handdator

Visa fullständig version : hur fungerar hälsenan?


guden2010
2013-05-10, 22:35
Hur kommer det sig att vissa kan böja den hur långt som helst och andra inte alls?
Jag kan ställa min fot mot väggen och ändå inte lyckas nudda väggen med knät medans vissa kan stå 30 cm från väggen och ändå nudda.

Hur ska jag göra för att bli mer rörlig?

pezrulezhaakon
2013-05-10, 22:52
guden2010

Rörligheten beror inte endast på hälsenan, utan på fler saker. Vanligtvis är det en strukturell begränsning i fotleden. Antingen benmässig (språngbenslederna) eller ligamentmässig. Det kan även vara en muskelstramhet i vadmuskulaturen. Det kan även vara en kombination av de ovanstående exemplen.

guden2010
2013-05-11, 12:52
guden2010

Rörligheten beror inte endast på hälsenan, utan på fler saker. Vanligtvis är det en strukturell begränsning i fotleden. Antingen benmässig (språngbenslederna) eller ligamentmässig. Det kan även vara en muskelstramhet i vadmuskulaturen. Det kan även vara en kombination av de ovanstående exemplen.

Detta kan alltså inte stretchas ut ?

moodi
2013-05-11, 12:56
Om det beror på muskelstramhet så går det att stretcha ut, men ifall du har god rörlighet i själva muskelbuken och ändå inte kan böja foten tillräckligt så beror det på ledkonstruktionen, främst benstrukturen och ligament.