handdator

Visa fullständig version : Benpress eller squats


jenni
2013-05-11, 07:24
Har de samma effekt? Vilket ger bäst resultat ?

delizh
2013-05-11, 07:26
Squats är myyyycket bättre!

delizh
2013-05-11, 07:31
Eftersom du är tjej och vill bygga fina lår o rumpa (gissar jag på) så ska du verkligen köra squats (knäböj) :) :thumbup:

lanzal
2013-05-11, 07:32
Ger väl typ samma effekt, knäböj är ju mer teknik än benpress. Kör 5-6 set böj sen avslutar du med 3 set benpress?

Carnes
2013-05-11, 07:53
Knäböj.

Bryggan
2013-05-11, 08:06
Jag sticker ut hakan och säger att det är samma sak, beroende på hur du håller fötterna när du kör benpressen. Squat tar lite på nedre rygg också vilket inte benpress gör.

Carnes
2013-05-11, 08:11
Jag sticker ut hakan och säger att det är samma sak, beroende på hur du håller fötterna när du kör benpressen. Squat tar lite på nedre rygg också vilket inte benpress gör.

Jag personligen rekommenderar knäböj (och marklyft för den delen) för att dom är ''nyttiga'' övningar. Bra för volym, hållning, styrka, starkare psyke osv.

Benpress kommer inte ge samma benefits.

Bryggan
2013-05-11, 08:12
Jag personligen rekommenderar knäböj (och marklyft för den delen) för att dom är ''nyttiga'' övningar. Bra för volym, hållning, styrka, starkare psyke osv.

Benpress kommer inte ge samma benefits.Du glömde bålstabilitet också! Men på det stora hela så bör de ta i princip samma.

Carnes då...anklagar du jenni för att ha dåligt psyke nu också. *Detta näthat alltså*

:D

Carnes
2013-05-11, 08:16
Du glömde bålstabilitet också! Men på det stora hela så bör de ta i princip samma.

Carnes då...anklagar du jenni för att ha dåligt psyke nu också. *Detta näthat alltså*

:D

Observera att jag skrev 'hållning'' rätt brett begrepp.

Ja, det är precis vad jag skrev. Skäms på mig. :>

King Grub
2013-05-11, 08:37
Purpose:

It has been suggested that traditional squat lifting with free weights may put strain on the low back because of the increased muscle activity in the low back musculature that occurs during the lift. Furthermore, it has been proposed that the leg press will activate the quadriceps muscles to the same extent as the squat lift without excessive activation of the low back musculature. However, there is little research to support these claims. Therefore, the purpose of this study was to compare muscle recruitment during a leg press and a traditional squat lift. It has been suggested that traditional squat lifting with free weights may put strain on the low back because of the increased muscle activity in the low back musculature that occurs during the lift.

Furthermore, it has been proposed that the leg press will activate the quadriceps muscles to the same extent as the squat lift without excessive activation of the low back musculature. However, there is little research to support these claims. Therefore, the purpose of this study was to compare muscle recruitment during a leg press and a traditional squat lift.

Methods:

Two groups of subjects were used for this study. Group 1 consisted of ten, healthy, normal males. Group 2 consisted of sixteen, healthy, trained, male athletes. The subjects in Group 1 were chosen because they were able to squat lift a weight equivalent to 75% of their body weight. The subjects in Group 2 were chosen because they were able to squat lift a weight equivalent to 80% of their 1 RM.

Instrumentation:

The EMG data was recorded using the Noraxon Telemyo8 transmitter/receiver and analyzed using the MyoSoft software package.

Procedure:

Surface electromyographic (EMG) activity was recorded from the erector spinae (ES), gluteus maximus (GM), vastus lateralis (VL), and biceps femoris (BF) muscles. The exercises performed were: 1) a leg press using the Plyo-Press® device, and 2) a traditional squat lift using free weights. Each subject in Group 1 performed three repetitions of each exercise using a weight equivalent to their body weight (155 to 265 lbs). Each subject in Group 2 performed three repetitions of each exercise using a weight equivalent to 80% of their 1 RM (225 to 600 lbs).

Data Analysis:

The EMG activity was normalized based on a maximal voluntary contraction (MVC) for each muscle. A comparison was made of the normalized EMG values, recorded for each muscle, during the two exercises using paired t-tests. Alpha levels of 0.05 were used to test for significance.

