpa med banden för att låsa ut. gör detta i något set av varje pressövning. På så sätt får du lite extra tricepsträning på köpet i övningar du gissningsvis kan utföra, samtidigt som du också tränar något annat.

Sheogorath
2015-07-23, 17:09
+ pullovers, så får man med långa huvudet ordentligt utan att behöva böja i armbågsleden.

pezrulezhaakon
2015-07-23, 17:14
+ pullovers, så får man med långa huvudet ordentligt utan att behöva böja i armbågsleden.

Tja, hur mycket nu lats delar med sig av, i en halvtaskig belastningskurva..

filmjölk
2015-07-23, 17:16
+ pullovers, så får man med långa huvudet ordentligt utan att behöva böja i armbågsleden.

Jag tycker (baserat på känsla) att det är en mindre bra övning för mina triceps. Bröstet drar nästan all belastning i frikviktsvarianten, och latsen nästan allt i kabel och maskinvarianterna.

Sheogorath
2015-07-23, 17:16
Tja, hur mycket nu lats delar med sig av, i en halvtaskig belastningskurva..

Väldigt mycket i liggande pullover med frivikt, mindre i stående/dylikt i trissvarianter.

Sheogorath
2015-07-23, 17:18
Jag tycker (baserat på känsla) att det är en mindre bra övning för mina triceps. Bröstet drar nästan all belastning i frikviktsvarianten, och latsen nästan allt i kabel och maskinvarianterna.

Mina triceps känns som att de ska släppa från sitt ursprung och jag får regelmässigt mer träningsvärk i triceps långa av pullovers än av någon traditionell tricepsövning (liggande stångsträck bakom huvudet kommer närmast efter). Men det är väl som med övningar i allmänhet: svagaste länken får dra största lasset.

Anders The Peak
2015-07-23, 17:33
Jag tycker (baserat på känsla) att det är en mindre bra övning för mina triceps. Bröstet drar nästan all belastning i frikviktsvarianten, och latsen nästan allt i kabel och maskinvarianterna.

Fille det Arnes Triceps runt huvudet på plan (pullover liknande) eller
antingen uppåt-/nedåtlutad bänk räcker väl till för att utveckla massiva tricepsmuskler. Det här att fjanta med rep i hissmaskin är mer för PT folk som läser om skrönor i fackpressen och behöver ha lite lättare övningar till de sina.

qaykyhcMkfk

Sheogorath
2015-07-23, 17:35
Så där ja! :thumbup:

ceejay
2015-07-23, 17:38
Är det jamroz?
Vill också vara med.
oQnjZg4Z-NU

Ska man satsa på 100?

Arne Persson
2015-07-23, 18:20
Är det jamroz?
Vill också vara med.
oQnjZg4Z-NU

Ska man satsa på 100?

Tveklöst och med stopp i bottenläget! ;) :d

ceejay
2015-07-23, 18:48
Arne, kommer köra armar var 4e dag, har du något tips på en fullständig tricepsworkout för styrka/volym?

Är det tricepsguiden som gäller då? Eller kan du tipsa om något annat?

Arne Persson
2015-07-23, 21:10
Arne, kommer köra armar var 4e dag, har du något tips på en fullständig tricepsworkout för styrka/volym?

Är det tricepsguiden som gäller då? Eller kan du tipsa om något annat?

Mitt senaste seriösa program: :)

Ligg tricepsext. 10 reps* (50 kg), 10* (60 kg), 10-15* (70)
3, 3, 1-3, 3, 3, 3, 3, 3 3, 1-3, 1-3** (80-90 kg)

Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10reps (85, 80. 70. 60. 50. 40. 30. 20 kg stången) brukar använda 2x6x5 kg skivor + 2+2,5 kg)

French press smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1 (30-60 kg) (Nordic Gym 30kg)

Push down 3-5X 8-10
Superset
French Press 3-5X 8-10

* uppvärmningsset utan stopp i bottenläget
** tunga träningsset med stopp i bottenläget

Jorgen
2015-07-23, 21:49
+ pullovers, så får man med långa huvudet ordentligt utan att behöva böja i armbågsleden.

Brukar börja mina ryggpass med pullovers.
Men inte med hantel utan i cable crossen, och inte stående utan sittandes på en bänk med ryggstödet lite lutande och ryggen mot magasinet.
Kör sedan med rep från övre trissan. Kör ibland samma setup för pushdown, men naturligtvis med mindre rörelse i axelleden.

Sheogorath
2015-07-23, 21:54
Brukar börja mina ryggpass med pullovers.
Men inte med hantel utan i cable crossen, och inte stående utan sittandes på en bänk med ryggstödet lite lutande och ryggen mot magasinet.
Kör sedan med rep från övre trissan. Kör ibland samma setup för pushdown, men naturligtvis med mindre rörelse i axelleden.

Båda dom gillar jag också. Den första blir en hyfsad imitation av en pullovermaskin, något jag saknar på mitt gym. :(

Matsa
2015-07-23, 22:04
Jag har också problem med att göra liggande extensioner pga mina armbågar. Jag kan inte gå tungt så jag brukar köra lätt och många set med kort vila, då brukar jag kunna jobba mig upp till 50kg under några veckor innan jag får ont och måste byta övning.

Jag har börjat värma upp med pullovers i kabeltrissa, jag kör knästående och med ett rep. Jag får smärtsamt mycket pump i triceps av den övningen så det kanske är så att de ligger väldigt mycket efter latsen eftersom vissa verkar känna mer i dem än triceps. Kan förresten inte göra pullovers med hantel pga min patetiskt trasiga förbannadeskitbröstmuskel , känner faktiskt av den lite även i extensioner runt huvudet men inte så mycket att det hindrar mig.

Matsa
2015-07-23, 23:01
Kom förresten på något jag inte har testat, liggande extensioner med kedjor som extrabelastning. Det tror jag skulle göra att jag kan belasta tungt i åtminstone en del av rörelsebanan samtidigt som det nog skulle göra mindre ont i armbågarna. Och eftersom det är i bottenläget jag känner obehag i trasiga tutten skulle jag nog slippa det också. Tror ni (vänder mig främst till tricepstitanerna Arne och Sheo men givetvis är all input uppskattad) att övningen tappar mycket i effektivitet av detta?

therunningman
2015-07-24, 07:19
Jag har också problem med att göra liggande extensioner pga mina armbågar. Jag kan inte gå tungt så jag brukar köra lätt och många set med kort vila, då brukar jag kunna jobba mig upp till 50kg under några veckor innan jag får ont och måste byta övning.

