handdator

Visa fullständig version : frågor angående marklyft


Ballt
2013-05-11, 14:12
Tja!

Har en fråga som rör sig om min träningskompis och en som rör mig.

Min träningskompis har ganska kraftig svank i vardagslivet och när han markar så fokuserar han aldrig på att spänna bålen, utan han fokuserar på att ha ryggen rak och sen drar han bara utav fan, men oavsett hur tungt det blir så får han aldrig en böjd rygg, utan den är spikrak under hela lyften (även ifall han bara orkar få upp vikten 10cm och sen måste släppa för att det är för tungt)

Är detta skadligt på något sätt? Lyften ser alltså klockrena ut vad jag vet ur skadesynpunkt.


Jag däremot får väldigt fort ont i ryggen vid ryggträning, spec övningar så som stångrodd och marklyft, trots bra form på marklyften så kan jag få ont i ländryggen... hur kommer detta sig? dåligt buktryck, eller pressar jag för lite med ben och drar för mycket med rygg så jag kanske sträckte mig?

Tror jag har en tendens att överextendera ländryggen vid stångrodd, är det dåligt buktryck man har då?


Är världssämst på att förklara, men hoppas ni kan svara trots luddiga frågor!

major Pectoralis
2013-05-11, 14:30
lite spekulation:

har man en fungerande motorik i bålen spänner man automatiskt kärnan, i regel.

Har man inte en fungerande motorik i bålen får man ont i ryggen. Då kan man träna på att aktivera sin djupa muskellager.

tlk
2013-05-11, 14:35
Jag är också på spåret att en väl fungerande kropp bör ta hand om att korrigera anspänning i olika muskler självmant. Finns ju även studier som visar på att "intern fokus" (dvs. fokusera på att spänna muskler) ger sämre prestation än "extern fokus" (fokus på att utföra rörelsen).

the_matsson
2013-05-11, 15:44
Min upplevelse är att nybörjare, eller de som inte är vana att ta i, kan tjäna på att "manuellt" spänna fler muskelgrupper vid ett lyft. Det var en jädra massa manuellt spännande för irradiationseffekt under RKC-kursen bland annat.

Jag tror att när man väl börjar bli duktigare på en rörelse ska man låta kroppen sköta det själv.

Ballt
2013-05-12, 10:42
bumpar i hopp om lite mer svar