Results:

In the trained group (Group 2), the squat exercise elicited significantly more EMG activity than did the leg press in the ES, GM and BF. However, there was no significant difference in the VL activity between the two exercises (Table 1). In the normal group (Group 1), the results were similar in that the squat exercise also elicited significantly more EMG activity in the ES, GM and BF (Table 2). As with the trained group, there was no significant difference in the VL activity between the two exercises.

CONCLUSION:

The leg press provides the same level of muscle recruitment in the VL as does a squat exercise. However, the leg press does not recruit the ES, GM or BF to the extent that the squat exercise does. Therefore, we hypothesize that the leg press machine may be better for individuals who want to specifically strengthen their quadriceps musculature, but reduce possible strain on the low back that may be caused by the excessive activity of the ES musculature. However, if the training is aimed at training the ES, GM or BF; then the squat lift may provide a better training stimulus.

http://img330.imageshack.us/img330/6812/image0044fk.gif

Bryggan
2013-05-11, 08:51
Bra men tråkig vetenskaplig fakta
Det enda förvånande i den information är aktiveringen av GM. Jag får som jag kan avgöra samma aktivering av GM i squat eller benpress. Jag försöker komma ganska långt ner på "benpress-plattan" med fötterna för jag tycker det aktiverar hela benet och stjärten mer. Lite förvånad är jag av att det var så pass stor skillnad.

vicarious
2013-05-11, 09:22
Rakt upp och ner skulle jag säga squats, men det beror på utförandet. Ganska vanligt att se folk köra väldigt grunda benpressar, men detsamma gäller ju för squats. Vill du träna röven - gå djupt i båda övningarna (dock inte på bekostnad av formen).

Om jag var tvungen att välja: squats.

Slartibartfast
2013-05-11, 09:26
Jag har iaf fått en klar förbättring på mina ben efter att jag lämnade bort böj helt, pga ryggproblem, och koncentrerade mig på benpress som huvudövning.

Silencer
2013-05-11, 09:36
I benpress kan man fokusera på låraktiveringen. Jag tycker allmänt övningar där man kan fokusera på att anstränga sig utan att behöva tänka på balans och teknik ger bättre resultat.

Loke
2013-05-11, 09:38
För nybörjare är det same-same. För den som har ägnat sig av ordentlig, genomtänkt styrketräning i många år är det väldigt svårt att ersätta knäböj mot benpress. Kul att jag ser nu att Grubs forskning faktiskt bevisar detta också.

Skillnaden mellan benpress och böj har inget med fotställningar och sånt att göra, det handlar om hur kroppen uppfattar situationen. En knäböj uppfattar kroppen som en väldigt farlig situation och tillåter full aktivering av musklerna utan att hjärnan aktivt behöver tänka så mycket på att ta i. En benpress känns mycket säkrare och därför måste man tänka väldigt mycket på att ta i för att få ut samma kraft. Det är samma sak som skillnaden mellan att sitta hemma och klämma på en gripper och att göra det på gymmet i samband med marklyft. Kroppen vet att det inte är på allvar när man sitter hemma och man förblir skitsvag.

Jag bidrar helt utan skam till böjhypen: Knäböj ÄR en väldigt speciell övning. Med det sagt, självklart är benpress bra när man inte kan böja av någon anledning, det kanske även kan användas som komplement ibland, och det går säkert att träna hyffsat eller till och med riktigt bra med enbart benpress. Men knäböj är bättre.

MackeJuve
2013-05-11, 09:42
Tycker benpress är en lättare övning, både till utförande och att den är lättare att pressa sig själv i. Skulle dock 1000 gånger hellre vara duktig på knäböj. Kör knäböj alla dagar jag har psyket för det, vilket är de flesta, de gånger jag känner mig lite avslagen kör jag benpress.

tjing
2013-05-11, 10:08
Jag kör inga knäböj. Varje gång jag försökt får jag ont i ländryggen och mina långa ben gör övningen skitjobbig.

Benpress däremot tränar jag tungt.