Jag har börjat värma upp med pullovers i kabeltrissa, jag kör knästående och med ett rep. Jag får smärtsamt mycket pump i triceps av den övningen så det kanske är så att de ligger väldigt mycket efter latsen eftersom vissa verkar känna mer i dem än triceps. Kan förresten inte göra pullovers med hantel pga min patetiskt trasiga förbannadeskitbröstmuskel , känner faktiskt av den lite även i extensioner runt huvudet men inte så mycket att det hindrar mig.

Jag förstår inte vad det är som gör ont - leden eller muskeln?

Har du kollat upp vad problemet är?

Om du styrketränat under många år och det är leden kan det vara benpålagringar inne i leden. Lekar man med tanken att armbågarna pekar ut väldigt mycket under dina liggande triceps extensioner kan du testa att träna upp dina utåtrotatorer i skuldran så, sänka vikterna lite och träna mycket striktare. Med en annan rörelsebana så kanske det går bättre.

Om det är muskulärt kanske du kan testa något pass att börja med liggande triceps extensioner och köra dina normala vikter efter värmning för att utvärdera. Gör det inte ont är det kanske föruttröttning som du säger. Gör det fortfarande ont (samt att du känner smärta efter träningen?) kanske man skulle fundera på en lidrig triceps tendinopati.

Sheogorath
2015-07-24, 07:48
Får man ont i bröstmuskeln i samband med belastning är det i nästan alla fall just bröstmuskeln som spökar, till skillnad från t.ex. om man har ont i axelområdet och/eller överarmen. Där är diffdiagnoserna många.

Jag tänkte jag återkommer till dig senare, Matsa, med lite feedback på din tanke. Kort om tid nu. :)

Arne Persson
2015-07-24, 08:18
Kom förresten på något jag inte har testat, liggande extensioner med kedjor som extrabelastning. Det tror jag skulle göra att jag kan belasta tungt i åtminstone en del av rörelsebanan samtidigt som det nog skulle göra mindre ont i armbågarna. Och eftersom det är i bottenläget jag känner obehag i trasiga tutten skulle jag nog slippa det också. Tror ni (vänder mig främst till tricepstitanerna Arne och Sheo men givetvis är all input uppskattad) att övningen tappar mycket i effektivitet av detta?

Du är aldrig nere i Skånelandet? Kontakta då mig så skall vi se om det finns någon lösning? :)

filmjölk
2015-07-24, 09:57
Jag har också problem med att göra liggande extensioner pga mina armbågar. Jag kan inte gå tungt så jag brukar köra lätt och många set med kort vila, då brukar jag kunna jobba mig upp till 50kg under några veckor innan jag får ont och måste byta övning.

Jag har börjat värma upp med pullovers i kabeltrissa, jag kör knästående och med ett rep. Jag får smärtsamt mycket pump i triceps av den övningen så det kanske är så att de ligger väldigt mycket efter latsen eftersom vissa verkar känna mer i dem än triceps. Kan förresten inte göra pullovers med hantel pga min patetiskt trasiga förbannadeskitbröstmuskel , känner faktiskt av den lite även i extensioner runt huvudet men inte så mycket att det hindrar mig.

Har du testat att få kortison injicerat i armbågsleden?

Arne Persson
2015-07-24, 10:13
Har du testat att få kortison injicerat i armbågsleden?

Skulle jag inte rekommendera pga av vävnadsatrofirisken med medföljande försvagning...

Jorgen
2015-07-24, 12:06
Har du testat att få kortison injicerat i armbågsleden?

Jag blev erbjuden det för många år sedan när jag var iväg med mina armbågar, men vägrade just pga den anledningen som Arne skriver om här ovan.

Old Nick
2015-07-24, 12:40
Brukar börja mina ryggpass med pullovers.
Men inte med hantel utan i cable crossen, och inte stående utan sittandes på en bänk med ryggstödet lite lutande och ryggen mot magasinet.
Kör sedan med rep från övre trissan.

Gillar den skarpt. Kör helkropp, men har ett visst fokus på armar på onsdagar, och då passar just denna perfekt som dragövning. Får in både lats och triceps långa i en övning. Känns som ett fint komplement till alla pressar.

Och i samband med att styrkan gått upp med nästan 50% i den här övningen sedan i mars har min sura högeraxel blivit ofantligt mycket bättre. Att ge triceps långa lite kärlek är något jag borde ha börjat göra för länge sedan.

ceejay
2015-07-24, 13:00
Skulle jag inte rekommendera pga av vävnadsatrofirisken med medföljande försvagning...

Sedan finns det de som säger att kortisoninjektioner inte är någon fara öht.

Sheogorath
2015-07-24, 13:08
Sedan finns det de som säger att kortisoninjektioner inte är någon fara öht.

Jag sätter mycket sprutor och vidhåller att det är ett bra hjälpmedel i händerna på någon som vet vad hen pysslar med. Ledinjektioner har mindre risk för muskelatrofier än mjukdelsinjektioner, men just armbågsleden sprutar man inte så ofta. Det är bara ett fåtal tillstånd där själva leden behandlas med kortison. Muskelfästena runt armbågen är vanligare att spruta, men här ska man också vara mer restriktiv och i de flesta fall bör man uttömma andra alternativ först. :)

Arne Persson
2015-07-24, 13:24
Jag sätter mycket sprutor och vidhåller att det är ett bra hjälpmedel i händerna på någon som vet vad hen pysslar med. Ledinjektioner har mindre risk för muskelatrofier än mjukdelsinjektioner, men just armbågsleden sprutar man inte så ofta. Det är bara ett fåtal tillstånd där själva leden behandlas med kortison. Muskelfästena runt armbågen är vanligare att spruta, men här ska man också vara mer restriktiv och i de flesta fall bör man uttömma andra alternativ först. :)

För egen del skulle en kortisonspruta vara den absolut sista utvägen.
Förresten är det någon här som har goda erfarenheter av det gamla kultmedlet DMSO (Dimetylsulfoxid)? :)

Matsa
2015-07-24, 23:04
Tack för responsen!

Jag förstår inte vad det är som gör ont - leden eller muskeln?

Har du kollat upp vad problemet är?

Om du styrketränat under många år och det är leden kan det vara benpålagringar inne i leden. Lekar man med tanken att armbågarna pekar ut väldigt mycket under dina liggande triceps extensioner kan du testa att träna upp dina utåtrotatorer i skuldran så, sänka vikterna lite och träna mycket striktare. Med en annan rörelsebana så kanske det går bättre.

