handdator

Visa fullständig version : Optimal setvila


Fjrebqll
2013-05-11, 10:59
Tjenare!

Kör en hel del basövningar men har en fråga omkring setvila.

Jag har ett bra tag kört bänkpress 3x5 med ca 3 minuters vila mellan setten för att orka och för att prestera optimalt. Har inte byggt mycket muskler på detta sättet men dock styrka.

Jag skulle vilja testa köra en period med bänkpress fast istället 3x12/4x10 för att bygga lite mer muskler..

Frågan är, bör jag köra samma setvila mellan setten eller finns det något mer optimalt?

Mvh

major Pectoralis
2013-05-11, 11:07
kort och låg setvila har olika förtjänster men visst kan det vara bra med kortare setvila då man tränar för hypertrofi.

Blindguard1
2013-05-11, 11:19
30-45sek har jag för mig. Kanske var 45-60, men kör på 45sek, sikta på runt 8-12 reps.

Linjedomarn
2013-05-11, 11:24
Själv kör jag mellan 40-90 sekunder när jag bygger. Vet dock inte vad som är opti.

nitz
2013-05-11, 11:29
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

Det är ju lite av ett vägskäl det där, vad som ger mest:
Den ökade hypertrofin vid mindre vila eller den ökade prestation vid mer vila.

Rawsteel
2013-05-11, 12:19
Använd en vila som tillåter dig att inte sjunka för mycket i vikterna.
Tycker gott att du kan stanna med 3 minuter i övningar som bänk, böj, chins, mark och militärpress oavsett om du kör 5 eller 10 reps.
Kör du kortare vila i tex bänk och med en vikt som tillåter 10RM så kommer du sjunka rejält i vikterna/repsen.
Och i böj finns risken att din kondition/uthållighet ger sig före musklerna med höga reps och kort setvila.
Och btw, har du ökat i styrka så har du även ökat i muskler.

Commando1980
2013-05-11, 12:43
Tjenare!

Kör en hel del basövningar men har en fråga omkring setvila.

Jag har ett bra tag kört bänkpress 3x5 med ca 3 minuters vila mellan setten för att orka och för att prestera optimalt. Har inte byggt mycket muskler på detta sättet men dock styrka.

Jag skulle vilja testa köra en period med bänkpress fast istället 3x12/4x10 för att bygga lite mer muskler..

Frågan är, bör jag köra samma setvila mellan setten eller finns det något mer optimalt?

Mvh

Kör både och.

major Pectoralis
2013-05-11, 12:57
Använd en vila som tillåter dig att inte sjunka för mycket i vikterna.
Tycker gott att du kan stanna med 3 minuter i övningar som bänk, böj, chins, mark och militärpress oavsett om du kör 5 eller 10 reps.
Kör du kortare vila i tex bänk och med en vikt som tillåter 10RM så kommer du sjunka rejält i vikterna/repsen.
Och i böj finns risken att din kondition/uthållighet ger sig före musklerna med höga reps och kort setvila.
Och btw, har du ökat i styrka så har du även ökat i muskler.
styrka och massa är inte samma sak.

deerp
2013-05-11, 14:07
styrka och massa är inte samma sak.

teoretiskt sett...

major Pectoralis
2013-05-11, 14:17
mm, och praktiskt dessutom.

Drughi
2013-05-11, 15:15
Brukar bli en 30-50 sekunder tops.

Tidigare då jag tränade körde jag upp mot 2-5 minuters vila med ca dubbelt så tunga vikter.

Sen jag gick över till 30-50 sekunder och lägre vikter med fokus på kontakt har jag bla:

Blivit mkt större, vaskulärare och fått mer fritid då passen inte tar 1,5h och hållt mig skadefri.
Tkr man kan urskilja en viss skillnad i debatten styrka/massa iaf i mitt fall, styrka i MITT fall innebär inte massa :)

Romeo
2013-05-11, 15:21
Hur ska man kunna veta detta? Inte fasiken kan man säga någon bestämd tid bara så där?
Hur mycket vila man behöver beror väl helt på vilken mängd energi som slukades på setet/seten innan och hur bra kontakt man fick och hur många reps man körde osv. Hade du nu tänkt ha lite lättare vikter men fler reps så borde du ju rimligtvis vara mindre slut än om du körde väldigt tunga reps. Men det behöver ju inte vara nån garanti. Sen om man vill fokusera på volym så får man ju kanske tänka på att korta ner lite och kanske dra ner vikterna.

Rawsteel
2013-05-11, 15:26
Sen jag gick över till 30-50 sekunder och lägre vikter med fokus på kontakt har jag bla:

Blivit mkt större, vaskulärare och fått mer fritid då passen inte tar 1,5h och hållt mig skadefri.
Tkr man kan urskilja en viss skillnad i debatten styrka/massa iaf i mitt fall, styrka i MITT fall innebär inte massa :)

Du lär la även ha fått bättre kondition och blivit uthålligare? Om du kör med den setvilan i övningar som mark och böj that is?:p

Drughi
2013-05-11, 15:45
Du lär la även ha fått bättre kondition och blivit uthålligare? Om du kör med den setvilan i övningar som mark och böj that is?:p

Ja man får allt upp flåset men man vänjer sig efter ngn månad eller två :)