Rabiat
2013-05-11, 10:17
Varje gång jag lägger mig i en benpress oroar jag mig för att den ska knipsa av mig på mitten. Go squats!

tlk
2013-05-11, 10:20
Det enda förvånande i den information är aktiveringen av GM. Jag får som jag kan avgöra samma aktivering av GM i squat eller benpress. Jag försöker komma ganska långt ner på "benpress-plattan" med fötterna för jag tycker det aktiverar hela benet och stjärten mer. Lite förvånad är jag av att det var så pass stor skillnad.

Hur avgör du det?

tjing
2013-05-11, 11:01
Varje gång jag lägger mig i en benpress oroar jag mig för att den ska knipsa av mig på mitten. Go squats!

Man kan ju faktiskt köra en horisontell benpress. Det gör jag iaf.

Rabiat
2013-05-11, 11:17
Man kan ju faktiskt köra en horisontell benpress. Det gör jag iaf.

Vi har ingen sån :) Sen trivs jag ju med knäböj också, så det gör inte så mycket :)

ameiner
2013-05-11, 11:34
Knäböj utav tvekan, finns inget att diskutera.

jenni
2013-05-11, 12:05
Du glömde bålstabilitet också! Men på det stora hela så bör de ta i princip samma.

Carnes då...anklagar du jenni för att ha dåligt psyke nu också. *Detta näthat alltså*

:D

Fast det kan han ju mycket väl ha rätt i:d

jenni
2013-05-11, 12:08
För nybörjare är det same-same. För den som har ägnat sig av ordentlig, genomtänkt styrketräning i många år är det väldigt svårt att ersätta knäböj mot benpress. Kul att jag ser nu att Grubs forskning faktiskt bevisar detta också.

Skillnaden mellan benpress och böj har inget med fotställningar och sånt att göra, det handlar om hur kroppen uppfattar situationen. En knäböj uppfattar kroppen som en väldigt farlig situation och tillåter full aktivering av musklerna utan att hjärnan aktivt behöver tänka så mycket på att ta i. En benpress känns mycket säkrare och därför måste man tänka väldigt mycket på att ta i för att få ut samma kraft. Det är samma sak som skillnaden mellan att sitta hemma och klämma på en gripper och att göra det på gymmet i samband med marklyft. Kroppen vet att det inte är på allvar när man sitter hemma och man förblir skitsvag.

Jag bidrar helt utan skam till böjhypen: Knäböj ÄR en väldigt speciell övning. Med det sagt, självklart är benpress bra när man inte kan böja av någon anledning, det kanske även kan användas som komplement ibland, och det går säkert att träna hyffsat eller till och med riktigt bra med enbart benpress. Men knäböj är bättre.

Det där var väldigt bra förklarat, då tror jag att jag vet vad jag bör satsa på

jenni
2013-05-11, 12:10
För nybörjare är det same-same. För den som har ägnat sig av ordentlig, genomtänkt styrketräning i många år är det väldigt svårt att ersätta knäböj mot benpress. Kul att jag ser nu att Grubs forskning faktiskt bevisar detta också.

Skillnaden mellan benpress och böj har inget med fotställningar och sånt att göra, det handlar om hur kroppen uppfattar situationen. En knäböj uppfattar kroppen som en väldigt farlig situation och tillåter full aktivering av musklerna utan att hjärnan aktivt behöver tänka så mycket på att ta i. En benpress känns mycket säkrare och därför måste man tänka väldigt mycket på att ta i för att få ut samma kraft. Det är samma sak som skillnaden mellan att sitta hemma och klämma på en gripper och att göra det på gymmet i samband med marklyft. Kroppen vet att det inte är på allvar när man sitter hemma och man förblir skitsvag.

Jag bidrar helt utan skam till böjhypen: Knäböj ÄR en väldigt speciell övning. Med det sagt, självklart är benpress bra när man inte kan böja av någon anledning, det kanske även kan användas som komplement ibland, och det går säkert att träna hyffsat eller till och med riktigt bra med enbart benpress. Men knäböj är bättre.

Tack för alla svar, känns som kolo medlemmar kan bra mycket mer än de som jobbar på gymmet:)

Rawsteel
2013-05-11, 12:25
För benutvecklingen är det sak samma, dina ben kommer inte veta skillnaden då det är samma rörelse i knäleden.
Böj tränar dock så mycket mer än bara benen som tex korsrygg och stabilisering.
Något jag personligen finner konstigt är att jag får mer träningsvärk i röven av benpress än vad jag får av ATG böj trots att jag inte har fötterna högt upp i benpressen, how come?