Om det är muskulärt kanske du kan testa något pass att börja med liggande triceps extensioner och köra dina normala vikter efter värmning för att utvärdera. Gör det inte ont är det kanske föruttröttning som du säger. Gör det fortfarande ont (samt att du känner smärta efter träningen?) kanske man skulle fundera på en lidrig triceps tendinopati.

Jag tror att det är en kombination av inflammation, ärrbildning och brosk. Jag har haft problem med inflammationer i både armbågar och biceps ganska länge, allt det började spöka för ganska många år sedan men jag har lyckats få bukt med det mesta förutom högerarmbågen. Dessutom har jag slagit i den riktigt hårt ett flertal gånger. Om jag rör vid den så känns det lite som att dra handen över en påse grus...

Jag tycker det är svårt att säga om det är i leden eller senan, ibland molar det verkligen i leden men ibland är det mer spritt. Det är därför jag gissar på att inte bara en sak felar.

Det är i stort sett bara vid extensionsrörelser jag får ont, pressar går bra.

Får man ont i bröstmuskeln i samband med belastning är det i nästan alla fall just bröstmuskeln som spökar, till skillnad från t.ex. om man har ont i axelområdet och/eller överarmen. Där är diffdiagnoserna många.

Jag tänkte jag återkommer till dig senare, Matsa, med lite feedback på din tanke. Kort om tid nu. :)

När det gäller bröstmuskeln behövs inga gissningar i alla fall, en stor del av den har gått av och läkt fast fel. Spökar är rätt ord, den är ett lik! :D

Det enda som verkligen skulle kunna hjälpa är nog operation men problemet är att skadan är så gammal. De sjukgymnaster och läkare jag var hos med den bara suckade beklagande och sade att det är något jag får leva med eftersom man inte kan göra så mycket. På senare år har jag dock träffat flera med nästan exakt samma skada som har blivit opererade, en av dem bänkar runt 200kg nu så han verkar ganska återställd. IFK-kliniken i Göteborg ska visst ha gjort hans operation och han hade gått med skadan runt tre år innan operationen tror jag. I mitt fall är det dock närmre sju år. Nu är turen i oturen att tillräckligt av muskeln är intakt så att jag aldrig lider av den skadan i vardagen, det är bara när jag tränar.

Du är aldrig nere i Skånelandet? Kontakta då mig så skall vi se om det finns någon lösning? :)

Nej tyvärr, men nu är jag på väg att flytta till Kalmar och det är ju i alla fall söderut! Jag har länge velat gå på en av dina utbildningar men aldrig tagit mig tid så det kanske är dags att fixa det också.

Har du testat att få kortison injicerat i armbågsleden?

Nej, om precis allt som involverar armbågen gav besvär så skulle jag kanske överväga det men nu är det som sagt bara extensionsövningar och då känns det inte värt det.

Arne Persson
2015-07-24, 23:59
Tack för responsen!



Jag tror att det är en kombination av inflammation, ärrbildning och brosk. Jag har haft problem med inflammationer i både armbågar och biceps ganska länge, allt det började spöka för ganska många år sedan men jag har lyckats få bukt med det mesta förutom högerarmbågen. Dessutom har jag slagit i den riktigt hårt ett flertal gånger. Om jag rör vid den så känns det lite som att dra handen över en påse grus...

Jag tycker det är svårt att säga om det är i leden eller senan, ibland molar det verkligen i leden men ibland är det mer spritt. Det är därför jag gissar på att inte bara en sak felar.

Det är i stort sett bara vid extensionsrörelser jag får ont, pressar går bra.



När det gäller bröstmuskeln behövs inga gissningar i alla fall, en stor del av den har gått av och läkt fast fel. Spökar är rätt ord, den är ett lik! :D

Det enda som verkligen skulle kunna hjälpa är nog operation men problemet är att skadan är så gammal. De sjukgymnaster och läkare jag var hos med den bara suckade beklagande och sade att det är något jag får leva med eftersom man inte kan göra så mycket. På senare år har jag dock träffat flera med nästan exakt samma skada som har blivit opererade, en av dem bänkar runt 200kg nu så han verkar ganska återställd. IFK-kliniken i Göteborg ska visst ha gjort hans operation och han hade gått med skadan runt tre år innan operationen tror jag. I mitt fall är det dock närmre sju år. Nu är turen i oturen att tillräckligt av muskeln är intakt så att jag aldrig lider av den skadan i vardagen, det är bara när jag tränar.



Nej tyvärr, men nu är jag på väg att flytta till Kalmar och det är ju i alla fall söderut! Jag har länge velat gå på en av dina utbildningar men aldrig tagit mig tid så det kanske är dags att fixa det också.



Nej, om precis allt som involverar armbågen gav besvär så skulle jag kanske överväga det men nu är det som sagt bara extensionsövningar och då känns det inte värt det.

Du är iallafall ytterst välkommen! :)

Arne Persson
2015-07-25, 00:01
Sedan finns det de som säger att kortisoninjektioner inte är någon fara öht.

Förresten verkar programmet ok för dig? :)

Carpentras
2015-07-25, 13:00
För mig fungerar kabelträning klart bäst när det gäller triceps. Antingen med rep och/eller enarmsövningar med singelhandtag. Skonsammare för armbågar/underarmar jämfört med friviktsvarianter samt klart lättare att fokusera på triceps. Kör jag t ex liggande tricepspressar med stång då sticker armbågarna alltid utåt vilket tar bort en hel del spänning i triceps.

När det gäller smalbänk och tricepsdips så tycker inte jag att de ger mig något alls. Triceps får redan den typen av träning i bröst- och axelpressar.

Sheogorath
2015-07-25, 13:09
När det gäller smalbänk och tricepsdips så tycker inte jag att de ger mig något alls. Triceps får redan den typen av träning i bröst- och axelpressar.

Det stämmer bra. Vill man öka den absoluta aktiveringen i triceps får man modifiera pressen till en JM-variant. Det enda som händer annars är att man laborerar med förhållandet mellan övre/nedre bröst och delta.

groda
2015-07-26, 21:25
För egen del skulle en kortisonspruta vara den absolut sista utvägen.
Förresten är det någon här som har goda erfarenheter av det gamla kultmedlet DMSO (Dimetylsulfoxid)? :)

Tycker dmso funkar bra som smärtlindring på kort sikt. Brukar använda det när armbågarna spökar mer än vanligt och då känns det fort bättre. Tyvärr tycker jag inte det har någon "bestående" effekt på längre sikt. Men som sagt det lindrar kortsiktigt.