Commando1980
2013-05-11, 12:47
Har de samma effekt? Vilket ger bäst resultat ?

För vilket ändamål? Är syftet muskelbygge så finns inget givet svar. I många fall kan man med fördel köra både övningarna.

Alexton
2013-05-11, 13:07
Squats all the way, men det ena utesluter inte det andra.
Kör båda?

Fishtank
2013-05-11, 13:37
För benutvecklingen är det sak samma, dina ben kommer inte veta skillnaden då det är samma rörelse i knäleden.
Böj tränar dock så mycket mer än bara benen som tex korsrygg och stabilisering.
Något jag personligen finner konstigt är att jag får mer träningsvärk i röven av benpress än vad jag får av ATG böj trots att jag inte har fötterna högt upp i benpressen, how come?

Rumpan lyfts lite i botten kanske?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Hanken
2013-05-11, 16:58
När jag kör ben brukar jag börja med minst 5 arbetsset knäböj och sen benpress efteråt och då minst 5 set där med. Tycker du ska köra båda.

newb123
2013-05-11, 17:06
Commandos svar respekterar jag mest här, men det är bara instinktivt. Vet inte hur stor/stark han är. King Grub har tagit 200 kg i böj om jag minns rätt när han var "stor". Tjing är bland dom bästa teoretikerna på kolo men tror inte han är stark. Det går att lasta på rejält i benpress och samtidigt vara svag i böj även om man kör full ROM om man placerar fötterna högt och brett och studsar i botten. Rövpressar.

Jorgen
2013-05-11, 17:38
Squats är myyyycket bättre!

På vadå?

Rawsteel
2013-05-11, 17:41
Rumpan lyfts lite i botten kanske?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nope, är riktigt noga med mitt utförande då jag har en ryggskada.

newb123
2013-05-11, 17:48
På vadå?

På squats. Kör squats och du blir bättre på squats! Det här är självklart jorgen. Samma princip som att man blir en bättre spiksnickare om man spikar spik. Man behöver inte vara bodybuilding-domare för att fatta enkel snickarlogik.

BobaFett
2013-05-11, 19:10
Jag går nog lite mot strömmen här, knäböj kör jag på grund av att jag skadade ryggen i benpressen och fick fjollträna ben i 2 år.

Körde enbens benpressar och benspark etc och mitt ryggont försvann inte men sen struntade jag i att jag hade ont och började träna ordentliga knäböjar och jobbade mig upp i vikter. Ryggen blev bra då. Ryggontet kom tillbaka för nåt år sen när jag fick för mig att köra benpress. Började med knäböj igen och ryggen är kanon nu.
Knäböjen stärkte upp min rygg.

Förmodligen hjälper jag till med korsryggen när jag benpressar.

En sak som jag observerat är att jag fick en jäkla träningsvärk när jag började köra knäböj men får inte det av benpress. Samma sak med vilken maskinövning som helst. Fria vikter ger mig alltid träningsvärk när jag gör något jag inte gjort på ett tag men maskiner har aldrig lyckats med det.

Säger inte att träningsvärk har nåt att göra med muskeluppbyggnad, en sak jag observerat på mig själv bara.

newb123
2013-05-11, 19:15
Jag går nog lite mot strömmen här, knäböj kör jag på grund av att jag skadade ryggen i benpressen och fick fjollträna ben i 2 år.

Körde enbens benpressar och benspark etc och mitt ryggont försvann inte men sen struntade jag i att jag hade ont och började träna ordentliga knäböjar och jobbade mig upp i vikter. Ryggen blev bra då. Ryggontet kom tillbaka för nåt år sen när jag fick för mig att köra benpress. Började med knäböj igen och ryggen är kanon nu.
Knäböjen stärkte upp min rygg.

Förmodligen hjälper jag till med korsryggen när jag benpressar.

En sak som jag observerat är att jag fick en jäkla träningsvärk när jag började köra knäböj men får inte det av benpress. Samma sak med vilken maskinövning som helst. Fria vikter ger mig alltid träningsvärk när jag gör något jag inte gjort på ett tag men maskiner har aldrig lyckats med det.

Säger inte att träningsvärk har nåt att göra med muskeluppbyggnad, en sak jag observerat på mig själv bara.

Är ju bara löjligt att bygga upp muskler med enbart maskiner. Sterotypen "luft i musklerna" blir ju sann då. Man kan få imponerande muskelmassa på det sättet med doping eller möjligtvis genom att bara inneha en imponerande genuppsättning. Men sen går man ut på krogen och drar en pizza efteråt. Och vad händer efter man utmanat pizzabagaren med 35 cm armar till armbrytning? Svaret är givet. Fail.

Rabiat
2013-05-11, 19:17
Är ju bara löjligt att bygga upp muskler med enbart maskiner. Sterotypen "luft i musklerna" blir ju sann då. Man kan få imponerande muskelmassa på det sättet med doping eller möjligtvis genom att bara inneha en imponerande genuppsättning. Men sen går man ut på krogen och drar en pizza efteråt. Och vad händer efter man utmanat pizzabagaren med 35 cm armar till armbrytning? Svaret är givet. Fail.

Ser vi effekterna av överdosering av LAF i kombination med internet och alkohol?

newb123
2013-05-11, 19:37
Ser vi effekterna av överdosering av LAF i kombination med internet och alkohol?

Ingen aning vad LAF är men gissar på Air Lats. Om det framgått i tråden har jag missat och sånt är livet. Men det du säkert egentligen undrar är sant, har fått spö av en kille med pizzarejserbil och MAX 35 cm armar. Var inte totalt packad heller, för jag hamnar i fyllecell om jag blir det med min personlighet och det hände inte den natten. Hade väl inte tränat regelbundet men uppskattade att jag var 30-40 kg tyngre än pizzakillen som förtjänar all respekt. Självklart var han spiknykter då han jobbade men man kan inte skylla allt på alkoholen.

Jorgen
2013-05-11, 19:58
Har de samma effekt? Vilket ger bäst resultat ?

Squats är myyyycket bättre!

På vadå?

På squats. Kör squats och du blir bättre på squats! Det här är självklart jorgen. Samma princip som att man blir en bättre spiksnickare om man spikar spik. Man behöver inte vara bodybuilding-domare för att fatta enkel snickarlogik.

Alltså, böj är bättre på böj?

Kör böj och bli bättre på böj. Jo, den snickarlogiken förstod jag också, och nej man behöver nog inte vara domare i bodybuilding för att förstå det. Du verkar ju ha fattat det tex.

Men på vilket sätt svarar din utmärkta lektion i logik min fråga?

Vasstand
2013-05-11, 20:01
Slutade med böj i en period helt och hållet och körde bara press, tänkte gå över till böj igen bara på skoj skull och även fast jag körde på en mycket låg vikt så kände jag av en ansträngning i benet på ett helt annat sätt än vad jag gjort tidigare (Fick träningsvärk), borde ju betyda att jag använder muskler i benet som jag inte gör under en press när jag kör böj vilket fick mig att inse att jag skulle köra bägge två.

newb123
2013-05-11, 20:11
Alltså, böj är bättre på böj?

Kör böj och bli bättre på böj. Jo, den snickarlogiken förstod jag också, och nej man behöver nog inte vara domare i bodybuilding för att förstå det. Du verkar ju ha fattat det tex.

Men på vilket sätt svarar din utmärkta lektion i logik min fråga?

Svar på frågor är överskattat. Det går att ställa frågor på löpande band men (korrekta) svar är svårare. "Jag vill om du frågar!" gäller inte bara för att Pernilla Wahlgren sjunger det.

Heddaway
2013-05-11, 20:41
Skulle aldrig kunna jämföra böj med benpress i helhet. Benpress för mig är en fokuserad benövning. Böj däremot är ett styrketest långt utöver det, som flera innan beskrivit. Dessutom är böj 1000 gånger roligare.

Knäböj om du vill träna helkroppsstyrka/stabilitet + få mer ben och rövmassa.
Benpressa om du vill fokusera på underkroppen.

Mart|n
2013-05-11, 21:12
Skulle aldrig kunna jämföra böj med benpress i helhet. Benpress för mig är en fokuserad benövning. Böj däremot är ett styrketest långt utöver det, som flera innan beskrivit. Dessutom är böj 1000 gånger roligare.