Rolfarsson
2015-07-27, 19:12
Jag såg tråden nedan på SS idag och kom genast att tänka på denna tråden, kolla på TS bilder i den tråden på sidan 1 så ser du klart och tydligt hur underutvecklade hans långa huvuden är, vilket är resultatet av att inte ha kört en tricepsövning där en full axelflexion sker.

http://forum.simplyshredded.com/topic/16978/page/1/simple-push-pull/

pezrulezhaakon
2015-07-27, 21:16
Jag såg tråden nedan på SS idag och kom genast att tänka på denna tråden, kolla på TS bilder i den tråden på sidan 1 så ser du klart och tydligt hur underutvecklade hans långa huvuden är, vilket är resultatet av att inte ha kört en tricepsövning där en full axelflexion sker.

http://forum.simplyshredded.com/topic/16978/page/1/simple-push-pull/

Fast långa ursprunget vill ju extendera axelleden. Var det det du menade?

ceejay
2015-07-27, 21:32
Förresten verkar programmet ok för dig? :)

Ja absolut, men volymen verkar vara sjuk.

Jag tänkte mig typ följande:

Liggande triccar:
10 reps medeltung
10 reps precis så jag klarar det
3 3 3 1-3 3 3 3 1-3 där 1-3-repsen är tester där jag ser om jag har styrka att öka vikten till nästa pass. Gör jag 3 reps på de seten så ökar jag vikten till nästa pass alltså.

Exempel
80kg x 3 3 3
85kg x 3
80kg x 3 3 3
85kg x 3

Då får jag öka vikten nästa gång på alla set.


Efter det pushdowns superset frenchpress 3-4 set 10-12 reps.


Tänker att volymen blir lite för stor om jag skulle köra mer.

Carcer
2015-07-27, 22:09
Ja absolut, men volymen verkar vara sjuk.

Ingen mäktig hästsko har nånsin byggts med klen volym ^^

Hur är läget annars spelar du nått?

Rolfarsson
2015-07-27, 22:15
Fast långa ursprunget vill ju extendera axelleden. Var det det du menade?

Yep, skrev fel.

Arne Persson
2015-07-28, 07:30
Ja absolut, men volymen verkar vara sjuk.

Jag tänkte mig typ följande:

Liggande triccar:
10 reps medeltung
10 reps precis så jag klarar det
3 3 3 1-3 3 3 3 1-3 där 1-3-repsen är tester där jag ser om jag har styrka att öka vikten till nästa pass. Gör jag 3 reps på de seten så ökar jag vikten till nästa pass alltså.

Exempel
80kg x 3 3 3
85kg x 3
80kg x 3 3 3
85kg x 3

Då får jag öka vikten nästa gång på alla set.


Efter det pushdowns superset frenchpress 3-4 set 10-12 reps.


Tänker att volymen blir lite för stor om jag skulle köra mer.

Jag kör bara triceps en gång i veckan när jag kör ovanstående program jag satte in. Mer tricepsträning är omöjligt pga av träningsvärken... :d

ceejay
2015-07-28, 07:50
Jag kommer, om jag inte vilar, köra var 4e dag. Då kanske det räcker :) möjligtvis att jag lägger in sittande frenchpress också. Antingen hantel eller stång/smith.

Sheogorath
2015-07-28, 07:59
Jag kommer, om jag inte vilar, köra var 4e dag. Då kanske det räcker :) möjligtvis att jag lägger in sittande frenchpress också. Antingen hantel eller stång/smith.

Dat rörlighet som krävs! *gah!*

Arne Persson
2015-07-28, 08:46
Jag kommer, om jag inte vilar, köra var 4e dag. Då kanske det räcker :) möjligtvis att jag lägger in sittande frenchpress också. Antingen hantel eller stång/smith.

Då funkar det säkert suveränt! :)

Jansson_84
2015-07-28, 17:10
Är omvänd pushdown med rak stång en bra tricepsövning. Tycker att jag får ganska bra kontakt när jag kör den eftersom det blir strikt och inte så lätt att fuska.

Tar den i långa huvudet eller är jag fel ute?

Arne Persson
2015-07-28, 17:25
Är omvänd pushdown med rak stång en bra tricepsövning. Tycker att jag får ganska bra kontakt när jag kör den eftersom det blir strikt och inte så lätt att fuska.

Tar den i långa huvudet eller är jag fel ute?

Den belastar definitivt tummarna mer än triceps.

Jorgen
2015-07-28, 18:10
Är omvänd pushdown med rak stång en bra tricepsövning. Tycker att jag får ganska bra kontakt när jag kör den eftersom det blir strikt och inte så lätt att fuska.

Tar den i långa huvudet eller är jag fel ute?

Jag skulle säga nej pga att tummarnas grepp begränsar hur tungt du kan köra.
Du kan garanterat köra lika strikt med "vanligt" grepp, men tyngre.

Den tar inte mer på långa huvudet än vad vanlig pushdown gör.

Jansson_84
2015-07-28, 18:35
Den belastar definitivt tummarna mer än triceps.

Åhfan där ser man, tyckte att det var en skön variation att köra.
Enarms omvänd pushdown med handtag är bättre alltså?

Sheogorath
2015-07-28, 18:44
Åhfan där ser man, tyckte att det var en skön variation att köra.
Enarms omvänd pushdown med handtag är bättre alltså?

Omvänt grepp (oavsett om du kör med stång eller handtag) kan passa som sistaövning om du mörat ur triceps rejält redan. Då är det möjligen så att triceps är så klena att det inte blir tummarna som begränsar.

Arne Persson
2015-07-28, 18:45
Åhfan där ser man, tyckte att det var en skön variation att köra.
Enarms omvänd pushdown med handtag är bättre alltså?

För mig finns absolut ingen anledning med omvänt grepp vid tricepsträning.

Jansson_84
2015-07-28, 19:18
Allright, tack för svaren. Skippar omvänt grepp helt.

Old Nick
2015-07-28, 20:27
+ pullovers, så får man med långa huvudet ordentligt utan att behöva böja i armbågsleden.

Tja, hur mycket nu lats delar med sig av, i en halvtaskig belastningskurva..

Väldigt mycket i liggande pullover med frivikt, mindre i stående/dylikt i trissvarianter.

Vad säger expertisen om varianten jag kör, där man ligger på en 45 graders inclinebänk och drar från översta trissan? Blir det mer eller mindre triceps i denna jämfört med hantelvarianten?

yhhRccioPIs

ceejay
2015-07-28, 20:37
Då funkar det säkert suveränt! :)

Jag tror att 100 med stopp är möjligt inom 4-6 veckor. Redan idag fanns nog styrka för 90. Då har jag inte kört denna seriöst på länge.

svenbanan
2015-07-28, 21:01
100 med stopp!?!? :eek: Vafan är ni för jävla monster egentligen?!?!?

ceejay
2015-07-28, 21:06
Jag är en liten pojk. :)

Sheogorath
2015-07-28, 21:13
Vad säger expertisen om varianten jag kör, där man ligger på en 45 graders inclinebänk och drar från översta trissan? Blir det mer eller mindre triceps i denna jämfört med hantelvarianten?

yhhRccioPIs

Triceps får alltid mest smörj i friviktsvarianter. Men din variant tar bra på både triceps, bröst och teres/lats.

Arne Persson
2015-07-28, 21:31
Jag tror att 100 med stopp är möjligt inom 4-6 veckor. Redan idag fanns nog styrka för 90. Då har jag inte kört denna seriöst på länge.

100 kg med stopp är vad jag har maxat strikt. :)

Old Nick
2015-07-28, 22:19
Triceps får alltid mest smörj i friviktsvarianter. Men din variant tar bra på både triceps, bröst och teres/lats.

Så om jag vill använda den som tricepsövning bör jag alltså, för bästa effekt, helst lägga mig på en plan bänk och använda en hantel?

pezrulezhaakon
2015-07-28, 22:53
Vad säger expertisen om varianten jag kör, där man ligger på en 45 graders inclinebänk och drar från översta trissan? Blir det mer eller mindre triceps i denna jämfört med hantelvarianten?

yhhRccioPIs

Det blir mer triceps om du har trissan längst ner.

Hantelvarianten har en begränsning i att passa in din styrkekurva med hantelns belastningskurva.

svenbanan
2015-07-28, 23:28
Jag är en liten pojk. :)

En liten pojk med starka armar...

Sheogorath
2015-07-29, 05:56
Så om jag vill använda den som tricepsövning bör jag alltså, för bästa effekt, helst lägga mig på en plan bänk och använda en hantel?

Ja, eller stång. Lätt lutande bänk funkar också med frivikt. Det är sträcket som är det viktiga. Du kan, som pez påpekade, annars koppla nedersta trissan i CC:n.

Old Nick
2015-07-29, 06:51
Ja, eller stång. Lätt lutande bänk funkar också med frivikt. Det är sträcket som är det viktiga. Du kan, som pez påpekade, annars koppla nedersta trissan i CC:n.

Ok, då tror jag att jag förstår. Men jag kommer nog att fortsätta med den variant jag kör nu. Den stora fördelen med den är ju just att jag slipper det kraftfulla sträcket som vill slita mina axlar i en riktning de inte gillar i bottenläget, samt att jag får fullt rörelseomfång. Hantelvarianten har ju så kort ROM.

Jag skulle väl iofs kanske kunna köra lite lättare hantelpullovers efteråt som avslutning. Det kanske inte blir lika påfrestande.

Varför ligger folk tvärs över en bänk när de utför pullovers? Som den här stollen t.ex:

wziMMlKRjhk

Funkar det inte lika bra att ligga PÅ en bänk? Vad är skillnaden?

Jorgen
2015-07-29, 07:01
Varför ligger folk tvärs över en bänk när de utför pullovers? Som den här stollen t.ex:

Funkar det inte lika bra att ligga PÅ en bänk? Vad är skillnaden?

Så stollig är jag också när jag kör pullovers.

Det är skönare att ligga på det sättet tycker jag, sen är det mindre bökigt att få med sig hanteln eftersom man kan lägga den sidan om sig på bänken.
Man har oftast en ganska tung hantel när man kör pullover.

Sheogorath
2015-07-29, 07:35
Stollen trillar nästan bakåt om han inte ligger så. Blir för tungt vid huvudändan i bottenläget. Kan som sagt avhjälpas genom att ligga som vanligt om man sätter en liten uppåtlutning på bänken. Men jag gillar inte heller hur skulderbladen hamnar på bänken om jag inte ligger på tvärs över. Har jag ett bra ställbart rack kör jag helst med Z-stång nu för tiden, faktiskt. Blir lättare att se om man har en obalans mellan höger och vänster sida (stången lutar osv).

Jag ser det som en poäng med hantelvarianten ATT den vill "slita" axlarna i riktningen nedåt. Det är nog därför triceps långa piskas så hårt i just den här varianten. Men det är en övning man får vara väldigt försiktig med eller inte göra alls om man en gång luxerat axeln. Den har nämligen den risken.

Den korta ROM:en ser jag också som bra: vill man träna just triceps långa ödslar man inte kraft på ställen i rörelsebanan där muskeln är mindre aktiv.

Anders The Peak
2015-07-29, 08:06
Varför ligger folk tvärs över en bänk när de utför pullovers? Som den här stollen t.ex:

Funkar det inte lika bra att ligga PÅ en bänk? Vad är skillnaden?

Hantelvarianten har en begränsning i att passa in din styrkekurva med hantelns belastningskurva.

Det som är bra med att ligga över en bänk är att man kan parera belastningskurvan med kroppen och övningen blir effektivare.
Personligen tycker jag att stollen inte utför övningen helt optimalt för kort ROM. Om man är rädd för att göra sig illa använder man anpassade vikter för övningen.

Sheogorath
2015-07-29, 08:18
Det som är bra med att ligga över en bänk är att man kan parera belastningskurvan med kroppen och övningen blir effektivare.
Personligen tycker jag att stollen inte utför övningen helt optimalt för kort ROM. Om man är rädd för att göra sig illa använder man anpassade vikter för övningen.

Nu låter jag kanske som Pez men man får ju se till syftet med utförandet. Det enda som händer om jag förlänger ROM är att jag tar ut rörelsen mellan skulderblad och bröstkorg (eller att jag inåtroterar humerus vilket tar bort spänningen från triceps). Inte det jag vill ha ut av övningen. Dessutom känns det knaggligt i högeraxeln.

ceejay
2015-07-29, 08:32
100 kg med stopp är vad jag har maxat strikt. :)

Jag fuskar litegrann :)
Men trodde verkligen att du tagit mer. Hmm. 100 är kanske tyngre än vad jag tror.

Old Nick
2015-07-29, 08:37
Den korta ROM:en ser jag också som bra: vill man träna just triceps långa ödslar man inte kraft på ställen i rörelsebanan där muskeln är mindre aktiv.