Knäböj om du vill träna helkroppsstyrka/stabilitet + få mer ben och rövmassa.
Benpressa om du vill fokusera på underkroppen.

Du fick en halv guldstjärna precis.

Heddaway
2013-05-11, 21:14
Du fick en halv guldstjärna precis.

En halv bara? :(

Tyrwing
2013-05-11, 21:32
Skulle aldrig kunna jämföra böj med benpress i helhet. Benpress för mig är en fokuserad benövning. Böj däremot är ett styrketest långt utöver det, som flera innan beskrivit. Dessutom är böj 1000 gånger roligare.

Knäböj om du vill träna helkroppsstyrka/stabilitet + få mer ben och rövmassa.
Benpressa om du vill fokusera på underkroppen.

Väldigt bra beskrivning. :)

Rabiat
2013-05-11, 21:57
Ingen aning vad LAF är men gissar på Air Lats. Om det framgått i tråden har jag missat och sånt är livet. Men det du säkert egentligen undrar är sant, har fått spö av en kille med pizzarejserbil och MAX 35 cm armar. Var inte totalt packad heller, för jag hamnar i fyllecell om jag blir det med min personlighet och det hände inte den natten. Hade väl inte tränat regelbundet men uppskattade att jag var 30-40 kg tyngre än pizzakillen som förtjänar all respekt. Självklart var han spiknykter då han jobbade men man kan inte skylla allt på alkoholen.

Lilla Al-Fadji.

Attityden gör 75% av fighten. Har han den, och du inte har det, får du vara bra mycket större för att klara dig helskinnad.

GVA
2013-05-11, 22:02
''Har de samma effekt? '' Benpressen tar ju länd ryggen ur spel så den är ju bra om man har ont i där.. annars hade jag kört båda.

Känns som att man blir jävligt stabil av att köra knäböjj!

Bryggan
2013-05-12, 07:05
Aktiveringen av röven bedömer jag genom stelhet/träningsvärk dagarna efter...tycker jag får liknande i squat vs benpress. Nu hade jag dock tydligen fel!?

BobaFett
2013-05-12, 23:28
Borde inte böj ge större mängd anabola signaler eftersom fler muskler är inblandade?

Simonfrisk
2013-05-13, 19:21
Knöböj, men skadar ju inte att lägga in båda som vissa andra har sagt redan.

MackeJuve
2013-05-13, 19:55
Svar på frågor är överskattat. Det går att ställa frågor på löpande band men (korrekta) svar är svårare. "Jag vill om du frågar!" gäller inte bara för att Pernilla Wahlgren sjunger det.

Har du varit på alkoholen nu igen?

Rawsteel
2013-05-13, 20:34
Knäböj om du vill träna helkroppsstyrka/stabilitet + få mer ben och rövmassa.

Helkroppsstyrka och stabilitet är korrekt, att man skulle få mer benmassa är inte korrekt.
Det är som sagt samma rörelse i knäleden, dina ben vet inte skillnaden.

Fastback
2013-05-13, 20:58
Böj imo. :) Jag gillar benpress som fan med periodvis men just eftersom jag vet så många som skadat sina ryggar vid för tunga benpressar föredrar jag böj alla dagar i veckan.

Visst, du kan skada ryggen när du böjer med, men oftast lassar du inte på mer vikter än du kan hantera iom att du känner av vikten mycket mer när du har den på dina axlar :thumbup:

Vasstand
2013-05-13, 21:20
Böj imo. :) Jag gillar benpress som fan med periodvis men just eftersom jag vet så många som skadat sina ryggar vid för tunga benpressar föredrar jag böj alla dagar i veckan.

Visst, du kan skada ryggen när du böjer med, men oftast lassar du inte på mer vikter än du kan hantera iom att du känner av vikten mycket mer när du har den på dina axlar :thumbup:

Ett annat tips är att köra böjen sist i ordningen av övningar om man kör fler övningar, bland annat var det de som Lee Haney gjorde. Jag kör liggande lårcurl, grunda benpressar/benspark och sist djupa böj. När jag väl är inne på böjen är jag så pass slut i benen så vikten blir aldrig nått att tala om :)