Det är ju sant. Jag har dock inte riktigt rett ut vad mitt syfte med övningen egentligen är. Som det är idag fungerar den som dragövning i mitt helkroppsprogram på den dag jag fokuserar lite mer på armarna. Kör chins och högrodd/facepulls de andra två dagarna i veckan och den här övningen är mindre slitsam än chinsen och fungerar tillsammans med curls som en "lätt" dag mitt i veckan.

På senare tid jag jag dock insett att jag kanske bör använda den mer som fokus på triceps långa. I övrigt får sig triceps en omgång varje pass med axelpressar (hantel och maskin), snedbänk, dips och french press, men just långa huvudet arbetar för mig mest bara i pullovers, så jag kanske bör lägga i hantelvarianten också. Lätt, med höga reps.

Alternativt skullcrushers med hantel på en incline istället för french press. Som den här stollen:

pGpDJwtedbc

Arne Persson
2015-07-29, 08:58
Jag fuskar litegrann :)
Men trodde verkligen att du tagit mer. Hmm. 100 är kanske tyngre än vad jag tror.

Jag testade aldrig mer när jag var som starkast. :)

Sheogorath
2015-07-29, 09:10
Det är ju sant. Jag har dock inte riktigt rett ut vad mitt syfte med övningen egentligen är. Som det är idag fungerar den som dragövning i mitt helkroppsprogram på den dag jag fokuserar lite mer på armarna. Kör chins och högrodd/facepulls de andra två dagarna i veckan och den här övningen är mindre slitsam än chinsen och fungerar tillsammans med curls som en "lätt" dag mitt i veckan.

På senare tid jag jag dock insett att jag kanske bör använda den mer som fokus på triceps långa. I övrigt får sig triceps en omgång varje pass med axelpressar (hantel och maskin), snedbänk, dips och french press, men just långa huvudet arbetar för mig mest bara i pullovers, så jag kanske bör lägga i hantelvarianten också. Lätt, med höga reps.

Alternativt skullcrushers med hantel på en incline istället för french press. Som den här stollen:

pGpDJwtedbc

Ovanstående övning är helt OK som komplement om man bara vill bränna igenom triceps med lite lättare vikt, men jag tycker friviktspullover smiskar triceps långa bra mycket hårdare. Pump i tuttarna och träningsvärk i teres major och rectus abdominis blir en fin bonus. Det är en övning jag ogärna skippar oavsett program.

Old Nick
2015-07-29, 10:05
Det största problemet med den är ju att man kan jobba upp till 800x12 med ett par hantlar och nästa par känns ändå så tunga att man vinglar och slår av sig glasögonen med dem.

Jag testar hantelpullovers idag efter kabelpullovers. Skulderbladen ihopdragna mot bänken, precis som i en bänkpress antar jag? Bara armarna som rör sig?

Sheogorath
2015-07-29, 10:08
Det största problemet med den är ju att man kan jobba upp till 800x12 med ett par hantlar och nästa par känns ändå så tunga att man vinglar och slår av sig glasögonen med dem.

Jag testar hantelpullovers idag efter kabelpullovers. Skulderbladen ihopdragna mot bänken, precis som i en bänkpress antar jag? Bara armarna som rör sig?

Låter bra! Testa att ligga mer eller mindre långt bak. Det finns ofta ett läge för skulderbladen som känns stabilt samtidigt som tyngdpunkten kommer rätt. Experimentera lite i början.

Anders The Peak
2015-07-29, 11:45
Nu låter jag kanske som Pez men man får ju se till syftet med utförandet. Det enda som händer om jag förlänger ROM är att jag tar ut rörelsen mellan skulderblad och bröstkorg (eller att jag inåtroterar humerus vilket tar bort spänningen från triceps). Inte det jag vill ha ut av övningen. Dessutom känns det knaggligt i högeraxeln.

Tror mer att det handlar om teknik eftersom jag och mina adaptrar inte har problem åt det hållet. De får ordentlig träningsvärk i bröst och Triceps. Det beror på att lär dem att lägga tonvikt på bröst och Triceps och minimera latsen så gott det går.

pezrulezhaakon
2015-07-29, 13:07
Tror mer att det handlar om teknik eftersom jag och mina adaptrar inte har problem åt det hållet. De får ordentlig träningsvärk i bröst och Triceps. Det beror på att lär dem att lägga tonvikt på bröst och Triceps och minimera latsen så gott det går.

Skulle vara kul och veta hur du minimerar latsarbetet i en pullover..

Sheogorath
2015-07-29, 13:13
Tror mer att det handlar om teknik eftersom jag och mina adaptrar inte har problem åt det hållet. De får ordentlig träningsvärk i bröst och Triceps. Det beror på att lär dem att lägga tonvikt på bröst och Triceps och minimera latsen så gott det går.

Du är fri att tro vad du vill. :)

Arne Persson
2015-07-29, 13:30
Intressant att undertecknad ALDRIG fått varken känning eller träningsvärk i latsen av liggande tricepsext. trots att den yppersta expertisen här benämner mitt utförande som en "helkroppsövning" mm... :d
Däremot får jag ALLTID en enorm träningsvärk i triccan, spec. i det långa huvudet ända upp i armhålan.

Arne Persson
2015-07-29, 13:31
Du är fri att tro vad du vill. :)

Från vem har du fått dessa vackra visdomsord? :)

Sheogorath
2015-07-29, 13:36
Intressant att undertecknad ALDRIG fått varken känning eller träningsvärk i latsen av liggande tricepsext. trots att den yppersta expertisen här benämner mitt utförande som en "helkroppsövning" mm... :d
Däremot får jag ALLTID en enorm träningsvärk i triccan, spec. i det långa huvudet ända upp i armhålan.

Inte jag heller! Nu har vi dock snackat om en ren pullover ett tag. Där brukar jag få mycket känningar i vad jag tror är teres major men svårt att säga om det är latsfästena såklart. Mest känner jag annars i triceps långa och faktiskt rectus abdominis.

Anders The Peak
2015-07-29, 13:51
Skulle vara kul och veta hur du minimerar latsarbetet i en pullover..

Du lägger belastningen på pecs och Triceps och minimerar latsen så gott det går. Enkelt som en plätt :)

Utgår från den här modellen. Förklarar med bild eftersom du har svårt att förstå annars. Jag har redan förklarat att jag inte tycker att den är optimalt utförd i det här utförandet.
wziMMlKRjhk

ceejay
2015-07-29, 14:00
jag har mumsig träningsvärk i triceps efter all liggande tricepsträning igår.

Arne Persson
2015-07-29, 14:02
jag har mumsig träningsvärk i triceps efter all liggande tricepsträning igår.

Upp i armhålan misstänker jag? :d

ceejay
2015-07-29, 14:09
Nästan hela vägen upp, tränade igårkväll så värken lär väl öka lite under dagen :)

Arne Persson
2015-07-29, 14:22
Nästan hela vägen upp, tränade igårkväll så värken lär väl öka lite under dagen :)

Underbar känsla! :d

pezrulezhaakon
2015-07-29, 14:44
Du lägger belastningen på pecs och Triceps och minimerar latsen så gott det går. Enkelt som en plätt :)

Utgår från den här modellen. Förklarar med bild eftersom du har svårt att förstå annars. Jag har redan förklarat att jag inte tycker att den är optimalt utförd i det här utförandet.
wziMMlKRjhk

Tja, det går ju alltid tro att det funkar.

Old Nick
2015-07-29, 15:01
Låter bra! Testa att ligga mer eller mindre långt bak. Det finns ofta ett läge för skulderbladen som känns stabilt samtidigt som tyngdpunkten kommer rätt. Experimentera lite i början.

Nja, jag vet inte. Triceps känns fullständigt sönderknullade efteråt, så nog tar det på det långa huvudet alltid. Men axlarna... Det typ knastrar och knakar i vänstra när det börjar bli jobbigt. Det kändes inte bra alltså.

Får försöka hitta på något annat istället.

Sheogorath
2015-07-29, 15:06
Nja, jag vet inte. Triceps känns fullständigt sönderknullade efteråt, så nog tar det på det långa huvudet alltid. Men axlarna... Det typ knastrar och knakar i vänstra när det börjar bli jobbigt. Det kändes inte bra alltså.

Får försöka hitta på något annat istället.

Pullovers passar inte alla axlar! Onödigt att krångla med det, bättre att hitta något annat som du säger.

MaxHBG
2015-07-29, 18:05
Tänkte komma ner till lödde nångång, vilka tider är du på gymmet Arne?

Arne Persson
2015-07-29, 19:12
Tänkte komma ner till lödde nångång, vilka tider är du på gymmet Arne?

Trevligt! Du är välkommen (liksom övriga Kolomedlemnar :) ) jag brukar mestadels vara där kvällstid.

ATJL
2015-07-29, 19:24
Arne: Din uppfattning om att köra rakstång istället för ez vid curl, och varför, är solklar. Spelar detta samma roll enligt dig vid liggande tricepspress, eller fungerar det lika bra/bättre med ez? (innersta, minst bockade greppet, är det jag syftar på)

Mvh (sorry om du redan nämnt det och jag missat)

Arne Persson
2015-07-29, 19:36
Arne: Din uppfattning om att köra rakstång istället för ez vid curl, och varför, är solklar. Spelar detta samma roll enligt dig vid liggande tricepspress, eller fungerar det lika bra/bättre med ez? (innersta, minst bockade greppet, är det jag syftar på)

Mvh (sorry om du redan nämnt det och jag missat)

Har man är riktigt bra vällagrad EZ-stång (ytterst sällsynt på ett gym) så är den fullt duglig. Mestadels är det ren billig Kinaskit på gymen där hylsorna knappt roterar. Jag föredrar personligen rak vällagrad int. stång.

ceejay
2015-07-29, 19:41
För tricepsträningen spelar inte greppet någon roll i sig, men som Arne säger så är lagringarna viktiga.

Old Nick
2015-07-29, 20:13
Har man är riktigt bra vällagrad EZ-stång (ytterst sällsynt på ett gym) så är den fullt duglig. Mestadels är det ren billig Kinaskit på gymen där hylsorna knappt roterar. Jag föredrar personligen rak vällagrad int. stång.

Så SL-stången är inte att rekommendera då?

Arne Persson
2015-07-29, 20:25
Så SL-stången är inte att rekommendera då?

Faktiskt är Eleikos vanliga övningsstång den bästa tycker jag. Underbart vällagrad! :)

ATJL
2015-07-29, 21:59
Men, förutsatt bra lagring (vilket mitt gym råkar ha som tur är), så tar inte vinkeln på EZ:an bort ngn "effekt" på samma sätt som vid curl?

ceejay
2015-07-29, 22:00
Men, förutsatt bra lagring (vilket mitt gym råkar ha som tur är), så tar inte vinkeln på EZ:an bort ngn "effekt" på samma sätt som vid curl?

nej precis

Arne Persson
2015-07-29, 22:17
Men, förutsatt bra lagring (vilket mitt gym råkar ha som tur är), så tar inte vinkeln på EZ:an bort ngn "effekt" på samma sätt som vid curl?

Inte eftersom triceps inte påverkas något av handens position.

Ricken13
2015-07-29, 23:47
Nu har jag läst här, följt lite så där försiktigt i bakgrunden och funderat. Så som vi vuxna (?) människor gör ibland. En del kanske kallar det stalking, men jag väljer att benämna det som aktiv nyfikenhet...

Jag har ju då fått lära mig att den långa triceps fäster i skulderbladet, det var en nyhet för mig. Men om jag klämmer på mig själv, nej inte på det sätt som ni tror *slap*.
Om jag sätter vänster hand i armhålan och pressar armbågen mot bordet/väggen så kan jag göra det utan att spänna triceps. Så då gissar jag att triceps inte har något med rotationen i axelleden att göra, även om den fäster på skulderbladet?
Så övningen med hantel över huvudet blir en väldigt liten rörelse för triceps?
Vad är det då som gör den så bra?

Jag ska testa den nästa armpass och se, men jag är inte helt med på mekaniken bakom det hela. Än. *popcorn*

pezrulezhaakon
2015-07-30, 04:56
Nu har jag läst här, följt lite så där försiktigt i bakgrunden och funderat. Så som vi vuxna (?) människor gör ibland. En del kanske kallar det stalking, men jag väljer att benämna det som aktiv nyfikenhet...

Jag har ju då fått lära mig att den långa triceps fäster i skulderbladet, det var en nyhet för mig. Men om jag klämmer på mig själv, nej inte på det sätt som ni tror *slap*.
Om jag sätter vänster hand i armhålan och pressar armbågen mot bordet/väggen så kan jag göra det utan att spänna triceps. Så då gissar jag att triceps inte har något med rotationen i axelleden att göra, även om den fäster på skulderbladet?
Så övningen med hantel över huvudet blir en väldigt liten rörelse för triceps?
Vad är det då som gör den så bra?

Jag ska testa den nästa armpass och se, men jag är inte helt med på mekaniken bakom det hela. Än. *popcorn*

Beroende på vilken vinkel du pressar armbågen mot bordet så kan det vara flera muskler som gör det.
Triceps långa har liknande uppgifter som lats i axelleden.

Sheogorath
2015-07-30, 05:34
Nu har jag läst här, följt lite så där försiktigt i bakgrunden och funderat. Så som vi vuxna (?) människor gör ibland. En del kanske kallar det stalking, men jag väljer att benämna det som aktiv nyfikenhet...

Jag har ju då fått lära mig att den långa triceps fäster i skulderbladet, det var en nyhet för mig. Men om jag klämmer på mig själv, nej inte på det sätt som ni tror *slap*.
Om jag sätter vänster hand i armhålan och pressar armbågen mot bordet/väggen så kan jag göra det utan att spänna triceps. Så då gissar jag att triceps inte har något med rotationen i axelleden att göra, även om den fäster på skulderbladet?
Så övningen med hantel över huvudet blir en väldigt liten rörelse för triceps?
Vad är det då som gör den så bra?

Jag ska testa den nästa armpass och se, men jag är inte helt med på mekaniken bakom det hela. Än. *popcorn*

Långa huvudet sträcker sig från skulderbladet till underarmen (ulna). Den passerar alltså både axelleden och armbågsleden och kan därför utföra två rörelser: dels extension i axelleden men också extension i armbågsleden. De andra två delarna sträcker sig från överarmen (humerus) och fäster in tillsammans med långa huvudet på ulna. De kan därför bara utföra rörelse över armbågsleden. Olika ursprung men samma infästning mao. I sittande triceps över huvudet (french press) har du ju en ordentlig rörelse i armbågsleden. Det är i den övningen bara över armbågsleden triceps aktiveras effektivt. Man har minimal rörelse i axelleden som du säger. Däremot har man överarmen sträckt rakt uppåt vilket sätter triceps långa huvud på sträck (tänk på hur man stretchar "triceps": du har armen över huvudet; det räcker inte bara att ha armen var som helst och böja i armbågen). I det här fallet gör det att långa huvudet jobbar hårdare över armbågsleden, eftersom utgångsläget (grundspänningen) är annorlunda jämfört med i t.ex. en pushdown där överarmen är nedåt.

Ricken13
2015-07-30, 08:16
Jag är helt med på det du säger. Men för att få in en övning där man går från helt utsträckt muskel till fullständigt tryck så behöver man nånting likt Vardon från Den ofrivillige golfaren. ;)

Jag har alltid kört enhandspresd över huvudet och stående rep med tvåhandsfattning, med repet pressar man nävarna hela vägen ut på sidan av höfterna.
Jag tycker inte att jag släpar på den långa triceps, men man blir ju fundersam när det kommer sånna här nyheter och skakar om hela ens värld... :)

Mags
2015-09-18, 14:26
Spelar det någon sörre roll hur man lägger upp seten? Dvs om man bör köra arnes upplägg exakt, för extensionerna, eller om 5x10 eller liknande fungerar lika bra.

Och vad är en rimlig volym? Jag vill verkligen få armarna att växa nu... fem-tio set var femte dag, efter fem set millitärpress? Har tränat rätt länge men är inte så stor, kör väl tior på 35 kg kanske.

Har arne ett bicepsprogram också förresten? :D

Arne Persson
2015-09-18, 14:58
Spelar det någon sörre roll hur man lägger upp seten? Dvs om man bör köra arnes upplägg exakt, för extensionerna, eller om 5x10 eller liknande fungerar lika bra.

Och vad är en rimlig volym? Jag vill verkligen få armarna att växa nu... fem-tio set var femte dag, efter fem set millitärpress? Har tränat rätt länge men är inte så stor, kör väl tior på 35 kg kanske.

Har arne ett bicepsprogram också förresten? :D

Ja... han lär ha det... har jag hört... :)

Sheogorath
2015-09-18, 16:11
Jag är helt med på det du säger. Men för att få in en övning där man går från helt utsträckt muskel till fullständigt tryck så behöver man nånting likt Vardon från Den ofrivillige golfaren. ;)


Ja, och frågan är om det behövs. Förmodligen klarar sig gemene man som vill bygga bra triccor med bara french press eller bara liggande extensioner runt huvudet, förutsatt bra frekvens och volym. Båda piskar långa huvudet duktigt och resten av triceps aktiveras effektivt i alla pressövningar man kör för bröst och axlar.

Ricken13
2015-09-18, 16:35
Jag har kört liggande rak-stång nu i några veckor. Den funkar men jag vet inte om jag blev så förtjust i den så jag kommer fortsätta köra den. Idag byttes den ut mot dips som sista övning.

Sheogorath
2015-09-18, 17:07
Jag har kört liggande rak-stång nu i några veckor. Den funkar men jag vet inte om jag blev så förtjust i den så jag kommer fortsätta köra den. Idag byttes den ut mot dips som sista övning.

Noooooo! Nu kommer dina triceps krympa och försvinna. ;)

Men french press då? Jag gillar den med Z-stång och många tycker de får till ett bra tryck med rep och kabeltrissa.

Ricken13
2015-09-18, 17:17
Noooooo! Nu kommer dina triceps krympa och försvinna. ;)

Men french press då? Jag gillar den med Z-stång och många tycker de får till ett bra tryck med rep och kabeltrissa.

:smash:

Jag brukar köra press nedåt vajer/lätt vinklat grepp som första, 2:a varierar jag med french (jag var tvungen o googla för att se vilken övning det var :em:) fast liggande eller rep med stöd.
3:e är oftast dips, kan vara enhandshantel över huvud ibland.

Jag har i regel aldrig problem med att få tryck i triceps, det är väl egentligen biceps som är dumma i hela huvve... *slap*

Men jag blev lite fundersam när man pratade om långa och korta huvud och funderade på vad jag missat. Därför hamnade jag i den här tråden. :)

Nu funderar jag på det när jag tränar och jag tycker att jag har bra tryck i hela triceps. Men det är alltid intressant med nya övningar och höra hur folk tänker.

Agitator
2015-09-18, 17:37
Själv får jag känningar av våra ez-curl stång. Men den är lite lätt slagen, det skumma är att det bara sker på höger, även om jag roterar stången till andra armen så har jag alltid fått känningar i höger när jag går tungt.

Körde 8 reps på 68.5 kg i söndags, känner fortfarande av det lite.

Kanske skulle försöka börja med rak stång istället för ez-curl stängerna. Men det tar så mycket plats runt de fria bänkarna att köra med rak stång.

Vi fick även in en ny ez-curl stång men det var färre grader på den i vinklarna, de gamla var riktigt V vinklat.

Näe, dags att nöta mer triceps!